Elektrisk Porsche Macan

10 Jul 2023
1.187
Ser det nå er spionbilder av en kamuflert elektrisk Porsche Macan på testkjøring i Norge. er vel 2024 den kommer.

Ryktes 2 batterivalg på henholdsvis 96 og 115 kWt. Og 3 motoralternativer på 400, 500 og 600hk
 
Blir en spennende elbil det for familier. Angående batteristørrelser. Merker godt at iX40 er bedre og lettere å kjøre enn iX50 når jeg hopper inni den etter å ha kjørt iX40, men iX50 med luftfjærer gjør den litt mer komfortabel i karakteren og derfor dekker det over mye av forskjellen.
Mer range er uten tvil ganske komfortabelt. Men nødvendig? Det kommer an på bruk. Vi bruker iX mest som vi ville brukt en i3, derfor beholdt vi iX40 fremfor å bytte til iX50. IX40 går jo like langt som en etron 55 eller i- pace.
 
Sist redigert:
For mange biler blir det for stort og tungt, for behovet

Batteriene er for store og tunge for omtrent alt av elbiler i dag. For å "kompensere" lager bilprodusentene nesten bare store tunge biler. Slik at alle biler veier mellom 2 og 2,5 tonn.

Den dagen jeg blir tvunget til å velge elbil blir det elendig rekkevidde fremfor vekt som en elefant.
 
Batteriene er for store og tunge for omtrent alt av elbiler i dag. For å "kompensere" lager bilprodusentene nesten bare store tunge biler. Slik at alle biler veier mellom 2 og 2,5 tonn.

Den dagen jeg blir tvunget til å velge elbil blir det elendig rekkevidde fremfor vekt som en elefant.
Ville ikke vært enig. Skal jeg se på elbil (noe jeg jo har snudd på flere ganger) frister det med over 100 kWt batteri.
Eller hva med å snu halvveis underveis til lunsjkaféen fordi man syns batterimåleren går så fort nedover?

Skjønt en høyst hypotetisk situasjon da jeg kjører flere bensinbiler.
 
Ville ikke vært enig. Skal jeg se på elbil (noe jeg jo har snudd på flere ganger) frister det med over 100 kWt batteri.
Eller hva med å snu halvveis underveis til lunsjkaféen fordi man syns batterimåleren går så fort nedover?

Skjønt en høyst hypotetisk situasjon da jeg kjører flere bensinbiler.
Nå har jeg hatt elbil siden før jul i fjor, og stort sett en I-Pace med "bare" 400km rekkevidde (i teorien) og jeg har ennå ikke hurtigladet.....så begrenset hvor lang rekkevidde jeg trenger
 
Nå har jeg hatt elbil siden før jul i fjor, og stort sett en I-Pace med "bare" 400km rekkevidde (i teorien) og jeg har ennå ikke hurtigladet.....så begrenset hvor lang rekkevidde jeg trenger
Ja Easeen står jo og 'klør' på veggen her, men jobb har den ikke hatt siden ifjor
 
Man får konfigurert den på porsche.no nå. Macan 4 med rett utdtyr for meg landet fort på 1,329 og 1,540 for en tilsvarende utstyrt turbo.
Det er en slik bilmodell man kjøper brukt som 2-3 år gammel når verdien runder under 8-900.
 
Man får konfigurert den på porsche.no nå. Macan 4 med rett utdtyr for meg landet fort på 1,329 og 1,540 for en tilsvarende utstyrt turbo.
Det er en slik bilmodell man kjøper brukt som 2-3 år gammel når verdien runder under 8-900.
Gikk for en enkel, men greit utstyrt 14-veis, Bose-versjon, stål-PASM uten bakakselstyring (som jeg fort ville gått for). Klarte såvidt å klemme meg under 1 mill. Uten vinterdekk… Men ja, blir noen kompromisser. Noe man kjenner igjen fra de drøssevis av folke-Taycanene på Finn.

Bra pakke dette, synes jeg hører lyden av Taycan CT/ST som faller i verdi.
 
Startprisen for Macan 4 er vel ganske ok, men utstyret er som normalt urimelig dyrt.

Det som ikke er bra er som vanlig vekten. Macan 4 veier 2.330kg, og Macan Turbo veier 2.405kg. Begge deler øker sikkert når utstyr legges til. Batteri utgjør 570kg av dette.
 
Ser at jeg havner på 1,1 med det jeg oppfatter som nødvendig utstyr. Kansellere EX90-bestillingen kanskje…
 
Det er stor forskjell på størrelse på disse bilene, men ingen av de blir vel levert før tidligst i Q4 2024.
Størrelsesmessig vil Macan passe meg langt bedre. Det er en av grunnene til at Volvo-bestillingen mest sannsynlig blir kansellert. (Og jeg har god tid, iX har tatt så stort verditap at jeg bør vente til 2026.)
 
Samme merke, men annen modell.

elbil24 har vært på betalt tur til Los Angeles for å prøve facelift av Taycan som er rett rundt hjørnet.
De skal ha senket forbruket ganske mye, og det er nye batteri med høyrere energitetthet og bedre ladekurve enn før.

De hadde koblet bilen til en 350 kilowattslader med 2% igjen på batteriet, og det tok ikke lang tid før de lå godt over 300 kW. Fra 2% til 80% på batteriet tok 18min. Den gamle klarte maks 270kW.

Vi kan vel regne med at bruktbilprisene på Taycan får seg en runde ned når facelift ankommer landet.
 
2 til 80 prosent på 18 minutter begynner å nærme seg akseptabelt. Normalen i dag er at det tar for lang tid. For min del er Taycan mye mer aktuelt enn ett hundehus(MAcan)
 
2 til 80 prosent på 18 minutter begynner å nærme seg akseptabelt. Normalen i dag er at det tar for lang tid. For min del er Taycan mye mer aktuelt enn ett hundehus(MAcan)
De 18 minuttene er vel under optimale forhold tenker jeg. Kobler man til en lynlader vinterstid og enten har glemt å forvarme batteriet, eller ikke har denne muligheten, så tar det nok merkbart lengre tid enn 18 minutter.
 
2 til 80 prosent på 18 minutter begynner å nærme seg akseptabelt. Normalen i dag er at det tar for lang tid. For min del er Taycan mye mer aktuelt enn ett hundehus(MAcan)
Enig, begynner å funke da, problemet er jo å faktisk måtte lade spesifikke steder, men likevel, kommer seg jo gradvis.
 
De 18 minuttene er vel under optimale forhold tenker jeg. Kobler man til en lynlader vinterstid og enten har glemt å forvarme batteriet, eller ikke har denne muligheten, så tar det nok merkbart lengre tid enn 18 minutter.
Det er nok riktig, men de fleste står parkert med destinasjonslader og starter med en del strøm på batteriet, dermed vil den gjerne få kjørt seg litt driftsvarm før man hurtiglader.
Porsche er rått, jeg skal nok ha det snart igjen, og kan gjerne ha en elektrisk en.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp