Forbud mot varsling av kontroller

Henger altså ikke på greip et slikt forbud.
Joda i deres (politikernes) verden henger det på greip. De gir da blaffen i trafikksikkerhet, det er kun et vikarierende argument for å stjele mer penger av folk. Statlige etater (ihvertfall tidligere), prioriterer etter økonomi og ikke alvorlighetsgraden av lov/regel brudd. Og før noen ber om link til den påstanden, det har jeg ikke, men jeg har bakgrunn fra kontrolletat og det er da min erfaring av hvordan saker prioriteres.

En ser samme tankegang f.eks. i straffeutmålinger. Aller strengest straffes såkalt økonomisk kriminalitet mot den største kjeltringen av dem alle, nemlig staten. Mens lovbrudd mot borgere kommer langt ned på straffeutmålingsskalaen om saken i det hele tatt prioriteres. Så følg pengesporet det forklarer som regel det meste.
 
Hvis man er lovbryter ved å kjøre 90 i 80 sonen en gang i blant, så tipper jeg alle med førerkort i Norge er lovbrytere.

Tipper du alltid bryter fartsgrensen, og vil unngå bøter. Det er derfor du er tilhenger av dette varslingssystemet.
 
Igjen, det er ingenting som hindrer disse selskapene i å tilby den samme tjenesten uten varsling av kontroll. Derfor er dette tull å ta opp som en grunn til å beholde varsling av kontroll lovlig.
Men det tror jeg hadde blitt dårlig butikk, fordi mange bruker nok disse tjenestene pga kontrollvarsling. Jeg tror ikke de vil ha varsel om kontroll fordi de er råkjørere, men fordi de er som meg - ikke feilfrie mennesker - som fra tid til annen kan tråkke bittelitt mer på gassen enn hva skiltene viser. Jeg ser ikke helt det store problemet i det.

Men som sagt. Dette forbudet blir uansett umulig å håndheve. Det vet du også.
 
Tipper du alltid bryter fartsgrensen, og vil unngå bøter. Det er derfor du er tilhenger av dette varslingssystemet.
Du må da få tippe hva du vil, men nå er du bare usaklig selvsagt. Hva slags fantasier du har om meg som person greier jeg ikke se som noe relevant bidrag til denne debatten.
 
Har eksistert slike tjenester i en årrekke samt at moderne biler i en årrekke nå har hatt dette innebygd i diverse GPS-tjenester.

Slike tjenester har en essensiell funksjon og det er å kunne råkjøre uten å risikere at man blir tatt av politiet.
Slikt utstyr er ulovlig. Det vi snakker om her, er å frata folk ytringsfriheten til å dele offentlig tilgjengelig informasjon. Ikke at jeg tror du forstår konseptet, men

§ 13 a.Forbud mot varslingsutstyr, manipulasjonsutstyr o.l. i motorvogn.

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å:

a.varsle om eller forstyrre trafikkontroller
 
Men det tror jeg hadde blitt dårlig butikk, fordi mange bruker nok disse tjenestene pga kontrollvarsling. Jeg tror ikke de vil ha varsel om kontroll fordi de er råkjørere, men fordi de er som meg - ikke feilfrie mennesker - som fra tid til annen kan tråkke bittelitt mer på gassen enn hva skiltene viser. Jeg ser ikke helt det store problemet i det.
Da er det i hvert fall et elendig argument.
Men som sagt. Dette forbudet blir uansett umulig å håndheve. Det vet du også.
Hvor lett/vanskelig dette er å håndheve vet jeg ikke. Det er derimot ikke et godt argument mot et forbud.
 
Du må da få tippe hva du vil, men nå er du bare usaklig selvsagt. Hva slags fantasier du har om meg som person greier jeg ikke se som noe relevant bidrag til denne debatten.

Du tippet at alle er lovbrytere. Ergo må jo du være en av dem.
 
et er kun et vikarierende argument for å stjele mer penger av folk.
Ja, alle oppegående har forstått at dette ikke handler om trafikksikkerhet. Det handler kun om penger inn i statskassen.

Dette har de regnet på. Nå omsatte Safedrive for ca 150 millioner i fjor. Så de bidrar med skatt osv, men dette har økonomene i finansdepartementet regnet på. De ser at hvis folk ikke vet om kontroller, vil de få enda flere som kjører for fort og det vil bidra med så mange millioner ekstra i statskassen at det er bedre butikk for dem.

Uansett. De som tilbyr slike tjenester kan tilby dette fra hvilket som helst annet land hvis de får noe slags driftsforbud i Norge eller hvordan de nå har sett for seg dette forbudet sitt.

Blir umulig å håndheve uansett.
 
Det du klarer å stoppe for i 80 km/t ville ikke ha vært der dersom du kjørte i 90 km/t, da du ville ha passert stedet på et tidligere tidspunkt

Evt motsatt så kommer du opp i situasjoner som du hadde hatt lang tid til å unngå, eller som skjedde for 'lenge' siden om du holder fartsgrensa.
Når man tar den øvrige informasjonen i linken så er det også andre fordeler med å holde fartsgrensa.
Men du argumentere faktisk for at man skal kjøre for fort... jaja...
 
Da er det i hvert fall et elendig argument.

Hvor lett/vanskelig dette er å håndheve vet jeg ikke. Det er derimot ikke et godt argument mot et forbud.
Selvsagt et godt argument å ikke innføre en lov som ikke er mulig å håndheve uansett.

Men skal de innføre et slikt forbud, så må de bevise at den bedrer trafikksikkerheten. Det tror jeg de vil slite med. Hvis ikke skjønner alle at dette handler kun om penger inn i statskassa og ikke noe annet.
 
Hmm lurer på hvilken reaksjonstid veivesenet har lagt inn her for å få dette til :)

Forskjellig bremselengde på 90 og 80 km/t er ca 10 m.
Jeg vet ikke. Men en ting er bremselengden, noe ganske annet er hvordan farten påvirkes i løpet av bremselengden.
 
Evt motsatt så kommer du opp i situasjoner som du hadde hatt lang tid til å unngå, eller som skjedde for 'lenge' siden om du holder fartsgrensa.
Når man tar den øvrige informasjonen i linken så er det også andre fordeler med å holde fartsgrensa.
Men du argumentere faktisk for at man skal kjøre for fort... jaja...
Raskere fart betyr kortere tid på veien. Jeg sier ikke at det alltid går opp i opp, men det er nok ikke de som bare ligger 5-10 km/t over som lager problemer. Forresten kunne jeg tenke meg at man begynte å teste folk for THC, og fratok de med positiv prøve, lappen. Hva synes du om det?
 
Raskere fart betyr kortere tid på veien. Jeg sier ikke at det alltid går opp i opp, men det er nok ikke de som bare ligger 5-10 km/t over som lager problemer. Forresten kunne jeg tenke meg at man begynte å teste folk for THC, og fratok de med positiv prøve, lappen. Hva synes du om det?

Som saken jeg linket til viste, så var det en dobling av risiko for å havne i dødsulykke om farten øker fra 80 til 93, og det man klarte i stoppe for i 80 ville man treffe i 50 kmt om man holdt 90.

Når det kommer til testing av folk for thc så synes jeg det er positivt at de tester om folk kjører i ruset tilstand uavhengig av stoff, men i tilfellet cannabis så må de få ordnet et system som får luket ut og tatt de av disse som faktisk er påvirket.
 
At statskassa fylles med penger fra lovbrytere ser jeg ingen problemer med.
Egentlig en vinn-vinn-situasjon, selv om jeg skal innrømme at jeg fikk sjokk da jeg for noen år siden måtte betale 5500 kroner for å ha kjørt inn et sted som var kun for varetransport, selv om det var veldig god plass og ingen andre biler eller folk der. Det følte jeg var som å få dødsstraff for å stjele en snickers.
 
Da er det altså ikke trafikksikkerheten som du bryr deg om.
Jeg tror trafikksikkerheten blir bedre med disse tjenestene. Det at folk ikke kjører for fort når de vet om kontroller er positivt med tanke på trafikksikkerhet.

Det er jo dere som vil at folk skal kjøre for fort som ikke bryr dere om trafikksikkerheten.

Og så lenge dere ikke greier å bevise at forbud bedrer trafikksikkerheten, så kan vi kun forholde oss til det vi vet. Og det vi vet og som også politiet innrømmer. Veldig mange bryter ikke fartsgrensen når de vet om kontroller = ren logikk er da at traffiksikkerheten blir bedre.

Så sånn er det.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp