Jeg har ikke funnet noen elbil som passer til mitt bruk.Jeg kjører BMW i4, hvis det var det du lurte på rosmebraad. Tror egentlig ikke det er noen bedre elbiler der ute for min bruk, de bedre alternativene har bensin.
Da jeg kjøpte D-Max ifjor var det vel ikke en eneste elektrisk pickup på det norske markedet, etterhvert kom den kinesiske Maxus T-90 eller hva den nå heter, en bakhjulsdrevet pickup som dermed har mye dårligere fremkommelighet . enn min firehjulsdrevne pickup med lavserie og sperre bak. Maxus har en fra-pris som er noe over de 575.000 kr jeg betalte for min splitter ny med vinterhjul, hengerfeste, planinnlegg og Defa. Maxus har batteripakka liggende på et av de mest sårbare stedene på en pickup, nemlig under. Og lenger bak så er det diverse skjeve kontakter og dårlig beskyttet elektronikk som som jeg antar lett kan bli skadet om man rygger inn i et område med mye kvist (slik jeg gjorde senest igår). Båten min på henger veier 1200-1300 kg, mens Maxus ikke kan trekke tyngre henger enn 1000 kg på lovlig vis. At kineske ting ofte ikke har helt god kvalitet og holdbarhett taler for å unngå Maxus. Konklusjonen er at Maxus ikke ville vært aktuell for meg.
Nylig ble de første Ford F-150 Lightening registrert i Norge. En elektrisk pickup til ca 1,2 millioner som da er det dobbelte av hva jeg betalte for min dieseldrevne pickup. Leste nettopp at med pen kjøring i -12 grader kunne den klare nesten 300 km, altså ikke engang turen til hytta går an uten å lade da. Og det var basert på forbruk og batteristørrelse, mens det ofte er noe som bevares som utilgjengelig slik at reell rekkevidde blir mindre enn prosentene eller mengden man lader skulle tilsi. Forden til 1,2 millioner har forøvrig en nyttelast på 535 kg, eller litt over halvparten av mine 1010 kg nyttelast. Hadde jeg bukt Forden på samme måte som min egen pickup så ville det vel blitt overlast ca 8-10 ganger bare hittil i desember. Og det er før man ser på vektfordeling og tar hensyn til at vedlass hovedsakelig øker vekten på bakakselen. Men den kan da i det minste trekke NESTEN like tung henger som min diesel-pickup (3490 mot 3500 kg). Eneste positive må vel være at drivstoffet kanskje er litt billigere, men med en prisdifferanse på over 600.000 kr for bilen så betyr det at jeg for de pengene kunne fått diesel nok til ca 400.000 km (20 kr/l, 0,75 l/mil). Så mange km vil nok ikke en elektrisk pickup holde, og strømmen til den er jo ikke gratis heller, så det regnestykket går ikke i favør elbil. Konkklusjon blir at For sin elektriske pickup ikke er noen god løsning for meg.