Bilsalg generelt

Mens brukbilsalget av rimelig og moderat priset bensin og diesel biler visstnok går bra i følge DN. Da er det verre med de som forsøker selge sin 1 år gamle Taycan
 
Mens brukbilsalget av rimelig og moderat priset bensin og diesel biler visstnok går bra i følge DN. Da er det verre med de som forsøker selge sin 1 år gamle Taycan
Det der med verditap på en taycan (og dyre elbiler generelt) er rimelig blåst opp i mediene synes jeg. Greit nok at de har falt fort i verdi, men egentlig ikke noe fortere enn en ny Panamera 4S falt fra 2013-2014. Nypris der var kanskje 1,8 og så ble de ofte solgt for 1,3-1,4 et år eller to senere,

Det stod en artikkel om en Taycan som ble kjøpt ny i 2021 for 1,379 og som nå ble solgt for 779. Hva forventet man ved kjøp? At man skulle få igjen pengene, evt litt gevinst etter to år og 50.000km på en splitter ny Porsche?

Men ingen tvil om at markedet har falt mer enn det mange tenker er «normalt».
Ser man på en etron 55 limited 2019 mod som jeg kjøpte ny, nypris der var etter litt smuler i rabatt ca 890-900.000. Nå er garantien ute om 3 mnd på den, og tilsvarende biler med 60-100.000km omsettes de for rundt 400-430.000. Det er egentlig ikke så ille med et verditap på ca 50% (ikke hensyntatt inflasjon) på 5 år og ved garantiutløp.
Jaguaren I-Pace HSE jeg hadde kostet 856000 (?) ny og nå går de for 370-400, den bilen jeg hadde var fra november 2018 og er nå utenfor garanti og trolig med 70-80.000km.

Jeg vil karakterisere det som et normalt verditap på en ny bil i den prisklassen.
Til sammenligning kjøpte jeg en 5 år gammel Range Rover SDV8 til ca 50% av nyprisen med 70.000km.
Og tilsvarende en 5 år gammel MB S 500 coupe, men riktignok til bare 41% av bilens nypris. Den hadde jo dermed falt enda mer enn de elbilene.

Bil er ikke investering økonomisk, men kan være investering i livskvalitet og tilfredsstillelse av entusiasme. Det kan ikke måles i penger.;)
 
Sist redigert:
Flere som kutter prisen, Peugeot e-2008 får 35.000kr i prisavslag til 353.900kr
 
Anekdotisk riktignok, men litt observasjoner av bilparken på motorveien i de tre sveitsiske kontonene Zürich, St. Gallen og Thurgau, samt østerrikske delstaten Vorarlberg, er det lite som tyder på man står foran noen elbil dominans. Noen flere elbiler og ladestasjoner blir det riktignok hvert år, men det er fortsatt noe litt eksotisk.
 
Anekdotisk riktignok, men litt observasjoner av bilparken på motorveien i de tre sveitsiske kontonene Zürich, St. Gallen og Thurgau, samt østerrikske delstaten Vorarlberg, er det lite som tyder på man står foran noen elbil dominans. Noen flere elbiler og ladestasjoner blir det riktignok hvert år, men det er fortsatt noe litt eksotisk.

Og enda er Sveits landet i mellomeuropa med flest elbiler.
 
Svakt nybilsalg, kombinert med vraking og høye eksporttall, gjorde at det totale antallet registrerte personbiler på norske veier falt i 2023 med drøye 29.000 biler.
 
Så får man se på salget av hydrogenbiler øker nå. Etter elbilene ble kastet ut av kollektivfeltet på E18 inn til Oslo denne uken, kan man fortsatt kjøre hydrogenbiler der.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp