Ladepriser Elbiler

9 Jul 2023
557
Jeg har lurt litt på hvordan ladeprisene på Elbiler kommer ut i forhold til å kjøre dieselbil for eksempel.
Nå har NAF laget en utregning på dette:

"Elbiler er kjent for å ha billigere drivstoff enn dieselbiler, men med dagens priser på hurtiglading, gjelder ikke det.

– Med dagens prisnivå på hurtiglading, er det like dyrt å lade elbilen som å tanke opp dieselbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding
.

– Har du ikke muligheten til å lade hjemme, er det ikke mye å spare på drivstoffkostnadene. Lading langs veien er uforholdsmessig dyrt sammenlignet med hjemmelading, sier Nils Sødal."

1713362886726.png


 
Dersom man lader bilen hjemme, som alle jeg kjenner som har elbil gjør (og jeg selv gjorde de 3 årene jeg kjørte elbil), og gitt en kWh-pris på 1 kr, så ser regnetstykket sånn ut:

1000 km * 1 kr * 0,2 kWh = 200 kr

Skal det gi mening å kjøre elbil for å spare drivstoffkostnader, så må hovedandelen av lading foregå hjemme, og hurtiglader kun brukes som "påfyll" ved langkjøring for å komme seg fra A til B.
 
For min del er det ikke store forskjellen på drivstoff- og bomkostnader om der er elbil eller bensinbil. Mer relevant hvordan de fikk 95E10 opp på pver 26 kr idag.
 
Ikke alle som kan lade hjemme, i de store byene bor det mange i boligblokker. Hurtiglading blir for dyrt.
 
I drabantbyer bygget på 50, 60 og 70 tallet må 80% av bilistene gateparkere. Hjemmelading er et fremmedord for disse.

Nemlig, jeg bor i Kristiansand og kan heller ikke hjemmelade hvis jeg hadde hatt elbil.

Nordmenn er godt vant, dra til utlandet så bor det folk oppå hverandre, de er nødt til å hurtiglade.
 
Absolutt, det finnes de som bor slik at de ikke kan lade hjemme. De kjenner seg ikke igjen når de leser artikler om hvor billig elbil er å kjøre basert på hjemmelading, for de må forholde seg til hurtigladere. Og de som kan lade hjemme kjenner seg ikke igjen i artikler som mener at elbil er like dyrt å kjøre eller dyrere enn fossil-alternativet, når regnestykket baseres på hurtiglading.

En artikkel om elbil og lading med fokus på kostnader bør presentere (minst) to regnestykker, et for eieren som hovedsakelig benytter hjemmelading, og et for eieren som hovedsakelig må stå på hurtiglader. Så blir det enklere å se hva som er reell kostnad for hver enkelt leser.
 
Et annet aspekt ved dette er at dersom man kjører få km pr år, så spiller andre type bilkostnader inn og har potensielt mer å si enn utgifter til drivstoff. Årlig verditap f.eks. For å ta et forenklet eksempel: Dersom man sparer 10000 kr pr år i drivstoff ved å kjøre elbil, så vil det totale bilholdet fortsatt være dyrere med elbil dersom elbilen har et årlig verditap på 20000 kr mer enn dieselbilen.
 
H is du først skal bruke worst case scenario for elbileiere hvor de aldri kan lade hjemme, så bør du i det minste gå for normal lade hastighet og ikke hurtig/lynlading?

Du kan iallefall trekke fra 20% på ladekostnadene. Folk med elbil uten lading hjemme gjør selvsagt dette på steder hvor de kan gjøre unna handelen samtidig, og det ikke betyr noe om man bruker 25 minutter istedet for 10 minutter å lade opp.

De har gjerne også løsninger som gir ytterligere rabatter (8% hos Coop på Mer feks).

Hvis ikke må man nesten bruke worst case literpris på drivstoff også.

Artikler med en agenda er som oftest lite verdt.
 
Hvis ikke må man nesten bruke worst case literpris på drivstoff også.
Vi som har 1000 km rekkevidde kan som regel tilpasse tid og sted for drivstoffylling slik at vi unngår de verste prislappen.

Og vi har til og med muligheten til å ta med ei kanne som veier 20 kg og gir 300 km ekstra rekkevidde hvis vi er redd for å få rekkeviddeangst. Min bil kan vel gå ca 13.000 km på medbrakt drivstoff hvis jeg fyller full tank og tar med noen kanner innafor lovlig vekt.

Det er mye vanskeligere å flytte drivstoffylling til lavere priser hvis man etter å ha startet hjemme med fullt batteri er nødt til lade før man kommer frem til hytta.

1. April fylte jeg diesel til 17,xx kr/liter og siden det er det vel en fylling til 20,xx kr/l og sist en til 20,05 kr/l. Var ikke nødt til å fylle disse gangene, men etter å stort sett ha sett 24-25 kr tenkte jeg det kunne være lurt å fylle.
 
Vi som har 1000 km rekkevidde kan som regel tilpasse tid og sted for drivstoffylling slik at vi unngår de verste prislappen.

Og vi har til og med muligheten til å ta med ei kanne som veier 20 kg og gir 300 km ekstra rekkevidde hvis vi er redd for å få rekkeviddeangst. Min bil kan vel gå ca 13.000 km på medbrakt drivstoff hvis jeg fyller full tank og tar med noen kanner innafor lovlig vekt.

Det er mye vanskeligere å flytte drivstoffylling til lavere priser hvis man etter å ha startet hjemme med fullt batteri er nødt til lade før man kommer frem til hytta.

1. April fylte jeg diesel til 17,xx kr/liter og siden det er det vel en fylling til 20,xx kr/l og sist en til 20,05 kr/l. Var ikke nødt til å fylle disse gangene, men etter å stort sett ha sett 24-25 kr tenkte jeg det kunne være lurt å fylle.
Ja, og akkurat det samme er det for elbileiere. Kun en idiot lader bilen til 6.25kr pr kWh til vanlig.
 
Er det noen som har kjørt elbil nedover i Europa da og vet sånn noenlunde hva det koster å lade der ?
 
Også spent på lading nedover europa. Skal kjøre sydover i ferien, men mer opptatt av enkel lading enn pris. Er så utålmodig at kø er mer frustrerende en pris. Dyrt blir det uansett, ikke billig å ta egen bil på tur. Men det er noe eget med roadtrip. lader bare hjemme ellers, så snittkostnaden blir vesentlig høyere etter en tur som dette.
 
Jeg er en av de som har hatt elbil uten mulighet for hjemmelading. Ved bruk av offentlige ladestasjoner i Oslo lå en typisk "full tank" ladet over natten på 130-170,-, litt basert på hvor sent man parkerte og hvor tidlig man hentet bilen igjen. Full tank betyr ca 350km på Leaf, på en god varm dag og flat topografi. En fossil med 0,6 på mila ville med drivstoffpris på 22ish ligge rundt 450 spenn for 35 mil. Det er fortsatt en OK deal med elbil uten mulighet for hjemmelading og bruk av vanlig gatelader.

Edit: eksempelet med 6,50 kWh er også litt søkt. Tesla sine superladere er flere kroner billigere, ionity også. Hvis man på død og liv skal lade drop-in, uten en eller annen avtale i bunnen, har Uno-X en typisk pris på mellom 3,50 og 4,50 om dagen. Uno-X bygger ut ladepunkter og krever ingen brikke, app eller medlemsskap. Tap kort, plugg inn og lad, akkurat som ved fylling av flytende drivstoff.
 
Jeg har jo både elbil IX og dieselbil V8. Jeg bruker heller dieselbilen på lengre turer eller turer jeg bare skal slappe av og nyte, da jeg ikke synes det er så mye dyrere å bruke rent drivstoffmessig. Forskjellene merkes mest i bomring, gateparkering og småkjøring dersom man ikke får fyllt diesel til under 20kr/liter.
Til småkjøring eller transportturer der man vet avstanden holder for at hjemmeladingen er tilstrekkelig og man ikke må hurtiglade elbilen er det en del gunstigere drivstoffmessig å ta elbilen.
Som eneste bil måtte jeg hatt bedre rekkevidde på elbilen, i tillegg måtte jeg hatt noe motorglede, så jeg hadde hatt dieselbilen om jeg måtte velge en. Den økte kostnaden er for meg verdt det vs irritasjon over å lade eller at bilen bestemmer tiden og tildels destinasjonen på langturer. Men jeg måtte hatt motorglede også, så jeg måtte tatt meg råd til f eks en Range Rover sport SVR dersom jeg skulle hatt en bil med god plsss, fin motorlyd og bra kompromiss. Den er mye dyrere å bruke enn en BMW iX50. Men også helt utrolig gromt å høre på en deilig V8.
 
Jeg har jo både elbil IX og dieselbil V8. Jeg bruker heller dieselbilen på lengre turer eller turer jeg bare skal slappe av og nyte, da jeg ikke synes det er så mye dyrere å bruke rent drivstoffmessig. Forskjellene merkes mest i bomring, gateparkering og småkjøring dersom man ikke får fyllt diesel til under 20kr/liter.
Til småkjøring eller transportturer der man vet avstanden holder for at hjemmeladingen er tilstrekkelig og man ikke må hurtiglade elbilen er det en del gunstigere drivstoffmessig å ta elbilen.
Som eneste bil måtte jeg hatt bedre rekkevidde på elbilen, i tillegg måtte jeg hatt noe motorglede, så jeg hadde hatt dieselbilen om jeg måtte velge en. Den økte kostnaden er for meg verdt det vs irritasjon over å lade eller at bilen bestemmer tiden og tildels destinasjonen på langturer. Men jeg måtte hatt motorglede også, så jeg måtte tatt meg råd til f eks en Range Rover sport SVR dersom jeg skulle hatt en bil med god plsss, fin motorlyd og bra kompromiss. Den er mye dyrere å bruke enn en BMW iX50. Men også helt utrolig gromt å høre på en deilig V8.
Jeg favoriserer også forbrenningsmotorbiler for sommerens turglede.
Jeg finner ut at mange elbiler ikke har hpd nok temperaturkontroll for effektiv ladehastighet 'mena man pisser'. Kanskje kun Telsa Long Range og visse Hyndai/Kia samt noen dyre tyske er bra nok? (Hørselsvern er stadig valgfritt medbragt.) Og ladepriser og -pålitelighet?

Bare lyden av en sunn V8 er jo grunn nok for en god Kompressor-sommer.
 
Er det noen som har kjørt elbil nedover i Europa da og vet sånn noenlunde hva det koster å lade der ?
Jeg har kjørt mye i Nederland og Tyskland de siste 3 årene. Betaler 5-6 kr/kWt for hurtig/lynlading og 4-5 kr/kWt for 11 kW AC lading.

En fordel i de landene er at man finner AC stolper omtrent overalt. At man slipper å betale parkeringsavgift når man står og lader på slike stolper gjør jo heller ikke noe:)

Når man kjører på langtur kan det også være lurt å ta opp et måneds abonnement hos Tesla. Koster bare 115 kr/mån og da får du samme gunstige priser som Tesla eierne.
 
Absolutt, det finnes de som bor slik at de ikke kan lade hjemme. De kjenner seg ikke igjen når de leser artikler om hvor billig elbil er å kjøre basert på hjemmelading, for de må forholde seg til hurtigladere. Og de som kan lade hjemme kjenner seg ikke igjen i artikler som mener at elbil er like dyrt å kjøre eller dyrere enn fossil-alternativet, når regnestykket baseres på hurtiglading.

En artikkel om elbil og lading med fokus på kostnader bør presentere (minst) to regnestykker, et for eieren som hovedsakelig benytter hjemmelading, og et for eieren som hovedsakelig må stå på hurtiglader. Så blir det enklere å se hva som er reell kostnad for hver enkelt leser.
Det finnes da andre alternativer til hurtiglading for folk som ikke får ladet via egen bolig, ihvertfall i Oslo, men sannsynligvis andre steder i landet også.
I Oslo har kommunen satt opp mange ladeplasser hvor det vel koster ca 10 kr timen å stå. Her tror jeg man får 3-5 kWh i timen, som da gir ca 4-7 kr per mil i "drivstoffkostnader" - noe som vel er ca halv pris av selv den mest drivstoffgjerrige dieselbilen.

Foreløpig er det ikke noe problem å finne slike ledige plasser, men den dagen alle kjører elbil vil dette bli et stort problem hvis ikke kommunen etablerer veldig mange flere slike plasser. Men det kan muligens by på problemer pga kapasiteten i de lokale strømnettene....
 
Det finnes da andre alternativer til hurtiglading for folk som ikke får ladet via egen bolig, ihvertfall i Oslo, men sannsynligvis andre steder i landet også.
I Oslo har kommunen satt opp mange ladeplasser hvor det vel koster ca 10 kr timen å stå. Her tror jeg man får 3-5 kWh i timen, som da gir ca 4-7 kr per mil i "drivstoffkostnader" - noe som vel er ca halv pris av selv den mest drivstoffgjerrige dieselbilen.

Foreløpig er det ikke noe problem å finne slike ledige plasser, men den dagen alle kjører elbil vil dette bli et stort problem hvis ikke kommunen etablerer veldig mange flere slike plasser. Men det kan muligens by på problemer pga kapasiteten i de lokale strømnettene....
Ja absolutt det finnes flere alternativer.

Jeg vil vel påstå at man bør ha en litt over snittet "fleksibel" mentalitet for å trives over tid med løsningen du beskriver, ihvertfall i byer som Oslo. En ladesesjon på kommunal ladeplass blir en flerstegs-prosess:
Steg 1 - Parker på ladeplass og koble til lading. Spaser hjem.
Steg 2, x antall timer senere når bilen er fulladet - Spaser hjemmefra og bort til bilen igjen for å flytte den til en ordinær p-plass. Dersom man gateparkerer i en del av byen med knapphet på p-plasser må man kanskje også kjøre litt rundt og lete før man finner en ledig plass.

Det er litt tungvindt og tidkrevende sammenliknet med å fylle en bensintank eller å ha tilgang på hjemmelading. Kjører man lite og lader sjelden, så er det selvsagt mindre slitsomt enn om man kjører mye og lader ofte.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp