EU forbyr unge sjåfører å kjøre elbil?

Unge står for størstedelen av ulykker og drepte i trafikken, direktivet vil også stramme inn på mennesker med helseproblemer som gjør de farligere i trafikken. Da kan vi få fjernet to store kilder til trafikkulykker.
Nettopp det at unge er overrepresentert i ulykker er jo en grunn til at de bør kjøre sikrest mulig biler. Det får de ikke dersom dette direktivet presser de over på mindre og eldre biler.

Hvor mange ulykker i Norge skyldes sjåfører med helseproblemer? Og hvor mange færre vil det bli av dette dersom dette direktivet innføres?
 
Nettopp det at unge er overrepresentert i ulykker er jo en grunn til at de bør kjøre sikrest mulig biler. Det får de ikke dersom dette direktivet presser de over på mindre og eldre biler.
De vil bruke de samme bilene som idag, gamle, men billige bensinbiler. Det endres ikke med direktivet. Derimot vil de ikke kunne kjøre større biler før de blir eldre, noe som vil redusere faren for trafikkulykker og dødsfall.
 
De vil bruke de samme bilene som idag, gamle, men billige bensinbiler. Det endres ikke med direktivet. Derimot vil de ikke kunne kjøre større biler før de blir eldre, noe som vil redusere faren for trafikkulykker og dødsfall.
Så de vil bruke de samme bilene i dag, men antallet ulykker vil allikevel gå ned?

Er det størst sjanse å dø eller bli alvorlig skadet i en ulykke dersom du kjører en eldre liten bil, eller en ny større bil?

Hvor mange ulykker i Norge skyldes sjåfører med helseproblemer? Og hvor mange færre vil det bli av dette dersom dette direktivet innføres?
 
Så de vil bruke de samme bilene i dag, men antallet ulykker vil allikevel gå ned?

Er det størst sjanse å dø eller bli alvorlig skadet i en ulykke dersom du kjører en eldre liten bil, eller en ny større bil?

Hvor mange ulykker i Norge skyldes sjåfører med helseproblemer? Og hvor mange færre vil det bli av dette dersom dette direktivet innføres?
Ja, fordi direktivet handler om mer enn alderen på biler. Som jeg har beskrevet tidligere. En lang rekke tiltak vil gi færre trafikkdrepte, som er målet med direktivet.
 
Ja, fordi direktivet handler om mer enn alderen på biler. Som jeg har beskrevet tidligere. En lang rekke tiltak vil gi færre trafikkdrepte, som er målet med direktivet.
Du har ikke beskrevet noe som helst, bortsett i fra at du stadig gjentar påstanden om at dette vil medføre færre trafikkdrepte, også i Norge. Det finner jeg som sagt meget merkelig, da det vil innebære at ungdommen kjører i mindre, lettere og ikke minst eldre biler enn det de vil gjøre uten et slikt direktiv.

Er det størst sjanse å dø eller bli alvorlig skadet i en ulykke dersom du kjører en eldre liten bil, eller en ny større bil?

Og hvor mange ulykker i Norge skyldes sjåfører med helseproblemer? Og hvor mange færre vil det bli av dette dersom dette direktivet innføres?

Her savner jeg altså at du konkretiserer påstandene dine.
 
Du har ikke beskrevet noe som helst, bortsett i fra at du stadig gjentar påstanden om at dette vil medføre færre trafikkdrepte, også i Norge. Det finner jeg som sagt meget merkelig, da det vil innebære at ungdommen kjører i mindre, lettere og ikke minst eldre biler enn det de vil gjøre uten et slikt direktiv.
At det er en rekke andre tiltak i direktivet som vil føre til færre drepte i trafikken har jeg forklart en rekke ganger, selv om du later som om det ikke vil ha noen effekt at man får kjøringsudyktige vekk fra veiene og henger deg opp i påstanden om at ungdom kjører nye elbiler, ikke gamle, billige bensinbiler.
 
At det er en rekke andre tiltak i direktivet som vil føre til færre drepte i trafikken har jeg forklart en rekke ganger, selv om du later som om det ikke vil ha noen effekt at man får kjøringsudyktige vekk fra veiene og henger deg opp i påstanden om at ungdom kjører nye elbiler, ikke gamle, billige bensinbiler.
Som sagt:

Er det størst sjanse å dø eller bli alvorlig skadet i en ulykke dersom du kjører en eldre liten bil, eller en ny større bil?

Og hvor mange ulykker i Norge skyldes sjåfører med helseproblemer? Og hvor mange færre vil det bli av dette dersom dette direktivet innføres?

Her savner jeg altså at du konkretiserer påstandene dine i stedet for å bare påstå at det finnes en rekke tiltak...
 
EU jobber med å få på plass nye regler for førerkort. Blir disse vedtatt slik de foreligger nå, så innebærer det store endringer for særlig yngre og eldre bilførere.

F.eks. så foreslås det:

  • Forby yngre bilførere å kjøre om natta. Disse vil også maksimalt få kjøre 90 km/t.
  • Forby ferske bilførere å kjøre biler som er tyngre enn 1800 kg. Først etter at en har fylt 21 kan en få et såkalt B+ førerkort der en kan kjøre biler med vekt opp til 3300 kg. I praksis innebærer det et forbud mot de aller fleste av dagens elbiler.
  • Reglene for hvor ofte eldre bilførere må fornye førerkortet foreslås skjerpes. For førere over 60 år må det fornyes hvert sjuende, fra fylte 70 år hvert fem år og fra fylte 80 år må det fornyes hvert andre år.
  • En lar 17 åringer få et førerkort der de kan kjøre "med ledsager". I praksis er dette det vi kaller øvelsekjøring, men det kan en gjøre fra en fyller 16 år.


Nå er det vel ingen som er uenig i intensjonene om å få ned antall trafikkdrepte. Men det virker som at dette er nok et eksempel der veien til helvete er brolagt med gode intensjoner...
Ja...de er på alerten med sine stadige forordninger. Hvert annet år får eldre som lett får i dag 3 år......lukter inntekter her, gitt....2 åt...EU kontroll hvert 2 år...hva blir det neste mon tro? EU er rett ut en farlig organisasjon skult bak handelsavtaler......VÆR OBS! Friheten strammes som en lærsnor i vann....
 
Som sagt:

Er det størst sjanse å dø eller bli alvorlig skadet i en ulykke dersom du kjører en eldre liten bil, eller en ny større bil?

Og hvor mange ulykker i Norge skyldes sjåfører med helseproblemer? Og hvor mange færre vil det bli av dette dersom dette direktivet innføres?

Her savner jeg altså at du konkretiserer påstandene dine i stedet for å bare påstå at det finnes en rekke tiltak...
En ambulansesjåfør sa en gang til meg...etter at jeg spurte hvordan det var med kollisjon, og små eller store biler.......han sa, du blir et penere lik. Noe å tenke over?
 
Ja...de er på alerten med sine stadige forordninger. Hvert annet år får eldre som lett får i dag 3 år......lukter inntekter her, gitt....2 åt...EU kontroll hvert 2 år...hva blir det neste mon tro? EU er rett ut en farlig organisasjon skult bak handelsavtaler......VÆR OBS! Friheten strammes som en lærsnor i vann....
EU er en demokratisk union bestående av folkevalgte politikere som gjennomfører politikken de ble valgt inn til å gjennomføre.

Friheten til å slippe å bli drept i trafikken av kjøringsudyktige sjåfører som aldri burde satt seg bak rattet er noe mange vil sette pris på.
 
Dess tyngre bilen er, dess dårligere kurvedynamikk og lengre bremselengde, sånn generelt.
I tillegg akselerer en gj.snittlig el-bil raskere enn en tilsvarende fossildreven og slikt krever erfaring for å håndtere.
Tar bare 1 xempel fra 2020 og det dreide seg om en stor fossildreven Merc sedan, egenvekt ca 1600 kg, chip'et til 700 hk, 5 pers i bilen og føreren var en mann på 19 år som var kjent for kjøre "idiot."

Kjørte på fuktig vegbane i mørket, med ca+ 5* celsius, traff en trafikkøy og skråslo ene forhjulet, ned i grøfta med dybde ca 1 meter, frontet mot en innkjørsel, bommet på 3 tlf.stolper med hårfin margin og fortsatte deretter ca 70 meter ut i terrenget før det hele stoppet.
Fra 1 kontakt til full stopp var det drøyt 170 meter.
Dette var i en 60-sone, farten ble av åstedsgranskerne anslått til 200 kmt +.

Bruddskader på 4 passasjerer, komplisert benbrudd på den ene som ikke hadde på setebeltet og ble kastet ut av bilen og passasjeren i forsetet måtte skjæres løs.
Saken er fortsatt ikke avgjort og føreren fikk tilbake sertifikatet et snaut år etter ulykken.

Så, bør unge og uerfarne førere ha lov til å kjøre et hvilket som helst kjøretøy på offentlig vei?
Vil tro, uten at jeg kjenner regelverket, at man i organisert racing ikke får lisens uten inngående opplæring og klatring i klassene, og bare kan starte i en klasse med så tunge og motorsterke biler, som forøvrig er mye sikrere og der alle kjører i samme retning!?
Mens på offentlig vei er det altså greit....

Noe må vel gjøres, uansett hva bilen drives av og på høy tid!
 
Dess tyngre bilen er, dess dårligere kurvedynamikk og lengre bremselengde, sånn generelt.
I tillegg akselerer en gj.snittlig el-bil raskere enn en tilsvarende fossildreven og slikt krever erfaring for å håndtere.
Tar bare 1 xempel fra 2020 og det dreide seg om en stor fossildreven Merc sedan, egenvekt ca 1600 kg, chip'et til 700 hk, 5 pers i bilen og føreren var en mann på 19 år som var kjent for kjøre "idiot."

Kjørte på fuktig vegbane i mørket, med ca+ 5* celsius, traff en trafikkøy og skråslo ene forhjulet, ned i grøfta med dybde ca 1 meter, frontet mot en innkjørsel, bommet på 3 tlf.stolper med hårfin margin og fortsatte deretter ca 70 meter ut i terrenget før det hele stoppet.
Fra 1 kontakt til full stopp var det drøyt 170 meter.
Dette var i en 60-sone, farten ble av åstedsgranskerne anslått til 200 kmt +.

Bruddskader på 4 passasjerer, komplisert benbrudd på den ene som ikke hadde på setebeltet og ble kastet ut av bilen og passasjeren i forsetet måtte skjæres løs.
Saken er fortsatt ikke avgjort og føreren fikk tilbake sertifikatet et snaut år etter ulykken.

Så, bør unge og uerfarne førere ha lov til å kjøre et hvilket som helst kjøretøy på offentlig vei?
Vil tro, uten at jeg kjenner regelverket, at man i organisert racing ikke får lisens uten inngående opplæring og klatring i klassene, og bare kan starte i en klasse med så tunge og motorsterke biler, som forøvrig er mye sikrere og der alle kjører i samme retning!?
Mens på offentlig vei er det altså greit....

Noe må vel gjøres, uansett hva bilen drives av og på høy tid!
Saken som omtales her gjelder vel en bil som fremdeles er lovlig å kjøre for ferske sjåfører også etter de nye reglene som er foreslått...
 
Saken som omtales her gjelder vel en bil som fremdeles er lovlig å kjøre for ferske sjåfører også etter de nye reglene som er foreslått...
Vet ikke, tror du har rett og i såfall et tankekors!
Mener at vekt og stor motoreffekt/rask akselerasjon, uansett el-/fossildrift, ikke er for hvermannsen og heller ikke unge, uerfarne sjåfører
 
Vet ikke, tror du har rett og i såfall et tankekors!
Mener at vekt og stor motoreffekt/rask akselerasjon, uansett el-/fossildrift, ikke er for hvermannsen og heller ikke unge, uerfarne sjåfører
EU ønsker overhodet ikke å regulere dette basert på motoreffekt.
 
Når unge, uerfarne sjåfører ikke får kjøre på natta og ikke kan kjøre tyngre biler, kjøringsudyktige fjernes fra veiene tidligere og heller ikke får kjøre i andre land vil man få færre trafikkdrepte både i Norge og i europa. Som nettopp er målet med direktivet.

Det er ikke overregulering, det er medlemslandene selv som ønsker dette, fordi man ser problemet med at det ikke blir færre drepte når hvert land skal lage sine egne regler.

De må det om man skal ha like konkurransevilkår mellom medlemslandene i EU's indre marked.
Skal det være slik du sier. Må alt bli likt, lønninger arbeidsrett priser osv. Det er de ikke, derfor er det du snakker om utopi.
 
Nei, konkurransevilkår handler om like utgangspunkt slik som lovverk.
Men det er jo ikke like konkurransevilkår. Om firma A kan tilby sine arbeidere 120 kroner timen. Mens det andre må tilby de 200 kroner timen på grunn av landets lovverk. Derfor blir det ikke like konkurransevilkår.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp