Litt (forhåbentligvis mye!!!!) om dekk

Skiftet selv i finværet på lørdag med rullering (fjorårets bakakselsett montert på framaksel i år) . Fikk samtidig rengjort vinterhjulene før lagring, inspisert bremsene, og ettersprayet FluidFilm på bremserør i hjulbuene.
 
Litt nedtur at det viser seg felgene på sommerdekkene faktisk er litt kjipere enn vinterdekkene.
Her er det motsatt. Både design og fargen på sommerfelgene er mye finere. Nedturen er ganske mye mer støy fra dekkene, og at de plukker opp alt av småstein og single som ligger på asfalten.
 
Her er det motsatt. Både design og fargen på sommerfelgene er mye finere. Nedturen er ganske mye mer støy fra dekkene, og at de plukker opp alt av småstein og single som ligger på asfalten.
På BMW'en er det likedan for min del. Har 826 M Bicolour til sommerdekkene, mens har de überkjipe 829 M (i Jet black) til vinterfelgene. På Toyota'en, så er det motsatt, der er de originale, sorte, smidde BBS-felgene er sommerfelger, mens jeg har skaffet meg et sett med OZ Superturismo LM i Matt Graphite som vinterfelger. For selv om OZ-felgene er mer estetisk fin, så er jo de originale felgene objektivt bedre felger. De veier vist akseptable 8,8 kg pr. felg, mens de støpte OZ-felgene veier vist hele 10,7 kg pr. felg.

Jeg hadde jo egentlig lyst på OZ sine Allegritta HLT, men etter å ha kjøpt både BMW og Yarisen i løpet av 7 mnd, og jeg ikke ønsket noe lån på Yarisen, så jeg var på et stramt budsjett og måtte spare inn noen plasser.

Har Michelin Pilot Sport 4S på begge bilene, og de er ikke akkurat støysvake. Så overgang fra piggdekk til sommerdekk betyr ikke mindre støy annet enn i veldig lave hastigheter.

Hvilke dekk har du som sommerdekk? Regner med det ikke er noen super, eco, green, "save-the-world-but-not-the-guy-that-runs-in-front-of-you"-type dekk.
 
Sist redigert:
På BMW'en er det likedan for min del. Har 826 M Bicolour til sommerdekkene, mens har de überkjipe 829 M (i Jet black) til vinterfelgene. På Toyota'en, så er det motsatt, der er de originale, sorte, smidde BBS-felgene er sommerfelger, mens jeg har skaffet meg et sett med OZ Superturismo LM i Matt Graphite som vinterfelger. For selv om OZ-felgene er mer estetisk fin, så er jo de originale felgene objektivt bedre felger. De veier vist akseptable 8,8 kg pr. felg, mens de støpte OZ-felgene veier vist hele 10,7 kg pr. felg.

Jeg hadde jo egentlig lyst på OZ sine Allegritta HLT, men etter å ha kjøpt både BMW og Yarisen i løpet av 7 mnd, og jeg ikke ønsket noe lån på Yarisen, så jeg var på et stramt budsjett og måtte spare inn noen plasser.

Har Michelin Pilot Sport 4S på begge bilene, og de er ikke akkurat støysvake. Så overgang fra piggdekk til sommerdekk betyr ikke mindre støy annet enn i veldig lave hastigheter.

Hvilke dekk har du som sommerdekk? Regner med det ikke er noen super, eco, green, "save-the-world-but-not-the-guy-that-runs-in-front-of-you"-type dekk.
Samme som du kjører på, og merkespesifikt. Det regner jeg du også har på BMW'en?
Så en test hvor de prøvde vanlige 4S på en M4 opp mot det som var utviklet sammen med BMW for M4, og det var stor forskjell.
 
Samme som du kjører på, og merkespesifikt. Det regner jeg du også har på BMW'en?
Så en test hvor de prøvde vanlige 4S på en M4 opp mot det som var utviklet sammen med BMW for M4, og det var stor forskjell.
Joda, stjerna er der. Har sannsynligvis sett den samme testen som deg, og basert på den, så var det ikke spesielt vanskelig å velge de merkespesifikke PS4S når Pirellidekken var oppbrukt.
 
Så lenge yr forteller at det skal ned i 4 minusgrader på jobben til uka så tenker jeg det er mest fornuftig å vente med å bytte til sommerhjul.

Har bestilt et sett sommmerhjul på Arctic Trucks, men tenkte å først slite ut dem som fulgte med bilen før de nye tas i bruk.
 
Så lenge yr forteller at det skal ned i 4 minusgrader på jobben til uka så tenker jeg det er mest fornuftig å vente med å bytte til sommerhjul.

Har bestilt et sett sommmerhjul på Arctic Trucks, men tenkte å først slite ut dem som fulgte med bilen før de nye tas i bruk.
Nå må du oppgi type og dimensjoner på dekk og felg!
 
Nå må du oppgi type og dimensjoner på dekk og felg!

Dunlop Grandtrek AT25 265/60 R18, samme som jeg har fra før.

Felgene heter vel Antrasit tror jeg, hvertfall var det det som stod i teksten, men jeg bryr meg ikke egentlig så mye om hvordan felger det er så lenge de er solide og ikke stålfelger som dermed vil ruste.

Vinterfelger bør være åpne så man kan ta en pinne og grave ut snø uten å krabbe under bilen. Ellers blir det lett ubalanse når man har kjørt i dyp snø og halvparten ramler av.

Også bør felger ikke stikke utafor dekka, for da blir de ripete om man legger dem flatt ned på asfalten (uten å støtte dem mot annet dekk) når man spyler innvendig.
 
Sommerdekkene ble polert i dag. Letter rengjøring gjennom sommeren. Da kan jeg bytte i morgen. Forrige gang jeg kjørte i snø dypere enn bakkeklaringen var lørdag, så da var det riktig valg å vente med å bytte til sommerdekk. (for kverulantene, jeg polerte felgene ikke dekkene). Gleder meg til første tur på svingete veier.
 
Sommerdekkene ble polert i dag. Letter rengjøring gjennom sommeren. Da kan jeg bytte i morgen. Forrige gang jeg kjørte i snø dypere enn bakkeklaringen var lørdag, så da var det riktig valg å vente med å bytte til sommerdekk. (for kverulantene, jeg polerte felgene ikke dekkene). Gleder meg til første tur på svingete veier.
BMW'en har time på fredag, mens Toyota'en venter på at det skal bli stabilt med røde grader.
 
(for kverulantene, jeg polerte felgene ikke dekkene). Gleder meg til første tur på svingete veier.
Jeg vil gjerne benytte anledningen til å kverulere litt allikevel. Det hadde tatt deg mindre tid å bytte ut teksten "sommerdekkene" med "sommerfelgene" enn å skrive den setningen din som står i parantes :)
 
Jeg vil gjerne benytte anledningen til å kverulere litt allikevel. Det hadde tatt deg mindre tid å bytte ut teksten "sommerdekkene" med "sommerfelgene" enn å skrive den setningen din som står i parantes :)
Men når vi nå først er i gang med kveruleringen, så krever vel dette at Forfun faktisk da har sommerfelger. Altså felger klassifisert kun for sommerforhold. Selv om en del felger ikke tåler salting og annet vinterlige ting, så er det vel ingen felger som er dedikerte sommerfelger?

Så det riktige da blir vel å si "felgene til sommerdekkene". :)

Alternativt kunne Forfun ha sagt at sommerhjulene ble polert, da underforstått at man kun polerer felgene på et hjulsett og ikke dekkene (med mindre det er noen sære folk som polerer piggene i et piggdekk).
 
Da var sommerhjulene på. Ble en rolig liten landeveistur, så temperaturene i dekken oversteg aldri 20 grader (lufttemperatur ut var på +2 grader).

Yaris har time kommende torsdag.
 
Da var sommerhjulene på. Ble en rolig liten landeveistur, så temperaturene i dekken oversteg aldri 20 grader (lufttemperatur ut var på +2 grader).

Yaris har time kommende torsdag.
Husk efterstramming av hjulbolter. (Subsidiært -mutre.)
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp