- 8 Jul 2023
- 2.940
- Trådstarter
- #221
Near Dark (1987) av Kathryn Bigelow
"Listen to the night, it's deafening."
Etter å ha falt pladask for den ukjente skjønnheten Mae (Jenny Wright), tar det ikke lange tiden før den lokale cowboyen Caleb (Adrian Pasdar) blir introdusert for hennes dysfunksjonelle familie. Men de er ikke spesielt interesserte i å utvide flokken sin, sånn helt uten videre.
Pleier som regel å se denne utpå sene sommerkvelder, men gått såpass lenge siden forrige besøk at når en først er i en god flytsone, så ville jeg gi den en ny runde.
Så jo dokumentaren rundt filmen i fjor sommer, og der en av hovedreglene under innspillingen var at det meste av vampyrklisjeer skulle ligge igjen, og hvor de kun filmet en helt "vanlig" westernfilm.
Og det er jo nettopp hva en får igjen her, en western bare med en dose morderiske og blodtørstige vampyrer.
Ingen huggtenner, ingen flaggermus, ingen Dracula eller Nosferatu i sikte, ingen vievann, spiss tre stake eller kors å se, men klart, sol og dagtid er dårlig nytt, og ja, vampyrer er ikke vegetarianere.
Bigelow benytter seg av noen av de mest kjente og kjære av James Camerons klassiske karakterskuespillere, med Lance Henriksen, Jenette Goldstein og selvsagt Bill Paxton i toppform. Eneste som mangla var vel Michael Biehn, som av en eller annen grunn hadde vært lett å se for seg i rollen som Caleb.
I likhet med varulvfilmene på tidlig 80-tallet, hadde jo også vampyrgenren fått ei kickstart med den stilfulle The Hunger (1983) og deretter Hammer Horror hyllesten i Fright Night (1985).
Mens i 1987 fikk man ei slags John Hughes ungdommelig utgave gjennom The Lost Boys.
Near Dark hadde nok ikke like stort budsjett som nevnte filmer å rutte med. Og kanskje også derfor bruken av de mange nevnte klisjeene, ble droppet tidlig ut, og like greit, da den i stedet fokuserer mer på karakterer og detaljer.
Visuelt sett, er det en fantastisk vakker skrekkfilm, med masser av stemning og fin musikk fra Tangerine Dream, mens nevnte Cameron favoritt trio leverer varene som nasty skurker.
Det er også noe interessant med hvordan de jakter og der uskyld dreper, hvor Mae og den tilsynelatende "unge" Homer, spiller på nettopp dette i rollene som åte. Sistnevnte ser jo ut som en gutt, men er den eldste i følget, og i andre enden har man altså Caleb som grunnet sin svakhet for det motsatte kjønn, befinner seg utpå dypt vann.
Men overgangen til å bli noe annet, blir ikke enkel. Der det dyriske instinktet sliter med å overvinne den menneskelige. For i kampen med å tilpasse seg sin nye familie, glemmer Caleb nærmest hva slags monstre han egentlig har med å gjøre, og må ta et valg før det er for sent.
Alt i alt, ei tidvis så fin og velspilt skrekkperle, der også er ganske så romantisk og ikke minst poetisk.
Synd at den feilet i sin tid, men i dag er den vel omtalt som kanskje den aller beste vampyrwestern som har blitt lagd, og ikke helt uten grunn.
8,5/10