Diskutopia kårer 1980 - 1989 tallets beste film ( tidsfrist 22 mai)

Fikk litt sjokk - det var aldri noe som ble snakket om i familien. Så også at han raskt havnet på en ny båt - har tenkt mye på hvordan man taklet noe slikt.
Nei, nettopp! Slikt blir sjelden snakket om før man graver i materien selv, og inviterer dem til å snakke om det. Hverdagen tar all vår tid..

Men spør man, og virker interessert, så kommer det til gjengjeld ofte i strie strømmer 😂
 
Nei, nettopp! Slikt blir sjelden snakket om før man graver i materien selv, og inviterer dem til å snakke om det. Hverdagen tar all vår tid..

Men spør man, og virker interessert, så kommer det til gjengjeld ofte i strie strømmer 😂

Har mange ganger ønsket at jeg kunne pratet med han i voksen alder - for det er så mye jeg lurer på - men det går jo ikke :cry:

Så du har helt rett i tidligere innlegg - snakk med de - mens det enda er mulig.
 
Takk for fine historier, DennisB & Villaforever.

Min bestefar ville aldri prate om krigen - han var på ute på båt hele WWII. Verdens beste morfar, han døde når jeg var 14.

Etter jeg leste bøkene til Jon Michelet om Krigsseilerne, søkte jeg etter bestefar på Krigsseilerregisteret.

Der fant jeg han - og at båten han var på ble torpedert. Fikk litt sjokk - det var aldri noe som ble snakket om i familien. Så også at han raskt havnet på en ny båt - har tenkt mye på hvordan man taklet noe slikt.
Pussig det der ja.
Min oldefar holdt på å omkomme i et forlis utenfor England, dette var lenge før WW2.

Han var førstereisgutt i en alder av 16 år på et norskeid skip, hele mannskapet omkom unntatt 4 stykker, deriblant min oldefar. Han klamret seg til en tømmerstokk i sjøen og ble plukket opp av et annet skip i området, det blåste sterk storm.

Denne historien var det ingen som snakket om i min familie før mye senere når man gransket slektshistorien . Han hadde tydeligvis fortrengt opplevelsen, og fikk en lang karriere på sjøen, både som styrmann og kaptein.
Det var en avisartikkel i The Times som avslørte forliset og hva som hadde skjedd.

Så fikk man jo snakket om det , ingen av oss hadde vært født hadde han strøket med. Det er små marginer! ;)

Back to ontopic.
 
Som ukebladene skrev, "Det vil helst gå godt". (Stemmer ikke alltid, men fint å skrive noe koselig.)


Renegade (1987)
Miami supercops (1985)
Double trouble (1984)
Go for it (1983)
Who finds a friend (1981)
Super snoopers /Super fuzz (1981)
The Long Riders (1980)
Silverado (1985)
White Apache (1987)
Blücher (1988)

De 5-6 øverste på grunn av Terence Hill.
Politisk korrekte: Cry Freedom (1987), Escape from Sobibor (1987)
Konspi/apokalyptiske: They Live (1988), Years of the Beast (1981), Early Warning (1981), Last Chase (1981)
 
Renegade (1987)
Miami supercops (1985)
Oj, her gikk det litt skeis i hvordan en litt for kjapt leste gjennom titlene du posta.
Ettersom min "computer" fikk raskt frem kult-klassikeren Miami Connection (1987) ut av de to nevnte filmene.
miami-connection-mustache-beach.gif
 
Oj, her gikk det litt skeis i hvordan en litt for kjapt leste gjennom titlene du posta.
Ettersom min "computer" fikk raskt frem kult-klassikeren Miami Connection (1987) ut av de to nevnte filmene.
Takk for tipset uansett. Skulle selv se på Dumbo, og så ble det Rambo i stedet.
 
Som ukebladene skrev, "Det vil helst gå godt". (Stemmer ikke alltid, men fint å skrive noe koselig.)


Renegade (1987)
Miami supercops (1985)
Double trouble (1984)
Go for it (1983)
Who finds a friend (1981)
Super snoopers /Super fuzz (1981)
The Long Riders (1980)
Silverado (1985)
White Apache (1987)
Blücher (1988)

De 5-6 øverste på grunn av Terence Hill.
Politisk korrekte: Cry Freedom (1987), Escape from Sobibor (1987)
Konspi/apokalyptiske: They Live (1988), Years of the Beast (1981), Early Warning (1981), Last Chase (1981)
Spenstig å ha 10 filmer som ikke er notert på noen andres lister hittil. Spencer/ Hill filmer husker jeg gikk seiersrunden i barnebursdager på 80 tallet, men skal innrømme at jeg har sett få av de i voksen alder. Long Riders er en Walter Hill regissert film - husker jeg godt. Forøvrig har nå Norsk Filminstitutt gitt penger til to nye filmer med Blücher som tema. Man har jo filmen fra 1988 også.

Og til dere som ikke har postet lister ennå. Det er tid. We are watching…

1714149880488.jpeg
 
Spencer/ Hill filmer husker jeg gikk seiersrunden i barnebursdager på 80 tallet, men skal innrømme at jeg har sett få av de i voksen alder.
I de bursdagene jeg var i var det Elvisfilmer, og heller ikke i andre sammenhenger dukket Spencer/Hill-filmene opp. Ikke i videoutleien, på biblioteket, kinoen eller på TVen. Så de virker nye for meg :) også fine biler og palmetrær i filmene fra Miami.
 
I de bursdagene jeg var i var det Elvisfilmer, og heller ikke i andre sammenhenger dukket Spencer/Hill-filmene opp. Ikke i videoutleien, på biblioteket, kinoen eller på TVen. Så de virker nye for meg :) også fine biler og palmetrær i filmene fra Miami.
Mange av de Spencer/ Hill filmene var fra 70 tallet når jeg tenker etter. Noe av de tidligste filmene som var rene spagetti westerns. Husker videohyllene på kiosken lokalt der jeg vokste opp, var fullt av dem. Utover 90 tallet var mye av det Hill/ Spencer gjorde glemt.
 
Har du en film som få andre har sett, men som er en av dine favoritter - her er sjansen for at den får skinne litt ekstra. Skriv gjerne 2, 3 setninger under listen om hvorfor nettop DEN betød så mye for deg. Det gjør at nettop den filmen lever litt mer i folks bevissthet.

Ganske ellevilt tiår dette også. Mye av det er blitt veldig datert, så minnet om filmen kan være bedre enn å se den på nytt.

Jeg bommet med husken, så tre filmer som jeg var helt sikker på var 80-talls filmer, var alle kommet ut i 1990. Så de skulle ha vært med i den forrige tråden, og jeg gir dem bare en honerable mention her:
Young Guns II (1990)
Wild at Heart (1990)
Ford Fairline (1990)

Så til 80-talls listen:
1 Rain Man (1988)
2. Scarface (1983)
3. Cocktail (1988)
4. Top Gun (1986)
5. Rocky IV (1985)
6. Wall Street (1987)
7. Beat Street (1984)
8. Karate Kid II (1986)
9. Die Hard (1988)
10. Leathal Weapon (1987)

11. Rocky III (1982)
12. Young Guns (1988)
13. ET (1982)
14. The Untouchables (1987)
15. Karate Kid (1984)
16. Beverly Hills Cop (1984)
17. Naked Gun (1988)
18. Fletch (1995)
19. Back to the Future (1985)
20. Flashdance (1983)

Boblere: Ferris Bueller's Day Off (1988), Big (1988), A Fish Called Wanda (1988), Good Morning, Vietnam (1987),
Back to the Future Part II (1989), Road House (1989), Cry Freedom (1987), Das Boot (1981).

Ellers har jeg aldri sett The Shining, men spørs om ikke jeg må få sett den, når jeg ser hvor mange som har det helt der oppe.

Tar @VillaForevers oppfordring, og plukker ut en film som betød litt ekstra.

Den når ikke helt opp på lista mi, for andre filmer er bedre. Men Beat Street var virkelig gjennombruddet for Hip-Hop kulturen i Norge, og det overrasker meg litt at ikke noen andre har nevnt den så langt så vidt jeg kan se.

Etter å ha sett den, dancet vi break dance i gatene bl.a. på operasjon dagsverk, vi stod ute en mørk høstnatt med spraymaling i smug og lagde grafitti på grå vegger og på siden av bruer, vi lagde egne rap-tekster, vi hadde kallenavn, og vi gikk med store getto-blastere (som tygde batterier) på skulderen for å spille musikken. Ja vi var rett og slett hip-hop ungdom selv om vi var helt hvite og de fleste i vennegjengen kom fra relativt møblerte hjem. Det var nytt, det var fra USA, det var kult, og vi trykket det til vårt bryst.

Peak på "karrieren" min som hip-hop'er, kom da jeg sammen med to venner i et break-dance band, ble invitert til å opptre på det hippeste utestedet i byen hvor jeg vokste opp. Jeg var liten av vekst, og så full av adrenalin da jeg danset foran et voksent (og alkoholpåvirket publikum), at jeg tror jeg må ha gruset rekorden min i antall runder på backspinn (som jeg hadde telt til 9 på forhånd på trening). Jubelen stod i taket over at en så liten pjokk kunne utføre noe sånn. Det var en opplevelse for livet.

Derfor står Beat Street i en særstilling for min del, da den i en viss grad formet den tidlige ungdomstiden min. For min del er den et bevis på at filmer er kultur, og påvirker mennesker og livene deres.
 
1. Grave of the Fireflies (1988)
2. My Neighbor Totoro (1988)
3. The Naked Gun: From the Files of Police Squad! (1988)
4. Neusicaa of the Valley of the Wind (1984)
5. Airplane! (1980)
6. Police Academy (1984)
7. Kiki's Delivery Service (1989)
8. Top Gun (1986)
9. Rain Man (1988)
10. First Blood - Rambo (1982)

Jeg har noen store hull på 80-tallet. Mange av klassikerne jeg ikke har sett.
 
Ganske ellevilt tiår dette også. Mye av det er blitt veldig datert, så minnet om filmen kan være bedre enn å se den på nytt.

Jeg bommet med husken, så tre filmer som jeg var helt sikker på var 80-talls filmer, var alle kommet ut i 1990. Så de skulle ha vært med i den forrige tråden, og jeg gir dem bare en honerable mention her:
Young Guns II (1990)
Wild at Heart (1990)
Ford Fairline (1990)

Så til 80-talls listen:
1 Rain Man (1988)
2. Scarface (1983)
3. Cocktail (1988)
4. Top Gun (1986)
5. Rocky IV (1985)
6. Wall Street (1987)
7. Beat Street (1984)
8. Karate Kid II (1986)
9. Die Hard (1988)
10. Leathal Weapon (1987)

11. Rocky III (1982)
12. Young Guns (1988)
13. ET (1982)
14. The Untouchables (1987)
15. Karate Kid (1984)
16. Beverly Hills Cop (1984)
17. Naked Gun (1988)
18. Fletch (1995)
19. Back to the Future (1985)
20. Flashdance (1983)

Boblere: Ferris Bueller's Day Off (1988), Big (1988), A Fish Called Wanda (1988), Good Morning, Vietnam (1987),
Back to the Future Part II (1989), Road House (1989), Cry Freedom (1987), Das Boot (1981).

Ellers har jeg aldri sett The Shining, men spørs om ikke jeg må få sett den, når jeg ser hvor mange som har det helt der oppe.

Tar @VillaForevers oppfordring, og plukker ut en film som betød litt ekstra.

Den når ikke helt opp på lista mi, for andre filmer er bedre. Men Beat Street var virkelig gjennombruddet for Hip-Hop kulturen i Norge, og det overrasker meg litt at ikke noen andre har nevnt den så langt så vidt jeg kan se.

Etter å ha sett den, dancet vi break dance i gatene bl.a. på operasjon dagsverk, vi stod ute en mørk høstnatt med spraymaling i smug og lagde grafitti på grå vegger og på siden av bruer, vi lagde egne rap-tekster, vi hadde kallenavn, og vi gikk med store getto-blastere (som tygde batterier) på skulderen for å spille musikken. Ja vi var rett og slett hip-hop ungdom selv om vi var helt hvite og de fleste i vennegjengen kom fra relativt møblerte hjem. Det var nytt, det var fra USA, det var kult, og vi trykket det til vårt bryst.

Peak på "karrieren" min som hip-hop'er, kom da jeg sammen med to venner i et break-dance band, ble invitert til å opptre på det hippeste utestedet i byen hvor jeg vokste opp. Jeg var liten av vekst, og så full av adrenalin da jeg danset foran et voksent (og alkoholpåvirket publikum), at jeg tror jeg må ha gruset rekorden min i antall runder på backspinn (som jeg hadde telt til 9 på forhånd på trening). Jubelen stod i taket over at en så liten pjokk kunne utføre noe sånn. Det var en opplevelse for livet.

Derfor står Beat Street i en særstilling for min del, da den i en viss grad formet den tidlige ungdomstiden min. For min del er den et bevis på at filmer er kultur, og påvirker mennesker og livene deres.
Herlig historie og jeg tror du er den første med Beat Street ( 1984) på listen. Jeg har vurdert å se den filmen igjen. Jeg kan veldig vagt huske at Break Machine, som dog var et veldig poppete utspring av denne kulturen - opptrådte på NRK, muligens Halvsju eller lignende. Men jeg husker godt en kompis som hadde tatt opp Beat Street soundtracket på kassett, og var helt vill med det. Han var veldig høy og tynn og mente selv han ikke hadde kropp til breakdance. Filmen lever litt i en slags tids kapsel kanskje, men det er ikke å komme unna hvor mye den lyden har inspirert mye av dagens musikk. Selv var jeg «synther», og det gikk jo en linje fra Kraftwerk til Grandmaster Flash og videre inn i 80 talls lyden.
 
Merker nå at jeg har sett mindre enn jeg trodde fra 80-tallet, så lista mi er nok preget av det. Anyway, her er den.

1. Rain Man (1988)
2. WarGames (1983)
3. Back to the Future (1985)
4. Amadeus (1984)
5. Raiders of the Lost Ark (1981)
6. Scarface (1983)
7. The Shining (1980)
8. The Thing (1982)
9. Full Metal Jacket (1987)
10. E.T.: The Extra-Terrestrial (1982)

11. License to Kill (1989)
12. Police Academy (1984)
13. Coming to America (1983)
14. Die Hard (1988)
15. Das Boot (1981)
16. Big (1988)
17. The Terminator (1984)
18. Dirty Dancing (1987)
19. Top Gun (1986)
20. Revenge of the Nerds (1984)

Boblere: diverse Monty Python, Star Wars, James Bond og Stallone
 
Ellers har jeg aldri sett The Shining, men spørs om ikke jeg må få sett den, når jeg ser hvor mange som har det helt der oppe.
For all del, se The Shining, et lite mesterverk.

Men...og dette er viktig; filmen fortjener at du ser den alene, helst i et mørkt rom om kvelden, og med mobilen på lydløs i et annet rom. Filmen skal oppleves, ikke sees.

Hvis det ga mening..
 
Herlig historie og jeg tror du er den første med Beat Street ( 1984) på listen. Jeg har vurdert å se den filmen igjen. Jeg kan veldig vagt huske at Break Machine, som dog var et veldig poppete utspring av denne kulturen - opptrådte på NRK, muligens Halvsju eller lignende. Men jeg husker godt en kompis som hadde tatt opp Beat Street soundtracket på kassett, og var helt vill med det. Han var veldig høy og tynn og mente selv han ikke hadde kropp til breakdance. Filmen lever litt i en slags tids kapsel kanskje, men det er ikke å komme unna hvor mye den lyden har inspirert mye av dagens musikk. Selv var jeg «synther», og det gikk jo en linje fra Kraftwerk til Grandmaster Flash og videre inn i 80 talls lyden.

Break Machine skapte kaos på Karl Johan, tror det var i 1984. Det ble satt opp en stor stand i gågata og gratiskonsert, og gutta breaka på scenen og signerte album.
Jeg var der tilfeldigvis så husker det godt.

Her et klipp fra Sverige

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Hvem kan vel glemme dubbet-filmer, dårlige skuespillere og komiske lydeffekter?
Ja, de var jo dubbet for det meste. Også en av grunnene til at filmene til Bud Spencer og Terrence Hill aldri slo gjennom i USA. Forble en slags nisje greie i deler av Europa. Noen av filmene er ren camp. De aller tidligste som slektet mer på Sergio Leone er nok mer severdige. Har som sagt ikke sett de her action komediene de lagde på 70 og et stykke ut på 80 tallet - på lenge.
 
De aller tidligste som slektet mer på Sergio Leone er nok mer severdige. Har som sagt ikke sett de her action komediene de lagde på 70 og et stykke ut på 80 tallet - på lenge.
Leone var ansvarlig for manus for My Name is Nobody; som med Ennio Morricones musikk og Henry Fonda kanskje er Hills beste.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp