- 12 Jul 2023
- 3.629
Tar dette i en felles tråd siden det er en del fellestrekk mellom disse to yrkene, og det snakkes mye om dem for tiden. Begge krever høyere utdanning i 3-5 år, de har store grupper av antall yrkesaktive, de er betraktet som viktige og kanskje særs viktige yrker i det norske samfunnet, de er av mange betraktet som noe underbetalte yrker og det er også to av yrkene hvor flest ender med å aldri arbeide med det som de er utdannet til.
Personlig mener jeg at sykepleiere virker å ha en enda tøffere hverdag enn lærerne, og i enda større grad hadde fortjent et løft i lønn og en forbedring i arbeidssituasjon, men i 2023 har det vært primært lærernes hverdag og lønn som har vært diskutert. Og nok en gang i dag med enda en artikkel om en ung lærer som slutter i jobben:
Her nevnes blant annet "det gjør at vi til tider må være terapeut eller psykolog". Samt at hun hadde satt 200 standpunktkarakterer og mottatt lange meldinger fra en rekke elever som forsøkte å forhandle seg opp en karakter. Noe som sikkert fører til klaging og byråkrati om ikke hever karakteren som de ønsker.
Brenna messer jo for øvrig om tiltak, men tror det eneste som fungerer er at Regjeringen går inn og eksplisitt instruerer Utdanningsdirektoratet om å endre lovverket og regelverket slik at lærerne får litt mer makt og litt færre plikter igjen.
Personlig mener jeg at sykepleiere virker å ha en enda tøffere hverdag enn lærerne, og i enda større grad hadde fortjent et løft i lønn og en forbedring i arbeidssituasjon, men i 2023 har det vært primært lærernes hverdag og lønn som har vært diskutert. Og nok en gang i dag med enda en artikkel om en ung lærer som slutter i jobben:
Sluttet som lærer etter to år: – Mistet meg selv
Det kreves for mye av dagens lærere, mener Solveig Sæthre (31). Hun er en av mange nyutdannede lærere som slutter i jobben etter få år.
www.nrk.no
Her nevnes blant annet "det gjør at vi til tider må være terapeut eller psykolog". Samt at hun hadde satt 200 standpunktkarakterer og mottatt lange meldinger fra en rekke elever som forsøkte å forhandle seg opp en karakter. Noe som sikkert fører til klaging og byråkrati om ikke hever karakteren som de ønsker.
Brenna messer jo for øvrig om tiltak, men tror det eneste som fungerer er at Regjeringen går inn og eksplisitt instruerer Utdanningsdirektoratet om å endre lovverket og regelverket slik at lærerne får litt mer makt og litt færre plikter igjen.