Generelle nyheter om bil

Så har vi enda et kunststykke av en ny bil i 2024.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Ferrari Purosangue virker å være et kunststykke av en unik bil, litt som da Rapide kom i 2010 i sedan-sportsbil kombo som ingen andre gjorde, har Ferrari nå laget en slags eget bilkonsept i sports/luxury SUV-klassen som er en helt genial bruksbil daily samtidig som den er superentusiastisk med selvpustende V12, hør den lyden. Er fantastisk langefingrete å komme med noe så frekt og herlig i 2024.
Jeg er solgt og dette er enda en ny drømmebil laget i 2024.
Det finnes håp for bilentusiasme i fremtiden også, så lenge de ikke blir altfor håpløst dyre etterhvert som de blir brukte.
 
Spesiell sak. VW har solgt testbiler til kunder, og vil ha dem tilbake. Aner vi at disse kan være mer verdt enn "orginalen"? Potensielt samleobjekt kanskje?
 
Sa du samleobjekter?

Eller hva sies om 26 Porsche, 10 Ferrari og tre Mercedes-Benz 300 SL? Det er kjernen i Sveriges fineste bilsamling som auksjoneres i Monaco til våren. Legg til en 1963 Volvo P1800, en 1957 Corvette, en 1971 Mercedes-Benz 280 SE 3,5, en 1973 Dino 246 GTS og en Jaguar E-Type og du får 44 eksklusive biler som skal under hammeren.

Auksjonshuset Artcurial Motors har fått oppdraget med å selge hele samlingen, som de verdsetter til omkring 30 millioner euro, eller 350 millioner kroner. Alle bilene, unntatt de to dyreste Ferrariene, selges uten minstepris.

Hvis ikke navnet Staffan Wittmark sier deg noe, er du ikke alene om det. Han har ikke gjort mye for å oppsøke rampelyset, hverken som en av grunnleggerne av klesmerket Gant, eller som bilsamler.

 
Etter 7 år er det slutt for Ferrari 812 Superfast, og den overlater scenen til 12Cilindri.

Med det navnet forstår man at V12 fortsatt er under det lange panseret. Motoren på 6,5 liter er nå rundt 20 år gammel, og fortsatt uten pustehjelp eller har el hjelp. Den har vokst i volum noen ganger fra de 6 liter den kom med i Enzo. Siste versjon er nå på 830 HK/9 250 r/min og 678 Nm/7 250 r/min.

Den kommer i en Spider versjon mot slutten av året. Tørrvekt på 1560 kg (Spider 1620 kg). Prisen har selvsagt også økt i forhold til 812 Superfast.

 
Når man leser slikt så skjønner man at det koster å holde gamle superbiler.
En amerikaner måtte bytte karbonbremsene på en mer enn 20 år gammel Mercedes-Benz SLR McLaren(2004-2010), og det kom på $120.000. Noe som skulle blir over 1,3 millioner norske kroner. Tør nesten ikke tenke på hva prislappen for et norsk MB verksted hadde kommet på.

 
Car mener å vite at Audi kommer med en elektrisk TT Evo i 2027, og som har mye tilfelles med kommende Porsche Boxter/Cayman. Så tror de det kommer en R8 erstatter året etter som de kaller Avus Evo med helt ville spesifikasjoner. Den som lever får se.


28. mai vil Porsche avduke sin facelift av dagens 992, og den kalles selvsagt 992.2. Den kommer da i en hybrid versjon.

 
Målet om kun salg av nullutslippsbiler fra 2025 var visstnok bare et mål som ikke var ment bokstavlig, så det er visstnok ikke så farlig lenger.

Takk og lov!

Har store problemer med å finne en ny bil jeg liker godt nok til å smekke opp sparing/finansiering.
'Halmstråene'er bla. BMW og Mazda. Samt de bensin Toyotaer med god omtale som forhandler ikke har inne.
 
Volvo er i gang med 2025-modeller:

Screenshot_20240514-182225_Chrome.jpg
 
Er det VAR som har grepet inn her og annullert målet?

He he kanskje det.

Det sagt, i utgangs punktet en fornuftig retrett, men problemet det viser hvor lite man kan stole på politikerne i utgangspunktet. Selv om det her var fornuftig rette opp i en feil.
 
He he kanskje det.

Det sagt, i utgangs punktet en fornuftig retrett, men problemet det viser hvor lite man kan stole på politikerne i utgangspunktet. Selv om det her var fornuftig rette opp i en feil.
Men de har nå oppnådd mye. Den siste tiden har jo Lexus kjørt mye reklame på radio der de skryter over at de har kun et elektrisk sortiment. Altså skryter over at de nå tilbyr et enda mer snevert modellprogram en hva de gjorde tidligere, og på den måten kan tilby gudene side enda mindre valgmuligheter og variasjon. Og de er jo ikke akkurat alene om å tilby et labert utvalg, for utvalget blant de forskjellige norske billeverandørene er jo på et nivå som ikke er langt unna det som ble tilbudt bilkjøperne under den kalde krigen..... på østblokksiden. For et godt utvalg med god variasjon er jo bare unødvendig distraksjon for bilkjøpere. Det beste hadde nok om det kun ble tilbydd Model Y her i landet. De "fleste" velger jo den uansett.

Men en god nyhet er det nå (siden sist jeg sjekket ut sidene deres tidligere i år). Nå er endelig Mustang tilgjengelig på de norske nettsidene. Med manuell girkasse. Og Dark Horse er jo bil jeg kunne ha levd med.
Så også at Bronco'en også nå var tilgjengelig, for de som har sånne behov. Så bra av Ford og ikke gå helt av skaffet når det kommer til å fjerne utvalget.
 
Men de har nå oppnådd mye. Den siste tiden har jo Lexus kjørt mye reklame på radio der de skryter over at de har kun et elektrisk sortiment. Altså skryter over at de nå tilbyr et enda mer snevert modellprogram en hva de gjorde tidligere, og på den måten kan tilby gudene side enda mindre valgmuligheter og variasjon. Og de er jo ikke akkurat alene om å tilby et labert utvalg, for utvalget blant de forskjellige norske billeverandørene er jo på et nivå som ikke er langt unna det som ble tilbudt bilkjøperne under den kalde krigen..... på østblokksiden. For et godt utvalg med god variasjon er jo bare unødvendig distraksjon for bilkjøpere. Det beste hadde nok om det kun ble tilbydd Model Y her i landet. De "fleste" velger jo den uansett.

Men en god nyhet er det nå (siden sist jeg sjekket ut sidene deres tidligere i år). Nå er endelig Mustang tilgjengelig på de norske nettsidene. Med manuell girkasse. Og Dark Horse er jo bil jeg kunne ha levd med.
Så også at Bronco'en også nå var tilgjengelig, for de som har sånne behov. Så bra av Ford og ikke gå helt av skaffet når det kommer til å fjerne utvalget.
Kort fortalt har vel Toyota et dugande og tildels små-gromt utvalg av bensinbiler for tiden..... som vi knapt ser snurten av i Norge.
Hva med RWD Lexus med V6 og V8?
Toyota Camry og Crown?
Skal man ha SUV er det 4Runner Made in Japan med V6 bensin.

mens her er det bz4x, som jeg ser på som relativt en av de svakeste Toyota gjennom tidene vi skal hygge oss med: Jeg vil faktisk ADVARE folk mot denne modellen, så liye begeistret var jeg

Car and Driver setter den helt nede på 15. plass i klassen. Ikke bare meg som er stort skuffet.

 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp