God søndag!

22,89 kroner og 56 liter fylt. Dette var på en Esso midt i "byen", og prisene var vel omtrent to kroner literen lavere enn på de stasjonene som ligger langs E6.

Sammenlignet med hva jeg så i Drivstoffappen var det ikke så gal pris, men sist gang jeg fylte full tank var det 95 oktan til såvidt over 18 kroner literen.
Ja der var vel ikke så gale. Jeg har tenkt hva gjør man om man har enten gammelbiler som ikke tåler verken E10 og skal ha 98.
Samt 'grombiler' burde ha 98 også.
Kjipt da når det kun er 95E10 i området.
 
Strever med båtmotor. Der kjører jeg 98 oktan. Den forrige tålte ikke e10. Min nye ble det anbefalt å unngå e10. Kjører faktisk 98 på gressklipperen også.

For å holde meg til tråden, søndagen var eneste kjøringen til og fra båthavna. Egentlig gangavstand, men hadde litt for mye verktøy med.
 
Strever med båtmotor. Der kjører jeg 98 oktan. Den forrige tålte ikke e10. Min nye ble det anbefalt å unngå e10. Kjører faktisk 98 på gressklipperen også.

For å holde meg til tråden, søndagen var eneste kjøringen til og fra båthavna. Egentlig gangavstand, men hadde litt for mye verktøy med.
Men hva da med de kannene med akylatbensin? Hva er oktantallet der?
Var jo i nyhetene med gressklippere m.m. som sliter med bensinen.
 
Strever med båtmotor. Der kjører jeg 98 oktan. Den forrige tålte ikke e10. Min nye ble det anbefalt å unngå e10. Kjører faktisk 98 på gressklipperen også.

For å holde meg til tråden, søndagen var eneste kjøringen til og fra båthavna. Egentlig gangavstand, men hadde litt for mye verktøy med.
Litt OT,
men her var en sak om E10:
 
Ble mye tilhenger i helgen. Gravde frem båthengeren, sto i mye snø. trodde utfordringen ville bli å få den ut på veien, bratt og ren is med litt vann på. Elbil har bra antispinn, sammen med firehjulstrekk og piggdekk var det ingen problem. Litt billig båthenger, så det var litt humpete. Savner den forrige tilhengeren som kostet 4 ganger så mye, sen var veldig stabil.
Det var 25. februar du skrev dette. Selv ventet jeg til 12. mars med å hente båten fra vinteropplag, og det var først for 2 dager siden jeg sjøsatte den etter å ha byttet styrekabel (som satt om fast etter vinterlagringen) og ordnet litt annet småtteri. Kjørte 300 km med båten på henger på søndag, og så har det blitt ca 50-60 nm (ca 100 km) på vannet iløpet av to dagers båtturer (har dekket strekningen fra Grimstad sentrum og til 5 km fra Tvedestrand sentrum (der det står skilt om dette) og alt imellom, tur retur iløpet av de to dagene på vannet.

Da jeg tok ut båten ble det litt måking, men kjørte jo stort sett oppå snøen med bilen. Venstrehjula var vel på det meste ca en halvmeter over bakkenivå da de kjørte oppå snøen.
 
Etter å ha lest bruksanvisningen for første gang lærte jeg at Volvo anbefaler 98 oktan for "god effekt og lavt drivstofforbruk" og ikke 95 som jeg alltid har fylt på den - så hadde en plan om å kjøre tanken så tom som mulig for å fylle på med edlere dråper.
Jeg snakket med en som har Lexus hybrid og han fortalte at han fikk ca dobbelt så høyt forbruk med 95 oktan E10 sammenlignet med 98 oktan uten denne bioetanolen. Vet ikke om det er oktanene eller bioetanolen som utgjør forskjellen, men har jo selv erfart at forbruket stiger like mange prosent som det man putter inn av bioetanol, så hvor miljøvennlig det er å brenne av bioetanol i tillegg til bensinen kan jo diskuteres.

På forrige motorsaga var det enda verre, for bioetanolen sørget for dårligere effekt slik at jeg ikke klarer å kutte tykke stokker like effektivt. Den klarer kun å holde turtallet oppe hvis jeg begrenser matinga og dermed sager mindre effektivt. Normal flis kan den da ikke lage (da mister den fart og stopper), så da må jeg kutte småflis som betyr dobbelt så mye kutting for å skjære gjennom en stokk og da betyr det jo mye mer tidsforbruk og at saga må gå på full gass kanskje dobbelt så lenge, og da hjelper det lite miljømessig at man pr time har noen få prosent mindre forbruk av bensin som erastattes med bioetanol. For slutt resultatet blir j a at jeg bruker ca dobbbelt så mye bensin på samme jobben. Endte opp med å kjøpe meg ei ny og større motorsag så jeg kan klare å kutte over tykke stokker uten å bruke en evighet. Måtte jo litt opp i effekt for å få nok til å klare å kutte på en grei måte.

Har begynt å bare fylle 98 oktan på alle småmotorene mine, men har fortsatt igjen over 50 liter med 95 oktan som jeg må få brukt opp, selv om jeg brukte ca 15 liter på 6 hk påhengsmotor iløpet av mandag og tirsdag. Er der jeg har tenkt å bruke opp mesteparten av 95 oktanen da denne tross alt er ganske ny (under 2 år gammel) og sånn sett hvertfall har slanger som ikke løses opp av bioetanol, så jeg slipper unna med faren for vann i bensinen (men har da annen motor jeg kan bruke hvis den stopper) og at effekten sannsynligvis er dårligere.

Fylte ei 20 liters kanne med 98 oktan på søndag, tror det var over 24 kr/l. Den skal brukes på en 27 år gammel 2-takter på 100 hk (som forøvrig slurpet i seg ca 20 liter igår).
 
Og hva med folk som bor på steder der de ikke fører 98?
Sånn har det lenge vært der jeg bor, har vært nødt til å kjøre en tur på ca 30 km for å få fylt 98-oktan, så det er resultatet av dette såkalte miljøvernet. Og på hytta så må jeg kjøre ca 20 km om jeg skal dra med bilen og fylle opp ei kanne eller to med 98-oktan. Tørsteste båtmotoren bør helst ha bensin uten bioetanol, og det er mange timers tur i båt om jeg skal fylle et sted jeg kommer til med båt. tar jo iblant turen dit, men ofte blir det en lang omvei inn en lang fjord om jeg skal fylle der. De nærmeste bensinstasjonene i begge retninger har kun 95 oktan med bioetanol, hvertfall var det slik ifjor.
 
Jeg snakket med en som har Lexus hybrid og han fortalte at han fikk ca dobbelt så høyt forbruk med 95 oktan E10 sammenlignet med 98 oktan uten denne bioetanolen. Vet ikke om det er oktanene eller bioetanolen som utgjør forskjellen, men har jo selv erfart at forbruket stiger like mange prosent som det man putter inn av bioetanol, så hvor miljøvennlig det er å brenne av bioetanol i tillegg til bensinen kan jo diskuteres.

På forrige motorsaga var det enda verre, for bioetanolen sørget for dårligere effekt slik at jeg ikke klarer å kutte tykke stokker like effektivt. Den klarer kun å holde turtallet oppe hvis jeg begrenser matinga og dermed sager mindre effektivt. Normal flis kan den da ikke lage (da mister den fart og stopper), så da må jeg kutte småflis som betyr dobbelt så mye kutting for å skjære gjennom en stokk og da betyr det jo mye mer tidsforbruk og at saga må gå på full gass kanskje dobbelt så lenge, og da hjelper det lite miljømessig at man pr time har noen få prosent mindre forbruk av bensin som erastattes med bioetanol. For slutt resultatet blir j a at jeg bruker ca dobbbelt så mye bensin på samme jobben. Endte opp med å kjøpe meg ei ny og større motorsag så jeg kan klare å kutte over tykke stokker uten å bruke en evighet. Måtte jo litt opp i effekt for å få nok til å klare å kutte på en grei måte.

Har begynt å bare fylle 98 oktan på alle småmotorene mine, men har fortsatt igjen over 50 liter med 95 oktan som jeg må få brukt opp, selv om jeg brukte ca 15 liter på 6 hk påhengsmotor iløpet av mandag og tirsdag. Er der jeg har tenkt å bruke opp mesteparten av 95 oktanen da denne tross alt er ganske ny (under 2 år gammel) og sånn sett hvertfall har slanger som ikke løses opp av bioetanol, så jeg slipper unna med faren for vann i bensinen (men har da annen motor jeg kan bruke hvis den stopper) og at effekten sannsynligvis er dårligere.

Fylte ei 20 liters kanne med 98 oktan på søndag, tror det var over 24 kr/l. Den skal brukes på en 27 år gammel 2-takter på 100 hk (som forøvrig slurpet i seg ca 20 liter igår).
Dobles forbruk med E10 95 kontra 98 oktan under samme type bruk ville jeg kontaktet både importør og SINTEF. For med slike tall er noe veldig galt.
 
Ikke alene på E16 ned fra Valdres i dag, men gikk bedre enn fryktet. Selv om vi endte med å kjører over Klekken og Åsa da vi kom til Hønefoss, for å slippe stå i kø. Google mente vi sparte ganske mye tid på det. Dog er det kun en rute for oss som ikke har barn som blir bilsyke :p
 
Kun noen mil til flyplassen på en nær tom spansk motorvei i dag tidlig, det gikk i fartsgrensen + hele veien.

(At 2018 Qashqai viser seg å være gjennomrustet i dørkarmene på begge sider foran er en annen og tristere sak - rustflekkene ble oppdaget og «reparert» alt for to år siden, at glasstaket lekker fant verkstedet ut først nå.)
 
Kun noen mil til flyplassen på en nær tom spansk motorvei i dag tidlig, det gikk i fartsgrensen + hele veien.

(At 2018 Qashqai viser seg å være gjennomrustet i dørkarmene på begge sider foran er en annen og tristere sak - rustflekkene ble oppdaget og «reparert» alt for to år siden, at glasstaket lekker fant verkstedet ut først nå.)
Hva ruster den av da? Der er vel lite av både salt og regn?
(Og flere som mener at antirustbehandling er helt unødvendig?)
 
Hva ruster den av da? Der er vel lite av både salt og regn?
(Og flere som mener at antirustbehandling er helt unødvendig?)
Basert på det ene bildet jeg har fått fra verkstedet så renner vannet inn i/ ned langs dørkarmen på innsiden, der er det et slags isolasjonsmateriale som enten har trukket vann eller «demmet opp» vannet, og det har rustet igjennom fra baksiden.

Nederst i forkant av dørene, omtrent der karmen svinger bakover.

Saken ligger hos fabrikken, kreativt nok så antyder verkstedet at den 12-års garantien mot gjennomrusting ikke gjelder når det har vært vannlekkasje. (En vannlekkasje som nesten må ha vært der fra dag 1 når det har blitt hull igjennom etter 4 år og bilen går et sted der det er mer enn 300 soldager i året.)
 
Nå har jo vedkommende her inne visst endel ganger han ikke er så nøye med fakta og sannhet…
Kjenner du denne Lexus hybrid eieren som fortalte om dobbelt forbruk a 95 oktan E10 sammenlignet med 98 oktan uten tilsatt biodrivstoff?

Jeg ble selv litt overrasket da han fortalte om så store forskjeller da det er mer enn jeg har opplevd i direkte forbruksøkning, som for min del har blitt bare tilsvarende bioetanoltilsetningen om man ser på hva motoren leverer. Men så blir et jo selvfølgelig en formidabel forbruksøkning når effekten blir akkurat for liten til å få gjort jobben effektivt. Det kan jo sammenlignes litt med å ta forbruksmåling hvor man har nesten nok effekt til få en båt opp i plan, da vil forbruket øke voldsomt. Har selv brukt mer drivstoff med 15 fots båt nesten i plan (akkurat litt for tungt lastet til å komme i plan) enn jeg har brukt samme strekning med samme last forøvrig ved slep av 20 fots snekke med mye groe i sakte fart.

Lexus hybrid eieren fortalte forøvrig at mange ikke tror ham når han forteller om den enorme forbruksøkningen ved bruk av bioetanol, men at han hadde gode målinger på det. Jeg bad ikke om å få beviser på dette, men kan da likevel videreformidle at han har samme erfaring som meg, bare i enda mer ekstrem variant.

Konklusjonen blir hvertfall uansett den samme, det er ikke miljøvennlig å tilsette bioetanol i drivstoffet til mange av motorene som er laget for rein bensin uten bioetanol. Så ligger forskjellen i om man bare svir av bioetanol i tillegg til den fossile bensinen, eller om man pga denne bioetanolen i tillegg øker forbruket av fossilt drivstoff.

Så kan det jo hende noen moderne motorer som er laget for å ta imot bioetanol kan takle det greit, men uansett synd vi skal tvinge dette inn i de motorene som ikke er laget for slikt og hvor dette bare gjør ugang. Og ugangen består dessverre ikke bare i økt forbruk, men også økt brannfare fordi de tærer opp bensinslanger og problemer fordi bioetanolen trekker til seg mer vann enn rein bensin og da kan det lett bli motorstopp som igjen kan gi store utslipp når båter knuses i fjæra.

For et par dager siden fylte jeg 60 liter 98 oktan i Sagesund (Tvedestrand). Har nå brukt opp ca 40 av disse literne og må da ta en vurdering av om jeg kan rekke til ei pumpe med 98 oktan med det jeg har igjen eller om jeg bør frakte 98 oktan noen mil i dieselbil for å innrette meg etter miljøvernernes sabotasje mot oss båtfolk.
 
Jeg snakket med en som har Lexus hybrid og han fortalte at han fikk ca dobbelt så høyt forbruk med 95 oktan E10 sammenlignet med 98 oktan uten denne bioetanolen. Vet ikke om det er oktanene eller bioetanolen som utgjør forskjellen, men har jo selv erfart at forbruket stiger like mange prosent som det man putter inn av bioetanol, så hvor miljøvennlig det er å brenne av bioetanol i tillegg til bensinen kan jo diskuteres.

Jeg er ikke så flink til eller nøye med å måle forbruk, og det blir jo litt unøyaktig å ta utgangspunkt i tripptelleren hvis man ikke kjører de samme distansene på strøm og bensin fra gang til gang.

Når det er sagt har jeg ikke merket noen store forskjeller fra 95 til 98 ennå, men den siste tanken har stort sett blitt kjørt med fullt bagasjerom, skiboks, unger og samboer. Det er ikke ideelle forhold for å sjekke om bilen gjør 0 til 100 på over eller under 5 sekunder.

Forbruket later også til å fortsatt ligge på rundt 0,7 på mila, men det er de på Volvo-gruppene på facebook som mener T8-modellene deres går sykt mye bedre og bruker mindre - så jeg får gi det litt tid til. Fylte 50 nye liter i dag. Til 20,79 per liter på den lokale Essoen var det nesten et røverkjøp.
 
Ble en tur tur-retur gjennom Oslofjordtunnellen søndag. Så da får man alltids irritert seg over hvor elendig veien er fra Røyken til E18, enten man kjører via Lier eller Asker.
 
God søndag!

Eggene er kokt og kaffen traktet.

Og time bestilt for påsrtting av sommerhjul neste uke!
 
Ble en tur tur-retur gjennom Oslofjordtunnellen søndag. Så da får man alltids irritert seg over hvor elendig veien er fra Røyken til E18, enten man kjører via Lier eller Asker.
Jeg kunne kjørt der i dag, men valgte å kjøre om Oslo. Er stort sett raskere og smidigere hvis det ikke er mye trafikk.

E18 og E6 kombo på meg i dag der altså.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp