Forbud mot varsling av kontroller

Som jeg skrev til Fazum:

Mange har kanskje en tendens til å kjøre 10 kilometer over fartsgrensen og det er sure penger hvis man blir tatt da, men man er ikke råkjører selv om man kjører 90 i 80 sonen liksom.

Så ser ikke vekk i fra at mange som kjører bittelitt for fort har slike tjenester for å unngå de svindyre bøtene.

Men de som kjører 90 i 80 sonen anser jeg ikke akkurat som farlige i trafikken. Føler meg ganske sikker på at det ikke er disse som står for de fleste ulykkene.

Litt info til deg :
  • Det du klarer å stoppe for i 80 km/t, vil du treffe med hele 50 km/t hvis du kjører i 90 km/t.
  • Hvis du øker farten fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke."
 
Mange har kanskje en tendens til å kjøre 10 kilometer over fartsgrensen og det er sure penger hvis man blir tatt da, men man er ikke råkjører selv om man kjører 90 i 80 sonen liksom.
Det er en risiko man selv tar, med risikoen av å kunne treffe noe i 50km/h som du ellers kunne stoppet for. Da er det veldig kleint å gråte over en bot fordi man bevisst kjører over fartsgrensen.
Så ser ikke vekk i fra at mange som kjører bittelitt for fort har slike tjenester for å unngå de svindyre bøtene.
Så det ER de som bryter loven som trenger disse?

Og nei, det er ikke de som kjører 10 km/h for fort som er de farligste. Men det er de som er farligst drar mest nytte av slike varslingssystemer.
 
Alt dette løser seg når alle er chipet. Beveger chipen seg over fartsgrensen trekkes boten fra den digitale lommeboken.
 
Det er en risiko man selv tar, med risikoen av å kunne treffe noe i 50km/h som du ellers kunne stoppet for. Da er det veldig kleint å gråte over en bot fordi man bevisst kjører over fartsgrensen.

Så det ER de som bryter loven som trenger disse?

Og nei, det er ikke de som kjører 10 km/h for fort som er de farligste. Men det er de som er farligst drar mest nytte av slike varslingssystemer.
Disse tjeneste er nyttige for de som bryter loven selvsagt, men de er også nyttige for de som ikke bryter loven.

Som sagt nyttig å få varsel om en ulykke og kødannelse 4 km frem, så kan man rekke å vurdere en alternativ rute f.eks.

Men dette har vi nevnt mange ganger.

Snapchat har også blitt et nyttig verktøy for de som bryter loven. Skal man forby Snapchat? Men er også et artig greie for mange som ikke bryter loven.

Jeg skjønner ikke dette forby ditt og forby datt hysteriet som mange av dere forfekter.

Dessuten spør jeg deg: Skjønner du at et slikt tenkt forbud vil bli så og si umulig å håndheve?
 
Litt info til deg :
  • Det du klarer å stoppe for i 80 km/t, vil du treffe med hele 50 km/t hvis du kjører i 90 km/t.
  • Hvis du øker farten fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke."
Det du klarer å stoppe for i 80 km/t ville ikke ha vært der dersom du kjørte i 90 km/t, da du ville ha passert stedet på et tidligere tidspunkt
 
Nå vil partiet som lovte gull og grønne skoger og fortalte folket at nå var det vanlige folk sin tur, bestemt seg for å forby varsling av kontroller.


Av alle tulleforbud som allerede finnes, så kan vi være sikker på at Støre og Ap gjerne vil innføre flere.

Jeg er imot dette forbudet. Jeg er selv forbruker av slike tjenester. Slike tjenester er også veldig bra for trafikksikkerheten. Det betyr at folk kjører lovlig hvis de vet det er kontroll i nærheten. Men AP vil altså tydeligvis at folk skal bryte fartsgrensene som dermed kan føre til flere ulykker.

Henger altså ikke på greip et slikt forbud.

Hva tenker det gode folk og ikke minst bilførere på dette forumet om et slikt mulig forbud?

Som representanten fra FRP også påpeker: Disse varslingene varsler jo om noe som Statens vegvesen selv ikke klarer. Det er om det er dyr i veibanen eller om det er kjøretøy som står i veibanen.

Ap sier også at de vil skjerpe regelverket for mobiltelefonbruk i bil. Hva betyr det liksom? Er det ikke så strengt som det kan være eller vil de forby folk å ta med mobiltelefonen i bilen?

Ap sin politikk er ikke politikk for vanlige folk lenger. Det er politikk som er til plage.
Ja, du vil vel at rusførere skal unndra seg kontroll du🤡
 
Som sagt nyttig å få varsel om en ulykke og kødannelse 4 km frem, så kan man rekke å vurdere en alternativ rute f.eks.
Varsling om ulykke, kødannelse, dyr i veibanen etc. kan løses med tilsvarende løsninger UTEN varsling av kontroll. Da er det et irrelevant argument for å beholde varslinger av kontroll.

Skjønner du at et slikt tenkt forbud vil bli så og si umulig å håndheve?
Har man forbud mot installerte varslere eksempelvis, slik som i Frankrike, blir det langt lettere å håndheve.

Jeg skjønner ikke dette forby ditt og forby datt hysteriet som mange av dere forfekter.
Nei, for dette handler jo ikke om trafikksikkerhet for deg, det handler om at det kommer forbud mot noe.
 
Ja, du vil vel at rusførere skal unndra seg kontroll du🤡
Disse tjenestene varsler ikke om promillekontroller.

Dessuten tror jeg ruskjørere ikke har slike tjenester en gang. De er sikkert for rusa til å greie å bruke dem.

Finnes ingen bevis på at et forbud mot disse tjenestene forhindrer ruskjøring. De som ruskjører kommer garantert til å ruskjøre helt uavhengig om et slikt forbud kommer på plass eller ikke.

Men du tror de slutter å ruskjøre hvis det blir forbudt med slike tjenester som ikke engang varsler om promillekontroller? Og hvis du tror det, kan du da begrunne det
 
Varsling om ulykke, kødannelse, dyr i veibanen etc. kan løses med tilsvarende løsninger UTEN varsling av kontroll. Da er det et irrelevant argument for å beholde varslinger av kontroll.


Har man forbud mot installerte varslere eksempelvis, slik som i Frankrike, blir det langt lettere å håndheve.


Nei, for dette handler jo ikke om trafikksikkerhet for deg, det handler om at det kommer forbud mot noe.
Man trenger ikke installerte varslere. Det finnes apper på markedet som fungerer perfekt. Man har for eksempel Safer Traffick appen.

Du skjønner det blir vanskelig å håndheve dette?
 
Nå har jeg takket av for meg i denne debatten. Trenger ikke utdype hvorfor siden du vet, men skal svare på følgende:


Hvilket er kjempebra, fordi da unngår man farlige situasjoner på den strekningen.

De fleste i dag kjøper og selger narkotika på Snapchat.
Det kan godt hende jeg vet ikke hvor folk får tak i narkotikaen sin (jeg ville vel trodd de brukte en sikrere tjeneste).

Men tror du at den bruken er i tråd med Meta sin brukeravtale eller oppfordrer Meta til det bruket? Eller anmeldes det om det oppdages?
 
Det er vektere på Coop Prix i Engerdal i dag. Jeg anbefaler derfor de som ønsker å stjele å gjøre det i morgen, eventuelt kan dere dra på Joker Drevsjø i dag.

Det er også tilfeldig kontroll på Gardermoen i dag klokka 12-13. Husk derfor å beregne god tid slik at du kommer deg gjennom kontrollen tidligere om du har noe å skjule.
 
Nei, for dette handler jo ikke om trafikksikkerhet for deg
Jeg bruker disse tjenestene fordi jeg hater kø. Blir jeg varslet om en eller annen ulykke eller en kødannelse pga noe annet, så finner jeg alternativ rute eller velger å ikke kjøre.

Så er jeg ikke som andre her inne feilfri. Det har selvsagt kanskje hendt seg at jeg tråkket litt ekstra på gassen hvis det er noe jeg må rekke, men aldri så mye at det kan kalles råkjøring. Kan være sånn 90 i 80 sonen eller noe. Jeg hadde vel valgt å ikke gjøre det hvis det var en varslet kontroll selvsagt.
 
Jeg bruker disse tjenestene fordi jeg hater kø. Blir jeg varslet om en eller annen ulykke eller en kødannelse pga noe annet, så finner jeg alternativ rute eller velger å ikke kjøre.
Igjen, dette finnes i andre apper som Google Maps og Vegvesnet sin app og er ikke et argument for at varslinger av kontroll bør være lovlig.
Jeg hadde vel valgt å ikke gjøre det hvis det var en varslet kontroll selvsagt.
Nettopp, du kjører over fartsgrensen fordi du vet at det ikke er kontroll. I ditt tilfelle med 10km/h, for andre 40km/h eller høyere.
 
Det har selvsagt kanskje hendt seg at jeg tråkket litt ekstra på gassen hvis det er noe jeg må rekke, men aldri så mye at det kan kalles råkjøring. Kan være sånn 90 i 80 sonen eller noe. Jeg hadde vel valgt å ikke gjøre det hvis det var en varslet kontroll selvsagt.

Så da er du altså en lovbryter som ønsker å fortsette å være det.
Uansett ubetydelig man sparer i tid på å kjøre i 90 kontra fartsgrensen.
 
Igjen, dette finnes i andre apper som Google Maps og Vegvesnet sin app og er ikke et argument for at varslinger av kontroll bør være lovlig.

Nettopp, du kjører over fartsgrensen fordi du vet at det ikke er kontroll.
Problemet er at de nevnte tjenestene ikke fungerer like godt som de som også varsler kontroll. Sånn er det bare. Statens vegvesen varsler gjerne 2 timer for sent. På disse tjenestene så får du så og si beskjed tvert. Det er jo brukerne av tjeneste som også varsler.

Du har aldri kjørt over fartsgrensen? Må i så fall være deilig å være så feilfri.

Men jeg er ikke feilfri. Jeg holder stort sett fartsgrensene. Men som andre mennesker som ikke er feilfri, så har det som nevnt skjedd at jeg har kjørt bittelitt for fort. Jeg hadde selvsagt ikke gjort det hvis jeg visste det var kontroll. Det er jo ren logikk.
 
Så da er du altså en lovbryter som ønsker å fortsette å være det.
Uansett ubetydelig man sparer i tid på å kjøre i 90 kontra fartsgrensen.
Hvis man er lovbryter ved å kjøre 90 i 80 sonen en gang i blant, så tipper jeg alle med førerkort i Norge er lovbrytere.

Ikke dere som er så feilfrie og perfekte at dere aldri har kjørt for fort da selvsagt :D
 
Problemet er at de nevnte tjenestene ikke fungerer like godt som de som også varsler kontroll. Sånn er det bare. Statens vegvesen varsler gjerne 2 timer for sent. På disse tjenestene så får du så og si beskjed tvert. Det er jo brukerne av tjeneste som også varsler.
Igjen, det er ingenting som hindrer disse selskapene i å tilby den samme tjenesten uten varsling av kontroll. Derfor er dette tull å ta opp som en grunn til å beholde varsling av kontroll lovlig.

Du har aldri kjørt over fartsgrensen? Må i så fall være deilig å være så feilfri.
Det har jeg. Enda bruker jeg ikke varslinger mot kontroller, ei ønsker jeg de.

Jeg hadde selvsagt ikke gjort det hvis jeg visste det var kontroll. Det er jo ren logikk.
Du hadde ikke gjort det på den strekken. Det gjør også de som kjører som svin og utgjør en stor risiko for samtlige på veien. Når kontrollen er passert er det tilbake til faenskapet. Derfor burde det være ulovlig.
 
Igjen, dette finnes i andre apper som Google Maps og Vegvesnet sin app og er ikke et argument for at varslinger av kontroll bør være lovlig.

Nettopp, du kjører over fartsgrensen fordi du vet at det ikke er kontroll. I ditt tilfelle med 10km/h, for andre 40km/h eller høyere.
Har eksistert slike tjenester i en årrekke samt at moderne biler i en årrekke nå har hatt dette innebygd i diverse GPS-tjenester.

Slike tjenester har en essensiell funksjon og det er å kunne råkjøre uten å risikere at man blir tatt av politiet.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp