Forbud mot varsling av kontroller

Er ikke Støres forslag bare å forby varsling av politikontroller?
Hvorfor er det et hinder mot varsling av dyr og andre hendelser på veien, som ulykker, glatt føre etc.
Skjønner ikke hva du vil frem til.

Hva synes du om forslaget?

Hvis du synes det er et godt forslag, så kan du kanskje også begrunne hvorfor?

Hvordan skal man begrunne et slik forbud i lov og hvordan ser du for det at forbudet skal håndheves? Det er jo bare å opprette selskapet i et land som ikke har slike meningsløse forbud.
 
Det finnes forskning som tyder på at varsling av politikontroller kan ha en preventiv effekt på folks kjøring. Dette fenomenet kalles ofte "deterrence effect" på engelsk.

En studie publisert i "Journal of Law and Economics" i 1990 av Cohen og et al. fant at varsling om politikontroller hadde en signifikant negativ effekt på antall fartsbøter og antall trafikkulykker. Dette tydet på at når folk ble varslet om kontroller, var de mer tilbøyelige til å følge trafikkreglene og dermed redusere risikoen for ulykker og bøter.

En annen studie publisert i "Journal of Political Economy" i 2007 av Doleac og Steinsson fant lignende resultater. De fant at varsling om alkoholkontroller førte til en reduksjon i antall fyllekjøringsulykker.

Disse studiene antyder at når folk er klar over at politiet gjennomfører kontroller, er de mer tilbøyelige til å overholde trafikkreglene og unngå risikofylt atferd som kan føre til ulykker eller bøter.
Fant ingen av disse papirene på nett, har du en link?
 
Vi bor ikke i et bakvendtland. Det er de som hyller forslaget eller kommer med forslaget som selvsagt må bevise hvorfor det er et godt forslag.

Det interessante her er at dere som ukritisk og naivt hyller forslaget ikke greier å bevise eller forklare hvorfor det er et godt forslag. Tygg litt på den.
Vi har allerede forklart hvorfor det er et godt forslag. Det dummeste er i hvert fall å ikke prøve noe nytt når situasjonen er som den er og bare la ulykkene fortsette å komme. Hvis man har et alvorlig problem, som en i dag har i trafikken, så er det jo klin kokos å ikke prøve å gjøre noe med det -- og da er dette noe som framstår som plausibelt.

Innerst inne vet jo du, som alle andre, at den eneste grunnen til at noen bruker varslingstjenester er at de har noe å frykte på grunn av egen framferd i trafikken.
 
Vel, jeg antar han mener at å varsle noen om noe er en ytring.

Hva synes du om forslaget om å forby slike tjenester?
Tja, forby ditt og forby datt..
Det kan bli litt mye forbud også, men jeg er ambivalent til det.
På den ene siden så er det fint om man får luket bort værstingene som går i fella om man ikke varsler, samtidig som varslinger vil få ned farten på den aktuelle strekningen men det tror jeg er veldig midertidig.
Jeg er ikke sånn veldig engasjert i noen retning egentlig. Jeg kjører ganske pent og rolig for det aller meste og bruker ingen slike apper selv.
Største aberet med disse appene er om folk som gjerne råkjører rundt skoler ikke blir tatt og så fortsetter råkjøringen, eller at verstingene slipper unna.
 
Vi har allerede forklart hvorfor det er et godt forslag.
Ja at du vil at flere folk skal kjøre for fort er jo en heller dårlig begrunnelse.

Men du om det.

Hvordan skal man begrunne et slik forbud i lov og hvordan ser du for det at forbudet skal håndheves? Det er jo bare å opprette selskapet i et land som ikke har slike meningsløse forbud.
 
Hva tror du selv?

Jeg tror ikke du klarer å svare på de spørmålene som blir stilt.
Usikker på om det er fordi du ikke vet svarene selv, eller om du bare slenger ut påstander du ikke har belegg for.
Noen god og seriøs debatt blir det i hvert fall ikke når du ikke klarer svare, men besvarer et saklig spørsmål med et nytt spørsmål som du gjør nå.
 
dette er jo ting som det blir varslet om over radio
Hvilket radioprogram? Har aldri fått med meg slike varsel på radio. De har derimot dukket opp på disse varslingstjenestene.

Så dette er bare oppdiktet fra deg.

Men spør igjen:

Hvordan skal man begrunne et slik forbud i lov og hvordan ser du for deg at forbudet skal håndheves? Det er jo bare å opprette selskapet i et land som ikke har slike meningsløse forbud.
 
Tja, forby ditt og forby datt..
Det kan bli litt mye forbud også, men jeg er ambivalent til det.
På den ene siden så er det fint om man får luket bort værstingene som går i fella om man ikke varsler, samtidig som varslinger vil få ned farten på den aktuelle strekningen men det tror jeg er veldig midertidig.
Jeg er ikke sånn veldig engasjert i noen retning egentlig. Jeg kjører ganske pent og rolig for det aller meste og bruker ingen slike apper selv.
Største aberet med disse appene er om folk som gjerne råkjører rundt skoler ikke blir tatt og så fortsetter råkjøringen, eller at verstingene slipper unna.
Jeg er også generelt sett skeptisk til forbud, men akkurat i denne sammenhengen er det faktisk så alvorlig med dagens trafikkbilde at det kan være forskjellen på liv og død. Varslingstjenester bør fungere slik som de i dag gjør (delvis) over radio, at ulykker, veiarbeid og andre særskilte situasjoner som skaper utfordringer i trafikkbildet er innholdet.
 
Nei, hvis det er flere automatiske fartskontroller og ikke-varslede kontroller, er det ingen grunn til å tro at flere kommer til å kjøre for fort. Hensikten er jo selvsagt den motsatte. Jeg har ikke nevnt noe om ulykker, dyr i veibanen o.l. og dette er jo ting som det blir varslet om over radio. Det samme gjelder jo hvis det er arbeid i en tunnel eller lignende. Jeg vil ikke tro at det er noen som er i mot dette. Det vil i så fall være litt spesielt, og det er veldig rart å sammenligne dette med fartskontroll, da fartskontroll ikke skal utgjøre noen reell fare for noen så lenge de kjører som de skal.
Fakta er jo at folk ikke kjører for fort hvis de vet det er kontroll.

Fakta er at du vil de skal kjøre for fort ved å nekte dem å få varsel om slike kontroller.

Slik jeg ser det, så kan vi få flere ulykker hvis dette forslaget blir en realitet.

Men nå tror ikke jeg dette blir noen realitet. Skulle det bli en realitet, så vil det være umulig å håndheve det. Selskapene som selger disse tjeneste kan drives fra land som ikke har slike forbud.
 
Jeg er også generelt sett skeptisk til forbud, men akkurat i denne sammenhengen er det faktisk så alvorlig med dagens trafikkbilde at det kan være forskjellen på liv og død. Varslingstjenester bør fungere slik som de i dag gjør (delvis) over radio, at ulykker, veiarbeid og andre særskilte situasjoner som skaper utfordringer i trafikkbildet er innholdet.

Jeg ser du har mange gode argumenter for i innleggene dine.
Vanskelig å være uenig med de.
 
Skjønner ikke hva du vil frem til.

Hva synes du om forslaget?

Hvis du synes det er et godt forslag, så kan du kanskje også begrunne hvorfor?

Hvordan skal man begrunne et slik forbud i lov og hvordan ser du for det at forbudet skal håndheves? Det er jo bare å opprette selskapet i et land som ikke har slike meningsløse forbud.
Dersom forslaget KUN gjelder politikontroller så kan systemet fortsatt brukes til å varsle hva-som-helst. Dermed kan ikke folk nektes å bruke det og alle kan bare påstå at det er "ulv i veibanen" der det er kontroll, og dermed slakker folk på farten akkurat der.
Forbudet er i såfall helt bortkastet byråkratisk tull som ikke har noen praktisk betydning.
 
Mulig det er god dekning på varsel av ulykker over radio i bystrøk, men på bygda tviler jeg sterkt på at det varsles uten at det er særdeles alvorlig.
 
Jeg tror ikke du klarer å svare på de spørmålene som blir stilt.
Usikker på om det er fordi du ikke vet svarene selv, eller om du bare slenger ut påstander du ikke har belegg for.
Noen god og seriøs debatt blir det i hvert fall ikke når du ikke klarer svare, men besvarer et saklig spørsmål med et nytt spørsmål som du gjør nå.
Forbudet mot varsling av politikontroller kan anses som en begrensning av ytringsfriheten i tråd med den norske grunnloven. Ytringsfriheten er en av de mest grunnleggende rettighetene i et demokratisk samfunn, og den er nedfelt i § 100 i Grunnloven. Denne retten sikrer enkeltindividets rett til å uttrykke seg fritt, inkludert retten til å motta og formidle informasjon.

Å forby varsling av politikontroller ville innebære å begrense enkeltpersoners rett til å kommunisere og dele relevant informasjon med andre. Slik informasjon kan være av stor betydning for trafikantenes sikkerhet, da det gir dem muligheten til å tilpasse sin kjøreoppførsel og dermed unngå farlige situasjoner på veiene.

Videre kan forbudet mot varsling av politikontroller også begrense pressefriheten og retten til å informere offentligheten om viktige saker av allmenn interesse. Journalister og mediene spiller en viktig rolle i å spre informasjon om samfunnsmessige forhold, inkludert trafikksikkerhet og politiets arbeid. Et forbud mot varsling ville kunne hindre mediene i å utføre denne samfunnskritiske oppgaven.

I tillegg til å være i strid med ytringsfriheten, kan et slikt forbud også ha utilsiktede konsekvenser for samfunnet. Det kan skape en følelse av mistillit og hemmelighold mellom myndighetene og befolkningen, og det kan svekke tilliten til politiets arbeid.

Det er viktig å finne en balanse mellom behovet for trafikksikkerhet og hensynet til ytringsfriheten. I stedet for å forby varsling av politikontroller, kan det være mer hensiktsmessig å oppmuntre til ansvarlig bruk av slik informasjon, for eksempel ved å oppfordre til at varslingen skjer på en måte som ikke oppmuntrer til lovbrudd eller farlig kjøreatferd.

I det store og det hele er det avgjørende å respektere og beskytte ytringsfriheten som en grunnleggende rettighet i et demokratisk samfunn, samtidig som man arbeider for å fremme trafikksikkerhet og trygge veier for alle.
 
Jeg ser du har mange gode argumenter for i innleggene dine.
Vanskelig å være uenig med de.
Hvilket av argumentene er gode? Det hun dikter opp om at radioen varsler fra om dyr i veibanen. Jeg har aldri hørt dette på radio før, men jeg får stadige varsler om ulykker osv på disse varslingstjenestene som jeg ikke har hørt noe om på radioen. Og radioen min står på hele tiden når jeg kjører.

Men hvilke andre argumenter mener du var så veldig gode? Det meste hen kommer med virker mer som ønsketenkning enn argumenter.
 
Men nå tror ikke jeg dette blir noen realitet. Skulle det bli en realitet, så vil det være umulig å håndheve det.
Uansett så kommer tilbyderne til å finne en vei rundt forbudet, akkurat som vi gjør vi som ønsker å tippe hos utenlandske bookmakere. Et annet meningsløst forbud, som er der kun for at folk skal tvinges til å tippe hos Statens godkjente bookmaker, Norsk Tipping.
 
Hvilket radioprogram? Har aldri fått med meg slike varsel på radio. De har derimot dukket opp på disse varslingstjenestene.

Så dette er bare oppdiktet fra deg.

Men spør igjen:

Hvordan skal man begrunne et slik forbud i lov og hvordan ser du for deg at forbudet skal håndheves? Det er jo bare å opprette selskapet i et land som ikke har slike meningsløse forbud.
LOL, det er jo ikke noe "radioprogram". Har du aldri kjørt bil? F. eks når du kjører inn i en tunnel kan det stå at du må lytte til radio for viktige meldinger om trafikken inne i tunnelen, og jeg får også opp meldinger på displayet om det er alvorlige ulykker i området. Det er jo kjempebra, for det gjør at man er beredt om det skulle være noe skummelt eller særskilt en må vite om i trafikkbildet.

Når det gjelder det å håndheve et regelverk, så kan man jo begynne med å forby det og deretter begynne med å forhindre at det kan lastes ned i Norge. Forhåpentligvis er dette noe som kan forbys i hele EU også. Man må i hvert fall begynne et sted.
 
Hvordan skal man begrunne et slik forbud i lov og hvordan ser du for det at forbudet skal håndheves? Det er jo bare å opprette selskapet i et land som ikke har slike meningsløse forbud.
Få på plass de rette lovparagrafene for å stoppe tilbyderne og/eller å forby nedlasting/bruk. Det kan bli komplisert, men jeg tenker at det bør la seg gjøre om man setter av litt tid til å utarbeide dette.
 
Uansett så kommer tilbyderne til å finne en vei rundt forbudet, akkurat som vi gjør vi som ønsker å tippe hos utenlandske bookmakere.
Ja, vi får håpe at Støre sin våte drøm og å fylle statskassen ytterligere med bøter forblir en våt drøm.


Han begrunnet også å heve bøtenivået med 30 prosent for trafikksikkerhet, men tallene viser at det ikke ble noe bedre trafikksikkerhet av det.
 
Har du aldri kjørt bil?
Kjører masse bil. Derfor bruker jeg også slike varslingstjenester. Radioen står på hele tiden. Jeg har fått varsel om mange ulykker osv på disse tjenestene som jeg ikke hørte noe om på radioen.

Så dette argumentet ditt der er oppdiktet. Radioen du liksom. Bare fantasier du kommer med.

Du har ingen gode argumenter, men du har veldig mye ønsketenkning. Det skal du ha.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp