Det grønne skiftet knekker Tysklands økonomi.

Sant, Tysklands store fortrinn har vært at de har vært ekstremt dyktige på mekanisk industri. Tyske forbrenningsmotorer har stort sett vært verdensledende og dermed også dratt bilindustrien deres i riktig retning. Nå når el-bilene er mer software enn hardware så taper de terreng i forhold til Kina og andre land som har satset mer på elektronikk enn mekanikk.

Akkurat det er ikke så uvanlig. Det er viktig for industrien å alltid holde tritt med utviklingen. Det som er uheldig at kravet om overgang til el-biler kommer som et politisk krav og er antakelig et par tiår for tidlig ute. Det noe panikkpreget over hele det grønne skiftet, og Tyskland har tatt noen forferdelig dumme avgjørelser de siste 20 årene som nå biter dem voldsomt i baken. Antakelig hadde det vært mye bedre å senke det grønne ambisjonsnivået slik at folk og industri faktisk fikk mulighet til å omstille seg på en litt mer naturlig måte. Det hadde antakelig vært bedre for både utslippene og for industrien og dermed også for folket.

Hastverk er lastverk for å si det sånn.
...jeg har mer , mer en nok med den fordømte can-bus teknologien......
 
I EU's nye 5-års plan er ikke klima nevnt med ett eneste ord.

"I EUs nye femårsplan er eksempelvis klima ikke nevnt i det hele tatt, fra tidligere å ha vært et helt sentralt punkt. I planen for 2024–2029 er trykket lagt på forsvar, sikkerhet og konkurranseevne, samt energi og migrasjon."

Når krybba er tom bites hestene er det et ordspråk som sier.
Sjelden har det vel vært mer treffende enn her :)

 
I EU's nye 5-års plan er ikke klima nevnt med ett eneste ord.

"I EUs nye femårsplan er eksempelvis klima ikke nevnt i det hele tatt, fra tidligere å ha vært et helt sentralt punkt. I planen for 2024–2029 er trykket lagt på forsvar, sikkerhet og konkurranseevne, samt energi og migrasjon."

Når krybba er tom bites hestene er det et ordspråk som sier.
Sjelden har det vel vært mer treffende enn her :)

Det er krig. Alt må legges til side for å ruste opp forsvaret. Det står i artikkelen fra Document du linker til. Synd, men det er virkeligheten.
 
En sliter med å opprettholde frekvensen i det europeiske kraftnettet.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Nesten daglige varsler om for lav eller for høy frekvens. En balanserer på en knivsegg for å unngå blackouts og utkoblinger.

En tåler ikke mer ustabil energi inn i kraftsystemet nå.
 
Det er ikke bare i Tyskland det går dårlig, hjørnesteinsbedriften Heidelberg Materials i Marnardal utenfor Lindesnes legger ned på grunn av høye kostnader og dårlige utsikter i byggebransjen.

 
Det er ikke bare i Tyskland det går dårlig, hjørnesteinsbedriften Heidelberg Materials i Marnardal utenfor Lindesnes legger ned på grunn av høye kostnader og dårlige utsikter i byggebransjen.
Betongproduksjonen er sårbar fordi husbygging stopper opp.
Men sementproduksjon blir flagget ut fra hele den vestlige verden. Vietnam er den store produsenten, med en enorm produksjonsøkning siden 2011. Hånd i hånd med denne produksjonsøkningen trengte de stadig mer kullkraft.
33% av Vietnams CO2-utslipp kommer fra sementproduksjon.
Det "grønne skiftet" lykkes ved å få stadig mindre sement, stål, aluminium laget i den vestlige verden. Om CO2-utslipp mangedobles andre steder har mindre betydning for alarmistene.
 
Det er ikke bare i Tyskland det går dårlig, hjørnesteinsbedriften Heidelberg Materials i Marnardal utenfor Lindesnes legger ned på grunn av høye kostnader og dårlige utsikter i byggebransjen.

Dette er slikt som er til å leve med i en økonomi som går bra, i følge statsminister Støre. Så her er det bare for de ansatte å slappe helt av, statsministeren kommer nok med en løsning når han er ferdig med å følge utviklingen nøye.

 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp