Litt (forhåbentligvis mye!!!!) om dekk

9 Jul 2023
3.756
Jeg får opp annonser for 'Velg Volvo originale dekk'.
Det er vel ingen produsent som har både bil og dekk i porteføljen?
Dessuten: Volvo burde kanskje gå stille i dørene etter helårsdekk-greia? De leverte jo biler med helårsdekk i et land hvor man er enige om å ha separate sommerdekk og nordiske vinterdekk.
(Så får statene m.m. ha 'all season' dekk.....)

Jeg husker stadig Jans minne om Esso dekk, der må da vel være bra.

Ellers er der vel ikke mye annet dekk-nytt enn annonse om at Continental har begynt å bruke biter av gamle dekk for å lage nye.

Vedr. kvalitet på egenskaper på nye dekk er det vel et greit prinsipp å gå for årets modell av kjente europeiske dekkmerker.
 
Både bil og dekk har vel ingen i porteføljen nei. Men det produseres dekk spesifikt for de ulike bilmerkene, f eks står både iX og XC40 på dekk som er produsert for hhv BMW og Volvo, og er merket deretter.

«Helårsdekk» avstår jeg fra å kommentere.
 
Både bil og dekk har vel ingen i porteføljen nei. Men det produseres dekk spesifikt for de ulike bilmerkene, f eks står både iX og XC40 på dekk som er produsert for hhv BMW og Volvo, og er merket deretter.

«Helårsdekk» avstår jeg fra å kommentere.
Utrolig. Bilmodellmerking på dekk har jeg aldri sett. (Bare 'taxi' og 'van'.)

Hadde de Pirelli Scorpion 'helårsdekk' på XC40. Var såvidt bortpå snø. Dekkene var ikke dårlige på snø. De var farlige på snø.
 
Dekk er blitt sykt dyrt! Har vel med økende dimensjon å gjøre.

Byttet dekk på BMWen nå i vår. Det var jo ikke akkurat lett. Måtte ha «A» merkede dekk (en slags garanti på at omkretsen er lik, til tross for ulik dimensjon foran og bak) pga x-drive, noe som gjorde at utvalget sank betraktelig, og prisen hoppet markant. Endte på nesten 15000kr for fire dekk

Kjøpte også nye dekk til Wrangleren. Gikk opp litt i dimensjon og nærmer meg tillatte 31 tommer. 265/75/15

Fikk tak i et par ubrukte med noen år gamle dekk til 3000kr så der sparte jeg mange tusen. Dekkene er gode som gull i forhold til de jeg hadde, som hadde masse mønster men slapp ukontrollert og brått i svinger på regnføre.
 
Sist redigert:
Dekk er blitt sykt dyrt! Har vel med økende dimensjon å gjøre.

Byttet dekk på BMWen nå i vår. Det var jo ikke akkurat lett. Måtte ha «A» merkede dekk (en slags garanti på at omkretsen er lik, til tross for ulik dimensjon foran og bak) pga x-drive, noe som gjorde at utvalget sank betraktelig, og prisen hoppet markant. Endte på nesten 15000kr for fire dekk
Vanvittig! Jeg betalte vel ca. 4500 for 4x Hankook Ventus4 ifjor. Syns det var mer enn nok.

MEN har du x-drive bare betal det det koster for å være 100 % sikker på å få riktige dekk med riktig omkrets. Differensialer (senter-) og evt. også cruisekontroll kan være meget følsomme for ulike dekk.
 
Utrolig. Bilmodellmerking på dekk har jeg aldri sett. (Bare 'taxi' og 'van'.)
Det har stått SUV på mange av mine Nokian dekk.

Og på 6 av dekkene mine står det "For trailer use only".

På hjula til sekketralla mi (tror jeg det var) står det "not for highway use" eller noe sånt, så jeg får la være å rusle rundt på motorveier med denne tenker jeg. Forøvrig kjekk når jeg skal flytte nyvasket våte hjul og ikke har lyst til å legge på et lag med sand på dem ved å trille dem på asfalten.
 
Kjøpte også nye dekk til Wrangleren. Gikk opp litt i dimensjon og nærmer meg tillatte 31 tommer. 265/75/15
Har 265/60R18 på min bil, målt til ca 75cm i diameter, som skulle bli ca 30 tommer. Dette er originaldimensjonen på sommerdekka. Vinterdekk er 255/65R17, som er ca samme diameter, men 10 mm smalere.

Hjula blir alltid litt større hver gang jeg registrerer en bil på meg. Samme gjelder for henger (om man ser bort fra tilhenger nummer 4 som jeg ikke skulle bruke, bare selge).

Største dekka jeg har kjørt med på og utenfor vei må vel være en hjullaster, Volvo BM L120C tror jeg det var, veide vel 15 tonn tom om jeg ikke husker helt feil. 2,75 meter bred skuffe. Kjørte vel ei mil eller to på E6, mange timer i et grustak og dro opp en fastkjørt hjullaster med ca halve vekta som stod fast i grøfta ute på ei myr hvor veien var laget av sand oppå snøen på myra.
 
Dekk er blitt sykt dyrt! Har vel med økende dimensjon å gjøre.
På forrige bilen min kostet dekk ca 10øre pr km.

Et sett dekk ferdig lagt på felg kostet litt over 5000 kr og Holdt i snitt litt over 50.000 km.

Nå har vel prisene steget en god del tenker jeg.
 
Hva tror dere er smeltetemperaturen for bildekk?
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Dekk er blitt sykt dyrt! Har vel med økende dimensjon å gjøre.

Byttet dekk på BMWen nå i vår. Det var jo ikke akkurat lett. Måtte ha «A» merkede dekk (en slags garanti på at omkretsen er lik, til tross for ulik dimensjon foran og bak) pga x-drive, noe som gjorde at utvalget sank betraktelig, og prisen hoppet markant. Endte på nesten 15000kr for fire dekk
Dekk er blitt sykt dyrt! Har vel med økende dimensjon å gjøre.

Byttet dekk på BMWen nå i vår. Det var jo ikke akkurat lett. Måtte ha «A» merkede dekk (en slags garanti på at omkretsen er lik, til tross for ulik dimensjon foran og bak) pga x-drive, noe som gjorde at utvalget sank betraktelig, og prisen hoppet markant. Endte på nesten 15000kr for fire dekk

Kjøpte også nye dekk til Wrangleren. Gikk opp litt i dimensjon og nærmer meg tillatte 31 tommer. 265/75/15

Fikk tak i et par ubrukte med noen år gamle dekk til 3000kr så der sparte jeg mange tusen. Dekkene er gode som gull i forhold til de jeg hadde, som hadde masse mønster men slapp ukontrollert og brått i svinger på regnføre.
Ved innlevering av leaset XC60 mente forhandleren at de skulle ha drøyt 12.000,- pr dekk. Riktignok 21-tommer og merket «VOL». Vi ble visst litt uenige akkurat om det.
 
Passat 06 skrev:
"Ved innlevering av leaset XC60 mente forhandleren at de skulle ha drøyt 12.000,- pr dekk. Riktignok 21-tommer og merket «VOL». Vi ble visst litt uenige akkurat om det."

Du mener vel 12.000 for alle 4. Ellers blir det jo 48.000. Så dyre dekk finnes ikke til normale biler.
 
Passat 06 skrev:
"Ved innlevering av leaset XC60 mente forhandleren at de skulle ha drøyt 12.000,- pr dekk. Riktignok 21-tommer og merket «VOL». Vi ble visst litt uenige akkurat om det."

Du mener vel 12.000 for alle 4. Ellers blir det jo 48.000. Så dyre dekk finnes ikke til normale biler.
Jeg mener dessverre drøyt 12.000 pr dekk. Ellers hadde det vært lite å skrive om. Dette var prisen gjennom deres «offisielle kanaler» fikk jeg beskjed om.
(Fant en annen og litt rimeligere løsning etter mye om og men, likevel er dette hovedgrunnen til at jeg byttet bilmerke.)
 
Jeg mener dessverre drøyt 12.000 pr dekk. Ellers hadde det vært lite å skrive om. Dette var prisen gjennom deres «offisielle kanaler» fikk jeg beskjed om.
(Fant en annen og litt rimeligere løsning etter mye om og men, likevel er dette hovedgrunnen til at jeg byttet bilmerke.)
Det var jo vanvittig!
Har du kvittering?
Burde nesten sende kopi til Forbrukerråd og bilforum og NAF!

PredFerry kan stile brevet?

Vanvittig pris! Hva var dekkmodell og dimensjon?
Jeg hadde hatt problemer med å sitte på jobb og presentere sånt.
 
1689625685013.png


Esso dekk!

Nå mangler bilde av Volvomerkede dekk!
 
Jeg mener dessverre drøyt 12.000 pr dekk. Ellers hadde det vært lite å skrive om. Dette var prisen gjennom deres «offisielle kanaler» fikk jeg beskjed om.
(Fant en annen og litt rimeligere løsning etter mye om og men, likevel er dette hovedgrunnen til at jeg byttet bilmerke.)
Veldig vanskelig å forstå dette!
Jeg la inn 2021XC60 T6 på dekkonline-siden. Fikk opp Nankang til 1200 og Continental til 2017 kr. (Pluss mange andre dekkmerker.)
Legg til frakt og montering så burde jo lokal dekkbutikk kunne både levere riktige dekk og korrekt montering for rundt 10000 kr?

Skjøbt Volvoforhandlere forstår jeg meg ikke 100 % på.
 
Solgte dekk på 80-tallet da jeg så mine første lavprofil dekk.

205/66-15 fra BF Goodrich med hvit skrift and white trimmings.

Spesialbestilte må vite, kostet 1000 kr per dekk, en sinnsyk pris den gangen.

Men ungdommen betalte uten å kny.
 
Veldig vanskelig å forstå dette!
Jeg la inn 2021XC60 T6 på dekkonline-siden. Fikk opp Nankang til 1200 og Continental til 2017 kr. (Pluss mange andre dekkmerker.)
Legg til frakt og montering så burde jo lokal dekkbutikk kunne både levere riktige dekk og korrekt montering for rundt 10000 kr?

Skjøbt Volvoforhandlere forstår jeg meg ikke 100 % på.
Tror jeg endte med å betale ca 8500 for to dekk. Hadde egentlig fortrengt hele greia ;-)
 
Er ikke dette i underkant av 33tommer
https://tiresize.com/converter/

Hva slags bil er du har nå?
Testet den kalkulatoren du linket til og 265/60R18 ble 30,5 tommer.

Det jeg skrev om 30 tommer var basert på at jeg har målt dekkhøyda til 75 cm og når 1 tomme er ca 2,5 cm så blir 10 tommer 25 cm og 30 tommer blir 75 cm, sånn grovt regnet altså.

På sykkeldekk har jeg forresten lagt merke til litt ulike diameter på dekk som er like mange tommer.

Bilen min er en Isuzu D-Max.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp