Litt (forhåbentligvis mye!!!!) om dekk

Hvor mye slites egentlig piggdekk på en uke? Her på Sørlandet var det kaldt forrige uke med et lite snøfall i helga. Nå er alt borte og værmeldingen denne uka ser ut til å holde seg på plussiden. En uke til 1.november. Bør jeg vente med å legge på til da eller har det ikke noe å si om jeg legger de på nå og kjører en uke på tørr asfalt. Dekka er en sesong gamle så en evt. innkjøring er et ikke-tema.
 
Continental er vel produsert i Russland, og prisen lider deretter nå.

Jeg kjøpte 4x Continental ContiViking til min tidligere e-Golf i 2021, da betalte jeg ca 5200kr ferdig lagt om og på bil. Usikker på om det var standard 195x65x16 eller 205x55x16. Samme dekkene koster nå rundt 9K.

Glad jeg ikke trenger nye dekk på noen år.
 
Continental er vel produsert i Russland, og prisen lider deretter nå.

Jeg kjøpte 4x Continental ContiViking til min tidligere e-Golf i 2021, da betalte jeg ca 5200kr ferdig lagt om og på bil. Usikker på om det var standard 195x65x16 eller 205x55x16. Samme dekkene koster nå rundt 9K.

Glad jeg ikke trenger nye dekk på noen år.
Jeg kjøpte Michelin X ice Snow nettopp i 205/55*16 og betalte 9040 ferdig montert. Denne forhandleren tok omtrent det samme for de andre premiummerkene .
 
Jeg kjøpte Michelin X ice Snow nettopp i 205/55*16 og betalte 9040 ferdig montert. Denne forhandleren tok omtrent det samme for de andre premiummerkene .
Hjelpes, hvem er det som tjener penger her?
Jeg kjøpte jo altså ifjor Hankook Ventus Prime 4 eller hva søren de het ), i samme dimensjon, for halvparten av det beløpet der.
 
De har vel fabrikker over hele verden, men en i Russland for det lokale markedet
'Før i tiden' kjørte jeg jo på flere srtt Nokian piggdekk made in Russia, så noe eksport er der jo. Men 'nordiske piggdekk' er nok en veldig liten del av verdensmarkedet. Tipper de grufulle 'helårsdekkene'selger mer. Selv Nokian tilbyr jo helårsdekkk, hvordan kan en dekkekspert gå for noe sånt, må være at det er en så stor kategori at de ikke har råd til å la være.
 
I mange land er det godt nok
Også i Norge er det vel enkelte som bor på en plass og har et kjøremønster der man kan greie seg med riktig type helårsdekk. Så det kan være godt nok, ja, men det vil jo aldri bli optimalt i og med at helårsdekk er dekk som er bygget på store kompromisser.

Men kompromisset har jo på en måte blitt mindre ettersom flere og flere biler blir levert med lavfriksjons sommerdekk, mange med såpass dårlige sommeregenskaper at de nok ikke er så mye bedre enn de beste helårsdekkene.
 
Jeg kjøpte Michelin X ice Snow nettopp i 205/55*16 og betalte 9040 ferdig montert. Denne forhandleren tok omtrent det samme for de andre premiummerkene .

Hadde X-Ice selv for noen år siden, da betalte jeg i området 4200kr hos Skruvat hvor dekkene ble levert til lokal Mekonomen som la om og avbalanserte inkl. i den prisen.

Samme dimensjon på en 5’er Golf.
 
'Før i tiden' kjørte jeg jo på flere srtt Nokian piggdekk made in Russia, så noe eksport er der jo. Men 'nordiske piggdekk' er nok en veldig liten del av verdensmarkedet. Tipper de grufulle 'helårsdekkene'selger mer. Selv Nokian tilbyr jo helårsdekkk, hvordan kan en dekkekspert gå for noe sånt, må være at det er en så stor kategori at de ikke har råd til å la være.

Alle Continental-dekk(piggfrie) jeg har hatt siste årene har vært stemplet «Made in Russia». Samme med Nokian-dekka på bilen til samboeren min. La spesielt merke på det når jeg solgte #2 bilen sist, fordi bilen gikk i eksport til Ukraina i mai i år. Det var da nye Contact 7.

Ser i artikkel fra Dagsavisen at 85% av nordiske dekk er produsert i Russland.
 
'Før i tiden' kjørte jeg jo på flere srtt Nokian piggdekk made in Russia, så noe eksport er der jo. Men 'nordiske piggdekk' er nok en veldig liten del av verdensmarkedet. Tipper de grufulle 'helårsdekkene'selger mer. Selv Nokian tilbyr jo helårsdekkk, hvordan kan en dekkekspert gå for noe sånt, må være at det er en så stor kategori at de ikke har råd til å la være.
Jeg leide en BMW 420d hos Sixt i München juli 2017. Den var utstyrt med helårsdekk. Den hadde også en klistrelapp på speedometeret med beskjed om at hastigheten ikke måtte overstige 215 km/t på grunn av Ganzjahresreifen .
Jeg ser på tyske nettsteder for bil, at disse er ganske populære på de kanter.
 
Sjekket pris for dekk og fikk sjokk. Har en compact crossover 4x4 som vel i Europa kalles en SUV. Prøvde i fjor for første gang på mange år med piggfritt, men det var like dårlig som tidligere erfaringer. Kjører ikke kun i bynære strøk og vil ikke lengre være Bambi på glattisen, det er også lite trygt for familien. Er ingen alternativ å kjøre som en pudding i et halvt år. Dermed blir det pigger, ikke det billigste men må finne noe bra i midtsjiktet, dvs. ca. 10.000 vil jeg tippe.
 
Ser politiet nå beslaglegger førerkortet til luringene som forsøker kjøre på sommerdekk inn til Oslo i morges, også havner i ulykker :)
 
Jeg kjøpte Michelin X ice Snow nettopp i 205/55*16 og betalte 9040 ferdig montert. Denne forhandleren tok omtrent det samme for de andre premiummerkene .
Men så du hvor de var produsert? I den grad enkelte ønsker å (ikke) lesse penger i retning av visse land og steder?

Jeg har nå fått med meg både NRK og TV2 som begge har hatt innslag om hhv. vinter på veiene og steder som driver med hjulskift.

Bonus Bergensspørsmål: Dette bildet fra 70-tallet vise kolonialhandel og KAFFE. Friene øverst i bildet er jo kjent idag, men hva er det man ser til venstre for vekten? Haralds kaffe? Hva var det for noe?
 

Vedlegg

  • Screenshot_20231030-142716_Chrome.jpg
    Screenshot_20231030-142716_Chrome.jpg
    675,4 KB · Sett: 28

Tråder du følger

Tilbake
Topp