- 4 Jul 2023
- 4.275
EU jobber med å få på plass nye regler for førerkort. Blir disse vedtatt slik de foreligger nå, så innebærer det store endringer for særlig yngre og eldre bilførere.
F.eks. så foreslås det:
Nå er det vel ingen som er uenig i intensjonene om å få ned antall trafikkdrepte. Men det virker som at dette er nok et eksempel der veien til helvete er brolagt med gode intensjoner...
F.eks. så foreslås det:
- Forby yngre bilførere å kjøre om natta. Disse vil også maksimalt få kjøre 90 km/t.
- Forby ferske bilførere å kjøre biler som er tyngre enn 1800 kg. Først etter at en har fylt 21 kan en få et såkalt B+ førerkort der en kan kjøre biler med vekt opp til 3300 kg. I praksis innebærer det et forbud mot de aller fleste av dagens elbiler.
- Reglene for hvor ofte eldre bilførere må fornye førerkortet foreslås skjerpes. For førere over 60 år må det fornyes hvert sjuende, fra fylte 70 år hvert fem år og fra fylte 80 år må det fornyes hvert andre år.
- En lar 17 åringer få et førerkort der de kan kjøre "med ledsager". I praksis er dette det vi kaller øvelsekjøring, men det kan en gjøre fra en fyller 16 år.
Kan få store konsekvenser
Unge bilførere kan ta lappen når de er 17, men får ikke kjøre om natta . Eldre må fornye førerkortet mye oftere. EUs forslag om nye førerkortregler kan bety store endringer.
dinside.dagbladet.no
Nå er det vel ingen som er uenig i intensjonene om å få ned antall trafikkdrepte. Men det virker som at dette er nok et eksempel der veien til helvete er brolagt med gode intensjoner...