Bensin- og dieselpriser

Nissan Leaf 2013-2014 som en del sitter på selges til altfor høye priser på Finn. Du sitter kanskje med 8-10 mils rekkevidde på full lading.

Ser at i England selges de samme bilene til 1500 pund, eller opp mot 20000,- mens i Norge må du ut med 40000,- for å finne en i kjørbar stand, og da har den gjerne gått over 100-150000 km.

Skal du ha en billig bybil får de sette ned disse til 20-30k i Norge, jeg kan kjøpe en Toyota Yaris på diesel til 25000,- som er EU godkjent. 2010-2012 modell
Ja, og det er jo en vits. Holder ikke til hytta engang, omtrent samme rekkevidde som en hybrid.
Populære og kostbare el-Golf har også elendig rekkevidde med ca. 20 mil i snitt (sommer/vinter). Kan ikke kalles bruksbiler slike biler. Hvorfor kjøper folk noe sånt?
 
Ja, og det er jo en vits. Holder ikke til hytta engang, omtrent samme rekkevidde som en hybrid.
Populære og kostbare el-Golf har også elendig rekkevidde med ca. 20 mil i snitt (sommer/vinter). Kan ikke kalles bruksbiler slike biler. Hvorfor kjøper folk noe sånt?
Til hytta? Skal jo slite med noen få mil om vinteren. Absolutt ikke noen turbil. Passer vel innen sentrum om man har kontakt og parkeringsplass. Generelt høye bruktpriser i Norge syns jeg.
 
Og her kommer det morsomme svaret , er dere klare alle elbileiere???
Det er like dyrt med hurtiglading som å fylle diesel!

Regnestykket er gjort med en literpris på 22 kroner, med andre ord er det faktisk billigere for oss som leter etter tilbudene, 18.49 i går.


 
Er det et klart mønster ?
I alle fall på mine nærmeste trakter.

(1) Man har en gitt pris som varer x antall dager.
(2) Så setter man gjerne for noen timer eller noen få dager en pris med flere kroner høyere.
(3) Så går man ned igjen til 20-30 øre (ltt ettersom) høyere enn det jeg sier i den første setningen.

Så gjentas dette mønsteret.
Sant kan man en stakket stund ha en pris en god del lavere enn utgangspunket (1).
 
Og her kommer det morsomme svaret , er dere klare alle elbileiere???
Det er like dyrt med hurtiglading som å fylle diesel!

Regnestykket er gjort med en literpris på 22 kroner, med andre ord er det faktisk billigere for oss som leter etter tilbudene, 18.49 i går.


Menne, hurtiglade er jo ikke noe man gjør så fryktelig mange ganger i løpet av året? Hvor ofte fyller man diesel?
Jeg betaler mer i Bompenger på elbilen enn jeg gjør for hurtiglading, og enda så betaler jeg halv pris av hva en fossil betaler i bommen.

Sett ned prisen på drivstoff til 10kr literen, fjern alle bomstasjoner, fjern moms på fossilbiler under 500k så skal jeg vurdere en igjen jeg. Driter jo ikke penger, så jeg velger det som tar meg fra A-Å billigst mulig. Og enda om man gjør det over er jeg usikker på om det er lønnsomt.
 
Menne, hurtiglade er jo ikke noe man gjør så fryktelig mange ganger i løpet av året? Hvor ofte fyller man diesel?
Jeg betaler mer i Bompenger på elbilen enn jeg gjør for hurtiglading, og enda så betaler jeg halv pris av hva en fossil betaler i bommen.

Sett ned prisen på drivstoff til 10kr literen, fjern alle bomstasjoner, fjern moms på fossilbiler under 500k så skal jeg vurdere en igjen jeg. Driter jo ikke penger, så jeg velger det som tar meg fra A-Å billigst mulig. Og enda om man gjør det over er jeg usikker på om det er lønnsomt.

Så du tror alle nordmenn med elbil har hjemmelader? Alle de som bor i boligblokker i Oslo , Bergen og her i Kristiansand er da uenig med deg.

Har du en gammel Tesla fra 2016 kan man vel lade gratis, men ellers blir dette kostbart for en som ikke har hjemmelader.
 
Så du tror alle nordmenn med elbil har hjemmelader? Alle de som bor i boligblokker i Oslo , Bergen og her i Kristiansand er da uenig med deg.

Har du en gammel Tesla fra 2016 kan man vel lade gratis, men ellers blir dette kostbart for en som ikke har hjemmelader.
Men ladingen kan være nedskrudd på sånne, kjørte en som begynte på 70 kW og dabbet avbtil 30 kW. Da blir det tidkrevende og KJEDELIG å 'lade gratis'. Bilholdet koster jo en del.
 
Akkurat hjemme fra en tur til Sverige, der kostet diesel 3kr mer enn bensinen, mens her er det motsatt. Hva er årsaken til det, noen som vet?
..dere skulle bare visst hva diesel og bensin ferdig raffinert virkelig koster pr liter.................staten raner oss med avgifter, isteden for å subsidiere drivstoffet til norske borgere.
 
..dere skulle bare visst hva diesel og bensin ferdig raffinert virkelig koster pr liter.................staten raner oss med avgifter, isteden for å subsidiere drivstoffet til norske borgere.
Skulle visst fabrikkpriser på både bil og bensin...... mesteparten av kundens utgift er jo påslag, skatter, marginer og fortjeneste!
 
..dere skulle bare visst hva diesel og bensin ferdig raffinert virkelig koster pr liter.................staten raner oss med avgifter, isteden for å subsidiere drivstoffet til norske borgere.
Forøvrig en fantastisk PR-operasjon for drivstoffbransjen at folk og politikk mest er opptatt av å krangle om avgifter (som jo skal finansiere helsetilbud og naver'n.) mens bransjens enorrme påslag og fortjeneste stort sett går under radaren......
Se bare på Listhaugs FrP-tale idsg; Skylder på Høyre og regjeringen for drivstoffprisene.
Sier hun noe om at prisene hopper med 4-6 kr på samme avgiftsmaler?
 
Forøvrig en fantastisk PR-operasjon for drivstoffbransjen at folk og politikk mest er opptatt av å krangle om avgifter (som jo skal finansiere helsetilbud og naver'n.) mens bransjens enorrme påslag og fortjeneste stort sett går under radaren......
Se bare på Listhaugs FrP-tale idsg; Skylder på Høyre og regjeringen for drivstoffprisene.
Sier hun noe om at prisene hopper med 4-6 kr på samme avgiftsmaler?
Siden du tydeligvis vet hva bensinselskapene har av enorme påslag og fortjeneste, så hadde det vært fint om du kunne opplyse oss andre om disse tallene.....
 
Siden du tydeligvis vet hva bensinselskapene har av enorme påslag og fortjeneste, så hadde det vært fint om du kunne opplyse oss andre om disse tallene.....
Selvsagt har jeg ikke det, har du?
Hvordan ser du for deg prisutviklingen? At det er avgiftene det står på, mens oljeaktørene er nøkterne og forsikrige i sin prisberegning og tenker på lommeboken til små forbrukere?
Som i tråden nevnt flere ganger skjønner ikke vi angivelig vanlige folk hvordan de kan hoppe prisen med 5-6 kr uten å enten tjene veldig mye eller veldig lite.
Og oljebransjen har jo sine store og små Rockefellere.

Jeg skjønner heller ikke at der skal bli dramatiske endringer i prisene ved ditt eller datt av regjeringsalternativer.

Men man tror vel ikke at oljeselskapene/drivstoffselgerne driver veldedighet mens det er avgifter som bestemmer prisen?

Screenshot_20240420-202104_Chrome.jpg
 
Forøvrig 20-tallet nå, når får vi se 25 og 26 igjen?

Og her, i 2022, var det snakk om FrP-pris på rundt 15 kr:

De ville (vil?) ha vekk avgifter på ca 7 kr/liter. Og likevel hopper prisen opp og ned ca. 80% av dette 'FrP-tillegget'.
Begynner å gå tom for bensin siden siste påfylling ... så vidt over kr 18,- pr/l.
I dag var prisen ca. 20 kroner i Trondheim for 95. Et øyeblikk ble jeg fristet til å fylle litt, men stod i mot.
Lar meg ikke lure til å akseptere priser over 20 kroner literen, så venter til det er tomt før jeg fyller for ca. 200 kroner i slengen.

Hvorfor må oljelandet Norge - som er et veldig langt og grisgrendt land ha de største avgiftene og de høyeste bensinprisene med over 3000 milliarder på bok?
I likhet med rimelig vannkraft burde tilgang på rimelig priset bensin og diesel være et konkurransefortrinn for Norge. Men med regjeringskonstellasjoner utgått fra både AP og Høyre så har altså alle andre land bedre betingelser enn Norge.
Støre og Erna gjør hva de kan for å gjøre det verst mulig for norsk næringsliv og norske husholdninger - med verdens beste utgangspunkt. INGEN takker Norge for at vi spenner bein på oss selv ved å gi slike politikere flertall!
 
Begynner å gå tom for bensin siden siste påfylling ... så vidt over kr 18,- pr/l.
I dag var prisen ca. 20 kroner i Trondheim for 95. Et øyeblikk ble jeg fristet til å fylle litt, men stod i mot.
Lar meg ikke lure til å akseptere priser over 20 kroner literen, så venter til det er tomt før jeg fyller for ca. 200 kroner i slengen.

Hvorfor må oljelandet Norge - som er et veldig langt og grisgrendt land ha de største avgiftene og de høyeste bensinprisene med over 3000 milliarder på bok?
I likhet med rimelig vannkraft burde tilgang på rimelig priset bensin og diesel være et konkurransefortrinn for Norge. Men med regjeringskonstellasjoner utgått fra både AP og Høyre så har altså alle andre land bedre betingelser enn Norge.
Støre og Erna gjør hva de kan for å gjøre det verst mulig for norsk næringsliv og norske husholdninger - med verdens beste utgangspunkt. INGEN takker Norge for at vi spenner bein på oss selv ved å gi slike politikere flertall!
Kunne hatt en fast kvote for gjennomsnittlig forbruk til kostpris for befolkningen. Både på bensin og strøm.
Men politikken sier at det er markedspris og noens rikdom. Fremfor et direkte gode for landrts forbrukere.
Så kan man selvsagt si at all beskatningen tilgodekommer befolkningen i helsetjenester og NAV.
Men jeg lurer (også) på om det er lurt å ha 'alle' pengene i fond som kan stupe. (Selv om dr jo har tjent godt på kursoppgang i det siste.)

Vannet renner, okjen produserrs, staten og de rike tjener godt og en del av forbrukerne har snaut for å betale regninger. 'Spare på strømmen' mens vannet renner over noen steder.

En forunderlig prismekanisme. Men en glede så lenge bensinpumper og kredittkort fungerer.
18 kr har jeg ikke sett på lenge.

Hva blir det neste? Erna og økte avgifter, slik Listhaug påstod?
 
Kunne hatt en fast kvote for gjennomsnittlig forbruk til kostpris for befolkningen. Både på bensin og strøm.
Men politikken sier at det er markedspris og noens rikdom. Fremfor et direkte gode for landrts forbrukere.
Så kan man selvsagt si at all beskatningen tilgodekommer befolkningen i helsetjenester og NAV.
Men jeg lurer (også) på om det er lurt å ha 'alle' pengene i fond som kan stupe. (Selv om dr jo har tjent godt på kursoppgang i det siste.)

Vannet renner, okjen produserrs, staten og de rike tjener godt og en del av forbrukerne har snaut for å betale regninger. 'Spare på strømmen' mens vannet renner over noen steder.

En forunderlig prismekanisme. Men en glede så lenge bensinpumper og kredittkort fungerer.
18 kr har jeg ikke sett på lenge.

Hva blir det neste? Erna og økte avgifter, slik Listhaug påstod?
"Riktige skatter og avgifter" er en balansegang.
Når Siv Jensen var finansminister så økte staten inntektene ved å sette ned skatter og avgifter.

Denne regjeringen er tidenes mest næringsfiendtlige. De bryr seg ikke uansett hvor mange arbeidsplasser som går tapt grunnet skyhøye strømpriser og også drivstoffpriser.

Erna kommer ikke til å endre på noe i forhold til Støre, så det er opp til velgerne om de vil ta vare på arbeidsplassene og ha lavere utgifter. Det sagt så er det mange fornuftige politikere i Høyre, men de slipper ikke frem. Erna opptar all plass.
 
Sist redigert:

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp