El-busser kortslutter og står i kuldegrader

som med alle andre ting så tar det tid å bli vant til elbil, de fleste av oss lærte jo av å kjøre fossilbil, og med elbil er det et par andre ting man må ha fokus på, som for eksempel å sørge for at man har tilstrekkelig med strøm fram til neste ladestasjon eller destinasjon, og man må sørge for å bremse, ikke minst på salta veier
sjøl kjører jeg en Tesla 70D, den bilen har jeg kjørt i 7 år, og har hatt mindre problemer med den enn alle tidligere fossiler til sammen, rust på bremseskivene er vel det som har vært kipest,men med en bil som i all hovedsak er laget av aluminium og alle oppgraderinger av bilen blir gjort på samme måte som mobiltelefonen, så har jeg hatt oppsiktsvekkende lave årlige kostnader

ellers er det vel slik at noe slags trøbbel med en elbil gjerne skrives om da det gir mange klikk, som for eksempel brann i elbil, det kan skje, men er langt mindre vanlig på elbiler enn fossiler

sitat: "Hittil i år har det vært 305 bilbranner, ifølge tall fra DSB. 279 av brannene har vært i bensin- eller dieselbil. 15 branner har vært i elbil. Både i Norge og Sverige brenner det sjeldnere i elbiler enn i fossilbiler, forteller Arnt E.14. juni 2023"
Som et lite apropos, så er det fortsatt diesel som setter mat på bordet og leverer varer. Grønt eller ikke.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20240130-214641_Facebook.jpg
    Screenshot_20240130-214641_Facebook.jpg
    744 KB · Sett: 16
det har vært mye snakk om betterifabrikker den siste tiden, tror du de skal lage lommelyktbatterier?

og når det gjelder lagring, så bruker man selvsagt strøm fra vind og sol når det kan levere, da sparer man på vannkraft i de perioden og dermed vannkrafta i seg selv et batteri

så stusser jeg på det du sier om at kraftledningene så lett kan tas ut, og det har du kansje rett i, men hva med oljeraffinerier, oljeinnstallasjoner i Nordsjøen eller olje- og gasstankere, er ikke de minst like enkle mål?

Dette med sol-/vind kontra vann-/kjernekraft i samme forsyningssystem er en stor og kostbar utfordring, da uregulerbar/regulerbar kraftproduksjon må fases inn i et felles nett.
Dette har svenskene smertelig fått erfare, Statnett erkjenner at det er problematisk og temaet er tatt opp i andre tråder (Atomkraft i Norge) og av debattanter som kan forklare dette godt.

En ukritisk utbygging av uregulerbar kraftproduksjon er problematisk, utfordrende og ikke nødvendigvis bare av det gode.
Anbefaler vedlagte link om man vil sette seg mer inn i problematikken.

 
Oslo har skrotet el-busser for fler hundre mill allerede, de er 3-4 år gamle. Busser for over en milliard kroner som ble satt i drift i fjor er ikke laget for vinterføre. De må skrotes de også.
Herregud for en inkompetanse.

 
Herlig underholdning. Blir dyr denne arven etter MDG's herjinger i byen. Håper folk tenker seg nøye om før et ekstremistisk tøyseparti får innflytelse igjen.
 
Sist redigert:
Oslo har skrotet el-busser for fler hundre mill allerede, de er 3-4 år gamle. Busser for over en milliard kroner som ble satt i drift i fjor er ikke laget for vinterføre. De må skrotes de også.
Herregud for en inkompetanse.

Nærmest en fadese, ja, men din påstand om at de må skrotes er vel ikke helt korrekt?
 
Har du rett i og også at dette avslører og viser en skremmende inkompetanse!
Bare "pirket" litt på detaljene. 😉

Noe annenhåndsverdi er det på dem, men regner med at det hadde kommet frem om det var et betydelig beløp.

Man rushet dette igjennom i 2019, for å feire seg selv og at Oslo var miljøhovedstad. 850 millioner kroner (tilsvarer en milliard i dag) ble investert i busser og infrastruktur. Etter mindre enn fire år var alle parkert.
De nye som kom i fjor, ny milliardinvestering) er konstruert feil for forholdene her i byen ved at de har drift på bakaksel, slik som de gamle dieselbussene, men de hadde jo motoren bak. Så derfor spinner disse el-bussene på flatmark. Og det kommer ikke til å bli bedre før de også er byttet ut.
Likevel forsvarer man den første fadesen med at man lærte mye. Gud bedre…
 
Noe annenhåndsverdi er det på dem, men regner med at det hadde kommet frem om det var et betydelig beløp.

Man rushet dette igjennom i 2019, for å feire seg selv og at Oslo var miljøhovedstad. 850 millioner kroner (tilsvarer en milliard i dag) ble investert i busser og infrastruktur. Etter mindre enn fire år var alle parkert.
De nye som kom i fjor, ny milliardinvestering) er konstruert feil for forholdene her i byen ved at de har drift på bakaksel, slik som de gamle dieselbussene, men de hadde jo motoren bak. Så derfor spinner disse el-bussene på flatmark. Og det kommer ikke til å bli bedre før de også er byttet ut.
Likevel forsvarer man den første fadesen med at man lærte mye. Gud bedre…
E9.
Helt forjævlig og bare poengterer at flere av disse parkerte og avhendede bussene står med dørene på gløtt og med snøfonner inne i selve kjøretøyet.
Sier vel endel om hvordan nåværende eier håndterer "assets" og ikke sikkert avtalt annenhåndsverdi blir den samme når våren kommer..!
 
Oslo har skrotet el-busser for fler hundre mill allerede, de er 3-4 år gamle. Busser for over en milliard kroner som ble satt i drift i fjor er ikke laget for vinterføre. De må skrotes de også.
Herregud for en inkompetanse.


Klima problemet er løst, bruk og kast med felleskapets penger er så noen politikere kan påstå att de er grønne. Mye av pengene som går til "grønt" er rent populistisk, langt i fra alt. Men mye.

Ene elbuss ruten her har vært totalt ubrukelig her i Trondheim. Heldigvis så kjører nesten alle de andre bussene på gass.
 
Har du rett i og også at dette avslører og viser en skremmende inkompetanse!
Bare "pirket" litt på detaljene. 😉
Det er tydeligvis inkompetanse blant debatantene her. Det er administrasjon og de private tilbyderne som velger busstype ikke politikerne. Politikerne bestiller/bevilger innkjøp. Deltar ikke i valg av buss.
 
Utenom det prinsipielle om elbusser kontra disel så er det valg av fremdriftstype som er det største problemet. På et tidspunkt kom hekkmontert motor og dette er greit på 2-4 akslet buss. Så kom kravet om mer kapasitet, flere pasasjerer. Lengre busser passer ikke i trange bygater så det ble leddbuss. Dette er en bra løsning, men man valgte å fortsatt montere motor i hekken, altså i tilhengeren. Da sakser bussen på glatta uansett diesrl eller batteri. Man har erfart at motoren må monteres foran leddet og drift på hovedchassis. De nyere bussene har dette.
 
Utenom det prinsipielle om elbusser kontra disel så er det valg av fremdriftstype som er det største problemet. På et tidspunkt kom hekkmontert motor og dette er greit på 2-4 akslet buss. Så kom kravet om mer kapasitet, flere pasasjerer. Lengre busser passer ikke i trange bygater så det ble leddbuss. Dette er en bra løsning, men man valgte å fortsatt montere motor i hekken, altså i tilhengeren. Da sakser bussen på glatta uansett diesrl eller batteri. Man har erfart at motoren må monteres foran leddet og drift på hovedchassis. De nyere bussene har dette.

Det som er litt rart er at det virka som eit problem som har oppstått no, men eg trur nok problemet har vore i mange år. Det har vore leddbussar med motor bak i mange år.
Av ein eller annan grunn er det mange som trur at el-buss er noko nytt, men El-bussar har ein hatt i mange år. I alle fall sidan 1970 tallet.
 
Det som er litt rart er at det virka som eit problem som har oppstått no, men eg trur nok problemet har vore i mange år. Det har vore leddbussar med motor bak i mange år.
Av ein eller annan grunn er det mange som trur at el-buss er noko nytt, men El-bussar har ein hatt i mange år. I alle fall sidan 1970 tallet.
Elbussene i Fredrikstad har funket i hele vinter. Men det er jo et annet fabrikat, og de er ikke leddbusser.
Det har likevel vært rimelig kaos her et par uker. Det ble brann, og ti gassbusser brant fullstendig ned til skraphauger.
Det røk ikke med noen elbusser. Det er jo verd å merke seg. Gassbusser er brannfarlige, elbusser ikke.
 
Elbussene i Fredrikstad har funket i hele vinter. Men det er jo et annet fabrikat, og de er ikke leddbusser.
Det har likevel vært rimelig kaos her et par uker. Det ble brann, og ti gassbusser brant fullstendig ned til skraphauger.
Det røk ikke med noen elbusser. Det er jo verd å merke seg. Gassbusser er brannfarlige, elbusser ikke.
Hvorfor brant nevnte gassbusser og ikke el-bussene?

Apropos brannfare i elbusser:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Sist redigert:

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp