Hvem tror på at batterieksport fra Norge blir like stor som fisk ?

Bare for å gjøre det klokkeklart:

Jeg går IKKE inn for å stenge ned norsk petrolumsnæring over natta. Jeg mener, som de aller fleste andre som tar til orde for å kutte norsk olje og gassproduksjon at det bør gjøres ved å stanse/forby leting og tildeling av nye drifts/utbyggingskonsesjoner. Det vil gi en gradvis og forutsigbar avvikling over flere tiår som gir industrien og samfunnet tid til å gjøre overgangen langt mindre smertefull for de berørte.

Det vil også gjøre det mulig for samfunnet å bygge ut nye næringer i et tempo som holder følge med nedskaleringen av petroleumssektoren for å opprettholde sysselsettingsnivået slik at de som må gå kan finne nytt arbeid. Batteriproduksjon er en mulig ny næring som interessorganisasjonen Norsk Industri og NHO selv peker på. CO2 lagring, hydrogenproduksjon og havvind er andre områder som disse interesseorganisasjonene peker på som mulige nye næringer i Norge. Jeg stiller meg ikke som dommer over disse indsutrifagmiljøenes vurderinger og tar til etterretning at dette er de næringer de selv mener har muligheter her på bjerget.

Det jeg derimot er sterk motstander av og mener er hull i hodet (med tanke på at elektrifiseringen skyter fart og kunnskapen om at teknologiskifter ofte skjer veldig raskt når de først kommer i gang foir alvor) er at det norske samfunnet og det private næringslivet fortsatt bruker mer enn 9 av 10 kroner som investeres i energisektoren på å lete etter nye reservoarer og å bygge ut nye felter som kan komme i drift først om en 10-15-20 år og skal driftes i noen tiår frem mot år 2100. .

Vis vedlegget 7604


Dette er hull i hodet av flere årsaker:
  • Å bruke 9 av 10 kroner innen ny petroleumsaktivitet "låser" nesten alt av samfunnets investeringsressurser til en næring vi vet skal bort. Det blir bare smuler igjen til å utvikle og bygge de næringene som skal ta over for petroleumssektoren .
  • Tidsperspektivet gjør denne satsingen (9 av 10 kroner) høyrisikabel og kan fort bli tidenes feilinvestering. Klimaendringene er reelle og verdenssamfunnet jobber aktivt for å kutte bruken av fossile brensler. Det er stor sannynlighet for at innen vi kommer 20-30 år frem i løypa at energimarkedene har nådd omslagspunktet der markedene blir snudd opp-ned.

Derfor skrev jeg at å opprettholde satsingen på olje og gass er å gå baklengs inn i fremtiden. Mitt ønske og råd til norske myndigheter er å kutte støtteordingene til oljeindustriens lete og utbyggingskostnader og bruk de enorme pengene (rundt 100 milliarder per år) som vil frigjøres på å bygge statseide havvindmøller og annen infrastruktur som næringslivet vil trenge for at vi skal kunne få en levedyktig batteriindustri, hydrogenindustri, eller annen industri.
Sånn som klistremerket 'end fossils' burde egentlig være noe sånt som dette innlegget. Enten i mikroskrift eller på et veggstort klistremerke.
 
Bare for å gjøre det klokkeklart:

Jeg går IKKE inn for å stenge ned norsk petrolumsnæring over natta. Jeg mener, som de aller fleste andre som tar til orde for å kutte norsk olje og gassproduksjon at det bør gjøres ved å stanse/forby leting og tildeling av nye drifts/utbyggingskonsesjoner. Det vil gi en gradvis og forutsigbar avvikling over flere tiår som gir industrien og samfunnet tid til å gjøre overgangen langt mindre smertefull for de berørte.

Det vil også gjøre det mulig for samfunnet å bygge ut nye næringer i et tempo som holder følge med nedskaleringen av petroleumssektoren for å opprettholde sysselsettingsnivået slik at de som må gå kan finne nytt arbeid. Batteriproduksjon er en mulig ny næring som interessorganisasjonen Norsk Industri og NHO selv peker på. CO2 lagring, hydrogenproduksjon og havvind er andre områder som disse interesseorganisasjonene peker på som mulige nye næringer i Norge. Jeg stiller meg ikke som dommer over disse indsutrifagmiljøenes vurderinger og tar til etterretning at dette er de næringer de selv mener har muligheter her på bjerget.

Det jeg derimot er sterk motstander av og mener er hull i hodet (med tanke på at elektrifiseringen skyter fart og kunnskapen om at teknologiskifter ofte skjer veldig raskt når de først kommer i gang foir alvor) er at det norske samfunnet og det private næringslivet fortsatt bruker mer enn 9 av 10 kroner som investeres i energisektoren på å lete etter nye reservoarer og å bygge ut nye felter som kan komme i drift først om en 10-15-20 år og skal driftes i noen tiår frem mot år 2100. .

Vis vedlegget 7604


Dette er hull i hodet av flere årsaker:
  • Å bruke 9 av 10 kroner innen ny petroleumsaktivitet "låser" nesten alt av samfunnets investeringsressurser til en næring vi vet skal bort. Det blir bare smuler igjen til å utvikle og bygge de næringene som skal ta over for petroleumssektoren .
  • Tidsperspektivet gjør denne satsingen (9 av 10 kroner) høyrisikabel og kan fort bli tidenes feilinvestering. Klimaendringene er reelle og verdenssamfunnet jobber aktivt for å kutte bruken av fossile brensler. Det er stor sannynlighet for at innen vi kommer 20-30 år frem i løypa at energimarkedene har nådd omslagspunktet der markedene blir snudd opp-ned.

Derfor skrev jeg at å opprettholde satsingen på olje og gass er å gå baklengs inn i fremtiden. Mitt ønske og råd til norske myndigheter er å kutte støtteordingene til oljeindustriens lete og utbyggingskostnader og bruk de enorme pengene (rundt 100 milliarder per år) som vil frigjøres på å bygge statseide havvindmøller og annen infrastruktur som næringslivet vil trenge for at vi skal kunne få en levedyktig batteriindustri, hydrogenindustri, eller annen industri.
Jeg har sikkert spurt før, men kan du raskt skissere hvordan du ser for deg et matsystem til 6 mill. pers. i Norge uten store mengder olje? Jeg klarer det nemlig ikke.
 
Litt av det vi har å konkurrere med. Nå er dette riktignok biler som jo ikke akkurat er noe vi driver så mye med her på berget, men trenden i bilindustrien er at bilprodusentene ønsker å utvikle sine egne batterier og å "undervurdere" Kina og deres helt formidable industrielle kapasiteter på snart alle områder er forferdelig dumt og farlig. Det gjør selvsagt ikke ikke situasjonen noe bedre at det grønne skiftet i Europa til nå har vært en gavepakke til Kina.

 
Jeg har sikkert spurt før, men kan du raskt skissere hvordan du ser for deg et matsystem til 6 mill. pers. i Norge uten store mengder olje? Jeg klarer det nemlig ikke.
Er ikke sikker på hva du mener med "matsystem", men jeg ser ingen problemer med å produsere og transportere landbruksprodukter med elektriske maskiner.

Varetransportsektoren ligger noen år etter personbilmarkedet, men kommer nå i full fart. Elektiske varebiler i alle størrelser er i ferd med å bli et vanlig syn på veiene. Nå har også de første batteridrevne trailerne for langtransport kommet.

Når det gjelder landbruket er jeg trygg på at det vil få store fordeler ved den rivende utviklingen det er på selvgående droner som vil kunne gjøre oppgaver som en stor og diger traktor ikke kan få til, så som å gå selvdrevet 24/7 og skjøtte avlingen ved å luke ugress, gjødsle smartere og mer treffsikkert (injisere riktig menge gjødsel rundt plantens rot fremfor å "drukne" hele området og få avrenningsproblemer), høste avling, m.m.

Mye landbruksjord i Norge blir i dag ikke utnyttet optimalt fordi jordsmonnet er for skrint til å tåle å bli kjørt over og pløyd av digre og tunge traktorer. En landbruksrobot vil løse det problemet.
 
Jeg har sikkert spurt før, men kan du raskt skissere hvordan du ser for deg et matsystem til 6 mill. pers. i Norge uten store mengder olje? Jeg klarer det nemlig ikke.
Tenker du på at landbruksmaskiner vil trenge diesel?

Hvis det er du tenker, så står landbruket for under 8 % av oljeforbruket her i verden, og flybransjen forbruker også under 8 % av totalen.
Det er biler, lastebiler og trailere som er den store synderen her med ca 50 % av oljeforbruket i verden. Så hvis ( når ) man har fått mesteparten av denne sektoren over på nullutslipp, så er oljeforbruket i verden omtrent halvert bare der.
Flybransjen tror jeg aldri vil klare å legge om til elektrisk i stor skala, men det er jo ikke usannsynlig at ihvertfall deler av landbruksmaskinene kan bli nullutslipp etterhvert.
Klarer verden bare det å få transport på vei til å bli stort sett nullutslipp vil oljeprisen stupe og sannsynligvis gjøre alle mulige nye utbyggingsprosjekter i Norge ulønnsomme.

Det vil i all overskuelig fremtid fortsatt være produksjon og forbruk av olje, men forbruket vil gå såpass mye ned at prisen vil stupe fordi det er funnet og bygd ut mer produksjonskapasitet av olje enn det verden vil trenge.
 
Tenker du på at landbruksmaskiner vil trenge diesel?

Hvis det er du tenker, så står landbruket for under 8 % av oljeforbruket her i verden, og flybransjen forbruker også under 8 % av totalen.
Det er biler, lastebiler og trailere som er den store synderen her med ca 50 % av oljeforbruket i verden. Så hvis ( når ) man har fått mesteparten av denne sektoren over på nullutslipp, så er oljeforbruket i verden omtrent halvert bare der.
Flybransjen tror jeg aldri vil klare å legge om til elektrisk i stor skala, men det er jo ikke usannsynlig at ihvertfall deler av landbruksmaskinene kan bli nullutslipp etterhvert.
Klarer verden bare det å få transport på vei til å bli stort sett nullutslipp vil oljeprisen stupe og sannsynligvis gjøre alle mulige nye utbyggingsprosjekter i Norge ulønnsomme.

Det vil i all overskuelig fremtid fortsatt være produksjon og forbruk av olje, men forbruket vil gå såpass mye ned at prisen vil stupe fordi det er funnet og bygd ut mer produksjonskapasitet av olje enn det verden vil trenge.
Etter hvert som de oljeproduserende land og de landene som er storforbrukere av olje blir rammet av mer og mer vilt vær, flom/tørke osv. som er forårsaket av brenning av olje kommer forbruket til å dale.
Jeg tror personlig ikke det blir noen endring som monner før det er for sent.
 
Etter hvert som de oljeproduserende land og de landene som er storforbrukere av olje blir rammet av mer og mer vilt vær, flom/tørke osv. som er forårsaket av brenning av olje kommer forbruket til å dale.
Jeg tror personlig ikke det blir noen endring som monner før det er for sent.
Jeg må innrømme at jeg har vært inne på samme tanken.

Hele samfunnsånden der alle skal med rundt gullkalven å forbruke mer å mer indikerer dette.
 
Jeg må innrømme at jeg har vært inne på samme tanken.

Hele samfunnsånden der alle skal med rundt gullkalven å forbruke mer å mer indikerer dette.
Det er for mange som ikke aksepterer at det eksisterer et problem før de selv merker det.
Klimaforskernes prognoser antyder at dette året kan bli varmere (globalt) enn historiens varmeste år 2023.
I år som i fjor antas det at El Nino bidrar sterkt. Effekten av El Nino antas å prege været verden rundt frem til neste år.
 
Er ikke sikker på hva du mener med "matsystem", men jeg ser ingen problemer med å produsere og transportere landbruksprodukter med elektriske maskiner.

Varetransportsektoren ligger noen år etter personbilmarkedet, men kommer nå i full fart. Elektiske varebiler i alle størrelser er i ferd med å bli et vanlig syn på veiene. Nå har også de første batteridrevne trailerne for langtransport kommet.

Når det gjelder landbruket er jeg trygg på at det vil få store fordeler ved den rivende utviklingen det er på selvgående droner som vil kunne gjøre oppgaver som en stor og diger traktor ikke kan få til, så som å gå selvdrevet 24/7 og skjøtte avlingen ved å luke ugress, gjødsle smartere og mer treffsikkert (injisere riktig menge gjødsel rundt plantens rot fremfor å "drukne" hele området og få avrenningsproblemer), høste avling, m.m.

Mye landbruksjord i Norge blir i dag ikke utnyttet optimalt fordi jordsmonnet er for skrint til å tåle å bli kjørt over og pløyd av digre og tunge traktorer. En landbruksrobot vil løse det problemet.
Takk for svar.
Jeg menee da alt fra traktorer til kunstgjødsel/næring/transport, emballasje osv. Som i dag stort sett er oljedrevet.

Skjønt, beitende storfe vandremde på naturens gress om sommeren tremger verken strøm eller olje.
 
Jeg må innrømme at jeg har vært inne på samme tanken.

Hele samfunnsånden der alle skal med rundt gullkalven å forbruke mer å mer indikerer dette.
Vel, hvis man ser på hva folk i andre deler av verden synes er viktig så kommer miljø og klima langt ned på listen, faktisk nesten på bunn. Da er kampen mot sult, nød og fattigdom og mer økonomisk vekst mye viktigere.
 
Etter hvert som de oljeproduserende land og de landene som er storforbrukere av olje blir rammet av mer og mer vilt vær, flom/tørke osv. som er forårsaket av brenning av olje kommer forbruket til å dale.
Jeg tror personlig ikke det blir noen endring som monner før det er for sent.

Dette er som å være tilbake i barneskolen på 80 tallet.

Og 90 tallet.

Og 2000 tallet.

Vi venter i spenning.
 
Dette er som å være tilbake i barneskolen på 80 tallet.

Og 90 tallet.

Og 2000 tallet.

Vi venter i spenning.
Jada. Det er ikke spennende lengre når du selv merker at det som klimaforskerne har advart om i alle disse årene skjer akkurat der du bor. It Can`t happen here......
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Jada. Det er ikke spennende lengre når du selv merker at det som klimaforskerne har advart om i alle disse årene skjer akkurat der du bor. It Can`t happen here......
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Jeg merker ingenting. Kanskje jeg ikke ser nok på TV.
 
å bygge statseide havvindmøller og annen infrastruktur som næringslivet vil trenge for at vi skal kunne få en levedyktig batteriindustri, hydrogenindustri, eller annen industri.
Det blir nok en braksusess. Det norske batterieventyret går jo så det griner mens hydrogenfabrikkene vil bli drevet med den dyreste strømmen som er å oppdrive. Da gir det faktisk mer mening å satse på blått hydrogen fra naturgass, spesielt siden det allerede er vedtatt at vi skal bygge ut mer gass.
 
Det blir nok en braksusess. Det norske batterieventyret går jo så det griner mens hydrogenfabrikkene vil bli drevet med den dyreste strømmen som er å oppdrive. Da gir det faktisk mer mening å satse på blått hydrogen fra naturgass, spesielt siden det allerede er vedtatt at vi skal bygge ut mer gass.
Jeg kjenner min begrensing som industriutvikler og overlater derfor til NHO, Norsk Industri, ivestorer og andre næringsaktører i samsvar med LO/fagforeniger og relevante statlige kunnskapsmiljøer å vurdere hvilke komparative fortrinn vi har her på bjerget som kan benyttes til å etablere nye levedyktige eksportrettede industrier.

Jeg tror flere kunne hatt godt av litt selvinnsikt.
 
Sist redigert:
Jeg kjenner min begrensing som industriutvikler og overlater derfor til NHO, Norsk Industri, ivestorer og andre næringsaktører i samsvar med LO/fagforeniger og relevante statlige kunnskapsmiljøer å vurdere hvilke komparative fotrinn vi har her på bjerget som kan benyttes til å etablere nye levedyktige eksportrettede industrier.

Jeg tror flere kunne hatt godt av litt selvinnsikt.
Det tror jeg politikerne også kunne hatt. De skal jo satse på alt mellom himmel og jord av såkalte grønne næringer. I så såkalt grønt industriløft har de pekt ut 9 områder som spenner ganske vidt. Ikke tale om at Norge har forutsetninger eller muligheter til å bli store på alt dette.
 
overlater derfor til NHO, Norsk Industri, ivestorer og andre næringsaktører i samsvar med LO/fagforeniger og relevante statlige kunnskapsmiljøer å vurdere hvilke komparative fortrinn vi har her på bjerget som kan benyttes til å etablere nye levedyktige eksportrettede industrier.
Eller som gir best utbytte når de grønne subsidiene skal deles ut, men hva gass angår så er det altså bred enighet i både LO, NHO og industrien om at gass er noe vi bør fortsette med en god stund fremover, ikke minst til produksjon av blått hydrogen (her og her).
 
Eller som gir best utbytte når de grønne subsidiene skal deles ut, men hva gass angår så er det altså bred enighet i både LO, NHO og industrien om at gass er noe vi bør fortsette med en god stund fremover, ikke minst til produksjon av blått hydrogen (her og her).
Jeg kjenner til de planene og støtter dem. Klarer vi å tjene penger på gassen vår uten å overmette atmosfæren med CO2 skal ikke jeg protestere. Det vil jeg se på som positivt. Jeg forstår videre at disse planene betinger at man først får på plass et mottaks- og (permanent) lagringskapasitet for CO2 og vesentlig økt tilgang til elektrisk kraft i nettet vårt.
Uten lagringsmulighet for CO2 og tilgang til store mengder elektrisk kraft er det ikke mulig å produsere blått hydrogen.

Ser man regjeringens ambisiøe havvindsatsing i dette lyset blir strømmen råbillig for samfunnet fordi den muliggjør å skape tusenvis av eksportrettede arbeidsplasser langs kysten som skal ta over for de oljearbeiderne som blir overflødige og gi oss et levebrød etter at oljen er borte:

" Havvindsatsingen vil gi en enorm mulighet for leverandørindustrien i Norgell å stå på. Det er en veldig in bro mellom olje- og gassindustrien og offshore vind, spesielt flytende vind, med den kompetansen, erfaringen og eknologien som vi har utviklet gjennom 50 år."
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp