Bilkjøp 2024

9 Jul 2023
3.756
Kjør på, bokstavelig talt!

Drømmer, fadeser, arbeidsbiler, ønsker, nødvendigheter.

Ingen konkrete planer for min del, men jeg skal gladelig ombestemme meg opptil flere ganger!

2024 utmerker seg bilmarkedsmessig ved at utvalget av nye, offisielt importerte bensinbiler skrumper inn, det snakkes om dårlig råd og høye lånerenter. Og en del mener at elbiler fortsatt ikke er bra nok: Kommer de til å holde 18-10 år i snitt, eller skrotes raskt (helst på kasko?) pga. diverse kollisjonsskader eller dyre reparaajoner?

Hville modeller har man ('markedet') i kikkerten? Den der Volvo små-SUVen EX30?
 
Jeg har ingen planer om bilkjøp i 2024. Vurderer evt å selge E46, bruker den altfor lite.

EX30 kommer nok til å gjøre seg bemerket på statistikken i ‘24. Det kommer sikkert mange andre nye modeller fra Kina også.
 
Jeg har ingen planer om bilkjøp i 2024. Vurderer evt å selge E46, bruker den altfor lite.

EX30 kommer nok til å gjøre seg bemerket på statistikken i ‘24. Det kommer sikkert mange andre nye modeller fra Kina også.
Hvilken versjon av E46 og tilstand/km?
Om jeg ikke visste det da, så var jo E46 328iA som jeg kjørte da den kom en av de optimale BMW.
 
Ingen planer om bilkjøp i 2024. XC40 skal byttes i 2025. Og det blir nok til at jeg beholder iX 2-3 år til, litt avhengig av hva XC40 byttes i. (Kona er ikke imponert over fargene Volvo tilbyr på EX30.)
 
Ingen planer om bilkjøp i 2024. XC40 skal byttes i 2025. Og det blir nok til at jeg beholder iX 2-3 år til, litt avhengig av hva XC40 byttes i. (Kona er ikke imponert over fargene Volvo tilbyr på EX30.)
Så der blir den EX90 fortsatt? Der står fremdeles 18-24 mnd leveringstid på den.
 
Har søk på bensinbiler, men ser at prisforskjellen fra batteribilen blir for stor. Skulle ha byttet for ett år siden. Tror derfor ikke det blir bytte for min del. Men har noen drømmer, kan bli en større bil, men frykter jeg forblir fornuftig og utsetter.
 
Leafing-avtalen går ut i slutten av feb og bilen leveres. Forhandler har varslet om at de vil gi meg et godt tilbud på utkjøp, som det er ca 1% sjanse for at jeg benytter. For all del, Leaf'en har gjort jobben fint den, null feil eller hickups er jo ikke akkurat normalen på nyere biler nå om dagen. Men lading med ChaDeMo og maks ladefart på 50kw er ikke akkurat fremtiden. De tre barna som deler baksetet har vokst på de tre årene og har ikke lenger like god plass bak der.

Siden vi bor sentralt i Oslo og tilbudet av delebiler har økt siden vi hentet ut leasingbilen tror jeg vi forsøker oss som billøse igjen.

Skulle vi merke at bildeling ikke blir som forventet og det skal handles bil står iX40 høyt på ønskelisten. Vi trenger større bil og 4x4 er ønskelig.
 
Etter bilkjøpene i 2021, så var planen å erstatte BMW'en med noe mer spennende i 2024. Men i og med at alt har blitt vesentlig dyrere, så skal jeg med all sannsynlighet lytte til fornuften og holde meg til min nåværende bilpark.

Så kan man jo selvsagt stille seg spørsmålet om hvor fornuftig det er å ha tre biler når man kjører kun ca. 10k i året.
 
Etter bilkjøpene i 2021, så var planen å erstatte BMW'en med noe mer spennende i 2024. Men i og med at alt har blitt vesentlig dyrere, så skal jeg med all sannsynlighet lytte til fornuften og holde meg til min nåværende bilpark.

Så kan man jo selvsagt stille seg spørsmålet om hvor fornuftig det er å ha tre biler når man kjører kun ca. 10k i året.
Fornuften her tilsier at det er glimrende valg.
 
Jeg personlig har ingen planer, men dama har lyst til å bytte ut V60en med en XC60 - så vi får se hva det blir til i 2024.
 
Etter bilkjøpene i 2021, så var planen å erstatte BMW'en med noe mer spennende i 2024. Men i og med at alt har blitt vesentlig dyrere, så skal jeg med all sannsynlighet lytte til fornuften og holde meg til min nåværende bilpark.

Så kan man jo selvsagt stille seg spørsmålet om hvor fornuftig det er å ha tre biler når man kjører kun ca. 10k i året.
Vi lever bare en gang, og livet er for kort til å bare tenke fornuftig.
 
2024 er også et usikkert år for bilkjøp for min del.
Grunnene er flere, men den viktigste er at jeg er så fornøyd med dagens bilpark der jeg har en peak dieselbil fullsize Range Rover SDV8 som raser i verdi, en peak bensinbil Aston V12 som jeg liker bedre og bedre selv om den ikke er cabriolet, og en elbil BMW ix40 som har litt kort rekkevidde, men som fungerer fint til elbilbruk med to små barn der man trenger mye plass.
Så det jeg mangler er egentlig en peak elbil, en cabriolet med V8 eller R6 bensin og en komfortabel sjåførbil-sedan med luksusplass i baksetet. Sistnevnte finner jeg ingen som virker spesielt mer komfortorienterte enn Range Roveren og den bilen dekker egentlig derfor også det behovet.

I tillegg er det jo litt dårligere tider uten at det er noen stor dramatikk i det, vi har lite eller ingen gjeld og lave kostnader, og nå som den mest ekstreme småbarnstilværelsen begynner å bli halvveis kan man etterhvert få bedre tid til å se etter, og ikke minst i tillegg få tid til å benytte, en cabriolet (som ikke går ned i verdi).

Det andre viktige grunnen er at det er så mye dyrere med nye biler nå og at verditapet på de eksisterende bilene er så mye større. Og aom den økonomen jeg er blir man heller sittende litt stille i «båten», som jeg forøvrig er en del ute i om sommeren :)

Lav sannsynlighet for bytte, men å kjøpe en tilleggsbil kan alltids skje.
 
Jeg kommer ikke til å bytte bil i 2024 heller.

Jeg har god råd og kunne godt svidd av noen hundretusen til å bytte fra bensin til bensin.
Elbil er foreløpig totalt uaktuelt.
 
Jeg har en 323i cabriolet fra 2000. Litt rufsete i kantene, men mekanisk skal den være bra. 237k km etter hukommelsen.
Oi, stilig!
Jeg liker E46 cab med sekser meget godt, unntatt at de ruster så lett. Om man ikke bruker de vinterstid så går det jo fint.
Jeg var faktisk inne på tanken om en strøken slik en i våres da jeg så et godt eksemplar, men det ble med tanken foreløpig pga lite tid til å bruke enda en bil i familiesituasjonen med barnehage-tvillinger. Ser jo hvor lite V12’eren brukes, men de turene er til gjengjeld svært viktige for bilentusiasmen, og alenetiden man unner seg. Sånn entusiasme og livskvalitet kan/bør ikke forsvares eller regnes på i pengeverdier, men i helt andre verdier.
Jeg savnet cabriolet så mye etter salget av Jaguaren at jeg plukket opp et godt kjøp på en morsom liten billig 2010 mod smart for two cab mhd bensin jeg hadde i bare et par måneder, som cab-bybil, men jeg solgte den ganske raskt videre igjen da jeg fikk et bud jeg ikke kunne si nei til på den. Og ingen i min nære omkrets likte den unntatt meg selv…

Så nå står jeg her uten cabriolet. De mest aktuelle er 2010-2016 BMW 640xi cab, R129 SL, nyere R230 SL 63 amg, men synes de er kanskje litt dyre og råflotte som tilleggsbil som skal brukes så lite. Derfor har jeg sett på Mini cab, Z4 med sekser og til og med Z3 med rekkesekser. Ikke landet noe enda med nok må-ha følelse. Så er det kanskje lurt med 4 seter cab så alle i familien kan være med. Så vi får se etterhvert.
 
Sist redigert:
Har beholdt reservasjonen, men hvem vet. Kanskje en (foliert) EX30 og så vente til det kommer en EX60? Ser at iX er unødvendig stor for oss, og EX90 er enda litt større.
Bra!

Holder med deg/dere i å holde på muligheten til å ombestemme seg, helst flere ganger!
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp