Litt (forhåbentligvis mye!!!!) om dekk

Det fungerer fordi dekkhotellene krønsjer inn de boltene/mutterne med kraftige muttertrekkere på maks moment
 
I følge mitt dekkhotell er det unødvendig (når de gjør jobben). Jeg har heller aldri gjort det og har brukt dekkhotellet siden 2010.
På lettmetallfelger? Jeg har vært nær med å miste huuø, har hatt meget løse bolter. Og verksted henger opp en stor lapp i speilet med 'husk å etterskru'.
Lite å ta i på etterstramming ståfelger stort sett.
 
Har skiftet hjul på 2 biler 2 ganger i året i mange år. Har aldri etterstrammet, men sier ikke at det ikke kan være nødvendig...
 
Hver gang jeg ser lver hjulmuttere så er det aldri reellt behov for å stramme eller slakke boltene. Liker å ha riktig moment på hjulboltene, setter bort selve hjulskiftene, men jeg går over med momentnøkkel etter å ha kjørt noen mil en ukes tid etter hjulskifter.
 
Med 130 NM er muligheten for at de løsner små. Men jeg etterstrammer alltid. Og det er aldri noe som må etterstrammes.

Gøy å kunne bruke 500hk igjen etter en sesong med piggdekk. Men minst 100 forsvinner i antispinn.
 
Et poeng med etterstramming er også at det er et ekstra sikkerhetsnett
1714162486388.jpeg

for å fange opp hvis man har glemt å stramme boltene på et eller flere hjul skikkelig ved selve hjulskiftet. Det er sikkert ingen av de som deltar i denne tråden som har gjort en sånn blemme for her er alle perfekte og feilfrie :rolleyes:, men sånt skjer hvis man løfter blikket litt og ikke bare ser på seg og sine...
 
Et poeng med etterstramming er også at det er et ekstra sikkerhetsnett
Vis vedlegget 12968
for å fange opp hvis man har glemt å stramme boltene på et eller flere hjul skikkelig ved selve hjulskiftet. Det er sikkert ingen av de som deltar i denne tråden som har gjort en sånn blemme for her er alle perfekte og feilfrie :rolleyes:, men sånt skjer hvis man løfter blikket litt og ikke bare ser på seg og sine...
Jeg har gjort denne blemmen. Det skjedde første gang jeg brukte batteridrevet muttertrekker. Jeg stolte på at den gjorde jobben, men det gjorde den ikke.
Det gikk bra, fordi jeg merket i tide, at noe var galt.
 
På lettmetallfelger? Jeg har vært nær med å miste huuø, har hatt meget løse bolter. Og verksted henger opp en stor lapp i speilet med 'husk å etterskru'.
Lite å ta i på etterstramming ståfelger stort sett.

Sist jeg hadde stålfelger er så lenge siden at det nærmer seg et par mannsaldre.
Da jeg byttet hjul selv (før 2010) var det smart å etterstramme.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp