Leiebiltråden

Fasit ble MB Vito Tourer Automat.

Jeg har alltid regnet med at de store aktørene Avis, Hertz, Sixt m.m. er trygge valg – så feil kunne jeg ta. Jeg ble i dagene før uthenting pepret med mailer fra Avis om å registrere meg for "Quick-line" hvor det ble lovet at nøklene nærmest lå klare bare jeg viste pass og førerkort. Når jeg ankom utleieskranken var det ikke noe opplegg for det i det hele tatt, bare kaos med 10-12 kunder som ventet på bil. Heldigvis har jeg "President's Club" status hos Avis og slapp dermed det verste køingen. Hun bak skranken brukte de sedvanlige 10-12 minuttene på å trykke vilt og hemningsløst på et bråkete tastatur, før jeg fikk nøkkel og beskjed om hvor bilen befant seg. Altså null Quick-line, overhodet.

Når vi så kom oss til riktig sted i garasjen var det ny bod med Avis-ansatte vil måtte henvende oss til. De kunne fortelle at bilen var 45 min forsinket for utlevering. Ikke greit når man står der med barn, 7 kolli og har en nesten 4 timers biltur foran seg. Vi fikk kaffe, lovnad om at vi ikke trengte å returnere bilen med full tank, som plaster på såret. Greit nok, men likevel sure minutter i et trist parkeringshus.

Når bilen så endelig kom trodde jeg det var en spøk. Ferdig bulka er et understatement. Vi snakker ikke bare litt riper her og der, men store bulker og skraper rund baut. Det var i tillegg en gammel modell med 85k km på telleren. Den hadde separat Pioneer stereo, som burde si kjennere av Vito noe om alderen. Jeg orket ikke ta en fight siden de ikke hadde andre biler de kunne gi oss og jeg nødig ville bli ytterligere forsinket. Jeg sa i fra at jeg ikke kom til å sjekke den for skader før eller etter leieforholdet da dokumentasjon av alle skader ville ta "et par timer". De aksepterte det. Jeg sjekket så at de avtalte snøkjettingene var på plass, stappa familie og bagasje inn og dro.

Etter 15 min på motorveien varslet den at den ville ha påfyll av olje. Ja, da var det bare å stoppe og kjøpe olje, da... Etter påfyll maste den ikke mer om olje før vi returnerte fra alpene til Milano, men da hadde vi jo allerede oljen klar, så da fikk den påfyll mens jeg fikk kaffe.

Bilen skulle hatt slike mellomeuropeiske vinterdekk, pluss snøkjetting, vi skulle tross alt opp i alpene. Jeg sjekket ikke dekkene ved utlevering, og da jeg ved ankomst destinasjonen oppdaget at det var vanlige sommerdekk på den tenkte jeg at det jammen var fint at det var bart og tørt med 10 varmegrader i dalen vi bodde. Når nest siste dag bød på 25 cm snø og rundt 0 grader ble det litt stress likevel. Veiene den kvelden var våte, men frie for snø, og jeg valgte å kjøre ned til "lavlandet" (Trento) en dag før resten av gjengen min, som tok buss morgenen etter. Natten og dagen etter var det nemlig meldt -5 grader, noe jeg ikke fant kompatibelt med sommerdekk, snøkjetting eller ei.

Som personfrakter fungerte bilen, men den så ut som en dass, ble utlevert for sent, måtte ha påfyll av olje og hadde feil dekk. For 2.000,- dagen forventer jeg mer. I tillegg fikk jeg ekstra utgifter til hotell siste natten og bussbilletter til de andre. Heldigvis var han fra Avis som tok oss imot såpass forståelsesfull at han ga oss kontaktinfo til den som leder Avis-kontoret i Milano så jeg kan klage direkte.
Hjelpes. Fint dere kom trygt hjem.

Akkurat nå er det jo en glede å 'ikke ha råd til ferie' og å ha det trygt med sofatid.

Bra historie, venter på fortsettelsen!
 
Fasit ble MB Vito Tourer Automat.

Jeg har alltid regnet med at de store aktørene Avis, Hertz, Sixt m.m. er trygge valg – så feil kunne jeg ta. Jeg ble i dagene før uthenting pepret med mailer fra Avis om å registrere meg for "Quick-line" hvor det ble lovet at nøklene nærmest lå klare bare jeg viste pass og førerkort. Når jeg ankom utleieskranken var det ikke noe opplegg for det i det hele tatt, bare kaos med 10-12 kunder som ventet på bil. Heldigvis har jeg "President's Club" status hos Avis og slapp dermed det verste køingen. Hun bak skranken brukte de sedvanlige 10-12 minuttene på å trykke vilt og hemningsløst på et bråkete tastatur, før jeg fikk nøkkel og beskjed om hvor bilen befant seg. Altså null Quick-line, overhodet.

Når vi så kom oss til riktig sted i garasjen var det ny bod med Avis-ansatte vil måtte henvende oss til. De kunne fortelle at bilen var 45 min forsinket for utlevering. Ikke greit når man står der med barn, 7 kolli og har en nesten 4 timers biltur foran seg. Vi fikk kaffe, lovnad om at vi ikke trengte å returnere bilen med full tank, som plaster på såret. Greit nok, men likevel sure minutter i et trist parkeringshus.

Når bilen så endelig kom trodde jeg det var en spøk. Ferdig bulka er et understatement. Vi snakker ikke bare litt riper her og der, men store bulker og skraper rund baut. Det var i tillegg en gammel modell med 85k km på telleren. Den hadde separat Pioneer stereo, som burde si kjennere av Vito noe om alderen. Jeg orket ikke ta en fight siden de ikke hadde andre biler de kunne gi oss og jeg nødig ville bli ytterligere forsinket. Jeg sa i fra at jeg ikke kom til å sjekke den for skader før eller etter leieforholdet da dokumentasjon av alle skader ville ta "et par timer". De aksepterte det. Jeg sjekket så at de avtalte snøkjettingene var på plass, stappa familie og bagasje inn og dro.

Etter 15 min på motorveien varslet den at den ville ha påfyll av olje. Ja, da var det bare å stoppe og kjøpe olje, da... Etter påfyll maste den ikke mer om olje før vi returnerte fra alpene til Milano, men da hadde vi jo allerede oljen klar, så da fikk den påfyll mens jeg fikk kaffe.

Bilen skulle hatt slike mellomeuropeiske vinterdekk, pluss snøkjetting, vi skulle tross alt opp i alpene. Jeg sjekket ikke dekkene ved utlevering, og da jeg ved ankomst destinasjonen oppdaget at det var vanlige sommerdekk på den tenkte jeg at det jammen var fint at det var bart og tørt med 10 varmegrader i dalen vi bodde. Når nest siste dag bød på 25 cm snø og rundt 0 grader ble det litt stress likevel. Veiene den kvelden var våte, men frie for snø, og jeg valgte å kjøre ned til "lavlandet" (Trento) en dag før resten av gjengen min, som tok buss morgenen etter. Natten og dagen etter var det nemlig meldt -5 grader, noe jeg ikke fant kompatibelt med sommerdekk, snøkjetting eller ei.

Som personfrakter fungerte bilen, men den så ut som en dass, ble utlevert for sent, måtte ha påfyll av olje og hadde feil dekk. For 2.000,- dagen forventer jeg mer. I tillegg fikk jeg ekstra utgifter til hotell siste natten og bussbilletter til de andre. Heldigvis var han fra Avis som tok oss imot såpass forståelsesfull at han ga oss kontaktinfo til den som leder Avis-kontoret i Milano så jeg kan klage direkte.
Kjipe greier, som du sier ikke det man forventer av Avis.

Har du bilder av herligheten?
 
Kjipe greier, som du sier ikke det man forventer av Avis.

Har du bilder av herligheten?
Som nevnt tok jeg ingen bilder. Jeg gikk derimot en runde hvor jeg filmet, sånn i tilfelle rottefelle. Her er et par passe dårlige skjermdumper av de verste bulkene. Det kommer ikke godt nok frem hvor jævlig den var i sin helhet. Jeg er sikker på at selv RentAWreck hadde vært flaue for å slippe ut denne til kunde.

Bilde 2 og 3 er fra samme side. Det fremkommer ikke så godt at her at hele karrosseridelen/siden er trykket inn
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2024-02-26 kl. 09.14.53.png
    Skjermbilde 2024-02-26 kl. 09.14.53.png
    1,5 MB · Sett: 23
  • Skjermbilde 2024-02-26 kl. 09.15.27.png
    Skjermbilde 2024-02-26 kl. 09.15.27.png
    1,5 MB · Sett: 27
  • Skjermbilde 2024-02-26 kl. 09.16.02.png
    Skjermbilde 2024-02-26 kl. 09.16.02.png
    1,4 MB · Sett: 23
  • Skjermbilde 2024-02-26 kl. 09.17.27.png
    Skjermbilde 2024-02-26 kl. 09.17.27.png
    1,4 MB · Sett: 23
Normalt sett leier jeg alltid via Sixt, men nylig tok jeg en tur innom Avis pga mangel på aktuelle biler hos Sixt. Lo godt når Avis i London ønsket et depositum på 3500 pund, til tross for at jeg betaler ekstra for legge på samtlige forsikringer som eksisterer for å dra egenandelen ned til minimum. Det var i det minste en tilnærmet flett ny bil, men det depositumsfjaset var absurd.
 
Vw taigo. Helt ukjent. En polo suv? I Barcelona en langhelg. Bestillingen var en puma. Plan var lite bilrelatert, bare transport og motorvei. Men fikk en dag uten plan og kjørte opp i fjellene syd øst for Barcelona. Brukte 6 timer til og 50 minutter tilbake. På de 6 timene var jeg imponert over bensinforbruket. Brukte 0,75 mens den klarte 0,5 på motorvei. Forbruk av dekk og bremser var sikkert ikke uvesentlig. Smale svingete veier helt uten trafikk. 20 minutter mellom hver bil jeg så. Gøy med liten og lett bil. Savnet overhodet ikke de 450 ekstra hestekreftene jeg har på egen bil. Mest på grunn av vekten. Det hadde vært raskere men ikke morsommere. 400 høydemeter opp og ned en del ganger rundt ett fjell. Gikk ut av bilen i hver landsby og fjelltopp så fikk skrittene mine også. Gøy at så enkle biler begynner å kjøre bra. Kanskje ikke bortskjemt siden jeg kjører elbil til daglig.
 
Budget var forresten en positiv opplevelse. Brukte 4 minutter tilsaman på å hente og levere bil inkludert kø.
 
Vw taigo. Helt ukjent. En polo suv? I Barcelona en langhelg. Bestillingen var en puma. Plan var lite bilrelatert, bare transport og motorvei. Men fikk en dag uten plan og kjørte opp i fjellene syd øst for Barcelona. Brukte 6 timer til og 50 minutter tilbake. På de 6 timene var jeg imponert over bensinforbruket. Brukte 0,75 mens den klarte 0,5 på motorvei. Forbruk av dekk og bremser var sikkert ikke uvesentlig. Smale svingete veier helt uten trafikk. 20 minutter mellom hver bil jeg så. Gøy med liten og lett bil. Savnet overhodet ikke de 450 ekstra hestekreftene jeg har på egen bil. Mest på grunn av vekten. Det hadde vært raskere men ikke morsommere. 400 høydemeter opp og ned en del ganger rundt ett fjell. Gikk ut av bilen i hver landsby og fjelltopp så fikk skrittene mine også. Gøy at så enkle biler begynner å kjøre bra. Kanskje ikke bortskjemt siden jeg kjører elbil til daglig.
Samme erfaring som jeg gjorde. Der er minst 3 VW små-SUVer. T-Roc, Taigo og en til.
Og nye bensin-VW med ektr knapper på rsttet. Ikke det haptiske tullet fra ID. Ei heller de skjermene.... men brukandes virtuelt speedometer. VW gjør mye riktig..... men ikke i Norge!
 
Samme erfaring som jeg gjorde. Der er minst 3 VW små-SUVer. T-Roc, Taigo og en til.
Og nye bensin-VW med ektr knapper på rsttet. Ikke det haptiske tullet fra ID. Ei heller de skjermene.... men brukandes virtuelt speedometer. VW gjør mye riktig..... men ikke i Norge!
T-Cross er den siste, den har vært i salg i Norge.

Både Taigo og T-Cross produseres i Pamplona i Spania.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp