Forbud mot varsling av kontroller

Egentlig en vinn-vinn-situasjon, selv om jeg skal innrømme at jeg fikk sjokk da jeg for noen år siden måtte betale 5500 kroner for å ha kjørt inn et sted som var kun for varetransport, selv om det var veldig god plass og ingen andre biler eller folk der. Det følte jeg var som å få dødsstraff for å stjele en snickers.

Ja, det handler lite om trafikksikkerhet. Trafikkregler må man uansett ha.
Som jeg nevnte ovenfor burde det ses på størrelsesorden på bøtene.
 
At statskassa fylles med penger fra lovbrytere ser jeg ingen problemer med. Gjør du?
Jeg ser problemer jo om reglene/lovene er idiotiske og i endel tilfeller så er de det. F.eks. påbud om redningsvester i prammen for folk som har fisket torsk uten i et helt liv uten og som nå skal straffes. Jeg gir f... i idioti som en slik tøvete regel/lov er. Jeg skader i tilfelle ingen andre enn meg selv om jeg drukner og da skal jeg ha meg frabedt idiotisk overformynderi.
 
Som saken jeg linket til viste, så var det en dobling av risiko for å havne i dødsulykke om farten øker fra 80 til 93, og det man klarte i stoppe for i 80 ville man treffe i 50 kmt om man holdt 90.

Når det kommer til testing av folk for thc så synes jeg det er positivt at de tester om folk kjører i ruset tilstand uavhengig av stoff, men i tilfellet cannabis så må de få ordnet et system som får luket ut og tatt de av disse som faktisk er påvirket.
Dobling? Slik retorikk går rett hjem hos enkle. Men en dobling er en helt ubetydelig økning, ettersom sannsynligheten er mikroskopisk i utgangspunktet. At noe øker fra 0,000001 til 0,000002 er en dobling.I praksis er det likevel en ubetydelig økning.
 
Jeg gir f... i idioti som en slik tøvete regel/lov er. Jeg skader i tilfelle ingen andre enn meg selv om jeg drukner og da skal jeg ha meg frabedt idiotisk overformynderi.

Slik sløvskap med sikkerhet kan lett smitte over på andre. Det er derfor regler er til å følges.
 
Som jeg nevnte ovenfor burde det ses på størrelsesorden på bøtene.
For alvorlige lovbrudd, som å kjøre i ruspåvirka tilstand eller å råkjøre, tenker jeg at straffen må være knallhard. Slike mennesker kan vi ikke ha i trafikken, og da må man minimum frata dem lappen i x antall år og beslaglegge kjøretøyet. Hadde egentlig vært supert om man fikk et marked av biler på tvangssalg, for det kunne vel senka prisene litt. Bøter må nok være nesten absurd høye for å få bukt med problemet.
 
Slikt er det heldigvis fengselstraff for.
Jada, det bør svi greit, det også. Men jeg ser ingen motsetning mellom å spikre paller i et par uker og å beslaglegge kjøretøyet og lappen i samme slengen. Det er jo det de gjør i trafikken som er problemet, så da er det ikke sikkert det hjelper så mye om de kan komme rett ut og kjøre (bokstavelig talt) igjen etter at de har sluppet ut av kasjotten.
 
Vi bor ikke i et bakvendtland. Det er de som hyller forslaget eller kommer med forslaget som selvsagt må bevise hvorfor det er et godt forslag.

Det interessante her er at dere som ukritisk og naivt hyller forslaget ikke greier å bevise eller forklare hvorfor det er et godt forslag. Tygg litt på den.
Men hva om det er en person som setter seg inn i bilen snydens full og setter kursen mot et menneske som @Kul_Djevel er glad i og gjør dette mennesket invalid fordi vedkommende har sett at det ikke er kontroll i det området?
 
For alvorlige lovbrudd, som å kjøre i ruspåvirka tilstand eller å råkjøre, tenker jeg at straffen må være knallhard. Slike mennesker kan vi ikke ha i trafikken, og da må man minimum frata dem lappen i x antall år og beslaglegge kjøretøyet. Hadde egentlig vært supert om man fikk et marked av biler på tvangssalg, for det kunne vel senka prisene litt. Bøter må nok være nesten absurd høye for å få bukt med problemet.
Skulle gjerne sett at man fikk på plass at f.eks. kjøring i ruspåvirket tilstand ga et tap av førerkort over 10 år, blir man tatt igjen for ruspåvirket kjøring så mister man det for alltid og da igjen, virkelig for alltid. Ingen søking etter minstetid på 5 år.

Det samme med råkjøring bare over en lengre strekning, blir man f.eks. tatt 5 ganger for råkjøring er førerkortet borte for alltid.

Når man kjører på offentlige veier så er man samtidig med på en samfunnskontrakt om å foreta den kjøringen på en så trygg og fornuftig måte både for seg selv og andre i trafikken, får man ikke dette til så bør man ganske enkelt miste retten til å kunne kjøre et motorisert kjøretøy.
 
Men hva om det er en person som setter seg inn i bilen snydens full og setter kursen mot et menneske som @Kul_Djevel er glad i og gjør dette mennesket invalid fordi vedkommende har sett at det ikke er kontroll i det området?
Nevnt flere ganger, men du er kanskje ny i tråden.

Disse tjenestene varsler ikke om promillekontroll.

Dessuten tror jeg ruskjørere ikke har slike tjenester en gang. De er sikkert for rusa til å greie å bruke dem.

Finnes ingen bevis på at et forbud mot disse tjenestene forhindrer ruskjøring. De som ruskjører kommer garantert til å ruskjøre helt uavhengig om et slikt forbud kommer på plass eller ikke.

Men du tror de slutter å ruskjøre hvis det blir forbudt med slike tjenester som ikke engang varsler om promillekontroller? Og hvis du tror det, kan du da begrunne det
 
Slik sløvskap med sikkerhet kan lett smitte over på andre. Det er derfor regler er til å følges.
Nja, har ikke noe med sløvhet å gjøre, men jeg er en voksen mann og trenger ingen overbeskyttende "foreldre". Så jeg følger de regler som gir mening, ikke de som ikke gir mening og som ikke kan gå ut over andre enn meg selv om jeg bryter dem. Det kalles frihet og det er jeg en stor tilhenger av. Så om jeg kjører på en vei og et føre som tillater det, vel så setter jeg min egen fartsgrense og følger ikke skilt slavisk. For å kjøre i 80 i en 80-sone på glatt holke kan være idiotisk, da er kanskje 60 km/t maks av hva en bør ha i hastighet. Men å kjøre i 90 når føret og vei tillater det gir mening. Så får en bare speide etter elg og skattefuter i skogkanten...
 
Nevnt flere ganger, men du er kanskje ny i tråden.

Disse tjenestene varsler ikke om promillekontroll.

Dessuten tror jeg ruskjørere ikke har slike tjenester en gang. De er sikkert for rusa til å greie å bruke dem.

Finnes ingen bevis på at et forbud mot disse tjenestene forhindrer ruskjøring. De som ruskjører kommer garantert til å ruskjøre helt uavhengig om et slikt forbud kommer på plass eller ikke.

Men du tror de slutter å ruskjøre hvis det blir forbudt med slike tjenester som ikke engang varsler om promillekontroller? Og hvis du tror det, kan du da begrunne det
De sjekker også promillekontroll når man først har hanka inn en person til fartskontroll. Det ene utelukker ikke det andre. Har selv vært i kontroll hvor de har kontrollert både fart, førerkort og promille samtidig. Nærmere bestemt en tidlig søndag morgen i Tromsdalen for en del år tilbake siden. Skulle starte på hjemreisen til Oslo etter endt ferie. Og ga uttrykk for at jeg syns det var flott de var ute en søndag morgen kl.0900 om morgonen.
Men så har jeg heller ikke noe å skjule når jeg setter meg i bilen bak rattet.
 
De sjekker også promillekontroll når man først har hanka inn en person til fartskontroll. Det ene utelukker ikke det andre. Har selv vært i kontroll hvor de har kontrollert både fart, førerkort og promille samtidig. Nærmere bestemt en tidlig søndag morgen i Tromsdalen for en del år tilbake siden. Skulle starte på hjemreisen til Oslo etter endt ferie. Og ga uttrykk for at jeg syns det var flott de var ute en søndag morgen kl.0900 om morgonen.
Men så har jeg heller ikke noe å skjule når jeg setter meg i bilen bak rattet.
Man blir vel ikke stoppet hvis man ikke kjører for fort?
 
Jeg bruker disse tjenestene fordi jeg hater kø. Blir jeg varslet om en eller annen ulykke eller en kødannelse pga noe annet, så finner jeg alternativ rute eller velger å ikke kjøre.

Så er jeg ikke som andre her inne feilfri. Det har selvsagt kanskje hendt seg at jeg tråkket litt ekstra på gassen hvis det er noe jeg må rekke, men aldri så mye at det kan kalles råkjøring. Kan være sånn 90 i 80 sonen eller noe. Jeg hadde vel valgt å ikke gjøre det hvis det var en varslet kontroll selvsagt.
Husker jo at du mistet lappen for noen år siden. Neppe for 90 i 80-sonen...
 
Man blir vel ikke stoppet hvis man ikke kjører for fort?
Å joda, dette var en type storkontroll som politiet har innimellom. De skulle sjekke både eventuell promille hos meg samt førerkort og sannelig såg jeg et par betjenter med lasermåling noen hundre meter fra den kontrollposten også. Men var ikke bare de som kjørte for fort som ble hanket inn i denne storkontrollen. Her tok de rubb og stubb av samtlige som var ute på veien i tidsrommet. Det tok meg mindre enn 1 minutt før jeg var avgårde igjen. Og politimannen som kontrollerte meg den gangen sendte meg et smil og ønsket meg god tur videre mot Oslo.
 
Dobling? Slik retorikk går rett hjem hos enkle. Men en dobling er en helt ubetydelig økning, ettersom sannsynligheten er mikroskopisk i utgangspunktet. At noe øker fra 0,000001 til 0,000002 er en dobling.I praksis er det likevel en ubetydelig økning.

Tallene er ikke min påstand, jeg har linket til saken hvor dette hevdes litt tidligere i tråden.
 
Å joda, dette var en type storkontroll som politiet har innimellom
okidoki. Skjønner uansett ikke relevansen.

Jeg går uansett ikke rundt med feberfantasier og innbiller meg at drita fulle folk eller andre ruskjørere er så ved sine fulle fem at de sjekker ulike tjenester om det er fartskontroll osv.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp