Forbud mot varsling av kontroller

Har du bevis for at forbud mot slike varslingssystemer bedrer trafikksikkerheten?

Kom med en lenk.

Hva med folk som sender sms og sier fra om kontroll. Jeg er for eksempel på vei til en kompis og han sender meg en SMS om at jeg må kjøre fartsgrensen fordi han vet at det er kontroll der eller der. Skal kompisen anmeldes og straffes fordi han varslet meg?

SMS fra bekjente har ikke noe med dette å gjøre, og er kun kverulering.
Har du noe bevis for at trafikksikkerheten er større med dette varslingssystemet? Idiotene slipper jo da unna.
 
Hva tenker det gode folk og ikke minst bilførere på dette forumet om et slikt mulig forbud?
Jeg lurer på både hvordan de skal begrunne forbudet i lov, og ikke minst hvordan de har tenkt å håndheve forbudet.
AP sier også at de vil skjerpe regelverket for mobiltelefonbruk i bil. Hva betyr det liksom? Er det ikke så strengt som det kan være eller vil de forby folk å ta med mobiltelefonen i bilen?
Ja, det kan man jo lure på. Skal dette kunne håndheves strengere enn i dag, så må vel enten mobiltelefonen til føreren ikke være tilgjengelig for føreren (altså avslått), eller så må man begynne å overvåke mobilbruken.
 
Har du noe bevis for at trafikksikkerheten er større med dette varslingssystemet?

Ja, det er beviselig at folk kjører etter fartsgrensene hvis de vet at det er kontroller. De tilpasser også farten hvis de får beskjed om at det ligger et dyr eller en bil veibanen eller en ulykke.

Det er jo trafikksikkerhet at de kjører etter fartsgrensene. Hvis du leser artikkelen så innrømmer jo politiet selv at folk ikke bryter fartsgrensene når de vet det er kontroll. Altså man holder fartsgrensene = økt trafikksikkerhet.

Men at folk holder fartsgrensene betyr at Støre ikke får nok penger til statskassen. Så han vil at folk skal kjøre fortere.


Nå din tur. Har du bevis at forbud mot slike varslinger fører til økt trafikksikkerhet?
 
eg lurer på både hvordan de skal begrunne forbudet i lov, og ikke minst hvordan de har tenkt å håndheve forbudet.

Ja det er jo det store millionspørsmålet.

Det er nok at selskapet som tilbyr slike tjenester ligger i utlandet. Det er fint lite Støre og hans fascistforslag kan gjøre da.

Skal de da begynne å straffe folk som f.eks har en app på telefonen som varsler om forbud?


Mange spørsmål. Lite gjennomtenkt. Men det hinder ikke Støre-fansen å hylle dette ukritisk og naivt.
 
Ja, det er beviselig at folk kjører etter fartsgrensene hvis de vet at det er kontroller.

De kjører jo da så fort de ønsker når de er sikre på at det ikke er kontroller. Varslingssystemet har ikke noe annet for seg enn å hjelpe potensielle drapsmenn.
 
De kjører jo da så fort de ønsker når de er sikre på at det ikke er kontroller. Varslingssystemet har ikke noe annet for seg enn å hjelpe potensielle drapsmenn.
Har du bevis for at forbud mot slike varslingssystemer fører til økt trafikksikkerhet?

Ja eller nei.

Hvis ja, så kom med disse bevisene. At du jubler ukritisk og naivt over alt som kommer fra Støre er selvsagt ikke bevis på noe som helst.
 
Hvorfor trenger du slike tjenester?
Veldig greit å få beskjed om at det har skjedd en ulykke f.eks 4 kilometer frem. Så kan man tilpasse seg dette på ett eller annet vis. Man får beskjed om at de kan være kø noen timer, så kan man stoppe eller finne alternative ruter.

Finnes mange gode sider ved slike tjenester selvsagt.

Det ekstra fine med dette er jo at den også fører til at de som kjører for fort ikke gjør det. Det bedrer trafikksikkerheten at flere holder fartsgrensen.
 
Jeg er selv forbruker av slike tjenester. Slike tjenester er også veldig bra for trafikksikkerheten. Det betyr at folk kjører lovlig hvis de vet det er kontroll i nærheten.
Har du noen link til noen data som bekrefter at slike tjenester er bra for trafikksikkerheten? Kunne vært interessant å lese.
 
Har du noen link til noen data som bekrefter at slike tjenester er bra for trafikksikkerheten? Kunne vært interessant å lese.
Les artikkelen. Politiet innrømmer selv at folk holder fartsgrensene hvis de vet det er kontroll. Folk holder fartsgrensene = bedre trafikksikkerhet.


Det interessante her er jo at du/de som ukritisk og naivt hyller dette forslaget ikke greier å komme med noe bevis for hvordan et slikt forbud vil bedre trafikksikkerheten. Men både politiet og Støre innrømmer jo at hvis de forbyr disse varslingssystemene så vil flere folk kjøre for fort. Altså mindre trafikksikkerhet.

Det er også et godt spørsmål som ble stilt her av Jallaskar. Altså hvordan de skal begrunne forbudet i lov, og ikke minst hvordan de har tenkt å håndheve forbudet.

Og ligger tjenesten i utlandet, så er jo blir jo dette forbudet bare et forbud på et papir som vil være umulig å håndheve.
 
Les artikkelen. Politiet innrømmer selv at folk holder fartsgrensene hvis de vet det er kontroll. Folk holder fartsgrensene = bedre trafikksikkerhet.


Det interessante her er jo at du/de som ukritisk og naivt hyller dette forslaget ikke greier å komme med noe bevis for hvordan et slikt forbud vil bedre trafikksikkerheten. Men både politiet og Støre innrømmer jo at hvis de forbyr disse varslingssystemene så vil flere folk kjøre for fort. Altså mindre trafikksikkerhet.

Det er også et godt spørsmål som ble stilt her av Jallaskar. Altså hvordan de skal begrunne forbudet i lov, og ikke minst hvordan de har tenkt å håndheve forbudet.

Og ligger tjenesten i utlandet, så er jo blir jo dette forbudet bare et forbud på et papir som vil være umulig å håndheve.
Trafikksikkerhet er langt mer en hastighet. Jeg har ikke hyllet dette forslaget forøvrig, men jeg legger jo også merke til at du ikke vil legge ved noen faktisk dokumentasjon, men en enkel uttalelse fra politiet som utelukkende snakker om hastighet som fasitsvar. For da kan en bruke samme logikk og si at siden UP sier de ønsker å forby slike tjenester så betyr jo det at de ikke gjør trafikken totalt sett tryggere.

Det er jo massevis av tjenester som ligger i utlandet allerede som vi i dag har straffereaksjoner mot å benytte så det er jo ikke noe argument i seg selv.
 
En mulighet er jo å gi politiet mer ressurser, slik at de kan opprette en avdeling som sender ut meldinger over alt selv om det ikke er kontroll. Da slipper de å ha kontroll, og alle holder fartsgrensa.
 
Trafikksikkerhet er langt mer en hastighet. Jeg har ikke hyllet dette forslaget forøvrig, men jeg legger jo også merke til at du ikke vil legge ved noen faktisk dokumentasjon, men en enkel uttalelse fra politiet som utelukkende snakker om hastighet som fasitsvar. For da kan en bruke samme logikk og si at siden UP sier de ønsker å forby slike tjenester så betyr jo det at de ikke gjør trafikken totalt sett tryggere.

Det er jo massevis av tjenester som ligger i utlandet allerede som vi i dag har straffereaksjoner mot å benytte så det er jo ikke noe argument i seg selv.
Nå er det jo slik at de som fremmer forslaget også må bevise at dette bedrer trafikksikkerheten.

Det har de ikke klart. Men de innrømmer i det minste at det vil gi mer penger til statskassen.

Så da må det samme gjelde dere som ukritisk og naivt hyller forslaget også bevise hvorfor det bedrer trafikksikkerheten.

Det interessante her er jo at INGEN av de som hyller forslaget greier å verken forklare eller bevise hvorfor dette skal øke trafikksikkerheten. Tenk litt på den du.
 
Nå er det jo slik at de som fremmer forslaget også må bevise at dette bedrer trafikksikkerheten.

Det har de ikke klart. Men de innrømmer i det minste at det vil gi mer penger til statskassen.

Så da må det samme gjelde dere som ukritisk og naivt hyller forslaget også bevise hvorfor det bedrer trafikksikkerheten.

Det interessante her er jo at INGEN av de som hyller forslaget greier å verken forklare eller bevise hvorfor dette skal øke trafikksikkerheten. Tenk litt på den du.
Jeg ser du fortsetter med dette lavmålet "dere som ukritisk og naivt hyller forslaget" som en slags hersketeknikk. Greit nok.

Det jeg tenker på er at du fortsatt ikke greier å vise til noe seriøs forskning som eksplisitt greier å konkludere med at slike varslingstjenester faktisk forbedrer den generelle trafikksikkerheten.
 
Jeg ser du fortsetter med dette lavmålet "dere som ukritisk og naivt hyller forslaget" som en slags hersketeknikk. Greit nok.

Det jeg tenker på er at du fortsatt ikke greier å vise til noe seriøs forskning som eksplisitt greier å konkludere med at slike varslingstjenester faktisk forbedrer den generelle trafikksikkerheten.
Hersketeknikk?

Det er jo fakta. Flere her som har hyllet forslaget ukritisk og naivt. Hvorfor er det fakta? Jo, når man hyller et forslag som dette og samtidig IKKE GREIER å forklare eller bevise hvorfor forslaget er bra, ja da hyller man det jo ukritisk og naivt. De hyller et forslag uten å vite hvorfor de hyller forslaget.

Jeg vet ikke om det finnes noen forskning som sier om slike varslingstjenester forbedrer trafikksikkerhet. Men det finnes heller ingen forskning som forteller oss at et forbud mot slike varslingstjenester forbedrer trafikksikkerheten. Det er jo det essensielle her.

Det man faktisk vet og som politiet også innrømmer er at slike varslingstjenester fører til at folk kjører fartsgrensen når de vet det er kontroll.
 
Det jeg tenker på er at du fortsatt ikke greier å vise til noe seriøs forskning som eksplisitt greier å konkludere med at slike varslingstjenester faktisk forbedrer den generelle trafikksikkerheten.

Man kan vel anta at det i det minste har den effekten at de som blir varslet kjører roligere når det kommer et varsel? Rent logisk skulle dette føre til bedre trafikksikkerhet.

Men det finnes vel neppe forskning på akkurat dette. Det er heller ikke poenget. For å innføre et forbud burde det være de som innfører forbudet som bør komme med de gode argumentene for det, slik det burde være for absolutt alle andre forbud som innføres. Og bare mer penger inn i statskassen er ikke grunn nok for meg.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp