Leiebiltråden

10 Jul 2023
1.187
Så får man se hva som dukker opp som en «Ford Focus Estate or similar» bestilt via AeroEurope hos Hertz på flyplassen i Nice litt uti august
 
Fryktet litt hva vi skulle ende opp med som leiebil mens Volvoens skjebne blir avgjort. Hertz sa det skulle bli en Toyota Corolla T eller lignende, men det ble en hvit Rav 4 Hybrid. Rent størrelsemessig er det vel til å leve med.

Har verken sett eller kjørt den selv, men dama sin dom var at den var lett på rattet, føltes treg og hadde dårlig bilde på ryggekameraet.
 
Fryktet litt hva vi skulle ende opp med som leiebil mens Volvoens skjebne blir avgjort. Hertz sa det skulle bli en Toyota Corolla T eller lignende, men det ble en hvit Rav 4 Hybrid. Rent størrelsemessig er det vel til å leve med.

Har verken sett eller kjørt den selv, men dama sin dom var at den var lett på rattet, føltes treg og hadde dårlig bilde på ryggekameraet.
Vi har vel såpass vidsyn at vi ser på det som god service at biler leveres med skjerm(er) som er ferdig utdaterte, så slipper man å gjennomleve at 'ny' teknologi skal bli gammel?
 
Foreløpig inntrykk etter en halv uke med 2023 Rav 4:

  • Bilen er langt sprekere enn forventet. Føles raskere enn f.eks en Passat GTE.
  • Rask og enkel infotainment. Menyene er akkurat så raske som man forventer av et normalt nettbrett.
  • Lettere å plassere unger i barnesetene i en høy bil.

  • Bagasjerommet er mindre enn i V60. Må legge barnevogna på skrå for å få igjen døra.
  • Bilen "gynger" ved fullt gasspådrag og må gjetes når man holder 110+ på motorveien.
  • Ryggdelen av fremsetene er veldig komfortabel, men sitteputene er for korte.
  • Unødvendig mange knapper og valgmuligheter omkring hybrid-/lade- og bensinmodus.
  • Grøtete bass og svak diskant i stereoanlegget.


Sånn ellers har samboer hengt seg veldig opp i at hver gang vi møter en lignende Rav 4, så er det alltid "gamlinger" som kjører den.

Eller er det veldig upraktisk at vi har gått fra en bil som med skiboks på taket og gitter i bagasjerommet hadde veldig god plass til alt vi skulle ha med på bilferie til Danmark neste uke til å ha en bil hvor vi ikke tør stable noe over bagasjetrekket. Har kontaktet Hertz og spurt om å få bytte ut bilen med noe større, men det eneste vi i så fall kunne få var en ID.Buzz - så vi får nok heller prøve å være minimalister på tur.
 
IMG_2623.jpeg

Ferieleiebilen 2023
 
For en gangs skyld forhåndsbestilte vi ikke bil til ferien siden vi kun hadde behov for bil de siste 4 dagene (av 14) i Kroatia. Når tidspunktet for bil nærmet seg fant både konemor og jeg at at førerkortene våre... de lå hjemme i Oslo. Det største utleiefirmaet i området (Avax), var ikke til å rikke, uten fysisk førerkort – ingen bil. En av de mindre lokale tilbyderne (som også var Turistinformasjon, sykkelutleie, vinsmakingsguider, minibank, båtutleier ++) ble under tvil med på å leie ut når jeg viste mitt digitale førerkort via Førerkort-appen. De advarte mot at hvis jeg ble stoppet så ville boten bli minst like høy som leieprisen! (som var 80 euro dagen). Uten å nevne at det ca tilsvarer parkeringsgebyr i Norge, så takket og bukket jeg og sa jeg tok ansvaret for å betale evt bot.

Vi fikk en Kia Rio Automat, med gode 118.000 km på telleren. Jeg har aldri fått utlevert en så sliten leiebil. Både utleier og jeg tok bilder fra alle vinkler og så bar det avgårde i svingete og bakkete terreng på Korcula. Den slet litt i de bratteste motbakkene, men ellers leverte den som den skulle.
 
Eller er det veldig upraktisk at vi har gått fra en bil som med skiboks på taket og gitter i bagasjerommet hadde veldig god plass til alt vi skulle ha med på bilferie til Danmark neste uke til å ha en bil hvor vi ikke tør stable noe over bagasjetrekket
Har den hengerfeste og har du isåfall vurdert en henger for å få med bagasjen?

Hva med takstativ og så sette på skiboksen fra deres egen bil?

Evt mekke istand en gittervegg som sikres med stropper til bakre lastsikringsfester?

Kan også pakke ting i solide vager dom legges oppå og sikres med stropper gjennom håndtakene og bakover til sikringsfestene.


Forutsetter solide nok fester da. Helst i stål, mens noen dessverre bare er av plast og virker noe spinkle.

Jeg har ofte brukt isofix til festing av bagasje om jeg feks har ei verktøykasse på gulvet foran baksete. Men dere bruker vel isofix til det det er laget for. Har aldri vært små unger i mine biler bortsett fra en på ca 1,5 år som har vært en liten tur oppi lasteplanet mitt mens bilen stod stille.
 
Når tidspunktet for bil nærmet seg fant både konemor og jeg at at førerkortene våre... de lå hjemme i Oslo. Det største utleiefirmaet i området (Avax), var ikke til å rikke, uten fysisk førerkort – ingen bil.
Jeg fikk for noen år siden jobb som lastebilsjåfør i Oslo uten å trenge å vise frem førerkortet.

Under jobbintervjuet ble det også et lite avbrudd da en av de andre sjåførene ringte og fortalte han hadde hatt et lite sammenstøt med en bil.
 
Har den hengerfeste og har du isåfall vurdert en henger for å få med bagasjen?

Hva med takstativ og så sette på skiboksen fra deres egen bil?

Evt mekke istand en gittervegg som sikres med stropper til bakre lastsikringsfester?

Kan også pakke ting i solide vager dom legges oppå og sikres med stropper gjennom håndtakene og bakover til sikringsfestene.


Forutsetter solide nok fester da. Helst i stål, mens noen dessverre bare er av plast og virker noe spinkle.

Bilen har ikke hengerfeste og det frister veldig lite å kjøre med henger på ferie. Vurderte å flytte over takboksen fra Volvoen, men festene passet ikke om hverandre og jeg gidder ikke bruke tusenvis på det når vi bare skal ha bilen i noen måneder.

Fikk imidlertid gitterveggen fra Volvoen til å stå fast i Toyotaen. Den var litt smalere og lavere, men festene bak setet var likt, også har jeg satt det fast med lastestropper så det ikke kan bevege seg fremover. Selv om det ikke går helt til taket føler jeg det likevel er bedre enn et utrullbart trekk i skai.

Feriebagasjen gikk faktisk greit inn i bilen bare jeg lastet litt mer i høyden enn jeg normalt ville gjort. Dro ytterligere to lastestropper over hele lasset og følte at det satt ganske bra i festene som faktisk var av stål. Dette var første utkast til pakking på vei nedover til Danmark.

121356xd6360


Den løse gummistøvelen til høyre ble for øvrig plassert under gulvet i versjon 2.0 av pakkingen.

Når det er sagt er det åpenbart ikke alle som har et bilkrasj ferskt i minne når de pakker bilen sin for tur. Vi sto ved siden av en identisk Rav 4 på danskebåten hvor det satt tre barn i baksetet og bagasje helt opp til taket. De hadde ikke gitter eller nett, og da vi skulle ut av båten gjorde faren sitt beste for å stappe en haug med brusbrett på toppen av alt skrotet deres helt øverst mot taket.
 
Når det er sagt er det åpenbart ikke alle som har et bilkrasj ferskt i minne når de pakker bilen sin for tur. Vi sto ved siden av en identisk Rav 4 på danskebåten hvor det satt tre barn i baksetet og bagasje helt opp til taket. De hadde ikke gitter eller nett, og da vi skulle ut av båten gjorde faren sitt beste for å stappe en haug med brusbrett på toppen av alt skrotet deres helt øverst mot taket.
Er det da man spør om man kan få lov til å kaste en brusboks alt man klarer i bakhodet på vedkommende? Når da svaret (naturligvis) er nei så sier man at da burde brusboksene sikres litt bedre hvis de har tenkt å kjøre fortere enn 20 km/t.
Men folk blir vel bare sure hvis man sier slikt, så det er ikke sikkert et er så lurt for egen del, selv om det jo kan få folk til å tenke litt mer på trafikksikkerhet.

Noen burde hatt lasteplan med sikkerhetsglass mot kupeen.

Beste løsningen er jo å stable brusbokser og andre tunge harde ting nederst fremst. Litt plundret etterpå, men lettere hvis man vipper ned bakseteryggen og stapper det inn forfra.

Du kunne jo vist frem bilde av Renaulten med speil som er brettet forover, dette er jo lette saker hvor man gjerne må bruke litt kraft for å dytte dem forover (uten at jeg har prøvd det på Renault).

Jeg ble forresten stoppet av Vegvesenet da jeg kjørte stasjonsvogn med flyttelasset hjem etter jeg var ferdig med studere. De delte ut litt info om trafikksikkerhet og jeg sa jeg hadde stroppet fast eskene jeg hadde baki (pc og skjerm i hver sin eske fra tiden før de ble bærbare), og hun virket ganske overrasket over at jeg hadde sikret lasta.
 
Bilen har ikke hengerfeste og det frister veldig lite å kjøre med henger på ferie. Vurderte å flytte over takboksen fra Volvoen, men festene passet ikke om hverandre og jeg gidder ikke bruke tusenvis på det når vi bare skal ha bilen i noen måneder.

Fikk imidlertid gitterveggen fra Volvoen til å stå fast i Toyotaen. Den var litt smalere og lavere, men festene bak setet var likt, også har jeg satt det fast med lastestropper så det ikke kan bevege seg fremover. Selv om det ikke går helt til taket føler jeg det likevel er bedre enn et utrullbart trekk i skai.

Feriebagasjen gikk faktisk greit inn i bilen bare jeg lastet litt mer i høyden enn jeg normalt ville gjort. Dro ytterligere to lastestropper over hele lasset og følte at det satt ganske bra i festene som faktisk var av stål. Dette var første utkast til pakking på vei nedover til Danmark.

121356xd6360


Den løse gummistøvelen til høyre ble for øvrig plassert under gulvet i versjon 2.0 av pakkingen.
Forbausende lite bagasje dere har på tur med 4 personer, men klarer dere dere fint med dette så er det jo fint.
Og bra du tar lastsikring seriøst, men du har jo testet ut kollisjoner noen ganger og vet jo hva det går ut på.

Tror muligens jeg hadde med mer bagasje i båten på 4 dagers båttur nettopp. Men da hadde jeg også med meg alt jeg trengte for hele turen så jeg kunne klare turen uten forsyninger (handlet litt når det var 2 timer igjen av turen, men det var for å ha til etter hjemkomst). Hadde faktisk nok bensin ombord til at jeg sannsynligvis kunne slått en Tesla på rekkevidde om jeg hadde kjørt drivstofføkonomisk. Men så hendte det jo jeg gir på litt underveis og kom opp i toppfarta på noen og tretti knop (ca 60 km/t), og det er jo ikke like drivstofføkonomisk å kjøre litt fortere enn toppfarta til det digre amerikanske hangarskipet som var i Oslo tidligere i år (ja, jeg har faktisk høyere toppfart enn dette amerikanske krigsskipet, men kan nok ikke helt måle meg mot dem i ildkraft da deres saker nok er litt kraftigere enn mitt "vannkrig-leketøy" som jeg bruker til å lense båten med). Kan vel forresten si jeg har litt ildkraft da jeg har en gassdrevet kokeplate ombord.
 
@PredFerry sjekket Finn.no? Jeg har tidligere solgt føtter til skistativ når jeg har byttet bil der

Trodde gitter, nett eller lignende var såpass standard på stasjonsvogner og SUVer. Men tydeligvis ikke hos Toyota
 
@PredFerry sjekket Finn.no? Jeg har tidligere solgt føtter til skistativ når jeg har byttet bil der

Trodde gitter, nett eller lignende var såpass standard på stasjonsvogner og SUVer. Men tydeligvis ikke hos Toyota

I Volvoen er det et feste i taket hvor man låser den øvre delen av gitteret:

artf40622_large_0.jpg


Mens på Rav 4 skal lastegitteret bare ligge inni vinduskarmen foran C-stolpen:

artf40633_large_1.jpg


I tillegg er lasterommet i Rav 4 noe bredere og høyere, mens det i Volvoen er noen cm lengre. De festes imidlertid likt bak setene, så jeg brukte samme metode som Pickup beskrev og satte fast lastegitteret fra Volvoen i Toyotaen slik:

121361xbc8d2


Hadde bagasjenett i Passaten som jeg brukte ganske mye. Angrer på at jeg ikke beholdt det da vi leverte den tilbake.
 
@PredFerry sjekket Finn.no? Jeg har tidligere solgt føtter til skistativ når jeg har byttet bil der

Trodde gitter, nett eller lignende var såpass standard på stasjonsvogner og SUVer. Men tydeligvis ikke hos Toyota
Jeg tenkte på det samme, men at når det er kommet referat om hvordan de andre med makan bil på danskeferga har pakket så er det nok litt seint å handle takstativ på finn før avreise til Danmark.
 
Hadde bagasjenett i Passaten som jeg brukte ganske mye. Angrer på at jeg ikke beholdt det da vi leverte den tilbake.
Får man noe pluss eller at de lettere ser bort fra ei ripe eller andre mangler om man leverer med litt ekstra utstyr ved retur av leasingbil?

Et par jeg kjenner hadde outlander leasingbil og fortalte om hvor mye bøss det ble på det filtdekkwde gulvet ved transport av ved inni bagasjerommet. Jeg hadde to bagasjeromstrau til min og leverte bare med en ved salg så da fikk de den andre. Tror de skulle levere tilbake leasingbilen i juli. Så nå er den nok levert. Det ble visst endel overkjøring på km og det ble ganske dyrt snakka han om. Så leasing var nok ikke så lurt økonomisk likevel viste det seg.
 
Kjapp tur med en leiebil fra Hertz i dag.

Ikke kjørt Ioniq 5 før, så var litt interessant sånt sett. Veldig komfortorientert bil, og det ble mest motorveimil, noe denne bilen passer fint til. En involverende bil på svingete vei er det ikke.

Fikk også testet ‘komfortsetemodus’ under et kaffestopp, der setet vippes bakover og en liten fotskammel kommer ut. Supert!

Alt i alt en ganske overbevisende bil.

IMG_2864.jpeg
 
Får man noe pluss eller at de lettere ser bort fra ei ripe eller andre mangler om man leverer med litt ekstra utstyr ved retur av leasingbil?

Et par jeg kjenner hadde outlander leasingbil og fortalte om hvor mye bøss det ble på det filtdekkwde gulvet ved transport av ved inni bagasjerommet. Jeg hadde to bagasjeromstrau til min og leverte bare med en ved salg så da fikk de den andre. Tror de skulle levere tilbake leasingbilen i juli. Så nå er den nok levert. Det ble visst endel overkjøring på km og det ble ganske dyrt snakka han om. Så leasing var nok ikke så lurt økonomisk likevel viste det seg.


Man får neppe noe pluss for å levere tilbake leasingbilen med ekstra stæsj, men akkurat dette nettet fulgte med Passaten som ny og da tenkte jeg det var mest ryddig å levere den tilbake med det. Men så hadde det jo vært kjekt å ha til senere, og det hadde nok heller ikke fått noen konsekvenser om det ikke hadde fulgt med bilen da den ble levert heller.

Vi hadde tre sett gulvmatter til Passaten da vi hadde den. Et sett tepper, ett sett gummi med filt over og et sett kun gummi. De tre årene vi hadde bilen brukte vi kun gummimattene mens de andre lå ubrukt i posene sine. Jeg syns tepper og filtmatter er noe stort tull i land hvor det jevnlig blir vått ute og foretrekker å bare bruke høyttrykksspyler for å vaske gummimattene på et par sekunder i forbindelse med ordinær bilvask framfor å styre med å trekke fuktighet ut av gjennomvåte matter med en tepperenser.

Toyotaen ble for øvrig kun levert med tepper og det er en halv sandstrand inne i bilen nå som jeg må blåse ut med kompressor og kost når vi kommer hjem.
 
Jeg tenkte på det samme, men at når det er kommet referat om hvordan de andre med makan bil på danskeferga har pakket så er det nok litt seint å handle takstativ på finn før avreise til Danmark.

Sjekket Finn og Bruktdel.no, men fant ikke noe som kunne bekreftes at passet på Rav 4 fra 2019 og fremover. Mulig bilen ikke er gammel nok eller at det har blitt nok vrak av den ennå.

Fant uansett ut at jeg klarte meg greit med plassen vi har bare jeg fikk stroppet ting fast, og når ferien er over skal vi nok holde ut til Volvoen og skiboksen er tilbake utpå høsten.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp