Bensin- og dieselpriser

"Riktige skatter og avgifter" er en balansegang.
Når Siv Jensen var finansminister så økte staten inntektene ved å sette ned skatter og avgifter.

Denne regjeringen er tidenes mest næringsfiendtlige. De bryr seg ikke uansett hvor mange arbeidsplasser som går tapt grunnet skyhøye strømpriser og også drivstoffpriser.

Erna kommer ikke til å endre på noe i forhold til Støre, så det er opp til velgerne om de vil ta vare på arbeidsplassene og ha lavere utgifter. Det sagt så er det mange fornuftige politikere i Høyre, men de slipper ikke frem. Erna opptar all plass.
Speaking of, sjekk Drammens Dasspapirfabrikk jeg lagde tråd om på Politikk-Innenriks. De nevner flytting til Sverige bla. pga. strømpriser.
 
Selvsagt har jeg ikke det, har du?
Hvordan ser du for deg prisutviklingen? At det er avgiftene det står på, mens oljeaktørene er nøkterne og forsikrige i sin prisberegning og tenker på lommeboken til små forbrukere?
Som i tråden nevnt flere ganger skjønner ikke vi angivelig vanlige folk hvordan de kan hoppe prisen med 5-6 kr uten å enten tjene veldig mye eller veldig lite.
Og oljebransjen har jo sine store og små Rockefellere.
Så du innrømmer at du ikke aner hva bensinselskapene har av påslag og fortjeneste, men allikevel påstår du at påslaget og fortjenesten er enorm!
Kaster du alltid ut påstander du egentlig ikke aner om er korrekte eller gjelder det bare i dette tilfellet, fordi du irriterer deg over høye priser på drivstoff?
Og selvfølgelig er det kostnadene/innkjøpsprisen på diesel/bensin og statens avgifter som er hovedårsaken til høye drivstoffpriser. Jeg limer inn under her et svar jeg tidligere skrev til en annen her inne.
Du må også skille mellom oljeselskapene og bensinselskapene. Det kan være, og er, enorme overskudd for oljeselskapene, mens bensinselskapene driver med veldig små marginer.


En råoljepris nå på $ 90 og en dollarkurs på ca 10.90 medfører at råolje koster ca NOK 6,15 per liter. Drivstoffavgiftene for bensin er nå 7,34 per liter, så hvis vi legger sammen disse to får vi ca 13,50 per liter i kostpris for bensinselskapene. Legg på moms ut til kundene så er kostprisen for bensin 16,87.

Og dette er før vi tar med at bensinselskapene har utgifter til raffinering av råoljen, transport ut til bensinstasjonene og til driften av bensinstasjonene.
Jeg vil si at ved en bensinpris på under 20 kroner, så er det ikke mye (om noe ) igjen til fortjeneste for bensinselskapene.
 
Hvorfor må oljelandet Norge - som er et veldig langt og grisgrendt land ha de største avgiftene og de høyeste bensinprisene med over 3000 milliarder på bok?
Vi har, i likhet med veldig mange andre land i Europa høye avgifter på drivstoff, men det er en myte at vi har de høyeste prisene på drivstoff.
Bare i Europa var det i mars måned 9 land som hadde høyere drivstoffpriser enn oss.


https://tradingeconomics.com/country-list/gasoline-prices?continent=europe
 
FrP sitt landsmøte, der er de vel de eneste som nevner at drivstoffprisene må ned, hvis Høyre får viljen sin skal vi opp til 30 kr literen ifølge Listhaug, synes det var litt voldsomt.

AP og Høyre er altfor like i tankegang.
 
Vi har, i likhet med veldig mange andre land i Europa høye avgifter på drivstoff, men det er en myte at vi har de høyeste prisene på drivstoff.
Bare i Europa var det i mars måned 9 land som hadde høyere drivstoffpriser enn oss.


https://tradingeconomics.com/country-list/gasoline-prices?continent=europe
Ja, det varierer fra måned til måned og år til år. I fjor var vi f.eks. 3. dyrest i verden på et tidspunkt.
Og ikke skjønner jeg hvordan de kommer frem til den prisen i Norge når prisen stadig er over 25 kr/l heller.

Men, uansett, det rike oljelandet Norge har mye større avstander enn alle andre europeiske land. Samt at bilavhengigheten er større grunnet begrensede muligheter for tog f.eks.
Alt borger for at bensin -og dieselprisen skulle vært lavest i Norge av europeiske land - ikke blant de aller dyreste landene. Og det skyldes den enorme bensinavgiften som det store flertallet stemmer FOR.
 
Så du innrømmer at du ikke aner hva bensinselskapene har av påslag og fortjeneste, men allikevel påstår du at påslaget og fortjenesten er enorm!
Kaster du alltid ut påstander du egentlig ikke aner om er korrekte eller gjelder det bare i dette tilfellet, fordi du irriterer deg over høye priser på drivstoff?
Og selvfølgelig er det kostnadene/innkjøpsprisen på diesel/bensin og statens avgifter som er hovedårsaken til høye drivstoffpriser. Jeg limer inn under her et svar jeg tidligere skrev til en annen her inne.
Du må også skille mellom oljeselskapene og bensinselskapene. Det kan være, og er, enorme overskudd for oljeselskapene, mens bensinselskapene driver med veldig små marginer.


En råoljepris nå på $ 90 og en dollarkurs på ca 10.90 medfører at råolje koster ca NOK 6,15 per liter. Drivstoffavgiftene for bensin er nå 7,34 per liter, så hvis vi legger sammen disse to får vi ca 13,50 per liter i kostpris for bensinselskapene. Legg på moms ut til kundene så er kostprisen for bensin 16,87.

Og dette er før vi tar med at bensinselskapene har utgifter til raffinering av råoljen, transport ut til bensinstasjonene og til driften av bensinstasjonene.
Jeg vil si at ved en bensinpris på under 20 kroner, så er det ikke mye (om noe ) igjen til fortjeneste for bensinselskapene.
Takk for presisering!

Ja, jeg innrømmer gjerne å ikke ha konkrete tall for detaljistleddets påslag:
Jeg lever kanskje litt mer i tiden da man hadde én aktør, Statoul, med borring, raffineri og detaljsalg. Ihvertfall på logo/papiret.
Så er det stadig dette jeg ikke skjønner: Om påslaget er så lite, hvordan kan de da hoppe med 6 kr?
Jeg personlig påvirkes lite av drivstoffpriser. Men for firmabiler og langkjørere er det viktigere.

Se klipp fra Nettavisen august 23: Raffineripåslagene har økt. Ja, det er et annet ledd enn detaljistleddet.
Hvorfor 'gidder'de drive bensinstasjon om påslaget er så stor? Fordi driftsløyve er for bensinstasjon mens det egentlig er kiosk de tjener på? Og Uno X? Er drt for å lokke folk til Remaen ved siden av?

Screenshot_20240421-122451_Chrome.jpg
 
Da er det 3 kroner forskjell på diesel og bensin her. Vanligvis har de ligger ganske likt, spør meg ikke hvorfor.

21,49 for diesel er uansett for dyrt så står over.
 
Kr 19,79 for 95 i dag.
Da tror jeg at jeg fyller, er en stund siden jeg har sett 19 tallet her i byen.
 
Øst for Oslo var det kr 17,66 for bensin(95) på formiddagen i dag, men hadde full tank. Men sikkert mang som fikk fylt opp til en uvanlig hyggelig pris.
 
Nå har prisen "min" ligget på over 24 helt fra mandag formiddag. Noe slikt har aldri skjedd før.
Men jeg kan fint fylle i nabolandet og spare 5 kroner per liter (selv med kurs og bankpåslaget).
Men ikke alle kan jo det.

Så har man i nabolandet kuttet ut en avgift. Med å kutte tilsvarende kunne man også her ha samme pris.
 
Har ikke fylt tanken på en god stund da jeg bare har hatt småturer.
Men registrerer at det er slutt på priser under 20 kroner.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp