Elvettreglene

9 Jul 2023
3.931
Jeg sikter på god kaffe og god sjokolade i påsken.

Men Toyotas PR-avdeling kommer med elbilvettregler.

So lets get it right: Man skal bytte inn en pålitelig og nedbetalt bensinToyota mot billån på 4-500 tusen for å blant annet:

-Spare på akselerasjonen
-Spare på varmen
-Bruke Eco-knapp.

Så betale så sabla mye for å leke sparing?

Eller er dette PR-bransjens sminking av at elbil fortsatt har sine begrensninger?

For et latterlig opplegg. Reklame som fremhever svakhetene ved konseptet?

Her passerte tre 'halvrøtne' HiLux igår, tror ikke brukere av disse kommer til å lære seg 'Elbilvettregler' med det første.

Kan tenke meg at folk som meg heller ønsker bånn solide biler med pådrag og varme etter ønske i 'investeringen'.

Er det rart ikke alle kaster seg på.


 
Jeg sikter på god kaffe og god sjokolade i påsken.

Men Toyotas PR-avdeling kommer med elbilvettregler.

So lets get it right: Man skal bytte inn en pålitelig og nedbetalt bensinToyota mot billån på 4-500 tusen for å blant annet:

-Spare på akselerasjonen
-Spare på varmen
-Bruke Eco-knapp.

Så betale så sabla mye for å leke sparing?

Eller er dette PR-bransjens sminking av at elbil fortsatt har sine begrensninger?

For et latterlig opplegg. Reklame som fremhever svakhetene ved konseptet?

Her passerte tre 'halvrøtne' HiLux igår, tror ikke brukere av disse kommer til å lære seg 'Elbilvettregler' med det første.

Kan tenke meg at folk som meg heller ønsker bånn solide biler med pådrag og varme etter ønske i 'investeringen'.

Er det rart ikke alle kaster seg på.


I gamle dager krydde det av tips til å spare bensin.
Vær lett på labben, kjør jevnt
Reduser farten før rundkjøringer uten å bråbremse
Kjør ikke fort, da bruker du mer drivstoff
Ikke kjør med takgrind eller skiboks, da bruker du mer bensin.
Unngå å tråkke klampen i bånn.....osv....
Noe jeg har glemt?
 
I gamle dager krydde det av tips til å spare bensin.
Vær lett på labben, kjør jevnt
Reduser farten før rundkjøringer uten å bråbremse
Kjør ikke fort, da bruker du mer drivstoff
Ikke kjør med takgrind eller skiboks, da bruker du mer bensin.
Unngå å tråkke klampen i bånn.....osv....
Noe jeg har glemt?
Men det skurrer jo når man skal blåse 'halve lønnen' på bilprisen, da ønsker man jo pådrag, varme/kjøling og turglede etter behov?

Småpinling å invitere til biltur og si man må spare på varmen, kjøre småsakte, stå og lade og dessuten være i ECO-modus.
 
Jeg sikter på god kaffe og god sjokolade i påsken.

Men Toyotas PR-avdeling kommer med elbilvettregler.

So lets get it right: Man skal bytte inn en pålitelig og nedbetalt bensinToyota mot billån på 4-500 tusen for å blant annet:

-Spare på akselerasjonen
-Spare på varmen
-Bruke Eco-knapp.

Så betale så sabla mye for å leke sparing?

Eller er dette PR-bransjens sminking av at elbil fortsatt har sine begrensninger?

For et latterlig opplegg. Reklame som fremhever svakhetene ved konseptet?

Her passerte tre 'halvrøtne' HiLux igår, tror ikke brukere av disse kommer til å lære seg 'Elbilvettregler' med det første.

Kan tenke meg at folk som meg heller ønsker bånn solide biler med pådrag og varme etter ønske i 'investeringen'.

Er det rart ikke alle kaster seg på.


Ja, de har jo i appen sin en funksjon der de vurdere kjøringen og gir deg en score for akselerasjon og bremsing. Jo lavere score og mer rødt skriften er, jo bedre har du brukt gass- og bremsepedalen.
 
Men det skurrer jo når man skal blåse 'halve lønnen' på bilprisen, da ønsker man jo pådrag, varme/kjøling og turglede etter behov?

Småpinling å invitere til biltur og si man må spare på varmen, kjøre småsakte, stå og lade og dessuten være i ECO-modus.
Livet er fullt av vanskelige valg. Jeg skal snart ut på tur, og det blir i en elbil. Det virker som om alle drosjene heromkring er blitt elektriske.
 
Ja, de har jo en egen app der de vurdere kjøringen og gir deg en score for akselerasjon og bremsing. Jo lavere score og mer rødt skriften er, jo bedre har du brukt gass- og bremsepedalen.
Ja der var jo sånn 'blue score' på VW også.

Men for et idioti, man kjlrer jo økonomisk om man selv vil, ikke at det har en PR-verdi å forsøke å dekke over/promotere konseptets svakheter.

For meg kan det virke smått pinlig å selge bil til 'en årslønn' eller hva det måtte være, for å samtidig si at man da må spare på varme og pådrag. 'Verdi for pengene' ja.

Hva med å dra på ut til turglede?

Vanvittig å ha storforbruk av ressurser og penger for å måtte 'spare'.
 
Livet er fullt av vanskelige valg. Jeg skal snart ut på tur, og det blir i en elbil. Det virker som om alle drosjene heromkring er blitt elektriske.
Pass på at førern har på ECOModus, har forsiktige pådrag og ikke bruker varmluft!!

(Eller ikke, plagsomt å legge seg opp i kjøringen.)

God tur!
 
Ja der var jo sånn 'blue score' på VW også.

Men for et idioti, man kjlrer jo økonomisk om man selv vil, ikke at det har en PR-verdi å forsøke å dekke over/promotere konseptets svakheter.

For meg kan det virke smått pinlig å selge bil til 'en årslønn' eller hva det måtte være, for å samtidig si at man da må spare på varme og pådrag. 'Verdi for pengene' ja.

Hva med å dra på ut til turglede?

Vanvittig å ha storforbruk av ressurser og penger for å måtte 'spare'.
Ja, og det er jo ikke alle biler som nødvendigvis har samme utgangspunkt i forhold til hvorfor man kjøpte bilen. Vil påstå at verken BMW'en eller Toyota'en min er førstevalgene for folk som ønsker å spare drivstoff kjøper, men både BMW og Toyota sine app'er har jo fokus på akkurat forbruket.

For øvrig tror jeg at jeg har gjort meg uvenn med både Toyota-folket og BMW-folket når det kommer til forbruk siste måned. På Yarisen (11 l/100 km) er den jo alt for høy, mens på BMW'en er den alt for lav (7,7l/100 km).
 
Ja, og det er jo ikke alle biler som nødvendigvis har samme utgangspunkt i forhold til hvorfor man kjøpte bilen. Vil påstå at verken BMW'en eller Toyota'en min er førstevalgene for folk som ønsker å spare drivstoff kjøper, men både BMW og Toyota sine app'er har jo fokus på akkurat forbruket.

For øvrig tror jeg at jeg har gjort meg uvenn med både Toyota-folket og BMW-folket når det kommer til forbruk siste måned. På Yarisen (11 l/100 km) er den jo alt for høy, mens på BMW'en er den alt for lav (7,7l/100 km).
Kanskje jeg får høre om en prøvekjøring av denne batteri-Bz4x og se om 'påskemysteriet' demrer litt.
Forøvrig syns jeg Lexus-utgaven ser bedre ut på interiør.

Skjønt, er man interessert i energieffektiv transport sjekkee man jo t-bane og gange til jobb.

Idiotisk å betale dyrt for bil for å spare på prestanda.
 
Kanskje jeg får høre om en prøvekjøring av denne batteri-Bz4x og se om 'påskemysteriet' demrer litt.
Forøvrig syns jeg Lexus-utgaven ser bedre ut på interiør.

Skjønt, er man interessert i energieffektiv transport sjekkee man jo t-bane og gange til jobb.

Idiotisk å betale dyrt for bil for å spare på prestanda.
Kampanje på Subarus versjon akkurat nå. 450.000 inkludert v.hjul. Det må jeg si, tross mye negativt rundt bilen, er et godt kjøp. Regner med de to bilene er bortimot identiske.
 
Kampanje på Subarus versjon akkurat nå. 450.000 inkludert v.hjul. Det må jeg si, tross mye negativt rundt bilen, er et godt kjøp. Regner med de to bilene er bortimot identiske.
Ja kvalitet og garanti burde jo være bra. Og med hjemmelading og 'hyppig' lading på tur kan man vel unne seg bpde pådrag og varme/kjøling også.
 
Kan ikke si jeg kjører noe annerledes etter jeg fikk elbil, selbv med bare drøye 400km WLTP rekkevidde. Som holder (akkurat) for min del
 
Kan ikke si jeg kjører noe annerledes etter jeg fikk elbil, selbv med bare drøye 400km WLTP rekkevidde. Som holder (akkurat) for min del
Gikk jo veldig greit her forleden med XC40 22-mod med oppgitt 422 km. Og mannhar hjemmelader, her 'kryr' av DC-ladere og man vet hvor og når det må lades.

Hvordan ville du gjort det med å kjøre Oslo-Bergen t/r på én dag?
 
Gikk jo veldig greit her forleden med XC40 22-mod med oppgitt 422 km. Og mannhar hjemmelader, her 'kryr' av DC-ladere og man vet hvor og når det må lades.

Hvordan ville du gjort det med å kjøre Oslo-Bergen t/r på én dag?
Er det egentlig tema å kjøre nonstop oslo-bergen-oslo??? Uten et eneste stopp på veien? Kjøre til Bergen, snu og kjøre tilbake?
 
Er det egentlig tema å kjøre nonstop oslo-bergen-oslo??? Uten et eneste stopp på veien? Kjøre til Bergen, snu og kjøre tilbake?
Altså med nødvendige stopp for utveksling av væsker.......
Og ja, har hatt flere slike runder med formål levering av ting og henting på flyplass.
Går ganske bra om man har sovet godt og har humøret. Og har man brusfri så fungerer cola nærmest som rakettdrivstoff når det er lenge siden sist. Har kun gjort slike runder med forbrenningsmotor.
 
Altså med nødvendige stopp for utveksling av væsker.......
Og ja, har hatt flere slike runder med formål levering av ting og henting på flyplass.
Går ganske bra om man har sovet godt og har humøret. Og har man brusfri så fungerer cola nærmest som rakettdrivstoff når det er lenge siden sist. Har kun gjort slike runder med forbrenningsmotor.
Jeg hadde forlangt innleggese for å undersøke den mentale helsen dersom jeg hadde kjørt bil non stop fra oslo til bergen og tilbake for å hente noen på en flyplass. Fly Bergen-Oslo tar jo under en time, mens det er over syv timer hver vei med bil. Hva er det neste problemet? At det er midtvinters, sibirkulde og 25 blå i hele sørnorge og at du skal dra med deg en tilhenger?
 
Jeg hadde forlangt innleggese for å undersøke den mentale helsen dersom jeg hadde kjørt bil non stop fra oslo til bergen og tilbake for å hente noen på en flyplass.
Du får høre med yrkessjåførene hvordan de makter det. Men altså: Stopp for bensin, kaffe og WC såklart. (For de avanserte er der jo TravelJohn evt. StadionMate.)
Skjønt å alternativt blåse tusenvis på hotell og stopp er mindre fristende.
Faktisk er det en trivelig tur, vel å merke kun om sommeren, og når man er uthbilt og forfrisket.
(Og der er adskillig lengre etapper å høre om enn mine.)
 
Du får høre med yrkessjåførene hvordan de makter det. Men altså: Stopp for bensin, kaffe og WC såklart. (For de avanserte er der jo TravelJohn evt. StadionMate.)
Skjønt å alternativt blåse tusenvis på hotell og stopp er mindre fristende.
Faktisk er det en trivelig tur, vel å merke kun om sommeren, og når man er uthbilt og forfrisket.
(Og der er adskillig lengre etapper å høre om enn mine.)
En yrkessjåfør har kjøre-og hviletid. Det er TOTALT uaktuelt å kjøre den turen nonstop T/R.
Forøvrig har jeg også kjørt på kryss og tvers i sørnorge, jeg vet det er mange fine turer.
Det beste for å oppleve slike turer er å stoppe her og der og ta inn det flotte. Den som bare kjører får ikke med seg noe.
 
En yrkessjåfør har kjøre-og hviletid. Det er TOTALT uaktuelt å kjøre den turen nonstop T/R.
Forøvrig har jeg også kjørt på kryss og tvers i sørnorge, jeg vet det er mange fine turer.
Det beste for å oppleve slike turer er å stoppe her og der og ta inn det flotte. Den som bare kjører får ikke med seg noe.
Der kjøres nok langt over det folk tror er vanlig arbeidstid. Husk at bare en del av kjøringen er på ferdsskriver: Og da er det helt lovlig å være på jobbvakt i 15 timer...... og mange kjøretøyer har ikke skriver og da er det fritt fram for døgning.
Selvsagt er jeg stor tilhenger (!) av 7,5-timers dag, men dette er langt fra mange realiteter.
Men det har skjedd flere ganger at andre har sett og høynet mitt tosifrede timetall.

Skjønt: Jeg har hektet av både tilhengere og det meste av arbeidskjøring.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp