EU forbyr unge sjåfører å kjøre elbil?

Like konkurransevilkår betyr ikke at alle tjenester må liberaliseres. Det er en logisk feilslutning. At postombæring hadde forblitt i statlig regi i Norge ville ikke lagt noen begrensninger iht. EUs fire friheter.
Posten er fortsatt offentlig eid, men må nå konkurrere om post og brevmarkedet.
 
Nissan Leaf 30 kWt
Jepp, det er den eneste.

Noe som altså innebærer at de vanligste bilene som blir solgt her til lands blir utilgjengelige for ungdommen, som i stedet må kjøre eldre og mer usikre biler.

Noe som igjen vil medføre flere drepte, ikke færre.
 
Unge er den aldersgruppen som står for størst andel trafikkulykker og drepte i trafikken. Å ta tak i det og få kjøringsudyktige vekk fra veiene vil gi færre drepte og skadde i trafikken. Direktivet omfatter også helsekrav hvor det vil strammes inn slik at alkoholikere vil kunne nektes å kjøre raskere enn idag.
Det er ikke bare alkoholikere som kjører i fylla i sør-Europa. Som sagt, 0,5 og 0,8 i promillegrense er helt sykt. Og synes det er mye bedre å bare heve aldersgrensen til 20-22 år dersom unge sjåfører er så ille, enn å lage masse finurlige regler. Antallet trafikkdrepte hvertfall i Norge er ikke et samfunnsproblem, og noe som får alt for mye oppmerksomhet.
 
Jepp, det er den eneste.

Noe som altså innebærer at de vanligste bilene som blir solgt her til lands blir utilgjengelige for ungdommen, som i stedet må kjøre eldre og mer usikre biler.

Noe som igjen vil medføre flere drepte, ikke færre.
Det er ikke den eneste, det er et eksempel på elbiler som er under 1800 kg.
Det er ikke bare alkoholikere som kjører i fylla i sør-Europa. Som sagt, 0,5 og 0,8 i promillegrense er helt sykt. Og synes det er mye bedre å bare heve aldersgrensen til 20-22 år dersom unge sjåfører er så ille, enn å lage masse finurlige regler. Antallet trafikkdrepte hvertfall i Norge er ikke et samfunnsproblem, og noe som får alt for mye oppmerksomhet.
En drept i trafikkulykke koster samfunnet 30 millioner, da snakker man fort flere milliarder for drepte alene. Skadde og hardt skadde koster fort enda noen milliarder og fører til sorg og psykiske problemer for dem som sitter igjen. Det er et samfunnsproblemer og derfor har EU satt et mål om å nå null drepte i trafikken innen 2050.

Ordningen som foreslås med B+ sertifikat slik at unge ikke får kjøre tyngre biler vil være viktig for å få ned antall drepte og skadde i den aldersgruppen som står for størst andel av denne.

Storbritannia er eneste land med promillegrense over 0,5 og de er ikke medlemmer av EU lenger, EU sine medlemsland har grense på 0,5 eller lavere, noen har 0,2 som Norge eller enda lavere. https://etsc.eu/issues/drink-driving/blood-alcohol-content-bac-drink-driving-limits-across-europe/
 
En drept i trafikkulykke koster samfunnet 30 millioner, da snakker man fort flere milliarder for drepte alene. Skadde og hardt skadde koster fort enda noen milliarder og fører til sorg og psykiske problemer for dem som sitter igjen. Det er et samfunnsproblemer og derfor har EU satt et mål om å nå null drepte i trafikken innen 2050.

Ordningen som foreslås med B+ sertifikat slik at unge ikke får kjøre tyngre biler vil være viktig for å få ned antall drepte og skadde i den aldersgruppen som står for størst andel av denne.

Storbritannia er eneste land med promillegrense over 0,5 og de er ikke medlemmer av EU lenger, EU sine medlemsland har grense på 0,5 eller lavere, noen har 0,2 som Norge eller enda lavere. https://etsc.eu/issues/drink-driving/blood-alcohol-content-bac-drink-driving-limits-across-europe/
Har du en kilde på det? Hørtes ekstremt høyt ut.
I Norge er det vel ca. 150 drepte hvert år i trafikken, så i det regnestykket koster det altså Norge i underkant av 5 mrd kroner. Dét er i min bok småpenger.

For et utrolig naivt luftslott mål med nullvisjoner er. Kommer aldri til å skje.

0,5 i promille er likevel for høyt, og enda verre er det at kulturen i mange land gir faen i en slik grense uansett. Men det er selvsagt mye lettere å ta ungdommen enn vinlobbyen i sydligere strøk. Eller gjøre noe med dårlige veier og fartsgrenser/kjørekultur. Symbolpolitikk nok en gang i mine øyne.
 
Har du en kilde på det? Hørtes ekstremt høyt ut.
I Norge er det vel ca. 150 drepte hvert år i trafikken, så i det regnestykket koster det altså Norge i underkant av 5 mrd kroner. Dét er i min bok småpenger.
https://www.toi.no/forsiden/et-spar...t-til-30-millioner-kroner-article29908-4.html
5 milliarder er mye penger, men det verste er sorgen til de etterlatte og tapet av menneskeliv som nødvendiggjør tiltak for å få ned antall drepte.
0,5 i promille er likevel for høyt, og enda verre er det at kulturen i mange land gir faen i en slik grense uansett. Men det er selvsagt mye lettere å ta ungdommen enn vinlobbyen i sydligere strøk. Eller gjøre noe med dårlige veier og fartsgrenser/kjørekultur. Symbolpolitikk nok en gang i mine øyne.
De fleste land i europa ligger godt under 0,5 i promille. 0,2 som Norge har er vanlig, og enkelte land har satt grensen enda lavere. Bakt inn i direktivet er det tiltak for å få bort fyllekjørere fra veiene slik man også vil ha vekk kjøreudyktige sjåfører hvor unge er overrepresentert blant. Det er ikke motsetning til å satse på bedre veier, slik andre EU-direktiver har gjort.
 
https://www.toi.no/forsiden/et-spar...t-til-30-millioner-kroner-article29908-4.html
5 milliarder er mye penger, men det verste er sorgen til de etterlatte og tapet av menneskeliv som nødvendiggjør tiltak for å få ned antall drepte.

De fleste land i europa ligger godt under 0,5 i promille. 0,2 som Norge har er vanlig, og enkelte land har satt grensen enda lavere. Bakt inn i direktivet er det tiltak for å få bort fyllekjørere fra veiene slik man også vil ha vekk kjøreudyktige sjåfører hvor unge er overrepresentert blant. Det er ikke motsetning til å satse på bedre veier, slik andre EU-direktiver har gjort.

5 mrd kr er mindre enn en tusenlapp per nordmann eller kun 0,25 % av statsbudsjettet. Lommerusk i min bok.
Uansett årsak til dødsfall er en tragedie for familien, så ingenting spesielt med trafikkdrepte. Faren min døde av akutt hjerteinfarkt i midten av 50-årene, med sikkert usunn livsstil inkl. røyking som en viktig faktor. Men jeg går ikke rundt og mener staten bør forby røyking og usunn mat av den grunn. Så nei, trafikkdrepte er ikke et stort samfunnsproblem.

Jeg er mye heller for å hindre tenåringer fra å kjøre på veiene (og også hindre de fra å bli myndige og stemme ved valg), dvs. øke grensen fra 18 til 20 år, enn slike detaljeregulerende direktiv. Er det virkelig en frihandelsunions oppgave å detaljestyre hver minste ting? Jeg mener nei.

Men hvis de virkelig skal sette inn tiltak for bedre trafikksikkerhet (noe jeg i utgangspunktet ikke mener er en frihandelsunion sin oppgave), mener jeg mer fornuftige tiltak ville vært promillegrense på 0,2 i alle land, forby tenåringer på veiene, og pålegge en felles veistandard med mye bredere veier med ordentlig veiskulder og midtrabatter på alle veier med fartsgrense over for eks. 70 km/t. Men selvsagt, tiltak som vil bli upopulære, merke vreden fra diverse lobbyister, og som kan kokes sammen på en arbeidsdag, er selvsagt ikke ønskelig for de stadig flere byråkratene i EU som må forsvare både jobben sin og nytten for samfunnet.
 
De fleste land i europa ligger godt under 0,5 i promille. 0,2 som Norge har er vanlig, og enkelte land har satt grensen enda lavere. Bakt inn i direktivet er det tiltak for å få bort fyllekjørere fra veiene slik man også vil ha vekk kjøreudyktige sjåfører hvor unge er overrepresentert blant. Det er ikke motsetning til å satse på bedre veier, slik andre EU-direktiver har gjort.
Hvordan i all verden får du det til at de fleste land i Europa ligger godt under 0,5 som promillegrense?

Du la jo ut en link selv som viser at de aller fleste landene har 0,5 som grense?
 
Å få idiotene som aldri burde ha hatt muligheter til å få satt seg bak ett ratt in the first place og er en fare for seg selv og andre er det viktige her.

Og det går ikke på alder men på modenhet opp mot forståelse av hva en håndterer og ansvarsfølelelsen opp mot dette.

Jeg har en sterk misstanke om at sjåførlærere senser mange som egentlig ikke burde fått grønt lys men som uansett klarer de krav som er satt.
 
Men hvis de virkelig skal sette inn tiltak for bedre trafikksikkerhet (noe jeg i utgangspunktet ikke mener er en frihandelsunion sin oppgave), mener jeg mer fornuftige tiltak ville vært promillegrense på 0,2 i alle land, forby tenåringer på veiene, og pålegge en felles veistandard med mye bredere veier med ordentlig veiskulder og midtrabatter på alle veier med fartsgrense over for eks. 70 km/t. Men selvsagt, tiltak som vil bli upopulære, merke vreden fra diverse lobbyister, og som kan kokes sammen på en arbeidsdag, er selvsagt ikke ønskelig for de stadig flere byråkratene i EU som må forsvare både jobben sin og nytten for samfunnet.
EU er mer enn en frihandelssone og tett samarbeid om andre saker slik som å få ned antall trafikkdrepte i europa er i vår interesse også.

De 5 milliardene gir mye velferd og tjenester, så det er ikke lommerusk og kan brukes bedre enn på å måtte rydde opp etter trafikkulykker hvor mennesker blir skadde eller drept som er helt unødvendig og er noe samfunent bør forsøke å forhindre.
 
EU er mer enn en frihandelssone og tett samarbeid om andre saker slik som å få ned antall trafikkdrepte i europa er i vår interesse også.
Er det i vår interesse dersom dette innebærer en økning i antall trafikkdrepte i Norge?
 
Ikke så lenge en tvinger ungdommen til å kjøre i eldre og mindre sikre biler.
Ungdommer kjøper ikke dyre elbiler som første bil uansett, de fleste jeg ser har gamle volvoer, så det vil neppe utgjøre noen forskjell. Samtidig har direktivet en rekke tiltak for å gjøre veiene sikrere som beskrevet tidligere.
 
Ungdommer kjøper ikke dyre elbiler som første bil uansett, de fleste jeg ser har gamle volvoer, så det vil neppe utgjøre noen forskjell. Samtidig har direktivet en rekke tiltak for å gjøre veiene sikrere som beskrevet tidligere.
Ungdommer låner først og fremst familiebilen. Trår dette direktivet i kraft, så vil de være forhindret i fra det. Og i stedet måtte ta til takke med eldre utrygge biler.

Er ikke målet å få ned antallet trafikkdrepte? Da er ikke dette veien å gå, i hvertfall ikke i Norge med den sammensetningen vi har av bilparken.
 
Ungdommer låner først og fremst familiebilen. Trår dette direktivet i kraft, så vil de være forhindret i fra det. Og i stedet måtte ta til takke med eldre utrygge biler.

Er ikke målet å få ned antallet trafikkdrepte? Da er ikke dette veien å gå, i hvertfall ikke i Norge med den sammensetningen vi har av bilparken.
De fleste skaffer seg sine egne biler, da gjerne billige, eldre bensinbiler som direktivet ikke vil hindre dem i. Norge vil få færre trafikkdrepte når farlige og kjøringsudyktige sjåfører fjernes fra veiene.
 
De fleste skaffer seg sine egne biler, da gjerne billige, eldre bensinbiler som direktivet ikke vil hindre dem i. Norge vil få færre trafikkdrepte når farlige og kjøringsudyktige sjåfører fjernes fra veiene.
Nei, egentlig ikke. De fleste låner bil, noe de nå blir forhindret i.

Ellers lurer jeg på hvor mange ulykker i Norge du mener skal forhindres når disse farlige og kjøringsudyktige sjåførene skal fjernes? Hvor mange ulykker er det disse forårsaker i dag? Og hva hindrer oss å luke ut den typen sjåfører allerede?
 
Nei, egentlig ikke. De fleste låner bil, noe de nå blir forhindret i.

Ellers lurer jeg på hvor mange ulykker i Norge du mener skal forhindres når disse farlige og kjøringsudyktige sjåførene skal fjernes? Hvor mange ulykker er det disse forårsaker i dag? Og hva hindrer oss å luke ut den typen sjåfører allerede?
Unge står for størstedelen av ulykker og drepte i trafikken, direktivet vil også stramme inn på mennesker med helseproblemer som gjør de farligere i trafikken. Da kan vi få fjernet to store kilder til trafikkulykker.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp