Ting som irriterer i filmens verden

Det med flammehav/ildkuler i bakgrunnen, alt mens helten elegant bare vender ryggen til, og går rolig vekk i sakte film. Den slags var overalt i 90-talls action, til og med filmposterne ble dominert av et gigantisk flammehav.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Klisjéer jeg ikke liker:

- Det går helt fint å skalle ned personer slik at de blir bevisstløse uten at de får varige mén.

Og:

- Neseblod = Dødsdom
 
Og:

- Neseblod = Dødsdom
Steven Seagal er enig der.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
En av ytterst få "fighter", der etter at skurken blir så til de grader rævkjørt, pissa på og ydmyket i flere minutter, men til fansens sjokk, så lar Seagal motstanderen få inn ei freebie, slik at det blir litt mer "jamnt".

Det med springskaller på film og virkelighet. Husker ikke hvor jeg så det, men sikkert noe på Youtube.
Men et latterlig klipp med to fulle kamphaner utenfor ei nattklubb i Amerika eller England, der begge hadde litt for høye egoer og kanskje sett kanskje noen actionfilmer for mye.
Enden på visa var at de målte hverandre opp og ned, etterfulgt av masse skriking og skitslenging, før de tok sats og smalt hodene i hverandre, til begge lå rett ut på asfalten.
 
Jeg lar meg irrtitere meg over den typiske korte hjemmevisitt-scenen der verten byr gjesten på en leskedrikk som takker ja, bryter forseglingen på flasken/boksen bare for å ta en skarve liten slurk av den og etterlate flasken/boksen nesten full på bordet når samtalen er over.

Hvem faen gjør sånt?
 
Alle bomber har en digital nedtelling. Og selvsagt stoppes de med 1 sekund igjen.

Og så har man den tøffe lederen blant sjefsskurkens hjelpere. Dere vet den tause, barske personen som alltid blir drept nest sist, rett før helten tar rotta på sjefsskurken. Helten dreper lett en 40-50 ubrukelige karer før vedkommende må bruke 10 minutter på en ørkesløs slosskamp mot denne figuren. Og mens denne slosskampen foregår gjemmer sjefsskurken seg i naborommet eller i etasjen over.
 
  • Aldri dekning på mobilen når de skal ringe etter hjelp i skrekk/drama-filmer.
  • Skurker og "monstre" som står opp fra de døde etter å ha fått kroppen full av bly og ti dolker i hjertet. Lenge etter at de trodde nå var de trygge.
 
  • Aldri dekning på mobilen når de skal ringe etter hjelp i skrekk/drama-filmer.
  • Skurker og "monstre" som står opp fra de døde etter å ha fått kroppen full av bly og ti dolker i hjertet. Lenge etter at de trodde nå var de trygge.
Gjensynet med Commando (1985) på fredagen var meget givende, og ofte hørt folk klage over at den ville jo ikke vart mer enn 5 sekunder om den hadde blitt filmet siste tiårene, grunnet mobilens inntog i filmens verden.

Men en skal ikke undervurdere ei lokal telefonkiosk samt en håndfull småmynter.
I det minste har man ei litt større sjanse for å gjennomføre en samtale, så lenge en ikke har en morderisk Arnold rett i hæla da.

Mens i dag som du nevner, der mobilen plutselig streiker grunnet ingen dekning, til at de nyere utgavene sluker jo batteriet tomt på null komma niks.

Ellers er jo slasher-genren stappfull av disse latterlige klisjeene, hvor skurken har blitt skutt, knivstukket, overkjørt, most, brent, sprengt og forsøkt drept på alle slags kreative måter, men kommer alltids tilbake.
Og likevel jubler de overlevende triumferende dersom bad guyen går ned for telling, vel vitende om hvor mange ganger tidligere folk har mislykket i å ta knekken pån, og de tar seg selvfølgelig aldri bryet om å dobbeltsjekke.
 
Den umulige duellen, der helten må vinne i en tvekamp mot en lokal kjempe. Helten blir banket opp og skadet, men kommer seg ovenpå og vinner på en fantastisk måte.

Forståelig at de ikke har nok skuespillere som kan møte opp i Europa og snakke jiddisch (selv om 90% av Hollywood-skuespillerne visstnok er av jødisk/jiddisch opphav, gidder de ikke å avsløre seg). Enda verre er det når folk som egentlig ikke skulle kunne forstå hverandre, snakker i vei på engelsk. Og det påvirker handlingen.

I Kong Salomos Miner 2 (King Solomon's Mines 2), sliter hovedpersonene seg gjennom ørkenen og kommer til en isolert afrikansk stamme. Høvdingen roper til folket på afrikansk, men snakker på engelsk til Patrick Swayze. Swayze må deretter vinne en umulig duell mot en lokal friskus. Medisinkvinnen i stammen kan også kommunisere meget godt på engelsk.

Flere ord på kv- og hv- er egentlig samme ord, som kviner-hviner, kva-hva, kval-hval, kvassere-hvassere, kvelving-hvelving. Dette siden den vestnorske uttalen av hv- var kv-, slik det ennå er på Island.
 
Irritasjonsmoment nr 1:

En bil begynner ruse motoren og har åpenbart tenkt å kjøre ned en person 50 meter unna. Personen ser dette og legger på sprang avgårde EKSAKT MIDT PÅ VEIEN!
 
Folk som blåses opp i lufta og ti meter bakover når de blir skutt av hagle.

Kvinner som viser brystene i et «tilfeldig» øyeblikk.

Lynraske forflytninger over enorme avstander uten at historien legger til rette for det. Ekstremt brukt i serien Billions.

Telefoner som ringer om natten hvor kun den i sengen som skal nås våkner.

Folk i «enklere» yrker som snakker som om de er Harvard-professorer. Det er som regel en grunn for at de er taxisjåfører, grøftegravere eller bartendere.
 
Folk som blåses opp i lufta og ti meter bakover når de blir skutt av hagle.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Kvinner som viser brystene i et «tilfeldig» øyeblikk.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Random tits og heftig over-the-top gladvold er jo gull og dynamitt, vel dersom det blir gjort riktig så bra eller komisk.

Men klart, er man fullstendig motstander av slikt, så hadde det kanskje ikke vært så mye igjen av filmer som Commando (1985).
 
Nå har jeg ikke personlig erfaring med AMERIKANSKE bildekk, men det kan da ikke være mulig at de skal gneldre og hyle hver eneste gang de starter, stopper, svinger, eller gjør noe som helst annet enn å kjøre EKSAKT rett frem.
 
Mulig det har blitt nevnt tidligere, men folk som skriker ut i full hals når de snubler over et lik eller ser noe fælt, gjerne mens det er stor sannsynlighet for at morderen eller mistenkte stadig er i nærheten. Sistnevnte er kanskje ikke så uvanlig i slashere, men det med skrikebiten også brukt i langt mer seriøse filmer, virker litt vel overdrevent og cheesy.
Ser for meg Travoltas reaksjon i Blow Out (1981):
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
der han leter etter det perfekte kvinneskriket, men i stedet må lide seg gjennom en rekke grusomme forsøk.
Heldigvis har en aldri snublet over et blodig lik, så vet ikke helt hvordan man ville reagert i virkeligheten.
 
Nå har jeg ikke personlig erfaring med AMERIKANSKE bildekk, men det kan da ikke være mulig at de skal gneldre og hyle hver eneste gang de starter, stopper, svinger, eller gjør noe som helst annet enn å kjøre EKSAKT rett frem.
Dette var noe av det første jeg som meget ung filmseer reagerte på, tror jeg var 5-6 år
Uansett underlag, vått eller tørt er det ikke måte på til lyd
 
Nå har jeg ikke personlig erfaring med AMERIKANSKE bildekk, men det kan da ikke være mulig at de skal gneldre og hyle hver eneste gang de starter, stopper, svinger, eller gjør noe som helst annet enn å kjøre EKSAKT rett frem.
I filmer gneldrer de også på grusvei. Kan godt hende det er fullt mulig, men har aldri hørt det.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp