Hengerspotting

Hvor inn i helsike lang er denne doningen ?
Ble stoppet på Krossmoen i dag på vei til Stavanger :)

1709644900341.png
 
Anbefaler spillet snowrunner.
Perfekt for oss som liker hengere og frakting av store ting
csm_snowrunnerNX_6_adb48f5fd4.jpg
 
Anbefaler spillet snowrunner.
Perfekt for oss som liker hengere og frakting av store ting
csm_snowrunnerNX_6_adb48f5fd4.jpg
Eller man bare går inn på Youtube og søker på Oshkosh truck så dukker det opp samme typen trekkvogn med henger med last som driver med offroadkjøring:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Mange har nok også sett disse lastebilene endel på tv også.

Gold Rush på Discovery handler om gullgraving i stor skala og mye maskiner som må flyttes, Tony Beets har jo en Oshkosh som han har brukt mye til det.

Ellers så har sikkert mange sett Diesel Brothers på samme kanal og der er Diesel Dave en av dem som siiden har skaffet seg en Oshkosh som bergingsbil, men denne bilen tror jeg muligens jeg bare har sett på Youtube. Mener å huske han brukte denne også en gang han hjalp Matts Offroad Recovery (som driver med bilberging med litt mindre biler som har satt seg fast litt vekk fra veien) med en ting og lang vinsjing opp fra en dyp dal.
 
Ihvertfall om man lar være å lure på om der er høyt tyngdepunkt pga. nest siste båten.
Jeg tror ikke man skal bekymre seg så mye for høyden på tyngdepunktet i denne båttransporten. Hengerne veier sannsynligvis minst 5-6 tonn hver og båtene er nok ikke mer enn 1-2 tonn pr stk og har et forholdsvis lavt tyngdepunkt (mens plastingen av førerhuset lett kan gi visuelt inntrykk av høyt tyngdepunkt). Det betyr at høyeste båt ikke utgjør mer enn ca 25% av vekten på en henger. Dessuten vil semier ofte ha en ganske god vridnings-stivhet i koblingene og disse er igjen festet i en lastebil med kran (har kjørt noen måneder i Oslo med kran som er mindre enn dette, men likevel veide et par tonn). Den høyeste båten er også i front av hengeren (nærme resten av vekta og stabiliteten), så her skal det nok ganske hard kjøring til for å velte sammenlignet med mye annet som feks hengere på 4,3 meters høyde med last i full høyde og hvor det er like godt fylt opp på toppen som nede (feks tømmer eller bulklast).
 
Ellers så har sikkert mange sett Diesel Brothers på samme kanal og der er Diesel Dave en av dem som siiden har skaffet seg en Oshkosh som bergingsbil, men denne bilen tror jeg muligens jeg bare har sett på Youtube. Mener å huske han brukte denne også en gang han hjalp Matts Offroad Recovery (som driver med bilberging med litt mindre biler som har satt seg fast litt vekk fra veien) med en ting og lang vinsjing opp fra en dyp dal.

Som nevnt et annet sted på forumet er jeg ikke særlig god til å redde biler som står fast selv på de enkleste steder, men jeg har mer sansen for Matt's Offroad Recovery enn HeavyDSparks.

Selv om endel av titlene til Matt's har blitt mer clickbait-aktige syns jeg Diesel-gjengen først og fremst er opptatt av å lage show, og gjerne ødelegger omtrent like mye som de redder i mange av filmene sine. Matt kan man i teorien lære noe av å se på, men tror ikke man ser noen av gutta i Vinterveiens Helter med verken Oshkosh eller Blackhawk helikopter når de skal dra en fullastet melkebil opp en fjellskrent.
 
Hvor inn i helsike lang er denne doningen ?
Ble stoppet på Krossmoen i dag på vei til Stavanger :)

1709644900341.png
Vil tippe dette er et modulvogntog på 25,25 meter eller noe deromkring.

Hvorfor det ble stoppet vet jeg ikke, men reint statsistisk så har jeg inntrykk av at mange blir stående pga ting som ikke er synlig på et slikt bilde. Manglende førerkort, mangende YSK, hviletid, kabotasje, bremser osv.

Her er det godt mulig lengden er innafor, men jeg vil tro svingegenskapene er litt på feil side av grensa her. Her har vi to semier, hvor svingskiva ser ut til å være forholdsvis nær (ca 1 meter fra) boggien på fremste semi, som betyr at semiene vil kutte svingen veldig mye.

Se også noe annet veldig sjeldent, det ser ut til å være kun en drivaksel på modulvogntog, mens det normalt er 3-akslet bil med tandemboggi (drift på to aksler). Om jeg ikke husker helt feil så skal man vel ha minst 20% av vekta på drivhjul på tyngre kjøretøyer. Nå er neppe vekta noe problem her, men bare la merke til denne litt spesielle varianten her. 2-akslet trekkvogn på modulvogntog er jo ikke særlig vanlig.


Vil tro dette er et utenlandsk vogntog både pga 2-akslet trekkvogn (selv om jeg jo vet om nordmenn som kjører mye med det også, men da hovedsakelig med tom henger). Dessuten er det ikke så vanlig med 2x semi i norske modulvogntog. Her i landet går det jo som regel i lastebil med påbygg og ei lang slepevogn etter denne. Evt slepevogna byttet ut med dolly og semi, men det er vel muligens bare de mest tilhenger-interesserte av oss som legger merke til forskjellen mellom disse.
 
Vil tippe dette er et modulvogntog på 25,25 meter eller noe deromkring.

Hvorfor det ble stoppet vet jeg ikke, men reint statsistisk så har jeg inntrykk av at mange blir stående pga ting som ikke er synlig på et slikt bilde. Manglende førerkort, mangende YSK, hviletid, kabotasje, bremser osv.

Her er det godt mulig lengden er innafor, men jeg vil tro svingegenskapene er litt på feil side av grensa her. Her har vi to semier, hvor svingskiva ser ut til å være forholdsvis nær (ca 1 meter fra) boggien på fremste semi, som betyr at semiene vil kutte svingen veldig mye.

Se også noe annet veldig sjeldent, det ser ut til å være kun en drivaksel på modulvogntog, mens det normalt er 3-akslet bil med tandemboggi (drift på to aksler). Om jeg ikke husker helt feil så skal man vel ha minst 20% av vekta på drivhjul på tyngre kjøretøyer. Nå er neppe vekta noe problem her, men bare la merke til denne litt spesielle varianten her. 2-akslet trekkvogn på modulvogntog er jo ikke særlig vanlig.


Vil tro dette er et utenlandsk vogntog både pga 2-akslet trekkvogn (selv om jeg jo vet om nordmenn som kjører mye med det også, men da hovedsakelig med tom henger). Dessuten er det ikke så vanlig med 2x semi i norske modulvogntog. Her i landet går det jo som regel i lastebil med påbygg og ei lang slepevogn etter denne. Evt slepevogna byttet ut med dolly og semi, men det er vel muligens bare de mest tilhenger-interesserte av oss som legger merke til forskjellen mellom disse.
Det ble stoppet fordi det ikke er lov å kjøre med slike på E39 mellom Mandal og Stavanger.
Den bakerste tralla måtte kobles av og hentes senere.
Men når den hadde kommet så langt som til Krossmoen så hadde det nok gått bra å komme seg helt til Stavanger også. Det er mye mer krappe svinger fra Mandal til Krossmoen enn det er etter Krossmoen.
 
Det ble stoppet fordi det ikke er lov å kjøre med slike på E39 mellom Mandal og Stavanger.
Den bakerste tralla måtte kobles av og hentes senere.
Men når den hadde kommet så langt som til Krossmoen så hadde det nok gått bra å komme seg helt til Stavanger også. Det er mye mer krappe svinger fra Mandal til Krossmoen enn det er etter Krossmoen.
Fjesboka fant en artikkel om denne saken:


Jeg er ikke så lokalkjent der, men at man har klart de kjappeste svingene betyr ikke nødvendigvis at det går bra å kjøre videre. For det kan jo godt hende at grunnen til at den har kommet så langt er andre bilister som har rygget eller kjørt ut på veiskuldera så vogntoget kan presse seg frem.

Å komme seg greit frem i trafikken med vogntog handler ikke bare om å kunne svinge riktig, men også om å klare å sette på blinklyset.

Selv kjører jeg ofte på en forkjørsvei hvor jeg skal av til venstre og bruker venstresvingfeltet. Iblant kommer det vogntog fra venstre som trenger "mitt" venstresvingfelt for å klare sin krappe høyresving. Når jeg ser på blinklyset at den skal til høyre stopper jeg opp ca 15 meter før jeg normalt ville gjort i genstresvingfeltet og da får vogntoget rikelig plass til å enkelt klare den krappe høyresiden.

Så kom det et vogntog som ikke gadd å blinke. Jeg kunne da ikke vite at det skulle til høyre og kjørte langt frem i mitt venstresvingfelt. Jeg må stoppe fir å ikke frontkolliderte. Han veiver med armene at jeg skal rygge, men når det ganske kjapt har fylt seg opp så er det ikke mye plass å rygge på. Han fikk til slutt lirket seg forbi, men med endel forsinkelse han ville unngått meg blinklys.
 
box.jpg

Bilde fra en kompis, henger av ukjent fabrikat..
noe trist men funker sikkert som overnatting på en festival...
 
En aksel kan stort sett kjøres med vanlig kjørekort - hvis bilen er akkurat passe stor. Altså egenvekt på 1500 kg og 500 kg nyttelast. Da kan en dra henger på 1500 kg som stort sett er maks på en aksel. Mer normalt 1200 til 1300 kg På en aksel.

Merke og type er vel av type - kjedelig??
 
Tidligere i dag var det saktegående kø på E18 sørgående mot Liertoppen. Jeg turte ikke ta bilde av frykt for kjeft fra både samboer og politi, men har etter beste evne forsøkt å gjenskape årsaken til køen.

En eldre Nissan Navara med hekken slepende nedpå asfalten med noe som må ha vært nærmere et tresifret antall europaller til sammen på plan og henger:

1711577286398.png
 
Tidligere i dag var det saktegående kø på E18 sørgående mot Liertoppen. Jeg turte ikke ta bilde av frykt for kjeft fra både samboer og politi, men har etter beste evne forsøkt å gjenskape årsaken til køen.

En eldre Nissan Navara med hekken slepende nedpå asfalten med noe som må ha vært nærmere et tresifret antall europaller til sammen på plan og henger:

Vis vedlegget 11157
Dette er godt hengerstoff!

Jeg har fjerne luftet vinklingen før: Nyhetene viser kjøring til avfallsanlegg, og mange hengere. Men mest halvgamle standardhengere her, ikke de grommeste?
 
Tidligere i dag var det saktegående kø på E18 sørgående mot Liertoppen. Jeg turte ikke ta bilde av frykt for kjeft fra både samboer og politi, men har etter beste evne forsøkt å gjenskape årsaken til køen.

En eldre Nissan Navara med hekken slepende nedpå asfalten med noe som må ha vært nærmere et tresifret antall europaller til sammen på plan og henger:
Fin illustrasjon, selv om nok pallene er noe annet enn europaller.

Jeg kjørte E18 sydover på søndag med pickup med henger, men uten å se noe til politiet, og uten å lage noe mer kø enn det jeg er pålagt (får jo ikke lov å kjøre fortere enn 80 km/t, selv om det mangler et par tonn på å komme opp i tillatt hengervekt.

På mandag var jeg igjen ute og luftet hengeren og da møtte jeg en politibil, merket innsatsleder. Litt for smal vei til å møtes på, så da svingte jeg av veien og slapp frem den møtende politibilen. Kort tid etterpå stoppet jeg opp i et veikryss ut til ei båtrampe for å sjekke om det var ledig der, og da jeg kom tilbake til bil og henger passerte politiet på returen. Hvis det er biler der ute så må jeg rygge inn den smale veien til båtrampa, men når det ikke står biler der så er det jo bare å kjøre inn og snu der (har lest på internett at det er umulig å snu der med bil og henger, men da jeg leste det så hadde jeg allerede snudd der flere ganger med bil og henger).

På fredag er det mulig jeg hekter på en bitteliten båthenger etter pickupen min og kjører noen få mil med denne for å transportere noen 5 meter lange stokker etter tilpassing med motorsag. Har fraktet 3 stk ca 6,5 meter lange stokker med min egen båthenger ifjor.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp