Bilsalg generelt

Jeg kjøpte nettopp en billig Toyota med automat til min eldste sønn. Bilene ble solgt etter få minutter på finn. Vi snakker om EU-godkjente Yaris, Corolla, Camry, Auris etc til under 50 000 kroner. Vi landet til slutt på en bil som ikke var annonsert. Selger fortalte at det hadde kommet en mann bort til ham utenfor en butikk og spurt om han ville selge bilen cash der og da. Litt texas!
 
Jeg kjøpte nettopp en billig Toyota med automat til min eldste sønn. Bilene ble solgt etter få minutter på finn. Vi snakker om EU-godkjente Yaris, Corolla, Camry, Auris etc til under 50 000 kroner. Vi landet til slutt på en bil som ikke var annonsert. Selger fortalte at det hadde kommet en mann bort til ham utenfor en butikk og spurt om han ville selge bilen cash der og da. Litt texas!
Har hørt at eiere av enkelte modeller kan bli 'headhuntet' av forhandler da visse modeller er enkle å selge brukt.
(Altså at forhandler ønsker at man bytter bruktbilen til ny bil med innbytte slik at de får en kurant bruktbil å selge.)
 
Sist redigert:
Ser Ford forhandlerne fortsetter 0,25% rentekampanjen for å booste Mach-e salget
 
Har dere brukt "Smidig bilhandel" gjennom Finn.no? Det virker ganske oversiktlig med kjøpskontrakt, salgsmelding og pengeoverføring. Ser at man kan bruke Vipps som betalingsmiddel opp til 500.000 kr uten ekstragebyrer.
 
Ser ut som Model Y skal klare å forbedre den norske salgsrekorden for et år, som de i fjor tok fra Boble. Og ikke umulig Tesla totalt tar Ford sin gamle rekord fra 1986 med flest solgte biler for et merke på et år
 
1340 Model Y hittil i august. Enyaq på andre med 665.

Av rene bensinbiler er det total 102 (vare- og personbiler) hittil i august. Ford Ranger er mestselgende, med 20 eksemplarer.

Av snacks på listen finnes det en Ferrari 812 GTS, en Morgan Plus Six, en Bentley Continental GT V8, en Lamborghini Huracan, og to Urus.
 
Blant bensinhybrider er det Toyota-dominans, de har 60% av markedet. Mest pop er Yaris Cross med 233 biler.
 
Da er tallene for bilsalget for Europa i august klart, og den "store" nyheten er at elbil andelen utgjorde 22% av totalsalget, noe som betyr at av et totalsalg på ca.900 000 biler utgjorde BEV ca.196 000 biler.

Topp 25 merker ser slik ut:
Top-25-car-brands-September-2023.jpg

Topp 25 modeller:
Top-25-models-September-2023.jpg

Dette er 5 gangen hittil i år at Tesla Model Y er nummer 1. De andre modellene som har vært nummer 1 i år er Dacia Sandero (2 ganger) og VW T-Roc. Hittil i år leder Model Y 169 430 solgte biler foran Dacia Sandero 154560 biler. VW Golf som her vært bestselgende modell i en årrekke er YTD nummer 8 med rett i overkant av 118 000 leverte biler.

Topp 10 PHEV og BEV ser slik ut:
PHEV-BEV-regs-August-2023-2048x620.jpg


For de som ønsker å se salgstall for alle modeller på det europeiske markedet så finner du de her:
Alle modeller Europa
 
Visstnok står utleiebilaktørene for 1/3 av salget av nye biler med bensin/diesel i Norge
 
Svak krone har gjort at brukteksporten nå er større enn bruktimporten av biler

Så de som før drev med import har nå snudd seg rundt og driver med eksport

 
Flere større bilforhandlere som også har solgt bra gjennom mange år legger nå ned driften.

Sør Import AS i Mandal:

Motorforum legger ned sin tredje forhandler på kort tid:

I tillegg strammes det inn hos flere større bilkjeder. Hvem blir neste?
 
Flere større bilforhandlere som også har solgt bra gjennom mange år legger nå ned driften.

Sør Import AS i Mandal:

Motorforum legger ned sin tredje forhandler på kort tid:

I tillegg strammes det inn hos flere større bilkjeder. Hvem blir neste?
Uten at jeg aner noe om hvorfor, så reagerte jeg på at det var veldig tomt hos min lokale BOS-forhandler da jeg var innom forrige uke. Altså få biler (og mennesker) i lokalene.
 
Flere større bilforhandlere som også har solgt bra gjennom mange år legger nå ned driften.

Sør Import AS i Mandal:

Motorforum legger ned sin tredje forhandler på kort tid:

I tillegg strammes det inn hos flere større bilkjeder. Hvem blir neste?
Det plukkes ut og ned blaby Mercedes-forhandlere.
Dessverre slik at jeg knapt nok har tenkt på EQE siden prøvekjøring. Burde vært slik at man fikk stjerner i øynene og gikk på med sparing/finansiering til en bånn solid og holdbar bil. Skulle vært voksen i 1983....... han der Jessheimfyren i ARKs 'Makta' kjører på S123 i 2022. Point proven, bilen varer lenger enn mannen.
 
Det er liten tvil om at det er rolig hos bilforhandlere som selger nye biler, eller har små marginer på elbiler osv.

Men det er jo også riktig som rosmebraad sier at det er jo omtrent ingenting av nye biler som er interessant utover bruksverdi. Elbiler kan være meget gode biler, men de mangler jo alle sammen karakteren som en spesiell bensinmotor gav bilopplevelsen.
Når mange i tillegg synes det ble dyrt å kjøpe ny elbil finansiert med billån og de i tillegg ser at de taper seg fort i verdi blir også de økonomiske fordelene visket bort.

Det mest spennende finnes dermed på bruktmarkedet. For både entusiaster og for de som skal tenke fornuftig.
 
Svak krone har gjort at brukteksporten nå er større enn bruktimporten av biler


Vet at en bekjent nylig solgte til BMW i4 til noen som drev av import av biler til Ukraina. Og de drev forresten å kjøpte en rekke i4’er for eksport dit
Mazda 3 som jeg solgte i august forsvant rett ut av landet. Så ting er endret kraftig.
 
Endring i avgiftsrefusjonsordningen ved eksport fra 2024. Det vil si mindre lukrativt, så det vil kanskje redusere bruktbileksporten ganske mye
 
Så fra 1 januar? Har vært på jakt etter billig kassebil en stund men det er overprisa ræl overalt. Alt brukbart går momentant og da til sør eller øst.
 
Jeg tror nok verditapet på min fossile Range Rover vil være ganske stort selv før disse nye avgiftsrefusjonsinnstrammingene. Jeg testet for moroskyld i kalkulatoren og det er ikke så veldig lukrativt å selge til utlandet som mange skal ha det til, dersom man skal selge.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp