Forbud mot varsling av kontroller

Ap sier også at de vil skjerpe regelverket for mobiltelefonbruk i bil. Hva betyr det liksom? Er det ikke så strengt som det kan være eller vil de forby folk å ta med mobiltelefonen i bilen?
Samtidig som at folk har mer og mer avanserte infotainment systemer i bilene..

..som de taster og surrer med til krampa tar dem...helt lovlig. Ulogisk er bare fornavnet..
 
Det burde vært mye mer gjennomsnittsmålinger, egentlig over alt, det hadde stoppet all svinekjøring. det er jo ikke verre enn å holde fartsgrensa, da blir man aldri tatt
For dem som er glad i råkjøring kan jo lett frese bilen opp i 178 i 80 sonen, for så å kjøre i 30 resten, før siste fotoboks er passert.
 
Det du klarer å stoppe for i 80 km/t ville ikke ha vært der dersom du kjørte i 90 km/t, da du ville ha passert stedet på et tidligere tidspunkt
Den var fin. Men det funker omvendt også. Blir som den dama som kjørte under en bro under bygging i Trondheim for noen år siden. Hun var kanskje under broen i 1 sekund da den raste. Hadde hun brukt 1 sekund minde tid på å kle på seg jakken etter jobb, eller pratet 1 sekund mere med en kollega, så ville hun levd i dag.
 
Forresten kunne jeg tenke meg at man begynte å teste folk for THC, og fratok de med positiv prøve, lappen. Hva synes du om det?
Det er jo litt kjipernt å miste sertifikatet dersom du har vært på fest og tatt en joint, og satt deg i bilen 4 dager etterpå. Enda verre hvis du har vært passiv røyker.

En gang på nachspiel på 90 tallet, så takket jeg nei av forskjellige grunner. Likevel fikk jeg en trang til å flire av f.eks. ansiktsuttrykket til folk, samt annet som jeg ellers ikke ler av. Det var forresten da jeg oppdaget Radiohead (bandet), og som ennå er med meg.

Så noe positivt kommer det av passiv røyking. Men å miste lappen for det? Neeh...
 
Jeg skader i tilfelle ingen andre enn meg selv om jeg drukner og da skal jeg ha meg frabedt idiotisk overformynderi.
Du tilfører traumer til dine eventuelle etterlatte, samt dem som finner deg flytende på sjøen. Jeg snakket med en som fant en fyr som var druknet, og det var ikke et pent syn ifølge han. Bollekinn er et nøkkelord.
 
Kanskje lære trafikkskilter og speedometer før de setter seg bak rattet da?
Hvor lenge har du hatt lappen?

Sitter du å følger med på speedometeret til enhver tid og er aldri 6-7 km/t over?

Boten for å ligge i feks 57 i 50 sone er relativt høy. Den kan man fort få dersom man bare følger køen foran seg. Har opplevd det selv.

Ingen uforsvarlig kjøring bak det.
 
Sitter du å følger med på speedometeret til enhver tid og er aldri 6-7 km/t over?

Mange som har eller kan få speedometeret til å vises i frontruta. Da er den unnskyldningen eliminert. Dessuten kan alle slå på varsler for høy fart på GPS; enten på mobil eller bil. I tillegg til at en del har Cruisekontroll.
 
Sms vil falle inn under forbudet. Likeså varsler på gps-systemer. I Helvetica må du slå av fotoboksvarsling på din gps ellers risikerer du å miste bilen. I UK inndras biler fortere enn svint og der knuses bilen uansett type og pris..

Er det Asbjørnsen & Moe?
 
Er det verd prisen?
Nei, men når politiet stiller seg opp i en 60-sone og tar "råkjørere" som ligger 5 over fartsgrensa er det bare påfyll til statskassa.

Biler med cruise kontroll kan jo løse dette enkelt ved å stille inn farten, verre med oss som har eldre biler.
 
Nei, men når politiet stiller seg opp i en 60-sone og tar "råkjørere" som ligger 5 over fartsgrensa er det bare påfyll til statskassa.

Nå har politiet en sikkerhetsmargin som betyr at når du blir tatt; bryter du fartsgrensen med flere antall km/t.
 
Biler med cruise kontroll kan jo løse dette enkelt ved å stille inn farten, verre med oss som har eldre biler.
Jeg bruker aldri cruise control i 60-soner eller under, da dette gjerne forekommer enten i bebygde strøk eller kortere strekker hvor du enten skal opp eller ned i fart igjen ganske kjapt. Cruise control er for lange, høvelig rette strekker på motortrafikkvei eller motorvei i 80 km/t +. I hvert fall bruker ikke jeg det bortsett fra der.

Ellers er det vel riktig som Fazam sier at Politiet har lagt inn en ekstra sikkerhetsmargin som gjør at du må kjøre betydelig fortere enn det du skisserer for å få bot. Dessuten er de fleste speedometre stilt inn slik at de viser mer enn det som er din reelle fart. Mitt ligger som regel 6-7 km/t over i 60-sonen hvor den nærmeste fartsmåleren her er plassert, så hvis det viser 66-67 km/t, så kjører jeg egentlig i 60.
 
Hvor lenge har du hatt lappen?

Sitter du å følger med på speedometeret til enhver tid og er aldri 6-7 km/t over?

Boten for å ligge i feks 57 i 50 sone er relativt høy. Den kan man fort få dersom man bare følger køen foran seg. Har opplevd det selv.

Ingen uforsvarlig kjøring bak det.

Jeg har hatt lappen i nøyaktig 30 år. Har aldri fått noe fartsbot.
 
Jeg bruker aldri cruise control i 60-soner eller under, da dette gjerne forekommer enten i bebygde strøk eller kortere strekker hvor du enten skal opp eller ned i fart igjen ganske kjapt. Cruise control er for lange, høvelig rette strekker på motortrafikkvei eller motorvei i 80 km/t +. I hvert fall bruker ikke jeg det bortsett fra der.

Ellers er det vel riktig som Fazam sier at Politiet har lagt inn en ekstra sikkerhetsmargin som gjør at du må kjøre betydelig fortere enn det du skisserer for å få bot. Dessuten er de fleste speedometre stilt inn slik at de viser mer enn det som er din reelle fart. Mitt ligger som regel 6-7 km/t over i 60-sonen hvor den nærmeste fartsmåleren her er plassert, så hvis det viser 66-67 km/t, så kjører jeg egentlig i 60.

Det stemmer, derfor kjører jeg 10k over fartsgrensen. Det betyr egentlig at du er 5k over grensen pga feilvisningen fra speedometeret. Og det gir garantert en bot hvis det er kontroll.
 
Er det Asbjørnsen & Moe?
Overhodet ikke noe eventyr.
I flere land er hastighet over et nivå definert som kriminell handling. I flere land defineres også at når bil brukes som ledd i kriminell handling kan den bli inndratt. I Sveits er varsling av fototbokser en kriminell handling og du må slå av den varslingen på GPS.
Om du i England bruker din rollsRoyce til å smugle og om nivået defineres som kriminelt vil bilen nesten automatisk bli inndratt og der blir den knust til flat pakke uansett eierskap. Dette er ledd i bekjempelse av kriminalitet.
I USA er det opp til delstatene, mne også der kan det være tøffe regler. Om du får inndratt førerkort for en tid så kan bilen bli inndratt i like lang tid uansett eierskap. Alle kostnader som tauing, oppbevaring ol må betales av eier før bilen utleveres. Kan fort komme opp i noen tusen dollar.
 
Som jeg skrev til Fazum:

Mange har kanskje en tendens til å kjøre 10 kilometer over fartsgrensen og det er sure penger hvis man blir tatt da, men man er ikke råkjører selv om man kjører 90 i 80 sonen liksom.

Så ser ikke vekk i fra at mange som kjører bittelitt for fort har slike tjenester for å unngå de svindyre bøtene.

Men de som kjører 90 i 80 sonen anser jeg ikke akkurat som farlige i trafikken. Føler meg ganske sikker på at det ikke er disse som står for de fleste ulykkene.
Det virker som du har ingen forståelse for hvorfor fartsgrensen er satt som den er satt og hvor drastisk risikoen for ulykker øker ved kun 10km/t fartsøkning. Sett opp mot tiden man sparer, som for de aller fleste er neglisjerbar i det store bildet, vil jeg rett og slett kalle folk som kjører litt over fartsgrensen for direkte dum - spesielt hvis det er for å rekke noe.
 
Det stemmer, derfor kjører jeg 10k over fartsgrensen. Det betyr egentlig at du er 5k over grensen pga feilvisningen fra speedometeret. Og det gir garantert en bot hvis det er kontroll.

No varierer feilvisinga på speedometer alt i frå 2-3 km/t til 7-8 km/t. Det vil varierer med korleis bilen er programmert og kva dekk du har på bilen. Det vil og varierer med farten. Gjerne større avvik i 80 enn i 30. I tillegg har politiet ein sikkerheitsmargin på 3 km/t. Køyre du 10km over i 80 sone eller høgare tur eg du slepp bot, men det er ikkje sikkert. Køyre du i 40 i ei 30 sone er sjansen for bot veldig stor.
Men det er sjeldan dei som berre køyre litt over fartsgrensa som politiet er etter.
Dei som blir beskytta av kontrollvarsel er dei som køyre 20-50 km/t over. Dei roar seg der kontrollen er, men køyre like fort før og etter kontrollen. Og det er desse politiet vil stanse, og er dei som er farlege i trafikken.
 
Du tilfører traumer til dine eventuelle etterlatte, samt dem som finner deg flytende på sjøen. Jeg snakket med en som fant en fyr som var druknet, og det var ikke et pent syn ifølge han. Bollekinn er et nøkkelord.
Nja, da er det jo bedre å søkke til bunns og bli fiskemat, enn å ligge å flyte i overflata, ikke sant? Så det bare understreker mitt poeng om idiotiske lover.
 
No varierer feilvisinga på speedometer alt i frå 2-3 km/t til 7-8 km/t. Det vil varierer med korleis bilen er programmert og kva dekk du har på bilen. Det vil og varierer med farten. Gjerne større avvik i 80 enn i 30. I tillegg har politiet ein sikkerheitsmargin på 3 km/t. Køyre du 10km over i 80 sone eller høgare tur eg du slepp bot, men det er ikkje sikkert. Køyre du i 40 i ei 30 sone er sjansen for bot veldig stor.
Men det er sjeldan dei som berre køyre litt over fartsgrensa som politiet er etter.
Dei som blir beskytta av kontrollvarsel er dei som køyre 20-50 km/t over. Dei roar seg der kontrollen er, men køyre like fort før og etter kontrollen. Og det er desse politiet vil stanse, og er dei som er farlege i trafikken.

Må legge til at i 70-sonen er nok 80 innenfor sikkerhetsmarginen for å slippe bot. Men er det 50 og du kjører i 60 er det bot,

Jeg ble forrøvrig tatt i kontroll når jeg kjørte 67 i 60-sone, som er lenge siden, og det irriterte meg i lang tid, da det kun var 7 over den offisielle grensen.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp