Leiebiltråden

Hva gjorde den morsommere å kjøre? Jeg trodde at det bare var designmessige forskjeller.
Trodde egentlig jeg og. Men chassiset er mer sportslig satt opp og dermed mer involverende å kjøre. Kunne trengt litt mer presis styrefølelse for å kunne føles mer som en el-GTI.
 
Bil booket for henting på Hannover flyplass om to uker. Har bestilt "Stor automat, BMW 3-serie el.l." hos Enterprise, som blir mitt første leieforhold hos de. Så er det spennende å se hva de henter frem fra garasjen. Prismessig lå den på samme nivå som Golf or similar hos Hertz/Avis/etc.

Fasit: 318D aut stv.

Nesten så jeg synes det var synd destinasjonen ikke var lenger unna flyplassen (55km). Selv med liten motor var denne milevis bedre på autobahn enn den Golf'en jeg hadde sist jeg var i Tyskland. Den ser helt ny og strøken ut og jeg ble overrasket da den viste 20.000 km på telleren. Siden den er på kontinentale vinterdekk holdt jeg meg stort sett til 150 kmt, med et par unntak. Uthenting hos Enterprise var en fornøyelse, det blir ikke siste gang jeg velger de.
 
Booket via Hertz når vi skulle på jobbfest litt sør for Gøteborg i sommer, kompakt typ Corolla eller lignende.

Når jeg skulle hente så var de tomme for kompakt, så fikk en ny RAV4 til samme pris(3018kr fra torsdag-søndag, billigst med god margin).

Grusomme seter, mye støy og billig interiør full av knirkete plastikk. Svært dårlig kvalitet på ryggekamera også. Ble veldig overrasket mtp hvor dyr og populær den modellen er.

Sprek motor da, det skal sies.
 
Booket via Hertz når vi skulle på jobbfest litt sør for Gøteborg i sommer, kompakt typ Corolla eller lignende.

Når jeg skulle hente så var de tomme for kompakt, så fikk en ny RAV4 til samme pris(3018kr fra torsdag-søndag, billigst med god margin).

Grusomme seter, mye støy og billig interiør full av knirkete plastikk. Svært dårlig kvalitet på ryggekamera også. Ble veldig overrasket mtp hvor dyr og populær den modellen er.

Sprek motor da, det skal sies.
Her er du på linje med meg: Dyrt og knirkete. Har verken kjørt eller sittet i bilen, men ser plug-in fra 698 tusen i annonse: grotesk pris.
 
Toyota land cruiser pick up. Ut fra hukommelsen er internkoden fj70. Kjørte eneste veien på øya. 16 km en vei. Kjøretid 50 minutter en vei. . Suzuki Jimmy av gammel utgave var eneste bilen jeg så som ikke var pick up. På en annen øy leide vi en liten Renault. Der var det asfalt så fungerte greit selv om det er en bil jeg aldri vil eie. Fransk Polynesia.
 
Toyota land cruiser pick up. Ut fra hukommelsen er internkoden fj70. Kjørte eneste veien på øya. 16 km en vei. Kjøretid 50 minutter en vei. . Suzuki Jimmy av gammel utgave var eneste bilen jeg så som ikke var pick up. På en annen øy leide vi en liten Renault. Der var det asfalt så fungerte greit selv om det er en bil jeg aldri vil eie. Fransk Polynesia.
Høres ut som et reisemål foe Hr. Pickup!!!
 
Jeg har stor sans for røffe pickup hvis en bor ett sted uten veier. Men i Norge er en personbil med hengerfeste mye mer egnet
 
Toyota land cruiser pick up. Ut fra hukommelsen er internkoden fj70. Kjørte eneste veien på øya. 16 km en vei. Kjøretid 50 minutter en vei. . Suzuki Jimmy av gammel utgave var eneste bilen jeg så som ikke var pick up. På en annen øy leide vi en liten Renault. Der var det asfalt så fungerte greit selv om det er en bil jeg aldri vil eie. Fransk Polynesia.
Gøy reisemål. Var der for noen år siden, og husker egentlig bare en Citroën C1 som leiebil. Hvilke øyer har du besøkt?

Edit: tror jeg også leide en Hyundai Getz.
 
Toyota land cruiser pick up. Ut fra hukommelsen er internkoden fj70. Kjørte eneste veien på øya. 16 km en vei. Kjøretid 50 minutter en vei. . Suzuki Jimmy av gammel utgave var eneste bilen jeg så som ikke var pick up. På en annen øy leide vi en liten Renault. Der var det asfalt så fungerte greit selv om det er en bil jeg aldri vil eie. Fransk Polynesia.
Når det nevnes fransk og pick-up i samme sammenheng så kom jeg til å tenke på at franskmennene har liksom ikke forstått at man bør ha litt tøffe firehjulsdreven pick-up-er, for jeg kommer ikke i farta på en eneste slik (type HiLux, D-Max osv) av et fransk merke. Tenker da på biler som man finner norskregistrerte på norske veier.

Pick-up-ene deres er stort sett type forhjulsdrevet Peugot Boxer med aluminiumsplan oppå ramma og denslags biler. Så innes jo også Renault Kangoo med en litt spesiell løsning der det er akkurat somm man tar den lille pizzabilen og tar et loddrett kutt bak B-stolpen og et vannrett kutt bakover derfra like over skjermhøyde og så erstatter man dette med et firkantet plan som blir litt større enn resten av bilen.

Italienske merker er liksom heller ikke så voldsomt inne i det markedet, med unntak av en Fiat som er en slags kopi av Mitsubishi L200.
 
Jeg har stor sans for røffe pickup hvis en bor ett sted uten veier. Men i Norge er en personbil med hengerfeste mye mer egnet
Selv om man bor et sted med vei så husk på at minst 90% av arealet er ikke vei, og da ville det jo være dumt å bare ha en 10% bil. Forrige måned har jeg flere ganger valgt å snu utafor vei da det er enklest. har 24 cm bakkeklaring og hengerfeste subber til tider litt nedi, men ved å snu før jeg laster opp så går det fint.

Hengeren tar bare litt under en kubikkmeter opp til karmene, mens lasteplanet tar litt over en kubikkmeter opp til karmene. Da betyr det at jeg mer enn dobler lastekapasiteten med pickup når jeg skal kjøre hjem ved. Når bilen blir endel større enn hengeren er det også litt tungvint å rygge med henger fordi man ikke ser den ii speila før den er et stykke ute på siden så man i praksis må følge med i speila for å se etter hvordan man ligge an i forhold til grøftene og for å se etter feks fotgjengere, mens man samtidig må bruke ryggekameraet for å se etter hvilken side hengeren svinger til (eller om den peker rett bakover), da blir det mange ting å følge med p åsamtidig som hengeren også skaper i blindsone sammenlignt med å rygge pickup uten henger hvor man har full oversikt i ryggekamera (ingen fotgjengere kan gjemme seg for det) eller man kan velge å rygge etter speilene (ved litt kjappere rygging på mer åpen vei) uten å samtidig måtte følge med i ryggekamera for tilhengervinkel. Henger krever også endel mer plass enn bare bil når man skal snu og det feks er tett med trær bak der.

Personbil (eller SUV) med henger er en god løsning mange ganger, men jeg har funnet ut at til mitt bruk så er pick-up totalt sett bedre egnet. Da jeg skulle kjøpe den bilen jeg har nå så tenkte jeg at SUV eller pickup er ganske likestilt for å dekke transportbehovet mitt. Noen fordeler med innelåst og tørt varerom, men samtiidig endel ting som er greiest ha ute (og totalt sett større plass i en pickup). Ville ha god bakkeklaring, ordentlig firehjulstrekk, god fremkommelighet og lavserie. Robust underside er også viktig (feks ikke et batteri til 300.000 kr som tar kvelden hvis man dunker nedpå). Også ville jeg ha en viss størrelse både pga kollisjonssikkerhet og for å ha plass toø diverse, også må den kunne trekke hengere som veier litt, absolutt minimumskrav er 1,3 tonn, men bør helst være mer). Da står man i praksis igjen med diverse pickup og noen store SUV-er som Toyota Landcruiser og den slags, som er mye dyrere enn pickupene den konkurrerer med (men har låsbar senterdiff som er et pluss). Har jo hatt SUV med litt størrelse før, men der manglet det absolutt en god del på fremkommelighet. konklusjonen før kjøp er at de to biltypene SUV eller pickup vil være ca like praktiske, mens pickup koster minst. Etter å ha eid pickup ser jeg jo at det er ekstremt mye mer praktisk enn SUV til mitt bruk. Bare i desember har lasteplanet vært fylt med ved ca 10 ganger, også har jeg brukt det til litt annet også innimellom. Sånn i snitt gjennom hele året brukes vel lasteplanet ca en gang i uka.
 
Vi skulle egentlig ha "Toyota Corolla eller lignende" ifølge Hertz, men er glad det i det minste ble en Rav 4.

I hybridmodus venter den i det lengste før den slår over til bensin, så CVT-kassa plager meg ikke veldig, men til og med dama som ikke er særlig bilinteressert har kommentert flere ganger at det høres ut som om man ruser motoren helt sinnsykt når den først er i gang.
Hva er vanlig praksis med tanke på hva slags bil man får ved forsikrings-skade på egen bil? tror det stod noe hos meg (eller om det var generelt fra en artikkel) at man skal få en bil tilsvarende den man selv har, men muligens begrenset opp til en viss klasse (som betyr at en som kjører Lamborghini sannsynligvis ikke får det som forsikringsbil).

Tenker på hvis min bil skulle bli påkjørt og ende på verksted og jeg ender opp med forsikringsbil og hva jeg da kan ende opp med. Ville jo i enkelte perioder være upraktisk å ha noe annet enn pickup hvis jeg feks skal hente mye ved da og det kanskje er mye snø i tillegg. Om om den attpåtil mangler hengerfeste så kan det jo bli ekstremt håpløst om man må lempe ved inn i bagasjerommet på en småbil og kjøre 5-10 turer med bagasjeromsved for hvert pickuplasteplan man henter hjem. Da drar man jo også på noe voldsomt i kilometer og bomutgifter foruten at det nødvendigvis tar voldsomt mye tid med både kjøring og at ved må håndteres forsiktig og evt med presennng inni bilen osv istedenfor å bare stå 3 meter unna bilen og kaste veden oppi planet og at utleier neppe er så begeistret for å få tilbake en bil som er full av flis og vann (snø på veden, som inni en varm bil tiner opp etterhvert og renner rundt). Men forsikringsselskap elelr bilutleier må kanskje godta litt mer bøss og merker i en leiebil hvis man har bedt spesifikt om å få en pickup som erstatning for egen pickup enn om ei forsikringstaker får Fiesta som leiebil når egen Fiesta er på verksted.

Har forøvrig aldri trengt forsikrings-leiebil, men har jo hatt lånebil når mine har vært på service og en gang påpekte jeg at jeg trengte hengerfeste (skulle hente ved mens Mitsubishien var på service) og fikk da en Mitsubishi L200 med hengerfeste).
 
Gøy reisemål. Var der for noen år siden, og husker egentlig bare en Citroën C1 som leiebil. Hvilke øyer har du besøkt?

Edit: tror jeg også leide en Hyundai Getz.
Var mest på Fatu Hiva. Den Østligste øya i hele øygruppen, og kanskje en av de mer sære (Og fineste). Eneste praktiske måten å komme til øya på er med seilbåt (Eller cruise). Hadde også noen dager på Tahiti, mest fordi flyet videre var fullt den dagen jeg ville reise. Total reisetid hver vei var 5 dager. Men reisen fra Tahiti til destinasjon var egentlig en del av turen

Har tidligere besøkt flere av Selskapsøyene (Moorea, Huahin, Raiatea). Samt Fiji og Vanuatu vest for fransk Polynesia. Fantastisk reisemål, men må planlegges godt for å få det beste ut av det. Heldig med venner med seilbåt i området.
 
Hva er vanlig praksis med tanke på hva slags bil man får ved forsikrings-skade på egen bil? tror det stod noe hos meg (eller om det var generelt fra en artikkel) at man skal få en bil tilsvarende den man selv har, men muligens begrenset opp til en viss klasse (som betyr at en som kjører Lamborghini sannsynligvis ikke får det som forsikringsbil).

Mulig Iseran med sin bakgrunn fra forsikringsbransjen kan svare bedre her, men jeg fikk høre fra IF at de dekket leiebil frem til Volvoen var reparert, eller så kunne vi få 500 kroner dagen for hver dag vi ikke hadde leiebil. Antar da at de budsjetterer noe tilsvarende i leiepris også.

Vi ble i utgangspunktet forespeilet en Toyota Corolla Hybrid stasjonsvogn fra Hertz Tønsberg, men etter å ha snakket med IF på nytt om at vi ønsket noe større ble vi "oppgradert" til RAV 4.

I utgangspunktet syns jeg den også var ganske liten siden vi hadde skiboks på Volvoen som vi trengte til bilferien vi skulle reise på senere, så jeg ville egentlig ha en enda større bil. Etter å ha snakket med IF en uke senere sa de jeg kunne bytte til en større bil dersom det var noe tilgjengelig, men da jeg kontaktet Hertz Gardermoen om dette syns de det var kjemperart at vi allerede hadde fått noe så stort og flott som en Rav 4 dekket av forsikringen.

"Den Raven koster 5000 kroner dagen, så jeg skjønner ikke at dere har fått den." fikk jeg høre der. Dette var midt på sommeren, så det var sikkert ikke mye å velge mellom.

Vi kunne aller nådigst bytte ut Toyotaen med en ID.Buzz, men jeg var enda mindre gira på å kjøre elektrisk buss gjennom hele sommeren enn jeg var på å kjøre Toyota, så det takket jeg nei til.
 
Har forøvrig aldri trengt forsikrings-leiebil, men har jo hatt lånebil når mine har vært på service og en gang påpekte jeg at jeg trengte hengerfeste (skulle hente ved mens Mitsubishien var på service) og fikk da en Mitsubishi L200 med hengerfeste).

Møkkabutikken RSA Romerike ga pappa en Fiat 500 da hans Doblo varebil ble satt på verksted med ødelagt girkasse. Det tok over en måned å overbevise de om at det var en ganske dårlig erstatning for en gårdsbil, og da gjorde de et stort poeng ut av hvor ålreit det måtte være å kjøre kassebil igjen da den skulle byttes inn.

Møller Jessheim ga ikke lånebil da Passaten skulle inn til garantireparasjon, men jeg kunne leie hvis jeg trengte det. Hos Bilia fikk jeg imidlertid en V60 så jeg skulle slippe å gå hjem i regnværet mens de sotet rutene.
 
Mulig Iseran med sin bakgrunn fra forsikringsbransjen kan svare bedre her, men jeg fikk høre fra IF at de dekket leiebil frem til Volvoen var reparert, eller så kunne vi få 500 kroner dagen for hver dag vi ikke hadde leiebil. Antar da at de budsjetterer noe tilsvarende i leiepris også.

Jeg jobbet ikke med skadeoppgjør, kun med systemene som skulle beregne pris på forsikringer. Alt fra enkle bil/innbo/reise til kompliserte næringslivsforsikringer.

Så når det gjelder leiebil ved skade har jeg kun min egen erfaring å komme med. Man kan kanskje forlange en bil som dekker behovet med hensyn til plass. Men jeg har aldri fått noe som tilsvarer på andre områder. Kjører man en Audi RS3 med 400 hk vil en Golf 1.6 diesel være samme "klasse" for forsikringsselskapet. Jeg har fått noen ganske triste leiebiler de gangene bilen har vært reparert på forsikringen.

Sist valgte jeg bort leiebil siden jeg ikke hadde bruk for bil de 10 dagene og fikk kompensasjon i rene kroner.
 
Sist redigert:
Mulig Iseran med sin bakgrunn fra forsikringsbransjen kan svare bedre her, men jeg fikk høre fra IF at de dekket leiebil frem til Volvoen var reparert, eller så kunne vi få 500 kroner dagen for hver dag vi ikke hadde leiebil. Antar da at de budsjetterer noe tilsvarende i leiepris også.

Vi ble i utgangspunktet forespeilet en Toyota Corolla Hybrid stasjonsvogn fra Hertz Tønsberg, men etter å ha snakket med IF på nytt om at vi ønsket noe større ble vi "oppgradert" til RAV 4.

I utgangspunktet syns jeg den også var ganske liten siden vi hadde skiboks på Volvoen som vi trengte til bilferien vi skulle reise på senere, så jeg ville egentlig ha en enda større bil. Etter å ha snakket med IF en uke senere sa de jeg kunne bytte til en større bil dersom det var noe tilgjengelig, men da jeg kontaktet Hertz Gardermoen om dette syns de det var kjemperart at vi allerede hadde fått noe så stort og flott som en Rav 4 dekket av forsikringen.

"Den Raven koster 5000 kroner dagen, så jeg skjønner ikke at dere har fått den." fikk jeg høre der. Dette var midt på sommeren, så det var sikkert ikke mye å velge mellom.

Vi kunne aller nådigst bytte ut Toyotaen med en ID.Buzz, men jeg var enda mindre gira på å kjøre elektrisk buss gjennom hele sommeren enn jeg var på å kjøre Toyota, så det takket jeg nei til.
Du har vel fått med deg at lovverket skulle slutte å bruke ord som 'åndssvak'?

5000 kr dagen for en Rav4 er jo nettopp det!!!
 
9-seters minibuss MB Vito el.l. booket for avhenting hos Avis på flyplassen i Milano til uken. Den skal bringe min familie på 5 + svigermor + skiutstyr opp i de italienske alpene i vinterferien.
Har hatt en Nissan Primastar 9s el.l. på hold hos Alamo i en evighet pga generelt høye leiepriser for slik bil denne perioden, men så dukket Mr. Vito opp hos Avis, med obligatoriske snøkjettinger og alle forsikringer til 20% under hva Alamo skulle ha, så da slo jeg til. Et par høyst lokale utleieselskaper med svært dårlige reviews på Trustpilot skal ha 50% av Avis igjen, men de holder jeg meg unna. Orker ikke masse styr ved innlevering.
 
Fasit ble MB Vito Tourer Automat.

Jeg har alltid regnet med at de store aktørene Avis, Hertz, Sixt m.m. er trygge valg – så feil kunne jeg ta. Jeg ble i dagene før uthenting pepret med mailer fra Avis om å registrere meg for "Quick-line" hvor det ble lovet at nøklene nærmest lå klare bare jeg viste pass og førerkort. Når jeg ankom utleieskranken var det ikke noe opplegg for det i det hele tatt, bare kaos med 10-12 kunder som ventet på bil. Heldigvis har jeg "President's Club" status hos Avis og slapp dermed det verste køingen. Hun bak skranken brukte de sedvanlige 10-12 minuttene på å trykke vilt og hemningsløst på et bråkete tastatur, før jeg fikk nøkkel og beskjed om hvor bilen befant seg. Altså null Quick-line, overhodet.

Når vi så kom oss til riktig sted i garasjen var det ny bod med Avis-ansatte vil måtte henvende oss til. De kunne fortelle at bilen var 45 min forsinket for utlevering. Ikke greit når man står der med barn, 7 kolli og har en nesten 4 timers biltur foran seg. Vi fikk kaffe, lovnad om at vi ikke trengte å returnere bilen med full tank, som plaster på såret. Greit nok, men likevel sure minutter i et trist parkeringshus.

Når bilen så endelig kom trodde jeg det var en spøk. Ferdig bulka er et understatement. Vi snakker ikke bare litt riper her og der, men store bulker og skraper rund baut. Det var i tillegg en gammel modell med 85k km på telleren. Den hadde separat Pioneer stereo, som burde si kjennere av Vito noe om alderen. Jeg orket ikke ta en fight siden de ikke hadde andre biler de kunne gi oss og jeg nødig ville bli ytterligere forsinket. Jeg sa i fra at jeg ikke kom til å sjekke den for skader før eller etter leieforholdet da dokumentasjon av alle skader ville ta "et par timer". De aksepterte det. Jeg sjekket så at de avtalte snøkjettingene var på plass, stappa familie og bagasje inn og dro.

Etter 15 min på motorveien varslet den at den ville ha påfyll av olje. Ja, da var det bare å stoppe og kjøpe olje, da... Etter påfyll maste den ikke mer om olje før vi returnerte fra alpene til Milano, men da hadde vi jo allerede oljen klar, så da fikk den påfyll mens jeg fikk kaffe.

Bilen skulle hatt slike mellomeuropeiske vinterdekk, pluss snøkjetting, vi skulle tross alt opp i alpene. Jeg sjekket ikke dekkene ved utlevering, og da jeg ved ankomst destinasjonen oppdaget at det var vanlige sommerdekk på den tenkte jeg at det jammen var fint at det var bart og tørt med 10 varmegrader i dalen vi bodde. Når nest siste dag bød på 25 cm snø og rundt 0 grader ble det litt stress likevel. Veiene den kvelden var våte, men frie for snø, og jeg valgte å kjøre ned til "lavlandet" (Trento) en dag før resten av gjengen min, som tok buss morgenen etter. Natten og dagen etter var det nemlig meldt -5 grader, noe jeg ikke fant kompatibelt med sommerdekk, snøkjetting eller ei.

Som personfrakter fungerte bilen, men den så ut som en dass, ble utlevert for sent, måtte ha påfyll av olje og hadde feil dekk. For 2.000,- dagen forventer jeg mer. I tillegg fikk jeg ekstra utgifter til hotell siste natten og bussbilletter til de andre. Heldigvis var han fra Avis som tok oss imot såpass forståelsesfull at han ga oss kontaktinfo til den som leder Avis-kontoret i Milano så jeg kan klage direkte.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp