Den store BÅT-tråden.

Hentet båten ut fra vinterdvalen denne uka, så nå står den ute i snøværet og skal klargjøres for sjøsetting neste uke.
 
Jetsprint! En fullstendig spinnvill båtsport! (Skru opp volumet)
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Sist redigert:
Salmon River Jet Boat Race. Ikke for de nevøst anlagte. :D
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
H1 Unlimited: 3000 hk Jet-turbiner og over 320 km/t....
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Hentet båten ut fra vinterdvalen denne uka, så nå står den ute i snøværet og skal klargjøres for sjøsetting neste uke.
Pleier å sjøsette midt april, senest før mai. Jeg har også ringt innelagringen og bestilt båten klar ut på vannet til litt over påske. Isen på vannet her i indre fjorder må først få gå og det bør være litt trivelig temperatur å kjøre den fra opplag og hjem til båtplassen.
 
Vokst opp med båt, brukt veldig mange timer døgn, uker, måneder, år… i en seilbåt. Prøvde å summere en gang og fant jeg hadde seilt over 50 000 nm. har redusert aktiviteten en god del nå, men det er ikke mer en 5 dager siden sist jeg var ute med båt (da motorbåt for å fiske). De siste årene har jeg seilt 3 måneder i Stillehavet. Og litt i andre varene farvann. Litt lei av båtlivet i Norge. Men ingenting slår norskekysten når det er over 20 grader i vannet og varmt nok til å sitte ute i de lange kveldene vi har her om sommeren. Men å bruke en ferie i båt med ‘17 grader og regn det frister ikke lenger - selv med 50 fots seilbåt. Vi har diskutert å flytte båten til middelhavet, men foreløpig brukes båten for mye i Norge (dog ikke av meg i ferier). Seiv om jeg har redusert en del kunne jeg ikke tenke meg ett liv uten båt.
I rett båttype, f eks den 42 foteren vi hadde, med ny kalesje, alt nyoppusset etc, der var det bare hyggelig å være i båten til kais, eller til og med ute på sjøen i båten, uansett vær. Den hadde webasto om det skulle vli kaldt, og den var fuktfri og tørr under kalesjer og i cabinen var det aldri vanninnslipp. Helt tørt og velduftende. Så det var bare hyggelig med variert norskt sommervær, spør du meg. Synes det er ensformig med kun 30 grader og sol hele tiden, det er etter regn at slikt vær smaker best. Og etter lange fine og tørre solskinnsdager så «smaker» regn godt. I for sterk vind er det derimot litt mer utfordrende dersom noe skulle skje, f eks teknisk med båten eller man treffer på noe som flyter i vannet osv. Men når alt virker i en god båt er det viktig med gode sjøegenskaper og manøvrerings-skills så går det meste bra. Da er det ofte en fryd å være utpå selv i ganske mye vær.
 
Jetsprint! En fullstendig spinnvill båtsport! (Skru opp volumet)
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Var ikke dette tema på NRK i en episode med Ramme Sporter?
 
I rett båttype, f eks den 42 foteren vi hadde, med ny kalesje, alt nyoppusset etc, der var det bare hyggelig å være i båten til kais, eller til og med ute på sjøen i båten, uansett vær. Den hadde webasto om det skulle vli kaldt, og den var fuktfri og tørr under kalesjer og i cabinen var det aldri vanninnslipp. Helt tørt og velduftende. Så det var bare hyggelig med variert norskt sommervær, spør du meg. Synes det er ensformig med kun 30 grader og sol hele tiden, det er etter regn at slikt vær smaker best. Og etter lange fine og tørre solskinnsdager så «smaker» regn godt. I for sterk vind er det derimot litt mer utfordrende dersom noe skulle skje, f eks teknisk med båten eller man treffer på noe som flyter i vannet osv. Men når alt virker i en god båt er det viktig med gode sjøegenskaper og manøvrerings-skills så går det meste bra. Da er det ofte en fryd å være utpå selv i ganske mye vær.
Men har du SeaKeeper?
 
Den her videoen med forsvarets CB-90-båter er fra mitt nærområde, så da har jeg jo dobbel grunn til å dele den her. Jeg ser disse båtene titt og ofte når de er ute og trener.
Det er ganske brutalt å se en slik båt bråstanse fra 40 knops fart på ca 2,5 båtlengde, få meter fra fjærasteinene.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Når jeg først la ut EN militærbåt, så kan jeg like godt ta en til.
Her er KNM Glimt i 53 knops fart. Den har en ofisiell toppfart på 60 knop.
Men ettersom jeg har hørt fra folk i marinen så er de god for MYE mer fart i krigstid.
Det er ikke så ille for en båt på nesten 50 meter og 273 TONN!
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Boats vs Haulover Inlet. En svært så uhøytidelig konkurranse for de som liker heftige båter: :D
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Sist redigert:
Boats vs Haulover Inlet. En svært så uhøytidelig konkurranse for de som liker heftige båter: :D
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Kan man påstå at sånt er kjekt å se på på nett av og til, og at det er sabla greit å slippe å ha sånne båter i sånt farvann?

Og hva er greia med Haulover? At tidevann møter elveutløp så det blir ruskete? Er der fast redningstjeneste? Og hvem var lur nok til å lage/etablere lei i sånt urolig vann?
 
Kan man påstå at sånt er kjekt å se på på nett av og til, og at det er sabla greit å slippe å ha sånne båter i sånt farvann?

Og hva er greia med Haulover? At tidevann møter elveutløp så det blir ruskete? Er der fast redningstjeneste? Og hvem var lur nok til å lage/etablere lei i sånt urolig vann?
Der flere slike utløp i Florida, der det nærmest er store "innsjøer" med en smal landstripe mellom den og atlanterhavet. Derfor blir det kraftig tidevannstraumer i utløpene og dersom vinden er motsatt retning av straumen så blir det heftige bølger.

Rednings-, brann- og politibåter er like i nærheten, og har flere ganger rykket ut på videoene her. De er ofte utrolig raskt på plass.
 
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Denne youtube-kanalen er en av mine favoritter.
De er et par som stadig vekk er ute på kortere og lengre båtturer i sin Saga 315,
og det blir nesten slik at man føler man er med på turen. Og av om til kommer det en
video med gode råd for vedlikehold etc. Jeg storkoser meg foran skjermen med
alle deres videoer. :)

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Sist redigert:
:love:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Jeg liker papir båter.
En nabo her har båt. Den står på hengeren 11 måneder, settes ut og brukes i 1 måned, og deretter blir den kjørt tilbake i gården for å pusses opp.
Snakket med ham mens han drev med noe opp-pussing forrige uke, og han røpet at han var dritt lei hele båten og vurderer å kjøpe bobil.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp