- 19 Sep 2023
- 514
og det skjer ikke lenger?Det var riktignok den gang det plutselig kunne komme snø eller bli glatt om vinteren i Oslo.
Følg med på videoen nedenfor for å se hvordan du installerer nettstedet vårt som en nettapp på startskjermen.
Notat: Denne funksjonen krever for øyeblikket tilgang til nettstedet ved hjelp av den innebygde Safari-nettleseren.
og det skjer ikke lenger?Det var riktignok den gang det plutselig kunne komme snø eller bli glatt om vinteren i Oslo.
er det deg Donald?Menneskeskapte klimaforandringer er en hoax!
En gigantisk scam!
Som et lite apropos, så er det fortsatt diesel som setter mat på bordet og leverer varer. Grønt eller ikke.som med alle andre ting så tar det tid å bli vant til elbil, de fleste av oss lærte jo av å kjøre fossilbil, og med elbil er det et par andre ting man må ha fokus på, som for eksempel å sørge for at man har tilstrekkelig med strøm fram til neste ladestasjon eller destinasjon, og man må sørge for å bremse, ikke minst på salta veier
sjøl kjører jeg en Tesla 70D, den bilen har jeg kjørt i 7 år, og har hatt mindre problemer med den enn alle tidligere fossiler til sammen, rust på bremseskivene er vel det som har vært kipest,men med en bil som i all hovedsak er laget av aluminium og alle oppgraderinger av bilen blir gjort på samme måte som mobiltelefonen, så har jeg hatt oppsiktsvekkende lave årlige kostnader
ellers er det vel slik at noe slags trøbbel med en elbil gjerne skrives om da det gir mange klikk, som for eksempel brann i elbil, det kan skje, men er langt mindre vanlig på elbiler enn fossiler
sitat: "Hittil i år har det vært 305 bilbranner, ifølge tall fra DSB. 279 av brannene har vært i bensin- eller dieselbil. 15 branner har vært i elbil. Både i Norge og Sverige brenner det sjeldnere i elbiler enn i fossilbiler, forteller Arnt E.14. juni 2023"
det har vært mye snakk om betterifabrikker den siste tiden, tror du de skal lage lommelyktbatterier?
og når det gjelder lagring, så bruker man selvsagt strøm fra vind og sol når det kan levere, da sparer man på vannkraft i de perioden og dermed vannkrafta i seg selv et batteri
så stusser jeg på det du sier om at kraftledningene så lett kan tas ut, og det har du kansje rett i, men hva med oljeraffinerier, oljeinnstallasjoner i Nordsjøen eller olje- og gasstankere, er ikke de minst like enkle mål?
Nærmest en fadese, ja, men din påstand om at de må skrotes er vel ikke helt korrekt?Oslo har skrotet el-busser for fler hundre mill allerede, de er 3-4 år gamle. Busser for over en milliard kroner som ble satt i drift i fjor er ikke laget for vinterføre. De må skrotes de også.
Herregud for en inkompetanse.
Elbusskaoset i Oslo: – Busskrisen kan vare i mange år
Vinterens busskrise i hovedstaden kan vare i mange år, tror ekspert. I tillegg er elbusser for hundrevis av millioner tatt ut av trafikk for godt.www.vg.no
Nærmest en fadese, ja, men din påstand er vel ikke helt korrekt?
Har du rett i og også at dette avslører og viser en skremmende inkompetanse!Spørs hva du mener da? Noen av disse bussene blir ikke skrotet, Avinor kjøper noen, men regner ikke med at de betaler all verden.
Har du rett i og også at dette avslører og viser en skremmende inkompetanse!
Bare "pirket" litt på detaljene.
E9.Noe annenhåndsverdi er det på dem, men regner med at det hadde kommet frem om det var et betydelig beløp.
Man rushet dette igjennom i 2019, for å feire seg selv og at Oslo var miljøhovedstad. 850 millioner kroner (tilsvarer en milliard i dag) ble investert i busser og infrastruktur. Etter mindre enn fire år var alle parkert.
De nye som kom i fjor, ny milliardinvestering) er konstruert feil for forholdene her i byen ved at de har drift på bakaksel, slik som de gamle dieselbussene, men de hadde jo motoren bak. Så derfor spinner disse el-bussene på flatmark. Og det kommer ikke til å bli bedre før de også er byttet ut.
Likevel forsvarer man den første fadesen med at man lærte mye. Gud bedre…
Oslo har skrotet el-busser for fler hundre mill allerede, de er 3-4 år gamle. Busser for over en milliard kroner som ble satt i drift i fjor er ikke laget for vinterføre. De må skrotes de også.
Herregud for en inkompetanse.
Elbusskaoset i Oslo: – Busskrisen kan vare i mange år
Vinterens busskrise i hovedstaden kan vare i mange år, tror ekspert. I tillegg er elbusser for hundrevis av millioner tatt ut av trafikk for godt.www.vg.no
Og det hjelper heller ikke at nestleder i bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, som er bussjåfør selv, sier i fra at de er ubrukelige på vinterføre. Håpløst.El-leddbuss spinner på tørr bar asfalt
Buss i Oslo: Står bom fast på tørr asfalt
Bussene i Oslo har slitt på glatta i vinter. Men det er ikke bare på vinteren de har hatt problemer med å komme frem.www.vg.no
Det er tydeligvis inkompetanse blant debatantene her. Det er administrasjon og de private tilbyderne som velger busstype ikke politikerne. Politikerne bestiller/bevilger innkjøp. Deltar ikke i valg av buss.Har du rett i og også at dette avslører og viser en skremmende inkompetanse!
Bare "pirket" litt på detaljene.
Spørs hva du mener da? Noen av disse bussene blir ikke skrotet, Avinor kjøper noen, men regner ikke med at de betaler all verden.
Utenom det prinsipielle om elbusser kontra disel så er det valg av fremdriftstype som er det største problemet. På et tidspunkt kom hekkmontert motor og dette er greit på 2-4 akslet buss. Så kom kravet om mer kapasitet, flere pasasjerer. Lengre busser passer ikke i trange bygater så det ble leddbuss. Dette er en bra løsning, men man valgte å fortsatt montere motor i hekken, altså i tilhengeren. Da sakser bussen på glatta uansett diesrl eller batteri. Man har erfart at motoren må monteres foran leddet og drift på hovedchassis. De nyere bussene har dette.
Elbussene i Fredrikstad har funket i hele vinter. Men det er jo et annet fabrikat, og de er ikke leddbusser.Det som er litt rart er at det virka som eit problem som har oppstått no, men eg trur nok problemet har vore i mange år. Det har vore leddbussar med motor bak i mange år.
Av ein eller annan grunn er det mange som trur at el-buss er noko nytt, men El-bussar har ein hatt i mange år. I alle fall sidan 1970 tallet.
Hvorfor brant nevnte gassbusser og ikke el-bussene?Elbussene i Fredrikstad har funket i hele vinter. Men det er jo et annet fabrikat, og de er ikke leddbusser.
Det har likevel vært rimelig kaos her et par uker. Det ble brann, og ti gassbusser brant fullstendig ned til skraphauger.
Det røk ikke med noen elbusser. Det er jo verd å merke seg. Gassbusser er brannfarlige, elbusser ikke.
Vi bruker essensielle informasjonskapsler for å få dette nettstedet til å fungere, og valgfrie informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din.