Elvettreglene

Det er modell Y. Tror jeg har skrevet det før. Men den kostet 0,6 million med alt tilvalg (Hengerfeste, vinterdekk og annen farge en hvit) i 2021, noe som egentlig er alt for mye for en bil. Men har lenge vært et av de bedre alternativene for biler som går rundt 50 mil. Spesielt etter prisnedsettelsen på denne tiden i fjor.
 
Jeg hørte en radio i går, som var innstilt på en kanal med reklame. Og der kom jaggu en Toyotareklame med elvettregler.
 
Her var det mye synsing, lite fakta og lite/ingen kunnskap om elbiler og deres funksjoner.
Og hvorfor svarer du ikke på spørsmålene mine? Å bare påstå at det e synsing viser jo bare at du ikke har noe godt svar.

La oss si man skal kjøre en bestemt elbil i 80 km/t på en vei i jevn fart, det vil da kreve en viss mengde energi.

Hva mener du er forskjellen på å kjøre slik med og uten ECO aktivert, og mener du det vil gi noen forskjell i forbruk?

Du skriver jo at du alltid kjører med ECO, det vil vel si at du ikke har prøvd alternativet.

At bilen reagerer tregere og at man må tråkke gasspedalen lenger ned for å oppnå samme jevne farta kan jo stemme godt med egne erfaringer, men hvordan skal denne ECO-greia få ned forbruket om man i utgangspunktet kjører økonomisk (jevnt og i fornuftig fart).

Hadde det vært så enkelt som at man kan effektivisere kjøringa mer enn en bevisst sjåfør så ville man jo bare ha dette aktivert hele tiden og bare automatiisk utkobling ved gasspådrag som feks ved forbikjøring. Dette ville vært mye enkelre enn at man skal sitte og trykke ECO av og på.

Jeg vet hva som utgjør forskjellen på en bil med girkasse, men etter å ha kjørt over 200.000 km med bil med elektrisk fremdrift og ECO-knapp så har jeg ikke funnet noe positivt ved dette, så derfor lurer jeg på hva du mener dette eco-systemet bidrar positivt med som man ikke klarer å gjøre ved bruk av høyrefoten.

Bilen min med eco-knapp hadde forøvrig et forbruk på såvidt over det dobbelte av oppgitt forbruk, mens den jeg har nå som er uten slikt kjører på såvidt under oppgitt forbruk.

Kanskje ECO rett og slett lurer testene ved at testen består i ful gass ved akselerasjon og man da lurer systemet til å få en roligere akselerasjon så det blir pene forbrukstalll på papiret, mens man natrligvis kunne oppnådd akkurat det samme ved å trykke litt roligere på gasspedalen i en normal bil uten dette tullet (og fortsatt hatt tilgjengelig fartsressursene når man plutselig trenger dem.

Jeg kjørte en gang gjennom byen bak en bil som holdt ca 35 km/t der fartsgrensa var 40. Så skulle jeg til høyre og den til venstre og vi kom dermed i ulike felt og jeg kan kjøre videre i 40. Så skjenner plutselig bilen over i mitt felt rett foran meg og jeg bråbremser for å unngå kollisjon da jeg har litt større fart enn denne og det ikke er forsvarlig å kjøre mindre enn en meter bak en slik ustabil bilist i 40 km/t. Ser i speilet at to mopeder bak meg sliter med å bremse nok, samtidig som bilen foran meg svinger tilbake til sitt eget felt igjen, så da finner jeg det best å gi full gass siden det er blitt fri bane foran og jeg er iferd med å bli påkjørt bakfra. Ved å gi full gass så klarer jeg å unngå sammenstøt. Godt det ikke var en ECO-funksjon aktivert da som begrenser gasspådrag enda mer og ville sørget for at jeg hadde blitt påkjørt bakfra.

Utslipp og drivstofføkonomi handler dessverre veldig ofte om å lage løsninger som får fine tall på papiret, men som ofte gir økt forbruk i virkeligheten. Forrige bilen min (ladehybriden) skulle liksom vøre så drivstofføkonomisk, men med 1,2 tonn henger på slep har jeg vært oppe i 1,4 l/mil med normal enkel landeveiskjøring på 150 km med varm motor og inntil 80 km/t. Dette pga et hybridsystem som ruser opp bensinmotoren for å skaffe nok strøm til å drive elmotorene, det er en ekstremt lite drivstoffvennnlig måte å kjøre på, i tillegg til at det gir mye motorstøy pga høyt turtall med liten belastning. Dieselpickupen klarer seg fint med litt under literen på samme kjøringa.
 
Men det skal sies at før jeg fikk el-doningen så ventet jeg på den første 50-mils bilen med fornuftig pris nettopp for å unngå ladestopp på de samme 32 mil. Det funker altså selvfølgelig ikke på vinteren, men på sommeren så er jeg fremme med ca 14 prosent igjen. Altialt så tror jeg rekkeviddeangsten og ladeplagsomheten er størst for fossilbileierne på våre vegne.
Siden det nå er frivillig å velge elbil så er det om regel slik at de som har elbil er dem som har et kjøremønster som passer til elbil, mens vi som har en bilbruk elbilene ikke kan dekke velger andre alternativer. Derfor er det vel ikke så rart at det er oss med forbrenningsmotor (og behov for langturer) som er mest bekymret for rekkeviddeangst og ladeplagsomheten.

Problemet er at om få år så skal vi alle tvinges til å velge elbil enten det passer eller ikke, og det hadde vært fint om politikerne forstår hvilke problemer de er iferd med å påføre oss som trenger egenskaper elbilene ikke leverer. Det er ikke bare eldriften som er problemet, men også at mange utstyrskombinasjoner ikke finnes så elbiler i hovedsak lages for byfolk og ikke for bruk på landet.

Det kunne jo vært interessant å høre hvilken elektrisk pickup du vil anbefale for meg?
Trenger følgende egenskaper:
  • Klarer fint 340 km med 1,3 tonn henger med mye luftmotstand pga 2,6 meters høyde, piggdekk, 0 grader og må også klare dette når bilen (og batteriet) er 10 år gammel (ladehybridbatteriet mitt fikk halv kapasitet etter 7 år).
  • Kan trekke henger på 3,5 tonn (hadde bruk for 2,5 tonn tidligere i vinter, så det er absolutt minimum).
  • Kan laste et tonn i bilen.
  • Firehjulstrekk og lavserie for rolig og kontrollert trekking med tungt lass uten hjulspinn.
  • Differensialsperre bak.
  • God bakkeklaring (har 24 cm nå, bør ikke være mindre).
  • Robust underside så det ikke lett blir dyre skader under (dessverre er som regel det dyre batteriet plassert under).
  • Dobbelkabiner så jeg får plass til bagasje tørt og innelåst.
  • Pris ikke mer enn ca 600.000 kr for ny bil (betalte mindre for min nye diesel pickup).
  • Må være til salgs hos forhandler i Norge.

Nå så selges det to elektriske pickuper i Norge, og begge er langt unna å oppfylle disse kravene mine. Den som er mest aktuell av disse er Ford F-150 Lightening, som koster 600.000 kr mer enn min bil og kan laste litt over halvparten av hva min bil kan, så absolutt ikke noe godt kjøp. Den andre er Maxus T90, som bare har bakhjulstrekk og derfor vil ha altfor dårlig fremkommelighet.

Det blir for galt å skulle tvinge oss over på en biltype som er så langt unna å dekke kravene våre som dieselbilen så enkelt dekker. Man har gode løsninger (bensin og diesel), men den vil dessverre politikerne våre forby.
 
Bare vent til Pickup går over til elbil, så blir det nok alskens herligheter å høre om kjøretøyets beskaffenhet!
Da må det isåfall komme elbiler som er mye bedre tilpasset mitt bruk enn det man har tilgjengelig i Norge nå.

Jeg var forøvrig godt fornøyd med den halv-elektriske bilen min en stund også. Men når jeg oppdaget hvor dårlig kvalitet det var på det som er felles med elbiler og hvor dyrt det er å bytte batteri (og at batterigarantien som er fin i brosjyra ikke er sånn i virkeligheten), da ble det slutt på begeistringen.

Så hvis en elbilselger sier at nå er batteriene mye bedre enn for noen år siden, og vi har gode batterigarantier, og et nytt batteri koster kun xx.xxx kr (og blir helt sikkert billigere innen garantien går ut), da vil jeg svare at akkurat det der har jeg hørt før også og jeg lar meg ikke lure to ganger.

Ble ganske lei av å ikke komme meg frem i feks dyp snø fordi batteriet er dårlig så jeg får for lite krefter.
Også blir båtrampa litt for spennende når man gir full gass og såvidt siger opp.
 
Da må det isåfall komme elbiler som er mye bedre tilpasset mitt bruk enn det man har tilgjengelig i Norge nå.

Jeg var forøvrig godt fornøyd med den halv-elektriske bilen min en stund også. Men når jeg oppdaget hvor dårlig kvalitet det var på det som er felles med elbiler og hvor dyrt det er å bytte batteri (og at batterigarantien som er fin i brosjyra ikke er sånn i virkeligheten), da ble det slutt på begeistringen.

Så hvis en elbilselger sier at nå er batteriene mye bedre enn for noen år siden, og vi har gode batterigarantier, og et nytt batteri koster kun xx.xxx kr (og blir helt sikkert billigere innen garantien går ut), da vil jeg svare at akkurat det der har jeg hørt før også og jeg lar meg ikke lure to ganger.

Ble ganske lei av å ikke komme meg frem i feks dyp snø fordi batteriet er dårlig så jeg får for lite krefter.
Også blir båtrampa litt for spennende når man gir full gass og såvidt siger opp.
Kanskje sommerenns prosjekt kan bli å finne en D-MAX og se på herligheten.
Vedr. ladehybridens batteri så var vi jo inne på at dette gjerne gjennomgår enormt mange flere sykluser enn f. eks 100 kWh elbilbatteri på lignende distanser.
 
Ble ganske lei av å ikke komme meg frem i feks dyp snø fordi batteriet er dårlig så jeg får for lite krefter.
Også blir båtrampa litt for spennende når man gir full gass og såvidt siger opp.
Du burde prøve en moderne elbil. For lite krefter har aldri vært ett problem når jeg har tatt opp båt på rampe. Du hadde vel 15 hk fra elmotoren din, jeg har 500. Selv om dreiemomentet er lavere i lav fart er det definitivt nok krefter også ved null fart, ikke noe problem å få 4 spinnende dekk på tørr asfalt. Da klarer den også å komme opp en båtrampe.
 
Du burde prøve en moderne elbil. For lite krefter har aldri vært ett problem når jeg har tatt opp båt på rampe. Du hadde vel 15 hk fra elmotoren din, jeg har 500. Selv om dreiemomentet er lavere i lav fart er det definitivt nok krefter også ved null fart, ikke noe problem å få 4 spinnende dekk på tørr asfalt. Da klarer den også å komme opp en båtrampe.
Hadde nok krefter da batteriet var nytt, men etterhvert ble det stadig mindre krefter.

Jeg hadde 82+82=164 hk på elmotorene, på papirer hvertfall. Det er like mye som dieselmotoren jeg har nå. Men elmotor er giret for høyt og med begrenset strømtilgang fra slitt batteri blir det lite effekt og moment.

Har aldri klart å spinne på tørr asfalt med ladehybriden. Klarte å spinne på vått gress med forhjul, mens bakhjula stod i ro på samme våte gresset.

Etterhvert ble det umulig å spinne på snø. Måtte ha isholke for å klare å spinne.
 
Her var det mye synsing, lite fakta og lite/ingen kunnskap om elbiler og deres funksjoner.
Her er det nok heller du som synser angående nytten av eco-knapp på bil med elektrisk fremdrift. Du klarer jo ikke å forklare hvordan dette virker, og du har kjørt med det på hele tiden slik at du ikke har noe å sammenligne med.

Er man helt amatør på øko-kjøring kan nok et system som tvinger bort brå akselerasjon osv være nyttig hvis eneste mål er økonomisk kjøring for egen bil og man blåser i drivstofføkonomi til andre (som må bremse ned fordi eco-bilen benytter ei luke uten å gi nevneverdig gass med det første).

Søndagsturen ble 300 km med henger på ca 1300 kg og noen hundre kg i bilen. Endte opp med at 1,5 tonn ekstra vekt gav et merforbruk på 0,14 l/mil i forhold til oppgitt forbruk på bare bil.

0,94 l/mil med ca 3,5 tonns vogntogvekt er da ikke så galt. Det gir en rekkevidde på litt over 750 km med 1,5 tonn ekstra vekt.

Selv har jeg kjørt ca 215.000 km med bil med elmotor og eco-knapp. Hvor langt har du kjørt med slik bil siden du mener jeg med 7 års erfaring bare synser.
 
Her er det nok heller du som synser angående nytten av eco-knapp på bil med elektrisk fremdrift. Du klarer jo ikke å forklare hvordan dette virker, og du har kjørt med det på hele tiden slik at du ikke har noe å sammenligne med.

Er man helt amatør på øko-kjøring kan nok et system som tvinger bort brå akselerasjon osv være nyttig hvis eneste mål er økonomisk kjøring for egen bil og man blåser i drivstofføkonomi til andre (som må bremse ned fordi eco-bilen benytter ei luke uten å gi nevneverdig gass med det første).

Søndagsturen ble 300 km med henger på ca 1300 kg og noen hundre kg i bilen. Endte opp med at 1,5 tonn ekstra vekt gav et merforbruk på 0,14 l/mil i forhold til oppgitt forbruk på bare bil.

0,94 l/mil med ca 3,5 tonns vogntogvekt er da ikke så galt. Det gir en rekkevidde på litt over 750 km med 1,5 tonn ekstra vekt.

Selv har jeg kjørt ca 215.000 km med bil med elmotor og eco-knapp. Hvor langt har du kjørt med slik bil siden du mener jeg med 7 års erfaring bare synser.

Har hatt elbil i 6 år, og har naturligvis prøvd ut alle funksjoner.

Noen ganger er det nytteløst å forklare noe til noen som allerede har funnet på sin egen sannhet, og da er det bedre å bruke energien på mer positive ting.
 
Har hatt elbil i 6 år, og har naturligvis prøvd ut alle funksjoner.

Noen ganger er det nytteløst å forklare noe til noen som allerede har funnet på sin egen sannhet, og da er det bedre å bruke energien på mer positive ting.
Bruk energien på lading!
 
Har hatt elbil i 6 år, og har naturligvis prøvd ut alle funksjoner.

Noen ganger er det nytteløst å forklare noe til noen som allerede har funnet på sin egen sannhet, og da er det bedre å bruke energien på mer positive ting.
Så fordi du har hatt elektrisk fremdrift i 6 år, som er et år mindre enn meg, så mener du at du har mer peiling på alt dette?

Jeg har funnet ut sannheten om hvordan dette eco-opplegget fungerer, og sannheten er at det ikke fungerer når jeg vet selv hvordan man kjører drivstofføkonomisk, mens det sikkert kan fungere om man ikke har peiling på at man bør ha rolige gassbevegelser og unngå mye gass og brems og kraftige akselerasjoner.

Men spørsmålet mitt var altså hvordan du mener dette eco systemet senker strømforbruket når man slår det på om man sammenligner med hva man får til med fornuftig ruk av høyrefoten. Du har enda ikke kommet med none forklaring på dette, så da er sannsynligvis forklaringen at du vet ikke hva den kan oppnå som man ikke kan oppnå med høyrefoten.

Ribba nevnte klimaanlegget, det er jo selvfølgelig en mulighet for at den kutter varmen i en elbil og på den måten ofrer komforten for å få mer rekkevidde, men det merket jeg ikke noe til i min bil da forbrenningsmotoren sørget for varme og det ikke har noen hensikt å kutte på varmen til kupeen og sende varmen ut i radiatoren en kald vinterdag. Men om klimaanlegget kuter så er jo det også noe man lett kan få til selv uten eco-knapp hvis man har lyst til (eller er nødt til) å ofre komforten for å rekke frem til hytta.

Og at du etter å ha blitt spurt flere ganger over flere uker om du klarer å komme ned i fabrikktallene på forbruk uten at du vil svare på det tyder nok på at det er med deg som med rekkeviddetesterne til Motor og andre, de klarer som regel ikke å matche de oppgitte tallene fra bilprodusenten.

På mandag klarte jeg på en distanse på 300 km å få et forbruk såvidt OVER oppgitt forbruk da jeg ifølge forbruksmåleren brukte 0,85 l/mil, som er 0,05 l/mil over oppgitt forbruk, men det var med piggdekk og to personer i bilen og ferielastet bil (som inkluderer en pall og et reservehjul og litt søppel oppi lasteplanet) og 290 kg henger og stort sett motorvei.
 
Så fordi du har hatt elektrisk fremdrift i 6 år, som er et år mindre enn meg, så mener du at du har mer peiling på alt dette?

Jeg har funnet ut sannheten om hvordan dette eco-opplegget fungerer, og sannheten er at det ikke fungerer når jeg vet selv hvordan man kjører drivstofføkonomisk, mens det sikkert kan fungere om man ikke har peiling på at man bør ha rolige gassbevegelser og unngå mye gass og brems og kraftige akselerasjoner.

Men spørsmålet mitt var altså hvordan du mener dette eco systemet senker strømforbruket når man slår det på om man sammenligner med hva man får til med fornuftig ruk av høyrefoten. Du har enda ikke kommet med none forklaring på dette, så da er sannsynligvis forklaringen at du vet ikke hva den kan oppnå som man ikke kan oppnå med høyrefoten.

Ribba nevnte klimaanlegget, det er jo selvfølgelig en mulighet for at den kutter varmen i en elbil og på den måten ofrer komforten for å få mer rekkevidde, men det merket jeg ikke noe til i min bil da forbrenningsmotoren sørget for varme og det ikke har noen hensikt å kutte på varmen til kupeen og sende varmen ut i radiatoren en kald vinterdag. Men om klimaanlegget kuter så er jo det også noe man lett kan få til selv uten eco-knapp hvis man har lyst til (eller er nødt til) å ofre komforten for å rekke frem til hytta.

Og at du etter å ha blitt spurt flere ganger over flere uker om du klarer å komme ned i fabrikktallene på forbruk uten at du vil svare på det tyder nok på at det er med deg som med rekkeviddetesterne til Motor og andre, de klarer som regel ikke å matche de oppgitte tallene fra bilprodusenten.

På mandag klarte jeg på en distanse på 300 km å få et forbruk såvidt OVER oppgitt forbruk da jeg ifølge forbruksmåleren brukte 0,85 l/mil, som er 0,05 l/mil over oppgitt forbruk, men det var med piggdekk og to personer i bilen og ferielastet bil (som inkluderer en pall og et reservehjul og litt søppel oppi lasteplanet) og 290 kg henger og stort sett motorvei.

Jeg synes faktisk litt synd på deg, bruke så mye energi og sinne på noe du har svart på tidligere flere dager etterpå og attpåtil midt på natten. Du burde kreve leie av meg for å bo i tankene dine.

ECO senker ikke komforten, i hvert fall ikke i min bil. ECO+ som enkelte biler har, kutter klima og all livsglede.

Selv om du ikke kan kjøre effektivt i en elbil, så betyr det ikke at andre ikke klarer det.
 
Så fordi du har hatt elektrisk fremdrift i 6 år, som er et år mindre enn meg,
Du har aldri hatt elbil. Hybri er det verste av begge verdener. Jeg er ikke overrasket over at hybriden din var dårlig, etter prøvekjøring har jeg tilsvarende opplevelse. Ulempene du beskriver er ikke eksisterende på elbil. Hadde jeg kjøpt elbil uten subsidier? ALDRI. Forbrenningsmotor er bedre men når det skiller 400 000 kr valge jeg elbil, og den fungerer greit bortsett fra at den er kjedeligere å kjøre og må lade på Langtur.

Eco knappen er jeg enig med deg. Dårligere gassrespons, dårligere klima og dårligere varmeapparat. Alt ting en kan påvirke selv. Jeg bruker aldri min, har testet når jeg kjører med cruice controll Og merket ikke forskjell på forbruk. På min forrige Audi var det en forskjell, motoren skrudde seg av når bilen trillet. Helt greit. Men mest er det for å korrigere adferd på sjåføren. En hadde spart mer penger på å kjøpe en dårligere bil med mindre motor.

Sjekker sjelden forbruk. Mer fornøyd når forbruket er dobbelt av oppgitt enn lavere. Det tilsier at det er morsomme veier. Kjøre under oppgitt på kjedelige veier, men det er aldri kvalitetstid.
 
Når man hører ytterpunktene i synspunktene får man mer og mer respekt for dem som behersket bilbruk før i tiden
 
...... og likevel skrives det 'varmt' om ny bil til 600 tusen pluss for så å ligge i 80 i 110-sonen.

Det var en dyr Yaris/Swift/Leaf/Transporter.

Er jo normalt disse typer biler, med sjåfører 60+ som er livredde for hastigheter over 90km/t, og over 70km/t hvis det regner eller snør.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp