EU forbyr unge sjåfører å kjøre elbil?

4 Jul 2023
4.275
EU jobber med å få på plass nye regler for førerkort. Blir disse vedtatt slik de foreligger nå, så innebærer det store endringer for særlig yngre og eldre bilførere.

F.eks. så foreslås det:

  • Forby yngre bilførere å kjøre om natta. Disse vil også maksimalt få kjøre 90 km/t.
  • Forby ferske bilførere å kjøre biler som er tyngre enn 1800 kg. Først etter at en har fylt 21 kan en få et såkalt B+ førerkort der en kan kjøre biler med vekt opp til 3300 kg. I praksis innebærer det et forbud mot de aller fleste av dagens elbiler.
  • Reglene for hvor ofte eldre bilførere må fornye førerkortet foreslås skjerpes. For førere over 60 år må det fornyes hvert sjuende, fra fylte 70 år hvert fem år og fra fylte 80 år må det fornyes hvert andre år.
  • En lar 17 åringer få et førerkort der de kan kjøre "med ledsager". I praksis er dette det vi kaller øvelsekjøring, men det kan en gjøre fra en fyller 16 år.


Nå er det vel ingen som er uenig i intensjonene om å få ned antall trafikkdrepte. Men det virker som at dette er nok et eksempel der veien til helvete er brolagt med gode intensjoner...
 
Nå er det vel ingen som er uenig i intensjonene om å få ned antall trafikkdrepte. Men det virker som at dette er nok et eksempel der veien til helvete er brolagt med gode intensjoner...
For nasjonalistene er alt fra EU galt, uansett intensjon eller hvor godt det fungerer.
 
For nasjonalistene er alt fra EU galt, uansett intensjon eller hvor godt det fungerer.
Og for femtekolonister så er alt fra Brüssel flott, samme hvor idiotiske utslag det gir. Er det dette nivået debatten skal ligge på?

Jeg mener det å forby unge å kjøre tyngre, og dermed sikrere biler, vil slå ut motsatt enn intensjonen. Særlig her til lands, der vi har betydelig flere elbiler enn resten av Europa. Det å presse unge inn i lettere og gjerne eldre modeller vil potensielt gi høyere dødstall blant unge enn det dagens regler gir.

Videre er jeg skeptisk til dette med "førerkort" for 17 åringer der de kan kjøre med ledsager. I dag kan en øvelsekjøre fra en er 16 med ledsager. Jeg tror det gir bedre sjåfører dersom de får sjansen til å øve i 2 år i stedet for 1, slik disse nye reglene legger opp til.

Slike ting burde selvfølgelig være opp til nasjonalstaten å bestemme, da får en et regelverk som er tilpasset lokale forhold. For målet er vel færrest mulig drepte i trafikken, ikke sant?
 
Slike ting burde selvfølgelig være opp til nasjonalstaten å bestemme, da får en et regelverk som er tilpasset lokale forhold. For målet er vel færrest mulig drepte i trafikken, ikke sant?
Det er noe som heter megalomani.
Synet på eget storhet føret ofte til at man vet alt, kan alt, og alle skal rette seg deretter.
Mon tro om ikke dette også kan falle inn derunder?
 
Slike ting burde selvfølgelig være opp til nasjonalstaten å bestemme, da får en et regelverk som er tilpasset lokale forhold. For målet er vel færrest mulig drepte i trafikken, ikke sant?
Det er nettopp at det fungerer dårlig at hvert land skal sette sitt eget regelverk som er årsaken til at EU griper inn slik at man kan få et regelverk som får ned antall drepte på europeiske veier. Lokale tilpasninger kan EU sine medlemsland få gjennom å bruke sin stemmerett og innflytelse, det får ikke Norge som må sitte på gangen med lua i hånda mens resten av europa bestemmer for oss.

Med regelverket kan en sjåfør som er diskvalifisert fra å kjøre i et land nektes å kjøre i alle EU-land. Det vil gi sikrere veier.
Videre er jeg skeptisk til dette med "førerkort" for 17 åringer der de kan kjøre med ledsager. I dag kan en øvelsekjøre fra en er 16 med ledsager. Jeg tror det gir bedre sjåfører dersom de får sjansen til å øve i 2 år i stedet for 1, slik disse nye reglene legger opp til.
Det vil i praksis fungere på samme måten som øvelseskjøring idag, og gi de unge bedre kjøreerfaring enn bare øvelseskjøring hvor de gjerne er begrenset hvor man kjører. De unge er de som har størst andel drepte i trafikken og står for flest ulykker, derfor er det bra at det tas tak i.
 
Funker sikkert bra i land lenger sør med høyere andel mindre bensinbiler, men i Norge har vi for mange elbiler til at et forbud kan fungere
 
Det er noe som heter megalomani.
Synet på eget storhet føret ofte til at man vet alt, kan alt, og alle skal rette seg deretter.
Mon tro om ikke dette også kan falle inn derunder?
Definitivt. Nok et utslag av at en ikke tar inn over seg at Europa er forskjellig, og dermed kjører på med sin "one size fits all" politikk.
 
Det er nettopp at det fungerer dårlig at hvert land skal sette sitt eget regelverk som er årsaken til at EU griper inn slik at man kan få et regelverk som får ned antall drepte på europeiske veier. Lokale tilpasninger kan EU sine medlemsland få gjennom å bruke sin stemmerett og innflytelse, det får ikke Norge som må sitte på gangen med lua i hånda mens resten av europa bestemmer for oss.

Med regelverket kan en sjåfør som er diskvalifisert fra å kjøre i et land nektes å kjøre i alle EU-land. Det vil gi sikrere veier.
Så fordi en har dårlige regler nasjonalt i Sør-Europa, så skal en innføre regler som faktisk fører til flere trafikkdrepte i Norge?

Selv du kan da ikke mene det?
 
Så fordi en har dårlige regler nasjonalt i Sør-Europa, så skal en innføre regler som faktisk fører til flere trafikkdrepte i Norge?

Selv du kan da ikke mene det?
Strengere regler for kjøring for unge og kjøreforbud over hele europa for dem som har blitt frtatatt kjøreretten vil gi færre trafikkdrepte også i Norge.
 
Strengere regler for kjøring for unge og kjøreforbud over hele europa for dem som har blitt frtatatt kjøreretten vil gi færre trafikkdrepte også i Norge.
Vel, disse "strengere" reglene vil medføre at norske ungdom må kjøre i eldre biler med dårligere sikkerhet. Da nye biler som selges stort sett er elbiler og dermed for tunge.

Det vil selvfølgelig ikke føre til færre drepte i trafikken her til lands. Tvert i mot.

Så kan dette selvfølgelig ha effekt i andre land med en annen sammensetning av bilparken.

Noe som viser hvor idiotisk det er å standardisere dette for standardiseringens skyld. Er det ikke færrest mulig drepte i trafikken som er målet?
 
Nok et eksempel på hvor mye overregulering EU innfører. Jeg er sikkert litt påvirket av å ha sett 35 episoder med Asle Toje på Wolfgang, men han har gode poenger. EU ble solgt inn som et økonomisk samarbeid med fire friheter fordi det lønte seg økonomisk, men etter finanskrisen har europeisk økonomi nesten stått bom stille. Så får vi se hva fremtiden bringer, men overregulering er ikke veien tilbake til høy økonomisk vekst, snarere større motstand mot EU tror jeg.
 
Nok et eksempel på hvor mye overregulering EU innfører. Jeg er sikkert litt påvirket av å ha sett 35 episoder med Asle Toje på Wolfgang, men han har gode poenger. EU ble solgt inn som et økonomisk samarbeid med fire friheter fordi det lønte seg økonomisk, men etter finanskrisen har europeisk økonomi nesten stått bom stille. Så får vi se hva fremtiden bringer, men overregulering er ikke veien tilbake til høy økonomisk vekst, snarere større motstand mot EU tror jeg.
Regulering er da en ting, men det er jo også hyperliberalisering. De MÅ ikke liberalisere alle tjenester på samme måte over hele Europa, alt fra togkjøring til postombæring.
 
Vel, disse "strengere" reglene vil medføre at norske ungdom må kjøre i eldre biler med dårligere sikkerhet. Da nye biler som selges stort sett er elbiler og dermed for tunge.

Det vil selvfølgelig ikke føre til færre drepte i trafikken her til lands. Tvert i mot.
Når unge, uerfarne sjåfører ikke får kjøre på natta og ikke kan kjøre tyngre biler, kjøringsudyktige fjernes fra veiene tidligere og heller ikke får kjøre i andre land vil man få færre trafikkdrepte både i Norge og i europa. Som nettopp er målet med direktivet.
Nok et eksempel på hvor mye overregulering EU innfører. Jeg er sikkert litt påvirket av å ha sett 35 episoder med Asle Toje på Wolfgang, men han har gode poenger. EU ble solgt inn som et økonomisk samarbeid med fire friheter fordi det lønte seg økonomisk, men etter finanskrisen har europeisk økonomi nesten stått bom stille. Så får vi se hva fremtiden bringer, men overregulering er ikke veien tilbake til høy økonomisk vekst, snarere større motstand mot EU tror jeg.
Det er ikke overregulering, det er medlemslandene selv som ønsker dette, fordi man ser problemet med at det ikke blir færre drepte når hvert land skal lage sine egne regler.
Regulering er da en ting, men det er jo også hyperliberalisering. De MÅ ikke liberalisere alle tjenester på samme måte over hele Europa, alt fra togkjøring til postombæring.
De må det om man skal ha like konkurransevilkår mellom medlemslandene i EU's indre marked.
 
Når unge, uerfarne sjåfører ikke får kjøre på natta og ikke kan kjøre tyngre biler, kjøringsudyktige fjernes fra veiene tidligere og heller ikke får kjøre i andre land vil man få færre trafikkdrepte både i Norge og i europa. Som nettopp er målet med direktivet.

Det er ikke overregulering, det er medlemslandene selv som ønsker dette, fordi man ser problemet med at det ikke blir færre drepte når hvert land skal lage sine egne regler.

De må det om man skal ha like konkurransevilkår mellom medlemslandene i EU's indre marked.
Nei, det er ikke noe must at det MÅ liberaliseres postombæring på landsbygda i Norge. Det finnes absolutt ingen utenlandske aktører som vil tilby på noe slikt. Det er bare idioter som tror at det må være kliss like one size fits all - løsninger når landene er så ulike i alt fra befolkningstetthet via klima til topografi.
 
Når unge, uerfarne sjåfører ikke får kjøre på natta og ikke kan kjøre tyngre biler, kjøringsudyktige fjernes fra veiene tidligere og heller ikke får kjøre i andre land vil man få færre trafikkdrepte både i Norge og i europa. Som nettopp er målet med direktivet.
Det at en ikke får kjøre biler over 1800 kg innebærer altså at en må kjøre i eldre og mindre sikre biler. Det vil overhodet ikke bidra til færre trafikkdrepte i Norge.

Så kan dette selvfølgelig ha effekt i andre land med en annen sammensetning av bilparken.

Noe som viser hvor idiotisk det er å standardisere dette for standardiseringens skyld.
 
Nei, det er ikke noe must at det MÅ liberaliseres postombæring på landsbygda i Norge. Det finnes absolutt ingen utenlandske aktører som vil tilby på noe slikt. Det er bare idioter som tror at det må være kliss like one size fits all - løsninger når landene er så ulike i alt fra befolkningstetthet via klima til topografi.
Skal man ha like konkurransevilkår mellom medlemslandene i det indre markedet må regelverket være likt.
Det at en ikke får kjøre biler over 1800 kg innebærer altså at en må kjøre i eldre og mindre sikre biler. Det vil overhodet ikke bidra til færre trafikkdrepte i Norge.
Det finnes en rekke elbiler under 1800 kg og vekta går ned ettersom det er batteriene som utgjør en stor del av vekta, og de blir stadig lettere, At kjøringsudyktige fjernes fra veiene gir færre trafikkdrepte.
 
Det er ikke overregulering, det er medlemslandene selv som ønsker dette, fordi man ser problemet med at det ikke blir færre drepte når hvert land skal lage sine egne regler.
Hvis man ville fått ned antall trafikkdrepte, er fart, bedre veier, og alkohol viktigere parametere. 100 km/t og 0,2 promille i hele EU hadde gjort mye mer enn slike tulledirektiv.

Og jo, når en organisasjon solgt inn som de fire friheter fordi det lønner seg økonomisk (noe det ikke har gjort de siste 15 årene), begynner å blande seg inn i slike ting, arveavgift i Spania, innfører en valuta som er for billig for tyskere og for dyr for sør-europeere, eller andre ting som minsker nasjonal suverenitet, så er det overregulering i min bok.
 
Hvis man ville fått ned antall trafikkdrepte, er fart, bedre veier, og alkohol viktigere parametere. 100 km/t og 0,2 promille i hele EU hadde gjort mye mer enn slike tulledirektiv.
Unge er den aldersgruppen som står for størst andel trafikkulykker og drepte i trafikken. Å ta tak i det og få kjøringsudyktige vekk fra veiene vil gi færre drepte og skadde i trafikken. Direktivet omfatter også helsekrav hvor det vil strammes inn slik at alkoholikere vil kunne nektes å kjøre raskere enn idag.
 
Skal man ha like konkurransevilkår mellom medlemslandene i det indre markedet må regelverket være likt.
Like konkurransevilkår betyr ikke at alle tjenester må liberaliseres. Det er en logisk feilslutning. At postombæring hadde forblitt i statlig regi i Norge ville ikke lagt noen begrensninger iht. EUs fire friheter.
 
Det finnes en rekke elbiler under 1800 kg og vekta går ned ettersom det er batteriene som utgjør en stor del av vekta, og de blir stadig lettere, At kjøringsudyktige fjernes fra veiene gir færre trafikkdrepte.
Og du nevner i fleng?
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp