God søndag!

Jeg kjører BMW i4, hvis det var det du lurte på rosmebraad. Tror egentlig ikke det er noen bedre elbiler der ute for min bruk, de bedre alternativene har bensin.
Jeg har ikke funnet noen elbil som passer til mitt bruk.

Da jeg kjøpte D-Max ifjor var det vel ikke en eneste elektrisk pickup på det norske markedet, etterhvert kom den kinesiske Maxus T-90 eller hva den nå heter, en bakhjulsdrevet pickup som dermed har mye dårligere fremkommelighet . enn min firehjulsdrevne pickup med lavserie og sperre bak. Maxus har en fra-pris som er noe over de 575.000 kr jeg betalte for min splitter ny med vinterhjul, hengerfeste, planinnlegg og Defa. Maxus har batteripakka liggende på et av de mest sårbare stedene på en pickup, nemlig under. Og lenger bak så er det diverse skjeve kontakter og dårlig beskyttet elektronikk som som jeg antar lett kan bli skadet om man rygger inn i et område med mye kvist (slik jeg gjorde senest igår). Båten min på henger veier 1200-1300 kg, mens Maxus ikke kan trekke tyngre henger enn 1000 kg på lovlig vis. At kineske ting ofte ikke har helt god kvalitet og holdbarhett taler for å unngå Maxus. Konklusjonen er at Maxus ikke ville vært aktuell for meg.

Nylig ble de første Ford F-150 Lightening registrert i Norge. En elektrisk pickup til ca 1,2 millioner som da er det dobbelte av hva jeg betalte for min dieseldrevne pickup. Leste nettopp at med pen kjøring i -12 grader kunne den klare nesten 300 km, altså ikke engang turen til hytta går an uten å lade da. Og det var basert på forbruk og batteristørrelse, mens det ofte er noe som bevares som utilgjengelig slik at reell rekkevidde blir mindre enn prosentene eller mengden man lader skulle tilsi. Forden til 1,2 millioner har forøvrig en nyttelast på 535 kg, eller litt over halvparten av mine 1010 kg nyttelast. Hadde jeg bukt Forden på samme måte som min egen pickup så ville det vel blitt overlast ca 8-10 ganger bare hittil i desember. Og det er før man ser på vektfordeling og tar hensyn til at vedlass hovedsakelig øker vekten på bakakselen. Men den kan da i det minste trekke NESTEN like tung henger som min diesel-pickup (3490 mot 3500 kg). Eneste positive må vel være at drivstoffet kanskje er litt billigere, men med en prisdifferanse på over 600.000 kr for bilen så betyr det at jeg for de pengene kunne fått diesel nok til ca 400.000 km (20 kr/l, 0,75 l/mil). Så mange km vil nok ikke en elektrisk pickup holde, og strømmen til den er jo ikke gratis heller, så det regnestykket går ikke i favør elbil. Konkklusjon blir at For sin elektriske pickup ikke er noen god løsning for meg.
 
Jeg har ikke funnet noen elbil som passer til mitt bruk.

Da jeg kjøpte D-Max ifjor var det vel ikke en eneste elektrisk pickup på det norske markedet, etterhvert kom den kinesiske Maxus T-90 eller hva den nå heter, en bakhjulsdrevet pickup som dermed har mye dårligere fremkommelighet . enn min firehjulsdrevne pickup med lavserie og sperre bak. Maxus har en fra-pris som er noe over de 575.000 kr jeg betalte for min splitter ny med vinterhjul, hengerfeste, planinnlegg og Defa. Maxus har batteripakka liggende på et av de mest sårbare stedene på en pickup, nemlig under. Og lenger bak så er det diverse skjeve kontakter og dårlig beskyttet elektronikk som som jeg antar lett kan bli skadet om man rygger inn i et område med mye kvist (slik jeg gjorde senest igår). Båten min på henger veier 1200-1300 kg, mens Maxus ikke kan trekke tyngre henger enn 1000 kg på lovlig vis. At kineske ting ofte ikke har helt god kvalitet og holdbarhett taler for å unngå Maxus. Konklusjonen er at Maxus ikke ville vært aktuell for meg.

Nylig ble de første Ford F-150 Lightening registrert i Norge. En elektrisk pickup til ca 1,2 millioner som da er det dobbelte av hva jeg betalte for min dieseldrevne pickup. Leste nettopp at med pen kjøring i -12 grader kunne den klare nesten 300 km, altså ikke engang turen til hytta går an uten å lade da. Og det var basert på forbruk og batteristørrelse, mens det ofte er noe som bevares som utilgjengelig slik at reell rekkevidde blir mindre enn prosentene eller mengden man lader skulle tilsi. Forden til 1,2 millioner har forøvrig en nyttelast på 535 kg, eller litt over halvparten av mine 1010 kg nyttelast. Hadde jeg bukt Forden på samme måte som min egen pickup så ville det vel blitt overlast ca 8-10 ganger bare hittil i desember. Og det er før man ser på vektfordeling og tar hensyn til at vedlass hovedsakelig øker vekten på bakakselen. Men den kan da i det minste trekke NESTEN like tung henger som min diesel-pickup (3490 mot 3500 kg). Eneste positive må vel være at drivstoffet kanskje er litt billigere, men med en prisdifferanse på over 600.000 kr for bilen så betyr det at jeg for de pengene kunne fått diesel nok til ca 400.000 km (20 kr/l, 0,75 l/mil). Så mange km vil nok ikke en elektrisk pickup holde, og strømmen til den er jo ikke gratis heller, så det regnestykket går ikke i favør elbil. Konkklusjon blir at For sin elektriske pickup ikke er noen god løsning for meg.
Litt mer matnyttig: Hva syns du om Detroits pickuper på bensin? Altså RAM 1500, F-150 og Silverado?
 
Her ble det kjørt fra Beitostølen til Asker. Såpass kjipt skiføre etter gårsdagen mildvær at vi kjørte etter frokost og pakking. Do og matstopp i Hallingby….uten å lade. Det er passasjerene og ikke bilen som har alt for kort rekkevidde
 
God jul.

Får se om jeg slipper kjøre noe i dag. Eller om vi finner ut vi har glemt noe og jeg sendes til nærmeste Joker.

Bilen fikk seg en vask i går, mens jeg handlet.
 
God jul.

Får se om jeg slipper kjøre noe i dag. Eller om vi finner ut vi har glemt noe og jeg sendes til nærmeste Joker.

Bilen fikk seg en vask i går, mens jeg handlet.
God søndag og god jul.

Helgen 'synges' igjen inn av 2.0 TDI i 17-tiden.
 
Riktig god søndag!
Nyt freden (ellee jobben)
på første 'hverdags'søndagen etter jul og nyttår.

Ingen kjøring her. Der er kaldt. Blir gjerne en kaffetrakting på ettermiddagen.
 
Her ble den en tur frem, også tilbake, gjennom Oslofjordtunnellen. Temperaturer ute mellom -11 og -20. Men ved inngangen til tunnellen var det -12, og inne i tunnellen oppe i +8. Så greie 20 graders temperaturforskjell der.
 
God søndag!

Var litt usikker på hvor denne passet, men vi tar den her. Det har vært flere innlegg om Frithjof Arngren i "denne forumgruppen" opp igjennom årene.

Han hadde en Porsche 911 (993) Turbo-R i mange år, og nå har denne bilen dukket opp for salg i USA etter at den er eksportert dit. Dette har vært et økende tendens over noe tid nå, for det forsvinner spesielle biler ut av landet hver måned.

 
Fin bil, men "Dark Rootwood interior trim" er ikke helt etter min smak. Faktisk første gangen jeg har sett en Porsche 911 med trepanel.
1704663625000.jpeg
 
Så bra kjøring som det kan bli på denne tiden av året. Nysnø så snødekte veier. En fjellvei var veldig glatt. Etter mange triste dager på kjedelige veier var dette en opptur. Endelig litt bilkjøring igjen, ikke bare transport. I tillegg var det veldig bra snø på fjellet.
 
God søndag!

Har traktet et par kopper Kjeldsberg til frokostlunsjen.
Ingen kjøring, det advares jo mot slikt om dagen. Ligger fortsatt på over 3/4 igjen av nyttårsfyllingene.
 
40 mil kjøring i dag og det samme fredag. Opp og ned vestlandet, ytre en vei og indre motsatt. I dag var det lite biler på veien og gode kjøreforhold. Egentlig litt kjedelig. Fredag var kvalitet med mye nysnø. Så like mange brøytebiler som personbiler. Litt problem ved veigrep ut av svinger.
 
Litt mer matnyttig: Hva syns du om Detroits pickuper på bensin? Altså RAM 1500, F-150 og Silverado?
Amerikanske Detroit bensin pickup er på mange måter ålreite biler, men de er lit tørste og fordi avgfts-politikerne i Norge ikke liker dem så blir de jo veldig dyre. Jeg har faktisk bare kjørt en av dem og det er F-150 Lariat fra ca årtusenskiftet med 270 hk og registrert som lastebil. Jeg kjørte og kjøpte noen hydraulikkslanger vi trengte til en hjullaster som hadde fått lekkasje, mens jeg ventet på pressing av slanger i butikken kjøpte jeg litt vernutstyr til motorsagbruk i samme butikken. Dette var på forrige arbeidsplassen min og det var sjefens bil. Grei bil å kjøre synes jeg. På nåværende arbeidsplass har vi forøvrig egen maskin for pressing koblinger på hydraulikkslanger.

Jeg kommer i farta bare på 10 pickuper jeg har kjørt (men kommer ofte på flere etterhvert om jeg skal telle antall kjørte av en biltype), hvorav 7 firehjulsdrevne og 3 med forhjulstrekk. Har du kjørt mange pickuper?
Så kom jeg plutselig på at jeg har kjørt et par Mitsubishi L200 (hvorav ene med hengeren min full av ved), så da er jeg oppe i 12 pickuper jeg har kjørt.

På jobben er jeg for tiden den eneste som kjører pickup til jobben, men det er hvertfall en til som har pickup (HiLux), men som pleier å kjøre andre biler nå for tiden.

Tilbake til avgifter og priser så sjekket jeg før bilkjøp hvordan Ford Ranger var priset og der var det ca 700.000 kr for diesel og ca 1,2 mill for bensin. Ganske ekstremt mye dyrere for bensin selv om vel våre vingle-politikere for tiden mener diesel er verstingen. det kan jo hende det er litt ulikt utstyrsnivå som følger med de ulike motorene, også var det vel litt flere hk i bensinmotoren, men neppe så mye at det utgjør an halv million.

Prøvekjørte ikke Ranger da de var midt mellom to modeller der den gamle var utsolgt og det ikke var kommet inn noen demobil av den nye og de ikke visste når den kom. Dette er forøvrig en bil som skulle bygges sammen med VW Amarok, så den er nok ikke så veldig amerikansk. Av samme årsak prøvekjørte jeg heller ikke Amarok. Prøvekjørte faktisk kun HiLux og D-Max. Var innom Nissan for å finne ut mer om Navara, men Nissan hadde sluttet med pickup.

Så over til trådens egentlig tema. God Søndag! Denne søndagen har bilkjøringa kun bestått av at jeg har flyttet på bilen min så jeg fikk frest bort snø fra innkjørselen. Snømengdene som har falt siden forrige snøryddig i innkjørselen 1. nyttårsdag er jo i og for seg ikke noen grunn til å frese bort snøen enda da det fortsatt er fremkommelig med god margin (til tross for alt man leser om av ekstremvær i avisene er på østlandet). Men pga regnet som skal komme så tenkte jeg det var greit å få unna snøen så den ikke blir kram og pakker seg i freseren (selv om den har blitt mye bedre etter at jeg modifiserte den litt).

Nå skal det atter en gang bli ekstreme kjøreforhold ifølge avisene. Eller for å være mer presis så skal det falle ca 7mm regn iløpet av mandagen her jeg bor. Med firehjulstrekk, gode piggdekk og 4 hurtigkjettinger liggende baki bilen i beredskap så tror jeg ikke det regnværet skal by på så store problemer. Ifølge brosjyra takler bilen 80 cm vadedybde, men siden gulvet er bare 55 cm over bakken så tenker jeg det kan være lurt å ikke ta turen uti dypere vann enn det.
 
Amerikanske Detroit bensin pickup er på mange måter ålreite biler, men de er lit tørste og fordi avgfts-politikerne i Norge ikke liker dem så blir de jo veldig dyre. Jeg har faktisk bare kjørt en av dem og det er F-150 Lariat fra ca årtusenskiftet med 270 hk og registrert som lastebil. Jeg kjørte og kjøpte noen hydraulikkslanger vi trengte til en hjullaster som hadde fått lekkasje, mens jeg ventet på pressing av slanger i butikken kjøpte jeg litt vernutstyr til motorsagbruk i samme butikken. Dette var på forrige arbeidsplassen min og det var sjefens bil. Grei bil å kjøre synes jeg. På nåværende arbeidsplass har vi forøvrig egen maskin for pressing koblinger på hydraulikkslanger.

Jeg kommer i farta bare på 10 pickuper jeg har kjørt (men kommer ofte på flere etterhvert om jeg skal telle antall kjørte av en biltype), hvorav 7 firehjulsdrevne og 3 med forhjulstrekk. Har du kjørt mange pickuper?
Så kom jeg plutselig på at jeg har kjørt et par Mitsubishi L200 (hvorav ene med hengeren min full av ved), så da er jeg oppe i 12 pickuper jeg har kjørt.

På jobben er jeg for tiden den eneste som kjører pickup til jobben, men det er hvertfall en til som har pickup (HiLux), men som pleier å kjøre andre biler nå for tiden.

Tilbake til avgifter og priser så sjekket jeg før bilkjøp hvordan Ford Ranger var priset og der var det ca 700.000 kr for diesel og ca 1,2 mill for bensin. Ganske ekstremt mye dyrere for bensin selv om vel våre vingle-politikere for tiden mener diesel er verstingen. det kan jo hende det er litt ulikt utstyrsnivå som følger med de ulike motorene, også var det vel litt flere hk i bensinmotoren, men neppe så mye at det utgjør an halv million.

Prøvekjørte ikke Ranger da de var midt mellom to modeller der den gamle var utsolgt og det ikke var kommet inn noen demobil av den nye og de ikke visste når den kom. Dette er forøvrig en bil som skulle bygges sammen med VW Amarok, så den er nok ikke så veldig amerikansk. Av samme årsak prøvekjørte jeg heller ikke Amarok. Prøvekjørte faktisk kun HiLux og D-Max. Var innom Nissan for å finne ut mer om Navara, men Nissan hadde sluttet med pickup.

Så over til trådens egentlig tema. God Søndag! Denne søndagen har bilkjøringa kun bestått av at jeg har flyttet på bilen min så jeg fikk frest bort snø fra innkjørselen. Snømengdene som har falt siden forrige snøryddig i innkjørselen 1. nyttårsdag er jo i og for seg ikke noen grunn til å frese bort snøen enda da det fortsatt er fremkommelig med god margin (til tross for alt man leser om av ekstremvær i avisene er på østlandet). Men pga regnet som skal komme så tenkte jeg det var greit å få unna snøen så den ikke blir kram og pakker seg i freseren (selv om den har blitt mye bedre etter at jeg modifiserte den litt).

Nå skal det atter en gang bli ekstreme kjøreforhold ifølge avisene. Eller for å være mer presis så skal det falle ca 7mm regn iløpet av mandagen her jeg bor. Med firehjulstrekk, gode piggdekk og 4 hurtigkjettinger liggende baki bilen i beredskap så tror jeg ikke det regnværet skal by på så store problemer. Ifølge brosjyra takler bilen 80 cm vadedybde, men siden gulvet er bare 55 cm over bakken så tenker jeg det kan være lurt å ikke ta turen uti dypere vann enn det.
Jeg har 'skremmende' lite erfaring med pickup. Har bare kjørt en S10 av hva jeg kommer på i farta.
Lite muligheter for sånn kjøring. (Eller skal vi si at jeg unngår mulighetene.)

Kunne selvsagt tenkt meg å sjekket ut diverse Detroit/Flintmodeller, men det er vel nisjemodeller i Norge.
 
God søndag!
Kjeldsberg ble traktet.

Takk for bilinteresse, takk for standpunkter. Spennende å høre gode fremstillinger av andre synspunkt og ståsteder enn sine egne!

Ingen kjøring i dag heller, holder seg inne i ruskeværet.
NULL bensinfylling i januar heller. Trenger sommerkjøring så dekk og 12v-batterier får litt omsetning.
 
Noen timer i bilen i dag også. Som vanlig for å finne bra snø. Helt naturlig at det var skikkelig vinterføre. Lett gasspådrag og bilen var sidelengs. Når det først er vinterdekk på bilen kan det gjerne være føre som nå.
 
Ble en tur i de bakre setene i en Uber XL. Også bakerst og øverst i en engelsk to-etasjers buss.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp