El-busser kortslutter og står i kuldegrader

Ja, når man ikke får det som man ønsker så blir man 5 åring i trassalderen.
Jeg gratulerte jo med utmerket politisk forarbeide, miljøfokus og holdninger til Kina.
Kina er spesielt kjent for sin miljøvennlige produksjon, så stor gevinst for vår felles klode.
Verden blir reddet takket være slike ildsjeler og intelligente mennesker.
 
Jeg gratulerte jo med utmerket politisk forarbeide, miljøfokus og holdninger til Kina.
Kina er spesielt kjent for sin miljøvennlige produksjon, så stor gevinst for vår felles klode.
Verden blir reddet takket være slike ildsjeler og intelligente mennesker.
En ting skal du ha. Du er dyktig på å sette opp en stråmann.
 
Våren er på vei, og busskaoset blomstrer!

Skal man være litt 'sur voksen' og si at drift av busser er noe såpass gammeldags og traust at
'Fancy, moteriktige grønne' ikke forstår seg på det?

Busser skal jo kjøres og vedlikeholdes, ikke være stjerner i visjonære fremtidspresentasjoner.

 
Våren er på vei, og busskaoset blomstrer!

Skal man være litt 'sur voksen' og si at drift av busser er noe såpass gammeldags og traust at
'Fancy, moteriktige grønne' ikke forstår seg på det?

Busser skal jo kjøres og vedlikeholdes, ikke være stjerner i visjonære fremtidspresentasjoner.

Jepp.
Et offentlig eid selskap som nå skal få hjelp av "de samme" som sin tid sto ansvarlig for elendigheten.
Et "grønt skifte" koster og i flere betydninger av ordet og betaler det seg?
Vel....
 
Sist redigert:
Kollektivsirkuset i hovedstaden slutter aldri å underholde. Det er bare å hamstre popcorn.
Som noenlunde fubgerende arbeidstaker skulle man tro at bussruter er noe av det enkleste å drive og administrere. Det funket jp bra på 90-tallet.

'Nye koster' i drift og administrasjon har tydeligvis ikke holdt mål, man kan jo lese om busskaos, være det seg russebuss eller rutebuss.
 
Som noenlunde fubgerende arbeidstaker skulle man tro at bussruter er noe av det enkleste å drive og administrere. Det funket jp bra på 90-tallet.

'Nye koster' i drift og administrasjon har tydeligvis ikke holdt mål, man kan jo lese om busskaos, være det seg russebuss eller rutebuss.
De har kjøpt for dårlige busser, det er fasit. Shit happens. ØKT ga et lignende oppdrag til et annet firma, som også kjøpte kinesiske busser. Men det var fra en annen produsent.
Mens oslobussene ikke tålte kulda, fungerte alle de elektriske kinabussene fra en annen kinaprodusent hele tiden i vinter selv om det var like kaldt og like jævlige kjøreforhold her i Østfold.
Men kaos ble det åkkesom, det ble jo storbrann i de gassdrevne bussene.
 
De har kjøpt for dårlige busser, det er fasit. Shit happens. ØKT ga et lignende oppdrag til et annet firma, som også kjøpte kinesiske busser. Men det var fra en annen produsent.
Mens oslobussene ikke tålte kulda, fungerte alle de elektriske kinabussene fra en annen kinaprodusent hele tiden i vinter selv om det var like kaldt og like jævlige kjøreforhold her i Østfold.
Men kaos ble det åkkesom, det ble jo storbrann i de gassdrevne bussene.
"Shit happens", og et skuldertrekk holder ikke og det virker i dette tilfellet å ha blitt gjort en dårlig jobb fra de ansvarlige.
Du nevner Østfold med bra resultater og helt flott, Lillehammer kan også vise til gode resultater og flott, for der gjorde de en god og grundig jobb fra a-å og faset det inn basert på utprøving, erfaring og evaluering.

At det brant i noen gassbusser blir vel en digresjon og er ikke mot el-busser, men bare at erfaringen i dette tilfellet peker på en svært mangelfull utført jobb som samfunnsmessig koster oss dyrt, pengemessig, miljømessig og i forhold til store problemer ved gjennomføring av offentlig transport som er ment å få folk på jobb i tide og for å redusere bilbruk, om det er fossildrevne eller elbiler.
 
De har kjøpt for dårlige busser, det er fasit. Shit happens. ØKT ga et lignende oppdrag til et annet firma, som også kjøpte kinesiske busser. Men det var fra en annen produsent.
Mens oslobussene ikke tålte kulda, fungerte alle de elektriske kinabussene fra en annen kinaprodusent hele tiden i vinter selv om det var like kaldt og like jævlige kjøreforhold her i Østfold.
Men kaos ble det åkkesom, det ble jo storbrann i de gassdrevne bussene.
Skjønt, 'gammelmanns fornuft' tilsier vel at man trenger gedigne prøvekjøringer og grundig testing og konsultasjon med sjåfører og passasjerer FØR man bestiller mange busser av ukjent type?

Bare mitt lille resonnement, kan hende yrkesadministratorer har andre rilnærminger.
 
Sist redigert:
Skjønt, 'gammelmanns fornuft' tilsier vel at man trenger gedigne prøvekjøringer og grundig testing og konsultasjon med sjåfører og passasjerer FØR man bestiller mange busser av ukjent type?

Bare mitt lille resonnement, kan hende yrkesadministratorer har andre rilnærminger.
De som jobber i bransjen har ment og driver fortsatt og mener.
Og de må få være med og få gehør hos de som bestemmer.
Det ser ut til at det har vært feil å spare seg til problemer ved å velge de billigste alternativene.
Nå er det jo slik at alle på hver sin tue roper etter mer penger, så det er ikke lett å forvalte en pengesekk som er for liten til at alle skal få.
 
De som jobber i bransjen har ment og driver fortsatt og mener.
Og de må få være med og få gehør hos de som bestemmer.
Det ser ut til at det har vært feil å spare seg til problemer ved å velge de billigste alternativene.
Nå er det jo slik at alle på hver sin tue roper etter mer penger, så det er ikke lett å forvalte en pengesekk som er for liten til at alle skal få.
Pengesekken er altså for liten i følge din påstand, hvor dtor er den, og er det hovedproblemet...?
 
På vestlandet skal det satses friskt og optimistisk på batteribusser også!

Screenshot_20240419-194113_Chrome.jpg
 
'Skulle ha grønt skifte, fikk dyrt kaos'.
Ja, og dyrere og mer kaotisk blir - om vi ikke får bygd ut mer dyr strøm. Det ble vel sagt av de "virkelig visjonære" den gang, at det grønne skifte ville gi Norge en ny velstand når oljeinntektene ville bli borte. Hvordan i hel. . . . skal det gå til, når alt skal elektrifiseres og ny dyr "grønn" kraft må bygges samtidig som vi da trenger ny industri. Synd de ikke - når det grønne skifte ble omtalt med "gull og grønne skoger" - samtidig ga oppskriften og ikke bare tomme ord og tuillprat fra bl. a. Schei Grande og mange flere..
 
Ja, og dyrere og mer kaotisk blir - om vi ikke får bygd ut mer dyr strøm. Det ble vel sagt av de "virkelig visjonære" den gang, at det grønne skifte ville gi Norge en ny velstand når oljeinntektene ville bli borte. Hvordan i hel. . . . skal det gå til, når alt skal elektrifiseres og ny dyr "grønn" kraft må bygges samtidig som vi da trenger ny industri. Synd de ikke - når det grønne skifte ble omtalt med "gull og grønne skoger" - samtidig ga oppskriften og ikke bare tomme ord og tuillprat fra bl. a. Schei Grande og mange flere..
'Ny velstand uten olje?'.

Sånt får de holde til parti-fylla enn så lenge.

Mer jordnært å få folk busset på arbeid i tide og rutinemessig.
(Skulle ikke kunstig intelligens ta over jobbeme forresten.....)
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp