- 8 Jul 2023
- 616
Vel, hvis den ikke var det før filmen, er den det i hvert fall nå.Bare dette er en god nok grunn til ikke å se filmen
En ihjelspilt låt, for å si det forsiktig.
Følg med på videoen nedenfor for å se hvordan du installerer nettstedet vårt som en nettapp på startskjermen.
Notat: Denne funksjonen krever for øyeblikket tilgang til nettstedet ved hjelp av den innebygde Safari-nettleseren.
Vel, hvis den ikke var det før filmen, er den det i hvert fall nå.Bare dette er en god nok grunn til ikke å se filmen
En ihjelspilt låt, for å si det forsiktig.
Må vel bare innrømme at jeg så filmen i forbindelse med 90 talls kåringen. Da hadde filmen stått i hylla i flere år.Tarr og jeg blir nok aldri bestekompiser nei, men likte damnation ganske godt. Var vel den filmen jrnico også trakk frem.Jeg har ikke noen planer om å se den - nesten 7 og en halv time. Starter med et nesten 10 minutter langt klipp av noen kuer?
Lurer heller litt på hvorfor man utsetter seg for noe slikt - å se filmen altså.
Så nettopp denne på kino. Vil også gi 8/10, så er det ett par momenter som vi er litt uenig i.Civil War
Denne hadde jeg gledet meg til lenge, og den levde stort sett opp til forventningene. Dette er en antikrigsfilm som virkelig prøver å vise grusomhetene som væpnede konflikter fører med seg. Dette er ikke en krigsfilm som prøver å være kul (vel...nesten. Kommer tilbake til det straks), der man "romantiserer" krig og vold. Her skal du få grusomhetene i tryne og føle ubehag.
Men like mye som det er en antikrigsfilm, er det også en film om krigsjournalister og krigsfotografer. Og jeg elsker det. Jeg synes det er genialt å vise filmen gjennom journalisters øye. De er nøytrale (og tar ikke noens part, i alle fall ikke i handling. Jeg synes det også var et fint grep at vi fikk se mange av bildene de tok. Filmen viser hvor modige virkelighetens krigsfotografer og krigsjournalister er. Så er det mulig filmen overdriver litt akkurat hvor tett på de er, men jeg fikk tanker til journalistene i 20 Days in Mariupol. Dette er noe som skjer i virkeligheten. Og i en verden der flere og flere viser mistillit til journalister, synes jeg det er viktig å få frem hvor viktig jobb de gjør. Joda, det finnes partisk journalistikk, dårlig journalistikk, clickbait, kjendisnyheter osv. Men det finnes veldig mye bra. Det finnes mange flinke gravejournalister. Og det er mange som rapporterer fra farlige områder. Som får ut nyheter til resten av verden om hvordan tilstanden virkelig er i krigsområder og lukkede områder. Og det skal vi virkelig hylle dem for.
Som antikrigsfilm fungerer den også stort sett bra. Som nevnt prøver den ikke romantisere krig. Den er på mange måter grusom. Men den kunne tatt det enda et steg lengre. Det var en scene i starten der den prøvde å være litt "kul", ved at musikken var funky i en krigsscene, samt at den ene journalisten syntes det var veldig kult å være midt i skuddvekslingen. Dette var nok gjort som en del av karakterutviklingen hans, men jeg syntes de kunne droppet det.
Så var det historien og bakteppet. Av det vi får vite er det for meg tydelig at presidenten ikke er god, men vi vet veldig lite om hva som har skjedd. Og egentlig hvem som er onde og gode. Vi blir egentlig bare plassert rett inn i historien. Og det fungerer for meg. Det er noen få hint til virkelighetens USA, men det er egentlig ikke en advarsel om hva som kan skje der. En eventuell borgerkrig i USA (noe jeg ikke tror vil skje, men det er heller ikke heeeelt usannsynlig) vil med svært liten sannsynlighet se slik ut. Men det er borgerkriger i dag eller gjennom historien som garantert har vært svært lik. Og tenkte jeg mye på gjennom filmen. Noe lignende skjer i dag, i f. eks Etiopia. Og det er egentlig det som for meg er det beste med filmen. Beskrivelsen av et land i borgerkrig. Hvordan mennesker påvirkes. Folk fra samme nasjon som kriger mot hverandre. Ulike krigssoner, mens det er andre steder der det er fred og der man ikke involverer seg. Det er en nerve der gjennom hele filmen i hvordan landet faller sammen.
Det visuelle og lydbildet er også helt fantastisk. Det er kanskje ikke sånn at dette er en film som man bare MÅ se på kino, men jeg tror ikke jeg hadde fått den samme følelsen om jeg så den hjemme. Det er noe med lyden av skudd med den lydkvaliteten man får på kino (noen ganger skvatt jeg). Jeg må også trekke frem at krigsscenene er godt filmet og virker veldig realistiske.
Det som skuffet meg er historien til de 4 vi følger. Jeg følte ikke at jeg ble godt nok kjent med dem. De var rett og slett ikke godt nok skrevet. Ikke dårlig, bare ikke bra nok. Det gjorde at jeg heller ikke brydde meg nok om hva som skjedde med de (kanskje bortsett fra Jessie).
Så alt i alt veldig fornøyd selv om det var et par ting som trakk det litt ned.
8/10
Jeg var på bilferie i Lofoten da de spilte inn denne. Da jeg var i Svolvær sirklet Damon rundt byen i helikopter. Han visste nok at jeg skulle være der da.
Downsizing (2017) på Netflix.
Visste lite eller ingenting om filmen fra før - stort sett Matt Damon og Scifi.
Jeg var på bilferie i Lofoten da de spilte inn denne. Da jeg var i Svolvær sirklet Damon rundt byen i helikopter. Han visste nok at jeg skulle være der da.
Ikke sett filmen, kun scenene som ble spilt inn i Lofoten, men traileren så ikke noe særlig ut. Trollfjorden der flere scener ble spilt inn er stunning. Der har jeg vært flere ganger.
Han fikk nok litt inside information.Klart Matt visste at du var der
Det er ganske mye flott å se av norske fjorder og annen natur i filmen.
Har nesten 500 usette filmer i filmhylla så har gjort det til et lite prosjekt å komme meg ned til null på et eller annet tidspunkt. Denne har stått i hylla siden 2010, mye på grunn av lengden. Det er sjeldent man har både mulighet og lyst til å fyre i gang en syv-timers film. Shoah f.eks. er en ni og en halv times lang dokumentar som derimot er knallgod. Så lange filmer/dokumentarer som er gode finnes. Et annet prosjekt jeg har er å få sett topp 100 av The They Shoot Pictures, Don't They? sin liste. Helst vil jeg se ferdig hele den topp 1000 listen, men det tar tid. Har kommet til et punkt hvor jeg synes det er like greit å bare hive seg uti det og se den filmen som er lengst. Jeg likte som sagt også Damnation så hadde litt troen på at det kunne potensielt være noe for meg. Av og til bommer man, og det er helt greit. Trenger heldigvis ikke se denne filmen igjen.Jeg har ikke noen planer om å se den - nesten 7 og en halv time. Starter med et nesten 10 minutter langt klipp av noen kuer?
Lurer heller litt på hvorfor man utsetter seg for noe slikt - å se filmen altså.
Har nesten 500 usette filmer i filmhylla så har gjort det til et lite prosjekt å komme meg ned til null på et eller annet tidspunkt. Denne har stått i hylla siden 2010, mye på grunn av lengden. Det er sjeldent man har både mulighet og lyst til å fyre i gang en syv-timers film. Shoah f.eks. er en ni og en halv times lang dokumentar som derimot er knallgod. Så lange filmer/dokumentarer som er gode finnes. Et annet prosjekt jeg har er å få sett topp 100 av The They Shoot Pictures, Don't They? sin liste. Helst vil jeg se ferdig hele den topp 1000 listen, men det tar tid. Har kommet til et punkt hvor jeg synes det er like greit å bare hive seg uti det og se den filmen som er lengst. Jeg likte som sagt også Damnation så hadde litt troen på at det kunne potensielt være noe for meg. Av og til bommer man, og det er helt greit. Trenger heldigvis ikke se denne filmen igjen.
Kjenner meg så altfor godt igjen i det å selvpine seg gjennom de en tidlig ut innser er mest sannsynlig total bomtur, uansett hvor bra ry den enn måtte ha. Ettersom det føltes "feil" å rate en film man ikke så helt fra start til slutt. Den slags har nok medført i mye unødig smerte og bortkastet tid.Med årene har jeg funnet ut jeg blir "utbrent" av dårlige filmopplevelser. Å se en film jeg ikke liker, kan gjøre at jeg unngår å se film i det hele tatt en stund.
Samtidig som en god filmopplevelse inspirerer meg til å se mer.
Derfor har jeg en stund rett og slett slått av filmer som ikke gir meg noe positivt - Oscar vinnere eller ei. Tidligere "plaget" jeg meg gjennom uansett. En strategi som fungerer veldig bra for meg - og min filminteresse.
Tipper en ung Michael Jackson satt i kinomørket og noterte flittig ned hva han kunne tenke seg å ha med i musikkvideoen til Thriller. Aldri sett den originale (tror den varer i en halvtime eller mer) videoen til nevnte hitsingel, men Landis var jo i hop med Joe Dante to av disse b-film "outsiderne" der bare fikk større og større filmer å jobbe med, og backet det opp med blockbuster suksess utover 80-tallet.An American Werewolf in London (1981)
Den fungerer godt enda - mottok en velfortjent Oscar for Best Makeup. Første gang jeg så den fikk jeg bakoversveis. Det er mye genialt i filmen - Landis er en luring. Scenen inne i pornokinoen når de undead sitter å snakker om måter å drepe seg selv på
Så den på Amazon Prime - vekslende kvalitet, antagelig 2009 HD remasteren som kom på blu ray. Kvaliteten øker utover filmen - egentlig ikke noe negativt - passet filmen bra.
Summer of Sam. Likte den filmen veldig godt. Argento liker jeg ikke..Mulig noe med måneformørkelsen der ga utslag i midlertidig galskap og blodtørst eller en referanse til New York bys black out i sommeren 1977 hvor en rekke mord ble gjennomført i samme periode.
Summer of Sam. Likte den filmen veldig godt. Argento liker jeg ikke..
Kjenner meg så altfor godt igjen i det å selvpine seg gjennom de en tidlig ut innser er mest sannsynlig total bomtur, uansett hvor bra ry den enn måtte ha. Ettersom det føltes "feil" å rate en film man ikke så helt fra start til slutt. Den slags har nok medført i mye unødig smerte og bortkastet tid.
Må innrømme at de mange middelmådige filmene er de som ofte frustrerer mest om dagene. Kan takle dårlige filmer særlig om de inkluderer en porsjon cheese, T&A, sleaze, latterlig skuespill og ufrivillig komiske scener, men gjennomført kjedelige, generiske og nær livløse midt på treet filmer, de tapper deg kjapt for krefter og tålmodighet. Og de lages det tydeligvis ufattelig mye av, særlig i streaming/DTV eraen.
Cundey also utilized a Panaglide image stabilization rig, which he helped popularize on Carpenter's Halloween (1978), for approximately 25 percent of the production, to capture the smooth moving camera shots, indicative of the technology.
Kamera mann som får et epileptisk anfall i annen hver actionscene/fight, det er ganske så kjip ja.Det som frustrerer meg mest på nyere filmer, er at mange av de er så dårlig filmet. Shaky-cam, overdreven zooming, at de aldri klarer å holde kameraet støtt - akkurat som kameramannen er full.
Ble ikke dette også ei veldig populær greie over i tv-verden? Er årevis siden jeg avsluttet The Shield reisen, men der var det vel også en god del shaky-cam action tidlig ut. Mulig det bedret seg i senere sesonger.Paul Greengrass har mye av skylden for at dette ble "inn".
Ble ikke dette også ei veldig populær greie over i tv-verden? Er årevis siden jeg avsluttet The Shield reisen, men der var det vel også en god del shaky-cam action tidlig ut. Mulig det bedret seg i senere sesonger.
På den annen side hadde en vel også litt av samme oppstykket/shaky stil i eldre krim-action serier som NYPD Blue osv.
Vi bruker essensielle informasjonskapsler for å få dette nettstedet til å fungere, og valgfrie informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din.