Peile motoroljen

8 Jul 2023
1.512
Varm bil sier NAF: https://www.naf.no/bilhold/bilpleie/slik-sjekker-du-oljen-pa-bilen-din
"Bilen må stå rett og være varm."

Avkjølt i minst 20 minutter sier Castrol:
"Når du har oljen, må du sørge for at bilen din står på en plan overflate. Motoren må være avkjølt, og du bør vente i minst 20 minutter slik at all oljen får rent tilbake i sumpen."

Artig.
man lærte jo at motoren skulle være avkjølt eller kald...og holder fast ved det...Men altså sier NAF noe annet.
Jeg peiler alltid før oppstart (og bilen har egen sensor i tillegg da som kun viser ved oppstart av kald motor).
 
Er lenge siden jeg stolte på NAF, de er jo en organisasjon for alle andre enn oss med bensin- eller dieselmotor. Og mot Castrol taper de ti av ti ganger. Har alltid målt når motoren er kald. Går utifra når motoren er varm så er oljen rundt omkring i motoren så da vil målingen bli lavere.
 
Tja, begge anbefalingene kunne vel vært skrevet bedre. I utgangspunktet spiller det liten rolle om motor er varm eller kald, men hvis motor er varm må den ha vært avslått i minst 5 min før du peiler.
 
Hvorfor henge seg opp i instruksjoner fra en tredjepart når det står godt forklart hvordan man peiler olje i bilens instruksjonsbok? Da vil man også få info om evt. særegenheter for akkurat den biltypen. Her et eksempel fra siste generasjon VW Golf (kort oppsummert for de som ikke vil se på skjermbildene: jevnt underlag, driftsvarm motor, vent i minst 5 minutter):

1707053513586.jpeg
1707053547855.jpeg
1707053592307.jpeg
 
Sist redigert:
Hvorfor henge seg opp i instruksjoner fra en tredjepart når det står godt forklart hvordan man peiler olje i bilens instruksjonsbok? Da vil man også få info om evt. særegenheter for akkurat den biltypen. Her et eksempel fra siste generasjon VW Golf (kort oppsummert for de som ikke vil se på skjermbildene: jevnt underlag, driftsvarm motor, vent i minst 5 minutter):

Vis vedlegget 8055
Vis vedlegget 8056
Vis vedlegget 8057
Jo da, men det er jo punkt 2 i den første veiledningen som er kluet.
Nemlig at etter 5 minutter skal oljen være tilbake i bunnpanna slik at man ser så riktig nivå som mulig ved hjelp av pinnen.
Altså at man ikke måler med det samme man har stoppet bilen.

Men det tilsier da vel også at det ikke er feil å sjekke ved kald motor.
Om man skal ut og kjøre så må man jo ikke kjøre en tur før man peiler.
Ville jo være dumt om man kjørte den varm hvis det var for lite olje på den.

Men mange biler har jo nå en melding om "korrekt oljenivå" også.
Den dukker selv på min Opel Corsa opp en gang i blant, men likevel er det veldig smart å sjekke.
 
Men det tilsier da vel også at det ikke er feil å sjekke ved kald motor.
Om man skal ut og kjøre så må man jo ikke kjøre en tur før man peiler.
Ville jo være dumt om man kjørte den varm hvis det var for lite olje på den.

Men mange biler har jo nå en melding om "korrekt oljenivå" også.
Den dukker selv på min Opel Corsa opp en gang i blant, men likevel er det veldig smart å sjekke.
Olje utvider seg bittelitt når den er varm (i tillegg til at den blir tynnere). Har visst noe med at varmen tilfører molekylene kinetisk energi som gjør at de beveger seg raskere og det blir større avstand mellom hvert molekyl. Men å måle nivået på kald motor er helt sikkert godt nok for formålet for de fleste biler, jeg gjør det selv av og til også, selv om min "standard-rutine" er å gjøre det ifm bensinfylling. Da er bilen som regel driftsvarm, har stått på et plant underlag i minst 5 min, og det er både tørkepapir og søplebøtte lett tilgjengelig på bensinstasjonen.

Apropos det med melding om "korrekt oljenivå": Enkelte merker har tatt det du beskriver enda et skritt videre ved å fjerne peilepinnen helt, slik at man er prisgitt at elektronikken rapporterer tilbake korrekte nivåer. Man har sikkert spart noen kr pr. bil i produksjonskostnader på å gjøre det på den måten, og kanskje man "skremmer" en større andel av kundene sine til verksted for oljeskift framfor å gjøre det selv. Men jo eldre bilen blir, jo større er sjansen for at det går noe galt med elektronikken. En tradisjonell peilepinne går ikke i stykker (som hovedregel, som med alt annet finnes det sikkert noen unntak).
 
Morsom peilepinne forresten på denne nevnte bilen

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Ser nesten "skadevridd" ut, men slik er den da. På Volvo b18-20 var det stiv rett pinne, men mer fleksibel på B21-morotene.
 
Nå begynte jeg å tenke på når jeg sist hadde en bil med peilepinne. Trolig var den CR-Ven som ble solgt i 2012. (Den hadde til gjengjeld også peilepinne for spylervæske, i stedet for varsellys. 2009 modell.)
 
Hei!
Har en aldri så liten problemstilling som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Gjelder ikke peiling av olje, men oljeskift.
Har en Opel Astra 2015 modell med dieselmotor. Har fått opp varselet «skift motorolje straks». Dette varselet dukket opp forrige onsdag (8.mai). I instruksjonsboken står det at jeg må skifte oljen/filter innen èn uke eller 500 km, det som kommer først. Problemstillingen er at jeg ikke har fått time hos verksted før 23.5. Nå er det slik at bilen ikke blir kjørt 500 km innen 23.5, men overskrider jo det som står om èn uke. Har heller ikke brukt bilen hver dag siden forrige onsdag og da kun til korte turer (typ 5-10 minutter kjøring). Er det safe å bruke bilen sparsommelig slik jeg har gjort frem til 23.5 eller er det da en reell fare for motorhavari?
 
Takk for svar!
Jeg kjøpte en Corsa bensin i 2016.
På den dukket også dette opp før jeg hadde service-tidspunkt og jeg hadde heller ikke kjørt, på langt nær, maks antall mil mellom skiftene. Jeg tenkte som deg.

I 2020 byttet jeg til den nyeste Corsa bensin som kom da.
Der er det ikke et slikt varsel, bare varsel om så så lang tid til service (1 år siden sist).

Den i 2016 hadde turbo, kanskje noe med det - vet ikke.
Den fra 2020 har ikke turbo.
Ingen ekspert på dette.
 
Det er selvsagt null fare for motorhavari. Men om du kjører langt over tidspunktet og kilometerstand for oljeskift og motoren skulle havarere (lite sannsynlig) kan bilforhandler gi deg skylden for havariet.
Et annet aspekt som også er verdt å nevne sånn på generell basis er at dersom bilen er innenfor nybilgaranti-perioden (noe den aktuelle bilen her ikke er), og serviceintervallet er overskredet, så vil i verste fall nybilgarantien bortfalle. Artikler om dette:

Den tre år gamle bilen har ikke nybilgaranti

Taper hundretusener på manglende BMW-service

BMW-en var kjørt for langt, garantien gjaldt ikke

Så kjøper man nyere bruktbil som skal ha gjenværende nybilgaranti, bør man sjekke både at servicer er foretatt OG at de er utført i tide ift bilens serviceprogram.
 
Et annet aspekt som også er verdt å nevne sånn på generell basis er at dersom bilen er innenfor nybilgaranti-perioden (noe den aktuelle bilen her ikke er), og serviceintervallet er overskredet, så vil i verste fall nybilgarantien bortfalle. Artikler om dette:

Den tre år gamle bilen har ikke nybilgaranti

Taper hundretusener på manglende BMW-service

BMW-en var kjørt for langt, garantien gjaldt ikke

Så kjøper man nyere bruktbil som skal ha gjenværende nybilgaranti, bør man sjekke både at servicer er foretatt OG at de er utført i tide ift bilens serviceprogram.
Ja, og også om man selv skal ha bilen hele garantiperioden - så bestill service i så god tid man ikke kan ta en på det.
 
Nå begynte jeg å tenke på når jeg sist hadde en bil med peilepinne. Trolig var den CR-Ven som ble solgt i 2012. (Den hadde til gjengjeld også peilepinne for spylervæske, i stedet for varsellys. 2009 modell.)
Jeg har peilepinne på min bil som ble kjøpt ny i 2022.

Bilen min fra 2022 har mange av de gode gamle robuste løsningene:
Rammebygget, stiv bakaksel, bladfjæring bak, tromler bak, ordentlig håndbrekket (ikke elektrisk), motoren på langs, manuelt gir.

Peilepinnemangel har jeg bært borti på en 2001 MB Actros. Er jo vant til at å peile olje på lastebiler er fort gjort. Lette først etter peilepinne uten hell. Ringte deretter en som hadde kjørt lastebilen før meg og han fortalte det fantes i noen menyer, då da lette jeg der. Fant etterhvert ut det var litt avvik fra korrekt nivå og hvor stort avvik, ca 1 liter tror jeg. Men ikke om det var for mye eller for lite. Konklusjonen ble at jeg får kjøre ei stund og sjekke på nytt senere om tallverdien øker eller minsker for å finne ut om det er for lite eller for mye.

Men då byttet jeg jobb, så da fikk heller ny sjåfør starte prosessen på nytt for å finne ut av oljepengene. Eller gjøre som han før meg og bare gi opp å finne ut av hvordan man leser av elektriskboljepeiling og bare håpe det går greit.

Mye enklere å ginne ut av med vanlig peilepinne. Da eliminerer man også elektronikkfeil som kan gi feil avlesning.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp