Generelle nyheter om bil

I løpet av 2025 kommer Isuzu D-Max som elbil.

Håper de fortsetter med ordentlig dieselbil også en god stund til.

Fikk høre det av bilforhandleren min idag, og da jeg senere idag kikket på fjesboka så dukket nyheten opp der også:

Hjelpes. Når man ser på TV fra 'røffe land' så er det jo Land Cruiser og sånt som gjelder.

Skjønt, for lekegrinda i Norge er det sikkert fint med dagens elbiler og deres beskaffenhet.

Stiløer du på tømring og massetransport med elbil?
 
Hjelpes. Når man ser på TV fra 'røffe land' så er det jo Land Cruiser og sånt som gjelder.
Når det er land med sommer er det ofte Landcruiser som gjelder.
Men når det blir litt røffere vinterføre og han som vant Norges tøffeste (tror jeg) skal på tur med fullastet boggihenger, da blir det D-Max.

 
Hjelpes. Når man ser på TV fra 'røffe land' så er det jo Land Cruiser og sånt som gjelder.
Her er litt offroad med D-Max. Har lurt litt på hva de takler i sidehev ingen. Og her ser det ut til at de kjører i 40 grader sidehelning. Og i vann og diverse annet.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
AWD og mere krefter når GTX versjonen også kommer til ID Buzz

 
Er det i det hele tatt så mange nye biler (siste 3-4 år) som kan kalles for pene og elegante nå for tiden?

Noen finnes det jo, men svært få, her er innspill fra meg:
Nye E-klasse. En fantastisk fin Mercedes. Finere enn S- klasse?
Synd den ikke selges ny i Norge lenger, hvis ikke kunne jeg gjerne hatt en. Kanskje importere en all terrain-utgave om noen år som erstatning for iX? Jeg er nemlig usikker på om etterfølgeren faktisk blir en elbil.

Så må jeg si at MB CLE og GLC coupe ser elegante ut.

Nye X5 facelift er meget pen.

Nye Panamera, nye Cayenne og også nye Macan e ser bra ut. Dette er biler som så mer vulgære ut før, men som nå er meget lekre.
Nye store Range Rover er svært lekker, men også den er en meget kostbar bil.

Utover det kan jeg ikke komme på så mange elegante biler på den rimelige siden av Rolls-Royce Spectre og Aston Martin DB12, de to er til gjengjeld svært lekre.
Forøvrig er jeg litt skuffet over 5-serie, 7-serie, de nye Audiene er litt rare, de nye VW er helt ok, men ikke noe spesielt å rope hurra for, MB EQ er rare, kanskje ser suvene helt ok ut.
Mye merkelig som lanseres, og lite med ubegrenset må-ha wow-faktor. Når da prisene i tillegg stiger mye så blir jeg overraskende lite interessert i helt nye biler.
Men ny E-klasse all terrain fikk jeg litt lyst på og har sett flere reviews der de mener den er nær S-klasse i kjørekomfort og over i kvalitetsopplevelse. Jeg synes de endelig har fått til interiøret også, med skjermer som ser bra ut og ikke er for mye eller for lite. Utrolig synd at man må ty til bruktimport for å kjøpe en.
 
Sist redigert:
Den grønne galskapen fortsettter.
Nå har de fått elektriske lastebiler på Svalbard og følger dermed kravene om nullutslipp, sånn på papiret hvertfall.
For etter at de av miljøhensyn kuttet ut kullkraftverket med lokalt kortreist kull så kommer strømmen i Longyearbyen fra dieselagggregat.

Jeg regner med det ville vært mye mer miljøvennlig å la lastebilen gå på diesel enn å bruke diesel på et dieselaggregat som så lader opp et batteri som så driver en lastebil og oppvarming av førerhus.
Det går nok med mer diesel til drive en elektrisk lastebil via strømaggregat (og tapsprosessen i batteriet) enn man ville brukt på samme kjøringa med diesellastebil.


Men jeg vet fra før at en fra MDG har sørget for at det er elbiler der oppe (da kullkraftverket gikk).
 
Er det i det hele tatt så mange nye biler (siste 3-4 år) som kan kalles for pene og elegante nå for tiden?
Her ville nok Hr. Buick korrigert deg og sagt det skulle stått 50 år.

Synes forøvrig det er blitt altfor mye plastikk og tullete linjer på biler. Mange biler ser jo ut som om de har stjålet tegningene fra Star Wars eller noe sånt.

Før var bilene mer robuste og en støtfanger var en støtfanger, ikke en dyr plastikk-pynte-sak hengt opp i noen tynne plastikk-fester.

Husker en bekjent skulle slepe en Datsun Urvan opp en bratt bakke med en Suburban. Han festet slepetauet rundt enden av støtfangeren og jeg spurte om støtfangeren tålte det, og svaret var at det var sånn han dro opp sjarken.
 
Stiløer du på tømring og massetransport med elbil?
Hadde vel vært litt skeptisk til å stille opp på samme måten med elbil.

For få uker siden så var jeg på tur på 200-250 km med henger. Tom henger på 950 kg ca halvparten og lastet opp til ca 2,5 tonn på tilbaketuren. Visste ikke på forhånd hvor tungt lasset ville bli, annet enn at hengeren ikke har lov å vei mer enn 3 tonn tror jeg det var. Med all uforutsigbarheten ville det vært trasig med elbil.

Stod noen få timer utafor et hus, men tror neppe de hadde lader der da de hadde bil med ordentlig motor, dessuten måtte bilen min flyttes mange ganger og stod til tider uti en liten bygdevei også for opplasting med traktor med tømmerklype (inntil jeg måtte flytte meg for en passerende Tesla). Kjekt med litt traktorhjelp når en av stokkene veide over 800 kg.

Massetransportene har vært kortere distanser på bare noen få mil, så det ville vært enklere med elbil sånn reint rekkeviddemessig. Men vektmessig ville ting blitt verre da det har hendt jeg har lesset på så mye stein jeg synes jeg kunne bakpå planet og da ville det vært dumt å hatt bare ca halve lastekapasiteten, som den mest aktuelle elektrisk pickupen har.

Og vedlassene mine på planet ville nok mange ganger gitt overlast hvis jeg hadde kjørt elektrisk pickup (alternativet vile vært å velge en som ikke gir overlast, men som står fast pga bakhjulstrekk).
 
Da har siste Audi R8 rullet ut fra bandet i Böllinger Höfe fabrikken. Den har vært med oss siden 2007, og har vel solgt bra. Antall leverte biler hver år finnes i artikkelen.


-- Skille

Grunnet EU-regler så får du fra nå ikke lengre bestilt Porsche Boxster eller Cayman i Europa. (Det er to unntak - Cayman GT4 RS og Boxster RS Spyder.)

Umiddelbart tror man sikkert det har med noe rundt drivlinjene å gjøre, men det er faktisk EU sine nye cybersikkerhetsforskrifter som er problemet. Det er synd for spesielt dagens Cayman er en meget potent plattform.
 
Da har siste Audi R8 rullet ut fra bandet i Böllinger Höfe fabrikken. Den har vært med oss siden 2007, og har vel solgt bra. Antall leverte biler hver år finnes i artikkelen.


-- Skille

Grunnet EU-regler så får du fra nå ikke lengre bestilt Porsche Boxster eller Cayman i Europa. (Det er to unntak - Cayman GT4 RS og Boxster RS Spyder.)

Umiddelbart tror man sikkert det har med noe rundt drivlinjene å gjøre, men det er faktisk EU sine nye cybersikkerhetsforskrifter som er problemet. Det er synd for spesielt dagens Cayman er en meget potent plattform.
Det er kanskje ikke rart at mer og mer av testingen av bilene blir nå gjort av kjøperne ettersom bilprodusentene i større og større grad må bruke sin tid til å dokumenterer at bilene oppfyller alle kravene til alle lov og regler for i det hele tatt å kunne få bilene sertifisert.
Så vi må kanskje forvente mer av slike ting som f-eks med at Byd med sin den 4 hjulsdrevende versjon av Seal, "glemte" å sjekke om bilen faktisk hadde drift på alle fire hjulene.
 
Så vi må kanskje forvente mer av slike ting som f-eks med at Byd med sin den 4 hjulsdrevende versjon av Seal, "glemte" å sjekke om bilen faktisk hadde drift på alle fire hjulene.
Noen ganger tar man det som en selvfølge at en bil har firehjulstrekk, men så var det kanskje ikke slik likevel.

De fleste kjenner jo til den litt store firehjulstrekkeren Volvo XC90, mens ikke fullt så mange vet at den i USA også leveres med forhjulstrekk. Så var det jo endel nordmenn som hadde fått tak i brukt XC90 fra USA og var godt fornøyd med å ha fått tak i en stor firehjulstrekker til en ok pris. Helt til det viste seg at bilen faktisk var forhjulsdrevet. Og de kan jo ikke ta selger på noe om selger ikke har solgt den som en firehjulstrekker. Det er jo kjøpers feil at han bare antar bilen har firehjulstrekk basert på at alle han har sett har det.

Så kan man jo lure på hvordan det går med elbilen Maxus T90. Den ser jo ut som en tøff firehjulsdrevet pickup, men så er det jo bare en elbil med bakhjulstrekk. Fikk nettopp opp en reklame for den der det stod noe om at den var klar for alle oppgaver eller noe sånt, hvertfall noe som gjør at man forventer det er en firehulstrekker, noe det altså ikke er. Så kan man jo lure på om det blir kjøpere som tror den har firehjulstrekk og går på en smell når de står der og spinner og etterhvert skjønner hvorfor.
 
Når vi er inne på endringer - VW R blir et eget brand for deres performance elbiler.
Selve skiftet til R med kun elbil vil først skje ca 2030, og om ikke lenge kommer en facelift av Mk8 Golf R.

De debuterte i 2002 med Golf Mk4 R32, og nå i sommer får de sin egen R paviljong i Autostadt.

Visitors will have the opportunity to compete with virtual racing professionals in driving simulators and participate in customer and club events such as “Friends of R” and “R & Coffee”.

Having its first dedicated space in Autostadt is an important step for Volkswagen R, which is “realigning itself for the future” as part of the transition to an all-electric lineup.

 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp