Den store BÅT-tråden.

10 Jul 2023
534
Siden det ikke ser ut til å være noen her som har laget en BÅT-tråd, så ser jeg det som min borgerplikt å fikse den feilen.

Her kan alle diskuterer båten de har, båter de har hatt, båter de skulle ha hatt, båter de har bestilt, båter de skal bestille, båter de har lyst til å bestille, båter de skulle ønske de hadde råd til å bestille, båter som de ihvertfall ikke vil ha, den forbaskede naboens bensinslukende drittbåt, båt-tester, båtvideoer, båtmotorer og alt annet som er relatert til BÅT og båtlivets gleder og sorger.

Det skulle vel dekke det meste, ikke sant? :)
 
Jeg begynner med å legge ut video av noen av båtene jeg absolutt kunne tenkt meg å ha.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Båtmagasinet har egen youtube-kanal der de titt og ofte legger ut kortere eller lengre videoer, og ca en gang i måneden legger de ut en lenger video:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Hva var DIN første båt, og hvilken båt vil du kjøpe når du vinner i lotto. :)
 
Siden det ikke ser ut til å være noen her som har laget en BÅT-tråd, så ser jeg det som min borgerplikt å fikse den feilen.

Her kan alle diskuterer båten de har, båter de har hatt, båter de skulle ha hatt, båter de har bestilt, båter de skal bestille, båter de har lyst til å bestille, båter de skulle ønske de hadde råd til å bestille, båter som de ihvertfall ikke vil ha, den forbaskede naboens bensinslukende drittbåt, båt-tester, båtvideoer, båtmotorer og alt annet som er relatert til BÅT og båtlivets gleder og sorger.

Det skulle vel dekke det meste, ikke sant? :)
Herlig med båt, men det er jo en del timer som går med til båtpuss. Jeg hadde båter den gangen jeg bodde på Hvaler.
Båthavna i gangavstand, og mye sosialt rundt båtpuss på våren. Jeg drev med tresnekke, da. Hadde to av den sorten.
Noe av greia med tresnekke er jo selve båtpussen, men også å stille FM-motoren så lavt ned i turtall som mulig for å gjøre det stille, og sitte med foten på spaken og dra på enda litt mer vinge på den vridbare og slakke enda litt mer ned på turtallet. Jeg savner det faktisk. Disse gamle motorene blir litt sterkere dersom man pimper opp bensinen med litt parafin eller white sprit.
 
Båt er gøy, har vokst opp med og hatt båter på foreldrenes hytte ved sjøen i hele barndommen, og kjøpte vel min første ordentlige egne båt for å ha på hytta i 2007 da jeg var rundt 24 år, en Yamarin 13 fot med Yamaha 3 syl 30hk. Den var helt ok, men ikke den aller beste sjøbåten. Men fungerte fint til å komme seg rundt til venner, skjærgårdsfest og til og fra byens uteliv.
Jeg har alltid vært fan av gode sjøbåter og vi hadde flere båter på hytta opp gjennom årene, både eldre snekker, små åpne båter og blant annet en Fjordling 17 med 115hk gjennom 30 år. Den var perfekt hyttebåt i sin tid og gjorde «40 knop» selv med den gamle V4 motoren.
Har hatt flere egne små hyttebåter etter den første båten, og hadde i mange år en Coaster 480 med 60hk Yamaha jeg likte godt, og etter den i noen år en rå X-17 jetbåt med 200hk Mercury optimax. Den var skikkelig grom og leken, men litt vel sportslig til cruising.

På hytta er det nå en Ibiza og en GH, mens jeg har vurdert lenge å kjøpe en ny 16-18 fots hyttebåt, men jeg bruker det så lite pga de andre båtene som er der at det har foreløpig blitt med tanken. Vi får se an behovet på sikt når barna blir større.

Hjemme i Oslo-havnen derimot har jeg og har hatt egen Oslo-båt siden 2012, først en Marex 270 med D6 i 4 år, som var en meget god sjøbåt og fin cruiser. Solgte den etter 4 år pga en del motortrøbbel som jeg først fikset opp i og kjøpte deretter en splitter ny Ibiza 760t med outboard 300hk Suzuki i 2016. Vi var fornøyd med båten, men vi ønsket betydelig større båt med gode sjøegenskaper og jeg har alltid vært stor fan av Windy. Kjøpte da allerede året etter en helt nydelig velholdt en eiers Windy 42 med jollegarasje og 2 stk D6 til en liten tender som vi hadde i mange år. Det var en svært god eieropplevelse samtidig som det var kostbart. Men jeg er meget interessert i båter, da spesielt Windy, så det var en drøm som ble oppfyllt. Og vi fikk bekreftet at vi liker båtlivet og det å feriere i båt over tid i kombinasjon med sjøhytte.

Da den ble solgt i 2021 pga vi fikk barn og skulle få lite tid til den type båtliv bestilte jeg høsten 2021 en nylansert modell, en Askeladden C78 med 300hk levert våren 2022. Den båten traff ikke oss så godt som håpet og jeg solgte den i fjor våres. Jeg savnet nok innerst Windy sitt mesterlig gode håndtverk av norskbygget båtkunst fra Arendal. Windyer fra tiden 2006-2013 er særlig foretrukket (Windy flagget produksjonen til Polen i 2013 og gikk da fra å være båtbygger av presisjon til å være båtprodusent av god kvalitet). Men også de eldre klassikerne fra Linge sin beste tid, f eks 22 sport, 7500/7800 etc er jeg stor fan av og har vært siden jeg var liten.
Kjøpte dermed i fjor våres en meget velholdt Windy 28 ghibli med D6370 som er en av de siste som er bygget i Norge. Den båten har vi nå og vi liker den meget godt til enkel crusing/skjærgårdsbruk og en og annen enkel overnattingstur, men det er fullt mulig det blir en litt større båt igjen på sikt, hvis småtassene vil være mer med i båten med tiden.
Kanskje en litt større Arendal-bygget velholdt Windy, f eks Khamsin, Grand Bora eller en Chinook. Kanskje en Princess. Men det får tiden vise. Windy har førsteklasses kvalitet og sjøegenskaper for komfort i både 6 knop og 30 knop, og de topper opp til 40-50 knop med riktige motorer. De går tørt, mykt og fortsatt sporty, en båttype jeg finner meg godt hjemme i.
 
Nei, den beste er den man kan betale ANDRE for å ta seg av slike kjedelige ting som vedlikehold etc. :D
Ja, jeg gjør lite mekk selv og setter bort alt. Koster en del, men er for meg verdt det da jeg er flinkere i min egen jobb enn til å mekke båt og dermed lønner det seg for meg å bruke tiden der jeg er god fremfor å mekke selv.
Og bruker man båten pent, kjører ordentlig, legger til pent uten å ripe den opp og fendrer før man kjører inn til brygger etc, og har man riktig opplag/verksted som stiller opp uansett midt i juli eller når det trengs så er det lite styr og mas som skjer.

Andres båter er også fint, men derimot ukjent trygghet og man aner ikke hvordan den er kjørt. Og man har jo ikke sine egne ting liggende der man vil etc, f eks eget sengetøy eller klær. Eller drikkevarer alltid kaldt. Typisk å leie ut en båt kan jeg ikke fatte at noen ønsker, spesielt med kostbare inboard som krever kjennskap for riktig bruk.
Men det er enkelt å få leid seg også, så har man skipperi og slikt, men da ser jo alle på en som svært uerfaren førstegangsbruker :LOL:
 
Jeg er oppvokst på et lite fiskevær i nordnorge, og syns å huske at det aller meste av fritiden på sommerhalvåret ble tilbrakt i fjæra eller i båt.
Vi hadde en liten båt med en gammel Sabb-diesel(eller noe lignende). Det var et liten krypinn fremme i baugen der det knapt var plass for 4 personer å sitte. I tillegg hadde vi 2 spissbåter(en med brønn i midten for å sette en liten påhengsmotor), i tillegg til en liten plastsjekte som var så lett at om man tok skikkelig i med årene så klarte man faktisk å få den til å plane i noen sekunder.

Så lenge jeg kan huske var jeg med pappa ut på fisketurer motorbåten. Men han var ukependler og kom bare hjem i helgene, så den båten ble sjeldent brukt midt i uka. Men en ukedag fikk mamma og et par venninner veldig lyst på fersk fisk, og siden pappa ikke var hjemme så ble jeg utnevnt som skipper og styrmann. De kunne ingenting med motor og båtstyring, men jeg var jo tross alt FEM ÅR, så jeg hadde jo rikelig erfaring med båten. Det eneste jeg ikke klarte var å sveive den tunge startsveiva. Men det ordnet mamma mens jeg tok meg av resten av motorstartingen. Etter som jeg har blitt fortalt så fikk vi massevis av fisk, siden jeg ikke hadde noe problem med å finne frem til en god fiskeplass i Andfjorden.
Jeg husker selvsagt lite og ingenting av dette, men jeg fikk høre historien i hele min oppvekst, så det virker nesten som jeg kan huske brudddstykker av turen.

Som voksen så har jeg hatt to båter selv. Begge var småjoller med alt for stor motor. Det er nå mange år siden jeg hadde båt sist, men hvert år når sila kommer frem og det begynner å nærme seg vår, da får jeg 1000 sommerfugler i magen og ønsker at jeg hadde mulighet til å skaffe meg en ny båt igjen.

Så NÅR jeg vinner i lotto så vil jeg nok umiddelbart begynne planlegging av båtkjøp, men neppe før den tid. Men drømme kan jeg ihvertfall gjøre.

PS! Jeg husker når vi fikk redningsvest for første gang. Det første som skjedde var at min bror kastet meg over rekka på spissbåten for å se om den fungerte. :D
 
Åh, båt. Det er fantastisk gøy når alt klaffer men dritkjipt når det ikke gjør det. Under koronaen og på grunn av reiseforbudet så oppgraderte vi båten for å støtte de norske kystkommunene nedover Sørlandet. Men det ga ikke så veldig mye mersmak akkurat... Fire uker med regn og drittvær, elendig mat fordi de bedre restaurantene hadde gått dukken eller var koronastengt, proppfulle gjestehavner med høylytte rogalendinger som spilte Tore Tang på repeat til langt utover morrakvisten. Aldri igjen. Vi solgte båten og kjøpte en liten daycruiser i stede.
 
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Her er båten for de som har det litt travelt. Toppfart ca 235 km/t.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Båt er gøy, har vokst opp med og hatt båter på foreldrenes hytte ved sjøen i hele barndommen, og kjøpte vel min første ordentlige egne båt for å ha på hytta i 2007 da jeg var rundt 24 år, en Yamarin 13 fot med Yamaha 3 syl 30hk. Den var helt ok, men ikke den aller beste sjøbåten. Men fungerte fint til å komme seg rundt til venner, skjærgårdsfest og til og fra byens uteliv.
Jeg har alltid vært fan av gode sjøbåter og vi hadde flere båter på hytta opp gjennom årene, både eldre snekker, små åpne båter og blant annet en Fjordling 17 med 115hk gjennom 30 år. Den var perfekt hyttebåt i sin tid og gjorde «40 knop» selv med den gamle V4 motoren.
Har hatt flere egne små hyttebåter etter den første båten, og hadde i mange år en Coaster 480 med 60hk Yamaha jeg likte godt, og etter den i noen år en rå X-17 jetbåt med 200hk Mercury optimax. Den var skikkelig grom og leken, men litt vel sportslig til cruising.

På hytta er det nå en Ibiza og en GH, mens jeg har vurdert lenge å kjøpe en ny 16-18 fots hyttebåt, men jeg bruker det så lite pga de andre båtene som er der at det har foreløpig blitt med tanken. Vi får se an behovet på sikt når barna blir større.

Hjemme i Oslo-havnen derimot har jeg og har hatt egen Oslo-båt siden 2012, først en Marex 270 med D6 i 4 år, som var en meget god sjøbåt og fin cruiser. Solgte den etter 4 år pga en del motortrøbbel som jeg først fikset opp i og kjøpte deretter en splitter ny Ibiza 760t med outboard 300hk Suzuki i 2016. Vi var fornøyd med båten, men vi ønsket betydelig større båt med gode sjøegenskaper og jeg har alltid vært stor fan av Windy. Kjøpte da allerede året etter en helt nydelig velholdt en eiers Windy 42 med jollegarasje og 2 stk D6 til en liten tender som vi hadde i mange år. Det var en svært god eieropplevelse samtidig som det var kostbart. Men jeg er meget interessert i båter, da spesielt Windy, så det var en drøm som ble oppfyllt. Og vi fikk bekreftet at vi liker båtlivet og det å feriere i båt over tid i kombinasjon med sjøhytte.

Da den ble solgt i 2021 pga vi fikk barn og skulle få lite tid til den type båtliv bestilte jeg høsten 2021 en nylansert modell, en Askeladden C78 med 300hk levert våren 2022. Den båten traff ikke oss så godt som håpet og jeg solgte den i fjor våres. Jeg savnet nok innerst Windy sitt mesterlig gode håndtverk av norskbygget båtkunst fra Arendal. Windyer fra tiden 2006-2013 er særlig foretrukket (Windy flagget produksjonen til Polen i 2013 og gikk da fra å være båtbygger av presisjon til å være båtprodusent av god kvalitet). Men også de eldre klassikerne fra Linge sin beste tid, f eks 22 sport, 7500/7800 etc er jeg stor fan av og har vært siden jeg var liten.
Kjøpte dermed i fjor våres en meget velholdt Windy 28 ghibli med D6370 som er en av de siste som er bygget i Norge. Den båten har vi nå og vi liker den meget godt til enkel crusing/skjærgårdsbruk og en og annen enkel overnattingstur, men det er fullt mulig det blir en litt større båt igjen på sikt, hvis småtassene vil være mer med i båten med tiden.
Kanskje en litt større Arendal-bygget velholdt Windy, f eks Khamsin, Grand Bora eller en Chinook. Kanskje en Princess. Men det får tiden vise. Windy har førsteklasses kvalitet og sjøegenskaper for komfort i både 6 knop og 30 knop, og de topper opp til 40-50 knop med riktige motorer. De går tørt, mykt og fortsatt sporty, en båttype jeg finner meg godt hjemme i.
Ghibli er perfekt i Oslo. Jeg har hatt mange timer i Ghibli rundt 2010-tallet og har kjørt (eller sier man seilt om motorbåt?) den noen ganger en av veiene mellom Oslo og Kristiansand. Den takler de fleste forhold og føles trygg og god når man møter værmessige utfordringer.

Med en kone som blir sjøsyk bare hun ser båtene gynge i Frognerkilen er egen båt ikke et tema. Heldigvis har min sønn hatt stor interesse for båt og sist sommer var han endelig gammel nok til å ha sin egen. Han gikk for en godt vedlikeholdt Valiant 570 (18 fots rib) med 115 Mercury Optimax. Den ble bruk mange mange timer i indre oslofjord i fjor og blir nok godt brukt kommende sommer også. For en 17-åring er det enorm frihet å kunne ta med venner på sjøen når alle andre ligger som sild i tønne på Huk eller Sørenga. Han har heldigvis sett verdien av at jeg kan låne den innimellom når den leveres tilbake med full tank :)
 
Vokst opp med båt, brukt veldig mange timer døgn, uker, måneder, år… i en seilbåt. Prøvde å summere en gang og fant jeg hadde seilt over 50 000 nm. har redusert aktiviteten en god del nå, men det er ikke mer en 5 dager siden sist jeg var ute med båt (da motorbåt for å fiske). De siste årene har jeg seilt 3 måneder i Stillehavet. Og litt i andre varene farvann. Litt lei av båtlivet i Norge. Men ingenting slår norskekysten når det er over 20 grader i vannet og varmt nok til å sitte ute i de lange kveldene vi har her om sommeren. Men å bruke en ferie i båt med ‘17 grader og regn det frister ikke lenger - selv med 50 fots seilbåt. Vi har diskutert å flytte båten til middelhavet, men foreløpig brukes båten for mye i Norge (dog ikke av meg i ferier). Seiv om jeg har redusert en del kunne jeg ikke tenke meg ett liv uten båt.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp