Det grønne skiftet knekker Tysklands økonomi.

Fornybar energi, i form av vindturbiner og solkraft, kan som kjent ikke benyttes alene uten tilstrekkelig balansekraft med roterende maskiner.
Muligens en gang i framtida men per i dag, og i overskuelig framtid, er det umulig.

Og så har man det paradokset at "ingen" vil bygge havvind.
Hvor skal da den fornybare krafta komme fra
Tilgang til balansekraft er nødvendig i alle strømnett. Dette er ikke noe sært eller nytt som kommer med den variable fornybare kraften. Se f.eks. her: https://snl.no/grunnlast og her: https://snl.no/balansekraft

Det vil rett nok bli behov for mer balansekraft og reguleringen vil bli noe mer kompleks når man må balansere den uforutsigelige variasjonen i sol og vindkraft i tillegg til variasjonene i forbrukernes effektuttak, men det er ikke noe uoverstigelig hinder for kraftbransjen. Behovet for å bruke balansekraft til å balansere strømnettet er noe kraftbransjen er godt kjent med og har behersket i lang tid. Kraftbransjen er dessuten i gang med å ruste nettet for større andeler med variabel fornybar kraft: https://www.energiogklima.no/tema/balansekraft
 
Den tyske deindustrialiseringen er også en advarsel til USA.

Many factors contribute to the skyrocketing costs in Germany for electricity and natural gas [...]: But one of the biggest drivers has been Germanys net-zero energy policy, Energiewende, and the countrys rapid move to variable renewables, wind and solar, for electric generation. They necessarily require backup generating capacity, since the wind doesnt blow and the sun doesnt shine all the time. [...] Germany has recently been delaying planned closures of coal plants and is now also planning new gas plants as well, but the damage has been done. Germany now has some of the highest prices for electricity in the world.

[...]

The problem, however, is that the U.S. isnt that far behind Germany in prematurely shutting down coal, gas and nuclear power plants in favor of VREs. Warnings about the dire potential consequences have been coming from Americas national and regional grid operators more frequently.


 
Det er stor fare for jordskjelv og Tsunamier i Tyskland?

Jeg skjønner at atomkraftverk ikke bør være i områder hvor det er høy risiko som feks Japan hvor Tsunamier og kraftige jordskjelv er en risiko.

I Tyskland er det ikke slike risikoer, mulig det er noen områder med risiko for skred, flom etc hvor man ikke burde bygge, men det er ren energi og effektiv energi, hvor risikoen er liten om man ikke drifter de som sovjet gjorde, eller er i risiko soner som Japan.
Det var fusk med byggingen i Japan. De unlot å bygge betong tak over motorene som drev pumpene for kjølevann. de mente at havet aldri ville nå over 4-5 meter. De skulle spare penger som kostet dem dyrt.
 
Tysk økonomi på kanten av stupet:

 
Tilgang til balansekraft er nødvendig i alle strømnett. Dette er ikke noe sært eller nytt som kommer med den variable fornybare kraften. Se f.eks. her: https://snl.no/grunnlast og her: https://snl.no/balansekraft

Det vil rett nok bli behov for mer balansekraft og reguleringen vil bli noe mer kompleks når man må balansere den uforutsigelige variasjonen i sol og vindkraft i tillegg til variasjonene i forbrukernes effektuttak, men det er ikke noe uoverstigelig hinder for kraftbransjen. Behovet for å bruke balansekraft til å balansere strømnettet er noe kraftbransjen er godt kjent med og har behersket i lang tid. Kraftbransjen er dessuten i gang med å ruste nettet for større andeler med variabel fornybar kraft: https://www.energiogklima.no/tema/balansekraft
Ja dessverre. De skal rasere norsk natur pga dette klimahysteriet, og redde verden, herunder Kina som stadig åpner nye kullgruver og russerne som spyr ut co2 i sin krigføring i Ukraina. Var ute med hunden nettopp. I vinterbekledning. Er rundt 50 år og kan ikke huske en vinter som dette. Gi meg gjerne 1-2 grader varmere klima. Det er mai snart, og jeg går ut med lue og hansker.
 
Det var fusk med byggingen i Japan. De unlot å bygge betong tak over motorene som drev pumpene for kjølevann. de mente at havet aldri ville nå over 4-5 meter. De skulle spare penger som kostet dem dyrt.
Det er alltid en eller annen svikt i systemet når ting går galt. I etterpåklokskapens lys er det ofte veldig enkelt å se at akkurat det burde man ha tenkt på. Lite er vanskelig når man har fasit. Men å forutse mulige systemsvikter er som regel en helt annen skål fordi utfallsrommet over mulige hendelser som teoretisk sett kan tenkes å gå galt under forskjellige forhold er i alle ordets betydninger virkelig enormt og inkluderer både kjente og ukjente faktorer/årsakssammenhenger.

Jamfør med flybransjen. Den har over 100 års erfaring med å konstruere og fly flymaskiner av ymse slag. Flyindustrien og flyoperatørene har mye erfaring og kunnskap hvordan fly sikkert. Myndighetene i mange land har i tilegg en flyhavarikommisjon som saumfarer og analyserer hva som gikk galt i enhver flyulykke og gir en anbefaling til hvordan unngå en lignende ulykke. Ofte fører dette til endringer i kravene til flyenes tekniske løsninger eller flyvernes kontrollrutiner som innføres både for nye og eksisterende fly. Til tross for dette sterke sikkerhetsfokuset og mer enn 100 års erfaring skjer det fra tid til annen fortsatt uventede hendelser som ender i en tragisk flyulykke. Det viser at å få ulykkesrisikoen med å fly ned til 0 % er ekstrent vanskelig (og sannsynligvis umulig).

Det samme gjelder for kjernekraften (og andre kraftteknologier). Uansett hvor mye ressurser man legger ned i å gjøre disse prosessene sikre vil man aldri oppnå 100 % sikkerhet. Velger samfunnet å satse på kjernekraft som del av det grønne skiftet kommer det til å skje atomkraftulykker fra tid til annen.
 
  • While the chemical industry has been a driver for historical growth, now deindustrialization is a great challenge – with chemicals at the forefront of the decline.
  • Germany’s competitiveness, in particular, is suffering: not only have profits shrunk by 12% compared to 2018, but investments are down (-90%) and incoming orders are at a ten-year low.
  • Energy prices are not competitive against leading peers: while discussion has focused primarily on electricity prices, the key challenge is natural gas and its use as raw material.
  • Regulatory burdens have tightened dramatically in the EU in recent years, with Germany displaying greater policy uncertainty compared to the US and China, scaring off innovation and investment.
 

Fornybardirektivet legger opp til massive miljøødeleggelser, industridød og økonomisk krise:

 
Tror ikke det var politikere som nedla industriproduksjonen og uflagget den. Det er nok grådighetssiden i næringslivet som har gjort. Høyest mulig profitt er drivkraften for utflaggeingen, neppe politiske vedtak.
Høy profitt...dårlig kvalitet, er sangen....
 
Merkelig at ingen andre forstod det, inkludert en rekke andre vesteuropeiske land, som ikke burde ha særlig dårligere utgangspunkt for å forstå det enn Tyskland. Særskilt ikke Frankrike som relativt sett er verdens største kjernekraftnasjon. Som sagt; å ikke legge ned kullkraft først var en massiv blemme.
Panikk er svært farlig. Merkel datt av pinnen på sekunder, da hjalp det ikke med en god CV. Her var det snakk om fusk med byggningene for kjølegeneratorer..(betong tak)..ikke selve den nukliære delen......vi andre pisser i buksa og er redde for.
 
Hvordan franske myndigheter forstod og vurderte denne ulykken vet jeg intet om.

Jeg husker derimot at nyhetene den gangen sa at Merkel/tyske myndigheter brukte denne ulykken og risikoen den viser er forbundet med kjernekraft som begrunnelse for å legge med atomkraftverkene (til tross for at dette er klimavennlig energi).
Frankrike fikk ikke panikk...det er saken.
 
Neste ulykke er som regel alltid forskjellig fra den forrige. Flybransjen jobber systematisk og grundig med å ta lærdom av alle flyulykker og implementere nye rutiner eller tekniske krav til flyene for å hindre at det samme skjer en gang til. Allikevel detter det ned fly fra tid til annen. Noen ganger fordi pilotene/det tekniske servicepersonalt gjør feilvurderinger/følger ikke opp rutinene slik de skal, og andre ganger fordi det skjedde noe uforutsett ingen hadde tenkt på kunne være en fare for flysikkerheten.

Det er det siste punktet som er viktig. Det er fullt mulig å lage systemer som temmelig effektivt sørger for at menneskelige feilvurderinger og rutinebrudd blir oppdaget og korrigerte, men man kan aldri sikre seg mot uforutsette hendelser. Det som Dick Cheney kalte unknown unknowns. Man kan analysere og sikkerhetsvurdere så mye man vil, men man vil aldri komme dit at det ikke er rom for noe uforutsett.

Så selv om tsunami ikke er et tema i Tyskland, vil det alltid være en fare for at det kunne skjedd noe annet som ville gitt en atomulykke. Den eneste 100 % sikre måten å hinder slike ulykker på er å gjøre som Tyskland gjorde. Å legge ned kjernekraften.
Legg den ned...men det blir dårlig med lys i framtida......
 
Ikke helt. Tyskland begynte denne prosessen allerede i 2002 med en rekke lover som gjorde det praktisk talt umulig å bygge nye atomkraftverk. Samtidig satte de maksimumstiden for eksisterende kraftverk til 32 år. Merkel gikk faktisk til valg for å delvis reversere disse planene ("Ausstieg aus dem Ausstieg"), men tapte den interne politiske kampen på grunn av Fukushima.

Det har alltid vært en høy motstand mot atomkraft i Tyskland og Fukushima bare fremskyndet planen om å avvikle denne industrien for godt.
Mye bedre med kullkraftverk, serru. Noen blir svarte i trynet av det...men..men es get..
 
  • While the chemical industry has been a driver for historical growth, now deindustrialization is a great challenge – with chemicals at the forefront of the decline.
  • Germany’s competitiveness, in particular, is suffering: not only have profits shrunk by 12% compared to 2018, but investments are down (-90%) and incoming orders are at a ten-year low.
  • Energy prices are not competitive against leading peers: while discussion has focused primarily on electricity prices, the key challenge is natural gas and its use as raw material.
  • Regulatory burdens have tightened dramatically in the EU in recent years, with Germany displaying greater policy uncertainty compared to the US and China, scaring off innovation and investment.
Jeg bare gjentar at i 1983 kunne 40-åringen kjøpe ny Mercedes (W123) og i beste fall ha den til livet eller førerkortet legges på hylla.
De vibbene får jeg IKKE som 40-åring som prøver dagens Mercedes.
Så hvorfor betale dyrt for tysk når en del av kvalitetene er vekk.
VWs håpløse 'IT-løsning' på ID-serien er boe annet, har de i det hele tatt sett dagens smarttelefoner?

Ett problem er at folk ikke har eller får finansiering til ditt og datt av biler. Et annet problem er at de ikke ønsker akkurat de modellene til å begynne med.
(Også et paradoks at en del ting er mindre holdbare og reparerings-vennlige nå enn på 80-tallet, samtidig som det kjøres så mye 'grønt'-retorikk.)
 
Jeg bare gjentar at i 1983 kunne 40-åringen kjøpe ny Mercedes (W123) og i beste fall ha den til livet eller førerkortet legges på hylla.
De vibbene får jeg IKKE som 40-åring som prøver dagens Mercedes.
Så hvorfor betale dyrt for tysk når en del av kvalitetene er vekk.
VWs håpløse 'IT-løsning' på ID-serien er boe annet, har de i det hele tatt sett dagens smarttelefoner?

Ett problem er at folk ikke har eller får finansiering til ditt og datt av biler. Et annet problem er at de ikke ønsker akkurat de modellene til å begynne med.
(Også et paradoks at en del ting er mindre holdbare og reparerings-vennlige nå enn på 80-tallet, samtidig som det kjøres så mye 'grønt'-retorikk.)
Sant, Tysklands store fortrinn har vært at de har vært ekstremt dyktige på mekanisk industri. Tyske forbrenningsmotorer har stort sett vært verdensledende og dermed også dratt bilindustrien deres i riktig retning. Nå når el-bilene er mer software enn hardware så taper de terreng i forhold til Kina og andre land som har satset mer på elektronikk enn mekanikk.

Akkurat det er ikke så uvanlig. Det er viktig for industrien å alltid holde tritt med utviklingen. Det som er uheldig at kravet om overgang til el-biler kommer som et politisk krav og er antakelig et par tiår for tidlig ute. Det noe panikkpreget over hele det grønne skiftet, og Tyskland har tatt noen forferdelig dumme avgjørelser de siste 20 årene som nå biter dem voldsomt i baken. Antakelig hadde det vært mye bedre å senke det grønne ambisjonsnivået slik at folk og industri faktisk fikk mulighet til å omstille seg på en litt mer naturlig måte. Det hadde antakelig vært bedre for både utslippene og for industrien og dermed også for folket.

Hastverk er lastverk for å si det sånn.
 
Sant, Tysklands store fortrinn har vært at de har vært ekstremt dyktige på mekanisk industri. Tyske forbrenningsmotorer har stort sett vært verdensledende og dermed også dratt bilindustrien deres i riktig retning. Nå når el-bilene er mer software enn hardware så taper de terreng i forhold til Kina og andre land som har satset mer på elektronikk enn mekanikk.

Akkurat det er ikke så uvanlig. Det er viktig for industrien å alltid holde tritt med utviklingen. Det som er uheldig at kravet om overgang til el-biler kommer som et politisk krav og er antakelig et par tiår for tidlig ute. Det noe panikkpreget over hele det grønne skiftet, og Tyskland har tatt noen forferdelig dumme avgjørelser de siste 20 årene som nå biter dem voldsomt i baken. Antakelig hadde det vært mye bedre å senke det grønne ambisjonsnivået slik at folk og industri faktisk fikk mulighet til å omstille seg på en litt mer naturlig måte. Det hadde antakelig vært bedre for både utslippene og for industrien og dermed også for folket.

Hastverk er lastverk for å si det sånn.
Svak software, billige deler, kortere levetid. Ikke så veldig miljøvennlig som de ville.
Og også: Man må passe seg, som bilinteressert, for resitriksjoner mot privatbilisme i det hele tatt, ikke henge seg for mye opp i krangling om 'hvilken drivverksteknologi'.
 
Sant, Tysklands store fortrinn har vært at de har vært ekstremt dyktige på mekanisk industri. Tyske forbrenningsmotorer har stort sett vært verdensledende og dermed også dratt bilindustrien deres i riktig retning. Nå når el-bilene er mer software enn hardware så taper de terreng i forhold til Kina og andre land som har satset mer på elektronikk enn mekanikk.

Akkurat det er ikke så uvanlig. Det er viktig for industrien å alltid holde tritt med utviklingen. Det som er uheldig at kravet om overgang til el-biler kommer som et politisk krav og er antakelig et par tiår for tidlig ute. Det noe panikkpreget over hele det grønne skiftet, og Tyskland har tatt noen forferdelig dumme avgjørelser de siste 20 årene som nå biter dem voldsomt i baken. Antakelig hadde det vært mye bedre å senke det grønne ambisjonsnivået slik at folk og industri faktisk fikk mulighet til å omstille seg på en litt mer naturlig måte. Det hadde antakelig vært bedre for både utslippene og for industrien og dermed også for folket.

Hastverk er lastverk for å si det sånn.

Det er noe passivt, destruktivt og fatalistisk som preger vesten nå. Et samfunn kan ikke lykkes om man sender signaler om at du din innsats ikke er ønsket eller ikke teller. For unge mennesker så må tiden vi er i nå være et sant helvete hvor de blir bombardert med hvor vanskelig alt er og hvor galt det kommer til å bli. Og mye av dette skyldes politikeres "grønne skifte" og hvordan dette rett og slett har rævkjørt enkelte land.

Man trenger en ny generasjon politikere. Mennesker som ønsker å bygge og utvikle landene sine. Mennesker som ikke er skamfulle over sitt egent land og kultur. Det som vi kan si med sikkerhet er at hva vi har prøvd i Europa og Norge med grønnøkonomi, kulturkrig og innvandring ikke har fungert og har kun brakt oss nød og krig.
 
Tristessen i den tyske industrien ser ut til å bare fortsette...

German industrial production is expected to fall further behind this year, after a dip in 2023. The usually strong manufacturing sector had already taken a hit because of higher energy prices.

 
Tristessen i den tyske industrien ser ut til å bare fortsette...

German industrial production is expected to fall further behind this year, after a dip in 2023. The usually strong manufacturing sector had already taken a hit because of higher energy prices.

Det vil nok bare fortsette og gå nedover ja helt til det er for sent å snu.
Europa vil bli den nye "tredje verden".
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp