Generelle nyheter om bil

Så er spørsmålet om forventningene til kjøpere av Toyota er lavere og de godtar mer, evt legger ikke merke til feil i samme grad som en teknisk interessert BMW kjøper som er mye mer nøye med hvordan alt skal være og betaler også mer for bilen.

Synes begge disse to var gode hypoteser jeg:
  • Toyota-kjøpere har lavere forventninger til selve bilen og godtar mer
  • BMW-kjøpere har høyere andel av narsissister og folk med narsissistiske tendenser

Supplerer med:
  • BMW produserer teknisk mer avanserte biler, med dertil høyere risiko for feil
  • Toyota i større grad kjører "safe" med gjennomprøvde løsninger i sine biler istedet for å være de som hever lista for innovativ og avansert teknologi
 
Kjøre 1 million km med Yaris på to år 😅

Høres helt forferdelig ut.
Som Yaris-eier, så kan jeg ikke si meg helt enig med deg der. Med de riktige veien tilgjengelig, med samme trafikkmønster som jeg er vant til, så hadde jeg gladelig kjørt 500k i året.

Men dessverre bor jeg nok på en av de plassene med de kjedeligste veiene omkring, så da blir det bare en 100-del av den kjørelengden.
 
  • Toyota i større grad kjører "safe" med gjennomprøvde løsninger i sine biler istedet for å være de som hever lista for innovativ og avansert teknologi
Ja, de er kanskje ikke de som er best å presse inn ny teknologi. Toyota sleit vel på overgangen fra hjulmutre til hjulbolter.
 
Ja, de er kanskje ikke de som er best å presse inn ny teknologi. Toyota sleit vel på overgangen fra hjulmutre til hjulbolter.
Hele bz4x er vel noe de har slitt med. YT-kanalen savagegeese mente i en video at bz4x i praksis er et produkt Toyota ikke har lagt mye sjel i å utvikle. Var forøvrig kanskje litt urettferdig av meg å kategorisere Toyota som selskap som lite opptatt av innovativ og avansert teknologi, de selger jo bl.a. hydrogendrevne biler. Men av de bilene de selger mange av i Norge, og som derfor er relevant ift undersøkelsen, så er det mye "safe" og gjennomprøvd teknologi.
 
Reklamasjonskrøll med en Nissan.

Kvaliteten både på drift og rustbeskyttelse på dagens biler er nok godt under hva en del kunder forventer.

 
Synes begge disse to var gode hypoteser jeg:
  • Toyota-kjøpere har lavere forventninger til selve bilen og godtar mer
  • BMW-kjøpere har høyere andel av narsissister og folk med narsissistiske tendenser

Supplerer med:
  • BMW produserer teknisk mer avanserte biler, med dertil høyere risiko for feil
  • Toyota i større grad kjører "safe" med gjennomprøvde løsninger i sine biler istedet for å være de som hever lista for innovativ og avansert teknologi

Nå må man jo typisk krangle ganske mye med en forhandler før bileier tar initiativ til å melde tvisten til Forbrukertilsynet.

Det kan jo være så enkelt som at Toyota-forhandlerne ordner opp før kunden ser seg nødt til å be om ekstern bistand, mens Tesla stort sett ikke tar ansvar før de blir bedt om det av en jurist eller journalist.
 
Nå må man jo typisk krangle ganske mye med en forhandler før bileier tar initiativ til å melde tvisten til Forbrukertilsynet.

Det kan jo være så enkelt som at Toyota-forhandlerne ordner opp før kunden ser seg nødt til å be om ekstern bistand, mens Tesla stort sett ikke tar ansvar før de blir bedt om det av en jurist eller journalist.
Ja absolutt, for den delen av bilene som er solgt fra merkeforhandler. Siden undersøkelsen gjaldt salg av rubb og stubb, og Toyota har høy snittalder på bilparken, så er det nok også mye salg fra ikke-merkeforhandler og fra private i denne miksen.
 
Synes Ford skal ha ros når de lanserer ny Ford Mustang med 5,0-liters V8 motor, 453 hestekrefter og 540 Nm dreiemoment i Norge. Samt at du kan velge mellom 10-trinns automat eller 6-trinns manuell kasse.
Det siste skal man nesten lete godt etter for tiden.

 
Synes Ford skal ha ros når de lanserer ny Ford Mustang med 5,0-liters V8 motor, 453 hestekrefter og 540 Nm dreiemoment i Norge. Samt at du kan velge mellom 10-trinns automat eller 6-trinns manuell kasse.
Det siste skal man nesten lete godt etter for tiden.

Wow, burde dra innom gartneriet og kjøpe en bukett som takk om man drar og prøvekjører denne!
(Hvor mange forhandlere har demobiler dog.)

Et stykke Detroit historie i levende live, spennende!

Produseres faktisk i Flat Rock like ved Detroit:
 
Synes Ford skal ha ros når de lanserer ny Ford Mustang med 5,0-liters V8 motor, 453 hestekrefter og 540 Nm dreiemoment i Norge. Samt at du kan velge mellom 10-trinns automat eller 6-trinns manuell kasse.
Det siste skal man nesten lete godt etter for tiden.
Jeg har 6 trinns manuell på min litt over ett år gamle bil. Da jeg spurte om det fantes demibiler innen rimelig nærhet med manuelt gir var svaret fra forhandler at det ville overraske ham veldig om noen hadde tatt inn manuell demobil. Så jeg fikk bare prøvekjørt automat før jeg bestilte bilen med manuell.

Jeg er glad for at jeg valgte manuelt gir. Det blir mer behagelige giringer og fornuftigere valg av gir. Dessuten er forbruket også endel lavere med manuelt gir, så da sparer jeg vel ca 1000 liter diesel pr 100.000 km jeg har bilen.

Egentlig var det ca et års leveringstid på manuelt gir med den karosserivarianten jeg ønsket. Men jeg fikk min en måned etter bestilling.

Mustang har ifølge linken en differensial bak som begrenser sluringa (husker ikke helt ordrett, men betyr sannsynligvis at det er diffbrems). Selv har jeg sperre bak.
 
CNBC med en halvtimes dokumentar om elbil i Norge:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
CNBC med en halvtimes dokumentar om elbil i Norge:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Det var vel denne jeg siterte i Teslatråden.
I denne 'filmen'var det bla. en som hyllet Model Y for å være tung, samt fyren mot slutten som hevder å hs en elektrisk Jeep Adventurer.
 
Det var vel denne jeg siterte i Teslatråden.
I denne 'filmen'var det bla. en som hyllet Model Y for å være tung, samt fyren mot slutten som hevder å hs en elektrisk Jeep Adventurer.
Det er så mye fjas og surr i den tråden at jeg orker ikke følge med på alt som skrives der. Uansett så er denne dokumentaren et blikk på norsk elbilpolitikk sett utenfra, og ikke en Tesla-spesifikk sak, så synes det passer bedre å poste den her enn der.
 
Renualt kommer med en elektrisk utgavne av Scenic, ser forløpig bare ut som FWD

2 forskjelligje batterier, med henholds drøye 400 og drøye 600km rekkevidde etter WLTP

Blir dette noe av det med mest rekkevidde per krone?

 
Audi har nå innsett virkeligheten og bestemt seg for å utvikle nye bensin- og dieselmotorer, og å trappe ned satsingen på elbiler.

Selv kunne jeg godt tenkt meg en RS3 på nytt ved neste bilbytte. Bensinbiler har riktignok blitt mye dyrere i Norge. Ikke først og fremst på grunn av økte avgifter, men på grunn av en norsk krone som har trynet fullstendig.
Jeg betalte 860.000 for en 2019 modell inklusive vinterhjul og ekstrautstyr, og fratrukket en generøs rabatt.
Nå starter prisen på 1.006.000 før man har satt et eneste kryss på ekstrautatyrslisten.

 
Audi har nå innsett virkeligheten og bestemt seg for å utvikle nye bensin- og dieselmotorer, og å trappe ned satsingen på elbiler.

Selv kunne jeg godt tenkt meg en RS3 på nytt ved neste bilbytte. Bensinbiler har riktignok blitt mye dyrere i Norge. Ikke først og fremst på grunn av økte avgifter, men på grunn av en norsk krone som har trynet fullstendig.
Jeg betalte 860.000 for en 2019 modell inklusive vinterhjul og ekstrautstyr, og fratrukket en generøs rabatt.
Nå starter prisen på 1.006.000 før man har satt et eneste kryss på ekstrautatyrslisten.

'Resten av verden' har nok glemt å høre med Elbilforeningen.

Batteribiler passer kanskje med norsk vannkraft, høye priser og høy gjeld.
Men utnover det er det nok en del (andre) forhold å ta i betraktning.

Får se om visse norske importører holder ut med 'bare elbil'-strategien.
 
Smart lanserer #3, som er litt større og dyrere enn #1

 

Tråder du følger

Tilbake
Topp