Hvilke eksotiske biler har du sett i dag?

911 har aldri blitt kalt Nevi-boble.
Hvor mange det fantes av 911… virker ikke som du er klar over bilmerke og modell du snakker om.
Jeg bodde på Frogner på den tiden og det krydde av 911, for ikke å snakke om 944. Og at 911 aldri ble kalt Nevi-boble er feil, for på min arbeidsplass og i min omgangskrets ble det brukt om 911. Hekkmotor + kobling til VW + (relativt) stort antall = Nevi-boble. Du og din omgangskrets kan ha kalt 190E for Nevi-boble for alt jeg vet.
 
-Tidlig på 1980-tallet var det et lyst hode som fant ut man kunne ta inn flunkende nye Porsche 924, 944 eller 928 – for under halvparten av listepris. Ved å sette inn en pleksiglassvegg bak fremsetene, og ofre et uansett ubrukelig baksete, kunne bilene registreres som pickup/varebil.
Jeg husker godt den siste dagen det var lov. Det var en kar som hadde ti stykker som skulle være grei mot en kar som hadde bare én og slapp ham foran seg i køen på Svinesund. Resultatet ble at han med ti ombygde Porscher ikke rakk å få dem fortollet før det var for sent.
 
Er på Fillippinene, og her har jeg forelsket meg i en Toyota man ikke får i Norge.
Toyota Cruiser. Den er jo dritkul! 😊

1697374221597.jpeg
 
Takket være Porsches kobling til VW, og hvor mange det fantes av 911, så var det helt naturlig at de ble Nevi-boble.
Det var MB 190E som ble kalt Neviboble. Nevi hadde for øvrig sitt hovedkontor en liten km fra der jeg bor.
De hadde også et foretak som het IVEN, altså Nevi baklengs. De tok seg av tvangssalg av biler der kunden ikke betalte.
 
Jeg bodde på Frogner på den tiden og det krydde av 911, for ikke å snakke om 944. Og at 911 aldri ble kalt Nevi-boble er feil, for på min arbeidsplass og i min omgangskrets ble det brukt om 911. Hekkmotor + kobling til VW + (relativt) stort antall = Nevi-boble. Du og din omgangskrets kan ha kalt 190E for Nevi-boble for alt jeg vet.
Tja, hva du og dine drev med skal jeg ikke uttale meg om, men ellers så var det kun Mercedes 190 som ble omtalt som Nevi-boble, og det hadde selvsagt ingenting med VW å gjøre. Det var relatert til finansbobla som Nevi var en del av.

Et søk resulterte i dette.

* I jappetiden i 80-årene ble Mercedes 190 kalt Nevi-boble og var forbeholdt folk med en viss status.

Det er sant, få bekymringer på -70 og -80tallet, Nevi finansierte jo f.eks. bilkjøp, det var bare å handle, og betale dyrt etterpå, pyttsan...
190-modellen til Mercedes på den tiden ble bare kalt for "Neviboble". ;D
 
Det hadde vært eksotisk å se en grønn bil. Jeg satt og kikket på trafikken i går, og det slo meg at det ikke er noen som har grønn bil.
Min første nye bil (2005) var grønn.

Grønn var en fin farge, og jeg synes det passet fint på en firehjulsdrevet SUV da grønn firehjulstreker passer fint, litt militæraktig (har tatt bilde av den grønne firehjulstrekkeren min sammen med på en parkeringsplass for grønne firehjulstrekkere da jeg var på repøvelse, kamuflerer seg greit in blant de andre bilene i samme farge. Litt kamuflasjeaktig i fargen når man er ute i skogen med bilen også. Alt i alt en fin farge synes jeg dengang.

Men så kom årene hvor MDG og det grønne skiftet kom på banen og lager trøbbel for folk.
MDG & Co gjør grønn til sin farge og de fleste vil derfor ikke velge grønn som farge på bilen sin og risikere å bli satt i bås med disse miljøvernerne. Ihuga miljøvernere vil nok fortsatt ha grønn som sin favorittfarge, men de vil jo ikke kjøpe bil, eller hvertfall ikke vise det til så mange ved å velge grønn farge på bilen (en MDG-husstand i nærheten av meg har 3 biler, ingen av dem er grønne (og den nyeste, splitter ny ifjor, er diesel).

Grønne biler på veien idag finnes stort sett i disse kategoriene:
  • Militærkjøretøy, trenger kamuflasje.
  • Eldre biler, produsert før folk flest hadde hørt om MDG.
  • Elbiler, skal jo liksom være så miljøvennlige og grønne.
  • Busser, både Brakar og Ruter har valgt grønn som sin farge, 2 passasjerer i en 10-15 tonn tung dieselbuss er jo så mye mer miljøvennlig enn om folk kjører hver sin privatbil, buss er jo kollektivtransport :-(

Hakekorset var nok et pent og likt symbol blant de gamle grekerne, et forandret seg da Hitler brukte det som sitt symbol og startet andre verdenskrig som drepte mange.

Grønt var en fin farge, helt til miljøvernere tok det som sin farge og saboterer folks hverdag.
 
Jeg var nær å kjøpe grønn bil nå sist kjøp. Men når jeg så fargen en mørk kveld byttet jeg til orange, da grønnfargen var kjedelig. Porsche har en veldig fin grønnfarge på Taycan, den var mitt valg frem til jeg ikke ble enig om pris med forhandler.
 
Det sto en HiPhi Z utenfor kontoret i dag. På avstand så det spennende ut. Når jeg kom nært nok ble det mer i retning "WTF?". "London-taxi-lampen" foran på taket, som sikkert er radar, så malplassert ut. Bilen er et sammensurium av designretninger som nærmest ser ut som noe en elev på VGS1 Design og håndverk har laget.

Jeg klarer uansett ikke å ta en produsent seriøst når de lager en konkurrent til Tesla X og kaller den.... HiPhi X og en litt mindre variant som de kaller ... Y. Skamløst.

79105793.jpg
 
Har nettopp kommet hjem etter noen dager i Napoli. Ikke så mye eksotisk i form av italienske sportsbiler, ingen faktisk. Fraværet, altså helt totalt fravær, av elbiler av de vi ser på hvert gatehjørne her hjemme var også uvant. Null Tesla, null VW ID?, null Taycan osv. Jeg møtte derimot denne lille rakkeren som var veldig eksotisk for min del. Hundehus på hjul får ny betydning. Elektrisk Mopedbil fra Citroen. Møt Ami:
IMG_8048.HEIC.jpeg
 

En H2 må nesten være gul eller hvit for å være "perfekt". Har for øvrig sett denne utallige ganger rundt omkring i Oslo på kveldstid eller utenfor Color Line-terminalen. Han som importerte bilen i sin tid er selvsagt fra samme bygda som meg.

1707687182944.png
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp