Generelle nyheter om bil

Når vi er inne på endringer - VW R blir et eget brand for deres performance elbiler.
Selve skiftet til R med kun elbil vil først skje ca 2030, og om ikke lenge kommer en facelift av Mk8 Golf R.

De debuterte i 2002 med Golf Mk4 R32, og nå i sommer får de sin egen R paviljong i Autostadt.

Visitors will have the opportunity to compete with virtual racing professionals in driving simulators and participate in customer and club events such as “Friends of R” and “R & Coffee”.

Having its first dedicated space in Autostadt is an important step for Volkswagen R, which is “realigning itself for the future” as part of the transition to an all-electric lineup.

'Came for the coffee'.
 
Da må elbilistene si takk og farvel til nok et gode i Oslo:
Endelig, spør du meg, selv om dette er midlertidig i tre år så er det en urettferdighet mot andre miljøvennlige bilvarianter at kun elbiler får kjøre i kollektivfeltet (uten å betale bot ;)).
En av de største elbilfordeleneer nå borte. Nå er det kun billigere parkering og bompenger som gjenstår, slik jeg ser det?
 
Endelig, spør du meg, selv om dette er midlertidig i tre år så er det en urettferdighet mot andre miljøvennlige bilvarianter at kun elbiler får kjøre i kollektivfeltet (uten å betale bot ;)).
En av de største elbilfordeleneer nå borte. Nå er det kun billigere parkering og bompenger som gjenstår, slik jeg ser det?

Elbiler er jo fortsatt billigere enn bensin- og dieselbiler i Norge. Null moms under 500.000, null co2 avgift osv.
Det er mange elbiler som koster under 400.000. Hos Toyota koster en ribbet Corolla det samme som en bZ4x.
 
EQS får større batteri

Da alene (unntatt Lucid og sånt) med oppgitt 800+ km siden Model S droppet 800 km-versjonen.

Men er ikke lufta gått ut av interessen for denne?
Skjønt har den.sine kvaliteter og er en av elbilene som kan kalles reell turbil.
 
Bahrains statlige "oljefond" har tatt over alle aksjene i McLaren

 
2024 er heldigvis ikke bare trist med tanke på bilnyheter i mylderet av kinabiler og batteripakkeløsninger.
Dette må være min soleklare favoritt blant nyheter 2024, selv de skikkelig gode og kule bilene Panamera og Cayenne kommer i skyggen av denne.

For meg er det et mål å eie en slik som koseturbil om en del år, selv om V12 er ofret for en fortsatt herlig Mercedes V8 med Aston Martin tuning. Det designet er bare helt sykt nydelig, jeg likte aldri DB11 fullt så godt, men her har de fått på plass det som manglet, og de har freshet opp interiøret til et mer forventet lekkert nivå.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Kommentarer?
Min soleklare Lottogevinst-bil det der. Hadde faktisk trykket på bestilling med en gang om jeg hadde anledning.
 
Denne artikkelen er jo interessant, er like dyrt eller dyrere å lade på hurtiglading enn å fylle diesel på tanken.

 
Var i dag å snakket med den lokale Toyotaforhandleren. Toyota Norge har enda ikke kommet med noe konkret informasjon. Men selgeren, som for øvrig hadde faceliftutgaven av GR Yaris som bakgrunnsbilde på PC'en sin, var nå av den oppfatning at den ble tatt inn. Han skal gi meg mer info når/om det kommer mer informasjon fra Toyota Norge. Så får man se hva det blir til.
Jeg var hos Toyotaforhandler. Ingen av de omtalte spennede (?) bensinbiler var der, ei heller nye LandCruiser.

Prøvde denne Bz4x. På papiret et solid kort med 10 års garanti ved servicer hos forhandler. Trolig et bra kjøp om prisen er rett. Virket solid nok. Og kjørte bra nok, gikk at det er 'høyhus' med batteri i dørken og man ikke kjører aktivt ut over å følge trafikken.

MEN så disse innvendingene:
1. Jeg hørte en høyfrekvent lyd. (Har god hørsel)
2. Irriterende synlige varmetråder i frontrute ved sterkt lys/sollys.
3. De skjermene er altfor høyt oppe og er direkte sjenerende/plagsomme i sidesynet mens man kjører: Det samme sidesynet man testes for bla. ved optikerattest for utvidet førerkort. Plagsomt!

Ellers kunne jeg gjerne hatt denne. Trenger ikke komme inn på batteri/styrt forvarming før DC-lading, fikk inntrykk av at den manglet dette, er ikke sikker.

Generelt: Konseptet SUV/Crossover og større hjul er stikk motsatt av energieffektivtet.

Selvsagt også software som virker 'utdatert' og mye støy/hjulstøy, men dette gjelder jo de fleste biler.

Også unødvendig med av/påknapp, burde være nok å låse (opp) for å aktivere/slå av.

Radio har jeg stort sett gitt opp i bil.

Så hvorfor finner jeg så mange sånne små skår i gleden, har ikke designerne vært grundige nok, eller er jeg blitt en Ribba sørpå?
Eller høres jeg ut som Kompressor, som ikke finner det store 'må ha'-behovet i noenlunde normale prisklasser?

'Verst' av alt var vel at jeg ble såpass forfjamset at jeg glemte helt å se etter hengerfester.......
 
Ford i USA lanserer Ford Mustang GTD som nærmest er en gateregistrert banebil, og som starter på ikke mindre enn $300.000 i USA, og det ser ut som forhandlere som selger en slik blir belønnet med ikke mindre $15.000. Motoren er en tvangsforet 5.2L V8 som skal gi mer enn 800 hester.


 
Jeg var hos Toyotaforhandler. Ingen av de omtalte spennede (?) bensinbiler var der, ei heller nye LandCruiser.

Prøvde denne Bz4x. På papiret et solid kort med 10 års garanti ved servicer hos forhandler. Trolig et bra kjøp om prisen er rett. Virket solid nok. Og kjørte bra nok, gikk at det er 'høyhus' med batteri i dørken og man ikke kjører aktivt ut over å følge trafikken.

MEN så disse innvendingene:
1. Jeg hørte en høyfrekvent lyd. (Har god hørsel)
2. Irriterende synlige varmetråder i frontrute ved sterkt lys/sollys.
3. De skjermene er altfor høyt oppe og er direkte sjenerende/plagsomme i sidesynet mens man kjører: Det samme sidesynet man testes for bla. ved optikerattest for utvidet førerkort. Plagsomt!

Ellers kunne jeg gjerne hatt denne. Trenger ikke komme inn på batteri/styrt forvarming før DC-lading, fikk inntrykk av at den manglet dette, er ikke sikker.

Generelt: Konseptet SUV/Crossover og større hjul er stikk motsatt av energieffektivtet.

Selvsagt også software som virker 'utdatert' og mye støy/hjulstøy, men dette gjelder jo de fleste biler.

Også unødvendig med av/påknapp, burde være nok å låse (opp) for å aktivere/slå av.

Radio har jeg stort sett gitt opp i bil.

Så hvorfor finner jeg så mange sånne små skår i gleden, har ikke designerne vært grundige nok, eller er jeg blitt en Ribba sørpå?
Eller høres jeg ut som Kompressor, som ikke finner det store 'må ha'-behovet i noenlunde normale prisklasser?

'Verst' av alt var vel at jeg ble såpass forfjamset at jeg glemte helt å se etter hengerfester.......
Ett hakk nærmere en 'drømmeToyota' er nok denne.
(Flere hakk!)



Screenshot_20240419-001854_Chrome.jpg
 
Pluss flere andre: Crown, GR Corolla osv. burde sjekkes ut.

Sånn globalt sett er jo den b4rz et lite hjørne av bedriften, satt av til en hjemmelekse de egentlig ikle har lyst å gjøre.
 
Enda flere grunner til ikke å kjøpe bil eller andre ting fra kinesiske firma.

Enormt datainnbrudd hos tyske Volkswagen – mistenker kinesiske hackere​

To tyske mediehus avslører at bilgiganten Volkswagen i flere år ble tappet for verdifull informasjon om ny bilteknologi.

 
Takk for info. Tipper kronekursen står for ganske mye av økningen. Har du sjekket kursen når du kjøpte opp mot kursen i dag?
Tja, tror ikke det har det største utslaget å si her, for mye av kronekursen har jo blitt justert opp gradvis. Den utgående modellen, altså den jeg har, hadde jo en veiledende utsalgspris på like over 700k nå når den ble terminert, altså rundt 130k mer enn det den veiledende prisen var da jeg kjøpte den.

Skal du ha den nye, så må du godt opp på neste oddetallshundretusen. Så her er det nok at enten skal melkekua melkes helt ut, eller så har prisen for å produsere GR Yaris bare gått dramatisk opp. For det er ekstremt mye nytt med den nye GR Yaris som virker å gjøre bilen vesentlig mer potent. I tillegg har de også gjort modellen enda mer unik i den sammenheng at denne modellene deler enda mindre med andre modeller enn det min GR Yaris gjør, noe som nok gjør den mer arbeids- og resurskrevende. For prisene har økt mye i utlandet også. Om jeg husker riktig, så var prisen i England på ca £34000 for Circuit-utgaven da den kom i 2020. Nå er vel prisen forventet å starte på like over £44000.

Men selvsagt, det at bilen har blitt en langt dyrere bil fra produsent, det slår jo enda mer uheldig ut med en lav kronekurs.
 
Litt mer om Stellantis STLA Medium plattform som nå rulles ut på kommende modeller.

FWD eller AWD
Passer for biler på 4,3-4,9 meter
Rekkevidde typisk på 500-700km, avhengig av stort eller lite batteri
160 to 285 kW så (ca 215-380 hester)


Så vesentlig mer en deres hittil standardpakke på 136/156hk og rekkevidder på bare opp 400km

Kommende Opel Grandland får denne "pakken"
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp