Farlige byer og steder

9 Jul 2023
2.629
Noen som har opplevd skumle saker i farlige byer?

Kjente igjen bildet her (har et nokså likt på mobilen min, som jeg tok for noen år tilbake), så måtte sjekke saken, selv om de er Dagbladet, da.

Høres ut som en bølge dette. Mange naive folk der. Medellin har jeg oppfattet som en retrett for en god del amerikanere av ymse slag. I stor grad voksne menn.

Var vel en gang jeg følte på et visst ubehag der, da jeg ruslet ned fra en liten fjellskrent, og kom ned på et slags industriområde rett ved Metroen. Dukket opp 3-4 gutter sammen med en jente, og jeg var jo åpenbart turist. Og de var ingen andre der. Da ble jeg litt glad da det ret etterpå dukke opp en bil, i de minste.

Tilsvarende var det en gang i Rio at jeg mellom Ipanema og Copabana i et litt halvøde område møtte en gjeng gutter. Heller ikke disse var farlige, men man føler seg umiddelbart litt utrygg når man ikke ser andre folk i nærheten.

Har vel i grunnen aldri følt meg veldig utrygg eller blitt utsatt for noe i storbyer i verden.

Noe av cluet er å dra steder der man ser ut som de lokale.

Kan antyde at jeg 'stuck out like a rusty nail' i Asia.

Etter en uke i Rio og med flip-flops fra hotellet til butikker, stranda og serveirngssteder så jeg nok ut som en av de lokale, i alle fall ikke langt unna... Og i Bulgaria blir jeg ofte tilsnakket på bulgarsk. Så noen fordeler kan man ha enkelte steder.

Eller klassikeren fra Syden: Man kommer i snakk med fremmede. På engelsk. Og tenker at dette var jo turister langveis fra, ja.

Og etterhvert demrer der at de også er norske.

Venta (for) lenge til å reise til Rio pga alle historiene. Men det føltes jo temmelig trygt. Dog - det skal sies, har truffet folk som har blitt rana og frastjålet alt der, så trygt er jo de ikke... Antar at man må tenke litt kynisk også - ja, det er en viss fare, men sannsynlighen for at man skal bli rammet selv, i en millionby, er jo uansett forsvinnende liten - om man tar forholdsregler og ikke driter seg ut, f.eks. ved å bli drita.

Oslo. De to siste gangene jeg har vært der har jeg blitt truet med kniv og forsøkt ranet.

Første gangen løp jeg som faen, andre gangen ble jeg reddet av en taxi som stoppet og slapp meg inn.

Farlige byer styrer jeg unna. Jeg har besøkt noen av de beryktede forstedene til Paris, men det har jo selvfølgelig vært på dagtid, og da er det lite å frykte.

Oslo. Dit må dere ikke finne på å dra.

Schtøgg er’n å!
Skulle akkurat til å skrive det samme faktisk. De første tiåret av 2000tallet spessielt så var jeg og familien mye på ferie turer hos familie på Nesodden og tok båten over både alene og med familie eller venner slekt derifra flere ganger for uken.

Og mi personlige mening da iallefall selv om det trenger ikke å stemme med realitetene var at jeg følte meg tryggere å gå spaserturer fra ett hotell i Bangkok der vi også var hver sommer da på senkvelden enn rundt om i hovedgaten og grønland iOslo på dagtid.

Du følte deg utrygg på Karl Johan på dagtid?

Da er det nok best å holde seg hjemme ja, gud bedre…

Det er en del byer i Nord-Norge, særlig i Finnmark, hvor det er høy grisebankfaktor på byen.
Det går nå stort sett rolig for seg der også. Fikk derimot noen stygge blikk da noen lokale kvinnfolk kom og satte seg ved bordet vårt på puben i Kautokeino. Det ordnet seg derimot da det kom noen drita fulle karer kom ramlende inn da de nettopp hadde kommet ned fra fjellet igjen (dette var på høsten). Det luktet såpass stramt av svette og lort av dem at de fleste ble vel i halvsvime av det.

Hammerfest var vel kanskje den jeg merket mest vold i, men da helst mellom "samtykkende".

Har bodd 3 år i Hammerfest, har aldri merket noe til det.
Når da? Var der for 20 år siden og da var det litt Texas-tilstander med en del slåssing i hotellbaren ved kaia (Rica?) og en del slåssing ute på byen. Men det var nå stort sett lokale helter og folk som jobbet ute mot Snøhvit.

Husker jeg fikk beskjed av mamma om å ikke se opp fra bakken da vi gikk over Grønland mens jeg var barn. Jeg er selvsagt takknemlig for at jeg har blitt skjermet fra elendighet og har vokst opp i et møblert hjem. Det vil mine barn også få oppleve.

Det kan være greit å være litt obs om man skal grille og drikke i Botsparken. Ymse tikkende bomber av folk med utenlandsk opprinnelse og narko i kroppen der.

Der jeg har opplevd mest gruff er barcelona, men dette har vært på vei fra byen, til nachspiel ol. I tidsleiet 05-06 på morgenen. Ble forsøkt ranet til og med, men vi ble såpass høylytte og gjorde en big deal ut av det at han ikke turte å fullføre. Han sa han skulle stikke oss og drepe oss men det ble ikke noe av.
Ble forsøkt frastjålet lommebok et par dager senere, men merket på forhånd at noe var på gang, så det gikk bra.