El-busser kortslutter og står i kuldegrader

Og det hjelper heller ikke at nestleder i bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, som er bussjåfør selv, sier i fra at de er ubrukelige på vinterføre. Håpløst.
Denne saken er en stor skandale - milliardsløseri med skattebetalernes penger, men jeg regner med at siden innkjøperne har riktig politisk syn så er det ingen som må stå til ansvar.

Like ille er det at den ubrukelige dritten selvsagt er kinesisk.
Å kjøpe kinesisk er indirekte støtte til Russlands folkemord i Ukraina.
 
Hvorfor brant nevnte gassbusser og ikke el-bussene?

Apropos brannfare i elbusser:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Gassbussene parkerer på et sted hvor de har fyllestasjoner for gass, mens elbussene er parkert et sted hvor de har ladere for elbusser. De fyller/lader på hver sin side av tomta, det er såpass langt mellom at brannen ikke spredde seg fra gassbussene til elbussene. Sikkert et sikkerhetstiltak de har, å ha en sikkerhetssone mellom gass og strøm.
 
Det som er litt rart er at det virka som eit problem som har oppstått no, men eg trur nok problemet har vore i mange år. Det har vore leddbussar med motor bak i mange år.
Av ein eller annan grunn er det mange som trur at el-buss er noko nytt, men El-bussar har ein hatt i mange år. I alle fall sidan 1970 tallet.

Hvor har disse el-bussene operert? Jeg kjørte mye buss på 70- og 80-tallet før jeg fikk lappen, men har aldri sett en. Bor i Oslo.
 
I Oslo frå 1940 til 1968. Drammen 1909 til 1967. Stavanger 1947 til 1963. Bergen 1950 og har dei fortsatt.

Trolleybusser ja, men de var ikke batteridrevne som dagens el-busser, var mer som trikk det der.😅
Men har lurt på det mange ganger, hvorfor de gikk bort fra det, er jo helt supert med null utslipp inne i byene.
 
Trolleybusser ja, men de var ikke batteridrevne som dagens el-busser, var mer som trikk det der.😅
Men har lurt på det mange ganger, hvorfor de gikk bort fra det, er jo helt supert med null utslipp inne i byene.

Men det er ein el-buss. Bergen har dei fortsatt på ei rute.
 
Men det er ein el-buss. Bergen har dei fortsatt på ei rute.
El-motoren er like gammel som den opprinnelige strømproduserende generatoren, det er jo nøyaktig samme konsept bare kjørt i revers. Grunnen til at man ikke gikk videre med utviklingen av elbilen på 1800-tallet var at den fungerte dårlig
 
Gassbussene parkerer på et sted hvor de har fyllestasjoner for gass, mens elbussene er parkert et sted hvor de har ladere for elbusser. De fyller/lader på hver sin side av tomta, det er såpass langt mellom at brannen ikke spredde seg fra gassbussene til elbussene. Sikkert et sikkerhetstiltak de har, å ha en sikkerhetssone mellom gass og strøm.
Absolutt, forklarer det meste i dette tilfellet og bekrefter ikke på noen måte eventuelle påstander om at "gassbusser er brannfarlige, elbusser ikke!"
 
Absolutt, forklarer det meste i dette tilfellet og bekrefter ikke på noen måte eventuelle påstander om at "gassbusser er brannfarlige, elbusser ikke!"
Hus er vel på verstingstatistikken. Over 3000 branner i hus hvert eneste år er mye. Jeg syns hus er overrepresentert.
 
Denne saken er en stor skandale - milliardsløseri med skattebetalernes penger, men jeg regner med at siden innkjøperne har riktig politisk syn så er det ingen som må stå til ansvar.

Like ille er det at den ubrukelige dritten selvsagt er kinesisk.
Å kjøpe kinesisk er indirekte støtte til Russlands folkemord i Ukraina.
Nå vet ikke jeg hvilket politisk syn (administrasjon og private firmaer) dvs innkjøpere og tilbydere har, men du er sikkert godt orientert om det. Om du derimot tenker på politikerene så er det nok de som kommer med retninglinjene og bevilgninger, men de kjøper definitivt ikke inn i dette tilfelle, det er det Ruter og driftsfirmaene som gjør som gjør.
 
Nå vet ikke jeg hvilket politisk syn (administrasjon og private firmaer) dvs innkjøpere og tilbydere har, men du er sikkert godt orientert om det. Om du derimot tenker på politikerene så er det nok de som kommer med retninglinjene og bevilgninger, men de kjøper definitivt ikke inn i dette tilfelle, det er det Ruter og driftsfirmaene som gjør som gjør.
Da er alt bare fryd og gammen med busser som ikke tåler norsk vinter.
- og om gir klingende mynt i kassa til Russlands nærmeste allierte fra norske skattebetalere. Jeg er imponert.
 
Da er alt bare fryd og gammen med busser som ikke tåler norsk vinter.
- og om gir klingende mynt i kassa til Russlands nærmeste allierte fra norske skattebetalere. Jeg er imponert.
Ja, når man ikke får det som man ønsker så blir man 5 åring i trassalderen.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp