El-busser kortslutter og står i kuldegrader

Kan jo mimre om de gode dager på 90-tallet som busspassasjer i Bergen: 'Plingkortene', i de gule kortholderne med "Gode busser' påakrevet. Noe som var "gule busser' på Landås og røde i Åsane. Arna karosseri. Scania diesel med automatgir. Studenter med sjåførjobb.
En av byens 'løse fugler' som simulerte å ha plingkort i avleseren.
 
Hvilke idioter har kjøpt 183 el-busser til Europas "miljøhovedstad" Oslo - ikke går i kulde . . . . .
Det er første gang i verdenshistorien at det skjer tekniske feil ved kjøretøy. For de bruker strøm i kalde strøk også - så det er liksom ikke sånn at strøm ikke fungerer i hundre&ørten kuldegrader eller så. Vel, under 273,15 kalde Celcius - stopper det meste.
 
Har hatt El-busser i Bodø i 2-3 år nå. Fungerer stort sett helt greit. Kulden er ikke noe problem.
En del leddbusser som ble kjøpt inn fungerer dårlig når det er dårlig føre, men det skyldes bare delvis at det er El.
 
jeg tror nok som deg at mange næringsdrivende er kynikere, men hvem taper til syvende og sist mest på en leveranse som ikke holder mål, leverandør eller kjøper?
Det er nok kjøperen gitt. Om leverandøren har levert det de har fått beskjed om.
 
Litt overdrevet dette, hender at det står en buss her eller der, men stort sett går der greit.
Tok selv buss i Oslo på lørdag, med stort snøfall. Forsinkelsene hadde med underlaget å gjøre, ikke hva den er drevet av.
 
Kan jo mimre om de gode dager på 90-tallet som busspassasjer i Bergen: 'Plingkortene', i de gule kortholderne med "Gode busser' påakrevet. Noe som var "gule busser' på Landås og røde i Åsane. Arna karosseri. Scania diesel med automatgir. Studenter med sjåførjobb.
En av byens 'løse fugler' som simulerte å ha plingkort i avleseren.
Husker du trolley-bussene som gikk på strøm, altså vha ledning?
 
Litt overdrevet dette, hender at det står en buss her eller der, men stort sett går der greit.
Tok selv buss i Oslo på lørdag, med stort snøfall. Forsinkelsene hadde med underlaget å gjøre, ikke hva den er drevet av.
Når det er stort snøfall er det vanligvis ikke veldig kaldt.
 
Det er vel klart at de har noen problemer, men slik er jo det ofte med tekniske nyvinninger. Så lenge man har noe ekstra i beredskap, er det vel ting man fint kan leve med. Ofte fungerer ting på papiret, og en stund -men så finner man ut at man må gjøre justeringer underveis. De må man antakelig bare akseptere, i noen grad, om man ikke skal bruke forurensende, støyende og ukomfortable dieselbusser for all fremtid. Det er nok av folk i sosiale medier som skal hovere over "fremskrittet", i hvert fall...
 
Det er første gang i verdenshistorien at det skjer tekniske feil ved kjøretøy. For de bruker strøm i kalde strøk også - så det er liksom ikke sånn at strøm ikke fungerer i hundre&ørten kuldegrader eller så. Vel, under 273,15 kalde Celcius - stopper det meste.
Fordomsfull viser på en elegant måte at han ikke er ukjent med det litterære virkemiddelet overdrivelse.
 
Nei, og når det var veldig kaldt her i Oslo (som er noen ganske få dager i året), så funket det greit da også.
Krisemaksimering er visst greia på some, jeg er lei.
Det kan være krisemaksimering, men jeg tror det er kraftig ispedd petroliumskara som ikke lar anledningen går fra seg i å nevne at batteri er dritt, sammen med tabloidpressen selvsagt.
 
Det kan være krisemaksimering, men jeg tror det er kraftig ispedd petroliumskara som ikke lar anledningen går fra seg i å nevne at batteri er dritt, sammen med tabloidpressen selvsagt.

Jeg er en gammal kødd, trur ikke batteribiler kommer til å redde isbjørnene på Svalbard, men jeg bor nå midt i denne relativt store byen, og jeg ser at ting funker stort sett hele tiden. Fler hundre tusen fraktes rundt i byen hver dag, med elektrisitet som drivkraft.
 
Ja, men kun linje 2 til Landås. Jeg bodde ikke der, så var knapt nok på den. Tok den evt. fra sentrum til Haukeland sykehus. Sjåførene måtte vel ha eget trolley-kurs
Jeg husker heller ingen flere linjer, mulig det var mange på 60 tallet ev før?
 
Jeg er en gammal kødd, trur ikke batteribiler kommer til å redde isbjørnene på Svalbard, men jeg bor nå midt i denne relativt store byen, og jeg ser at ting funker stort sett hele tiden. Fler hundre tusen fraktes rundt i byen hver dag, med elektrisitet som drivkraft.
Hadde all el til elbiler og busser kommet fra virkelig fornybare, trygge og miljøvennlige kilder som td vann og atom så tror jeg det kunne gjort en forskjell, men 80% av elbilene fyres trolig på kull + miljøverstingen møller.

I tillegg kommer at det er miljøkostbart å produsere disse bilene, ikke minst om de blir kondemnerte før foreskrevet tid.

Eller gud forby skulle begynne å brenne langs veiene.
 
Hadde all el til elbiler og busser kommet fra virkelig fornybare, trygge og miljøvennlige kilder som td vann og atom så tror jeg det kunne gjort en forskjell, men 80% av elbilene fyres trolig på kull + miljøverstingen møller.

I tillegg kommer at det er miljøkostbart å produsere disse bilene, ikke minst om de blir kondemnerte før foreskrevet tid.

Eller gud forby skulle begynne å brenne langs veiene.

Det siste er jo bare tøv.

Men ingen tvil om at elbiler og elbusser har gjort veldig mye for MILJØET i Oslo by, som er noe helt annet enn KLIMAET på kloden vår.
 
Det siste er jo bare tøv.

Men ingen tvil om at elbiler og elbusser har gjort veldig mye for MILJØET i Oslo by, som er noe helt annet enn KLIMAET på kloden vår.
Er det tøv at det er dårlig om elbiler brenner?
Det er ikke akkurat lite dritt som stiger til værs.

Jada, hyggelig at kolsgjengen kan puste i Oslo og på Danmarksplass, mens klimaet fortsatt går straka vegen til h..........
 
Er det tøv at det er dårlig om elbiler brenner?
Det er ikke akkurat lite dritt som stiger til værs.

Jada, hyggelig at kolsgjengen kan puste i Oslo og på Danmarksplass, mens klimaet fortsatt går straka vegen til h..........

Jauda, men nå dreier tråden seg om el-kjøretøyers funksjonalitet i vinterklima, ikke om planetens overlevelse. 😉
 
Mye av greiene har jo vært etter ruteendringa nå hvor Unibuss vel overtok en del av Nobinas kontrakter på Oslos østkant og derav nye busser. En ruteendring som for mange på østkanten har vært helt katastrofal, men det er nå en annen sak enn bussene i seg selv. 25 bussen går feks ikke til Lørenskog stasjon og postterminalen lenger så nå må folk som bor på Furuset, Lindeberg osv bruke evigheter på den turen om man skal reise kollektivt. Det virket ikke logisk å kutte ruta på Haugerud som er ja ca 1 km unna Trosterudkrysset hvor da ruta fortsatte over Linderberg osv. Argumentet til Ruter var forsinkelser, men det er ikke på den strekningen fra Trosterudkrysset til Lørenskog stasjon forsinkelsene oppstod, men fra Majorstuen og oppover mot Kjelsås. Og jeg vet ikke om Ruter har tatt en befaring langs Tvetenveien på ettermiddagen, men der står det bom stille fra Haugerud og bortover mot Tveita og bussen må nemlig bort i den rundkjøringa der for å snu. I tillegg har man kuttet et par lokale bussruter i området her som var veldig hendig for en del. I tillegg så har busslinje 68 blitt redusert til å bli en rein rushtidslinje.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp