Bilkjøp 2024

Så lenge jeg er på Fleks skal det mye til det ikke blir minst et bilbytte i løpet av året. Uten at jeg helt aner hva og når
 
Siden vi bor sentralt i Oslo og tilbudet av delebiler har økt siden vi hentet ut leasingbilen tror jeg vi forsøker oss som billøse igjen.
Ordet delebil har litt ulik betydning i Oslo sentrum og her ute på landet ser jeg.

Var forøvrig en tur inne i Oslo sentrum med diesel pick-up-en forrige uke og registrerte at de som bestemmer der heller ønsker at Dieselbiler skal ljøre og elvarebiler skal stå i ro enn omvendt. For når jeg ønsker å parkere og store dieselmotoren så står det skilt med parkering kun for elvarebil og kun for kjøretøy på biogass osv. Er vel 7% bio i dieselen og det blir forstøvet til gass før den forbrennes, men antar det blir vanskelig å overbevise rett vedkommende om det, så da ble det å kjøre mer rundt omkring før miljøvernere tillater meg å stoppe dieselmotoren. Og noen veier er kun for taxi og buss så man må snu og kjøre tilbake og ta omveier. Ble så mye snuing og krappe svinger at jeg koblet ut firehjulstrekken (stiv mellomaksel) av hensyn til piggene i de 75 cm høye dekka på pickupen. Få pickuper der inne forresten, men jeg har lest det er så mange kriminelle gjenger der inne, så da nytter der vel ikke å ha noe liggende på lasteplanet når man forlater bilen i sentrum, med unntak av om man frakter søppel på planet (slik jeg gjorde idag).

Registrerte forøvrig at oppmerkede plasser for lukeparkering i Oslo sentrum er kortere enn 5,3 meter.

Men jeg er hvertfall glad jeg har kjøpt en lettparkert bil og ikke noe sånt småtteri som andre åstår er lett å finne parkeringsplass til. For noen få uker siden var jeg inne i en annen by og der var det en åpning på ca 2 meter mellom en parkert bil og en benk. Småbiler stakkar ville ikke hatt nok plass til å åpne døra om de hadde parkert der, mens jeg bar rygget inn og lukket opp døra over den ca halvmeter høye benken. Ellers er det jo endel ganger det er litt mangel på parkeringsplasser, men ledig plass opp noen skråninger, da er det bare å benytte firehjulstrekk og lavserie og sperre og parkere (det er jo slike ting som burde kunne kalles parkeringskjeller. Ikke disse systemene som skal finne ut hvilken vei man skal dreie rattet gor å parkere et sted, for det skjønner man jo selv, og ingen datasystemer kan vurdere hvilke brøytekanter man må unngå og hvilke man kan kjøre over/gjennom når man skal parkere).
 
Jepp, har noen kommet nærmere noe nytt for 2024?
Når vår og sommer nærmer seg frister det med freshe modeller.

For min del burde BMW med R6 og RWD være bilmessig bra balansert..... men det er jo priset slik at det vanskelig lar seg gjøre.
'Rimeligste' BMW er elbil SUV med FWD. Altså det stikk motsatte av gamle BMW-idealer.
Og da kan man like gjerne se på Volvo XC30. Med RWD. Noen hadde prøvd denne og skrev på nett at den føles som en plastjolle!
Da lo jeg. Fordi det er sant?

Det blir til litt surfing på utenlandske nettsteder for å se på dagens modeller av vanlige bensinbiler.
 
Blir det noe bevegelse på.noen her?
Og skal man få skynde seg for 'de siste' mulighetene for ny bensinbil i vanlig salg?

For min del er ett av problemene å finne ny elbil jeg liker:
Jeg ønsker Teslas temperaturkontroll, energieffektivitet og raske lading på autofakturerong, jeg ønsker kjøreegenskaper og karossieri og komfort i BMW-Derrickkvalitet. Jeg ønsker pixellys som på Volvo eller visse Mercedes.
Og jeg ønsker tilbudspris og 7 eller 10 års garanti. Og 'snill politikk' fra leverandør.

Hvorfor har ingen alt på ett brett?

Og japansk Lexus sedan med V6 og V8 finnes i utlandet men blir vel vanskelig å få inn under kurante vilkår.

Hadde vært enklere om jeg syns noe fra topp 10 salgslisten var 'helt magisk'.
Men jeg syns at totalpakkene er ufullstendige over hele linja dessverre.
 
Blir det noe bevegelse på.noen her?
Og skal man få skynde seg for 'de siste' mulighetene for ny bensinbil i vanlig salg?
Jeg tenkte jo på BYD, men da fikk jeg huden full her .;)
Nye Opel Grandland Electric med 70 mil rekkevidde etter standarden.
Men den er jo stor og jeg vet ikke om jeg vil ha det nå.

Samtidig liker jeg Corsa'en. Enkel og grei og oversiktlig i instrumenteringen og slikt.

Opel Astra gir etter min smak mye mindre for pengene enn den nevnte Corsa og den minste BYD.

Man bor slik at man har lading i garasjen i borettslaget via et ladeanlegg som ikke koster borettslaget 1 eneste krone, men hvor vi leier ladinga til en gitt pris per måned. Slik det er i dag vil dette koste mellom 4,50 og 5 kroner per mil med cirka kjørelengde og mønster og biltype. Med en pumpepris på 20 blank koster bensinen cirka 10-11 kroner per mil. Altså det dobbelte da cirka.

Kjører jeg 12 000 (sikkert litt mer, men et snitt det, så vil bensinen koste 6-7000 kroner mer enn strømmen i året. Så er jo service dyrere på bensinbilen, men det skal jammen gå litt tid før man "tjener" inn igjen det mellomlegget man må gi. Det er også lett å la seg "lure"... Men selvsagt, alltid litt stas med ny kjerre...
 
Jeg tenkte jo på BYD, men da fikk jeg huden full her .;)
Nye Opel Grandland Electric med 70 mil rekkevidde etter standarden.
Men den er jo stor og jeg vet ikke om jeg vil ha det nå.

Samtidig liker jeg Corsa'en. Enkel og grei og oversiktlig i instrumenteringen og slikt.

Opel Astra gir etter min smak mye mindre for pengene enn den nevnte Corsa og den minste BYD.

Man bor slik at man har lading i garasjen i borettslaget via et ladeanlegg som ikke koster borettslaget 1 eneste krone, men hvor vi leier ladinga til en gitt pris per måned. Slik det er i dag vil dette koste mellom 4,50 og 5 kroner per mil med cirka kjørelengde og mønster og biltype. Med en pumpepris på 20 blank koster bensinen cirka 10-11 kroner per mil. Altså det dobbelte da cirka.

Kjører jeg 12 000 (sikkert litt mer, men et snitt det, så vil bensinen koste 6-7000 kroner mer enn strømmen i året. Så er jo service dyrere på bensinbilen, men det skal jammen gå litt tid før man "tjener" inn igjen det mellomlegget man må gi. Det er også lett å la seg "lure"... Men selvsagt, alltid litt stas med ny kjerre...
Helt riktig. På papiret er jo den Stellantis-plattformen bra. Så er det det at med ny bil slipper man å tenke på slitte hjullagre og aånt på en god stund. (Om de da ikke kontrer med 12v-problemer, rust og annet knask så man må røkte Forbrukerrådet under garantitiden.)

Nei skulle vært forelska i em av de bestselgende modellene. Men med års erfaring finner man innvendinger mot det meste.

Men bom/drivstoff/lading-priskabalen for meg slår ikke sterkt ut ene eller andre veien.
 
Vi testet EX30 forrige helg, og ankepunktet er vel egentlig setene, som ikke holder standarden vi er vant med fra Volvo. At bilen er liten, og at det ikke er plass til noen bak meg om jeg kjører, kan vi leve med. Bilen virket ellers godt sammenskrudd, stille og fri for knirk og ulyder, fin på veien om enn litt hard over kanter og slikt, og gikk som et uvær.

Kona mener at hun sitter akseptabelt i utgaven med ull-trekk da disse er mindre glatte enn plastsetene. Utfordringen er at en da må opp på topputgaven som passerer 500 med god margin. I den prisklassen er det mye annet å velge i. I kombinasjon med verditapet på XC40 så er det beste kanskje å vente minst et år til.
 
Vi testet EX30 forrige helg, og ankepunktet er vel egentlig setene, som ikke holder standarden vi er vant med fra Volvo. At bilen er liten, og at det ikke er plass til noen bak meg om jeg kjører, kan vi leve med. Bilen virket ellers godt sammenskrudd, stille og fri for knirk og ulyder, fin på veien om enn litt hard over kanter og slikt, og gikk som et uvær.

Kona mener at hun sitter akseptabelt i utgaven med ull-trekk da disse er mindre glatte enn plastsetene. Utfordringen er at en da må opp på topputgaven som passerer 500 med god margin. I den prisklassen er det mye annet å velge i. I kombinasjon med verditapet på XC40 så er det beste kanskje å vente minst et år til.
Men hva ble det til med EX90-løpet?
Syns den EX30 ser dyr ut på 'Care-'programmet.
 
Vi testet EX30 forrige helg, og ankepunktet er vel egentlig setene, som ikke holder standarden vi er vant med fra Volvo. At bilen er liten, og at det ikke er plass til noen bak meg om jeg kjører, kan vi leve med. Bilen virket ellers godt sammenskrudd, stille og fri for knirk og ulyder, fin på veien om enn litt hard over kanter og slikt, og gikk som et uvær.

Kona mener at hun sitter akseptabelt i utgaven med ull-trekk da disse er mindre glatte enn plastsetene. Utfordringen er at en da må opp på topputgaven som passerer 500 med god margin. I den prisklassen er det mye annet å velge i. I kombinasjon med verditapet på XC40 så er det beste kanskje å vente minst et år til.
Snakket med en som hadde prøvd bilen i rundt 3 timer, og han hadde følgende ankepunkter for den "fineste versjonen."

Kun en skjerm(som Model 3) med dårlig grafikk, og alt for dårlig kontrastfarger.
Stemmestyringen hadde fungert halvparten av tiden. Resten av tiden klaget den på manglende nett.
Lite bagasjerom, og svært trang i baksetet.
Mangler gjennomlastingsluke.
Latterlig tynt ratt som føltes som en kransekake ring.
Den er lite strømeffektiv som også tester har vist.
En del rariteter i interiøret etter hans mening.

Head-up og noen flere knapper hadde kanskje reddet et salg til vedkommende som han sa.
 
Volvo sin visjon er at ingen skal skade seg alvorlig eller miste livet i en ny Volvo. Lurer litt på hvordan EX30 passer inn i den visjonen når det er åpenbart at den har en betjening som tar unødvendig mye oppmerksomhet bort fra kjøring av bilen. Blir ikke overrasket om det skulle vise seg at det er de kinesiske eierne Geely som har satt foten ned og sagt at "dette får være bra nok, nå skal bilen på markedet så vi kan tjene penger".
 
Har du 100.000 kr å klaske i bordet ekstra mot EX 30, er i4 M50 et betydelig bedre valg spør du meg. Prøvde begge i ca samme tidsrom og jeg ville definitivt gjort mye for å finne de ekstra pengene om det var mitt valg. Hvis den kampanjen på i4 fremdeles gjelder. I tillegg er det Europeisk vs Kina i mitt hode. Tragisk at Volvo er eid av kinesere. Hører dere oljefond?

Det betyr ikke at jeg synes EX30 er en dårlig bil, da jeg forstår hvorfor den selger bra. Ikke alle som trenger så mye plass bare de sitter godt i førersetet. For trang for de bak er den. Rattet var firkantet og det likte jeg heller ikke.
 
Snakket med en som hadde prøvd bilen i rundt 3 timer, og han hadde følgende ankepunkter for den "fineste versjonen."

Kun en skjerm(som Model 3) med dårlig grafikk, og alt for dårlig kontrastfarger.
Stemmestyringen hadde fungert halvparten av tiden. Resten av tiden klaget den på manglende nett.
Lite bagasjerom, og svært trang i baksetet.
Mangler gjennomlastingsluke.
Latterlig tynt ratt som føltes som en kransekake ring.
Den er lite strømeffektiv som også tester har vist.
En del rariteter i interiøret etter hans mening.

Head-up og noen flere knapper hadde kanskje reddet et salg til vedkommende som han sa.
Flott at andre enn meg sier det!
Så mange biler er ufullstendige..... tror virkelig det hadde være fornuft for peodusentene å hyre Teslabjørn og lignende for å få klaff mellom bilens beskaffenhet, ytstyr og layout og ønskene fra en del potensielle kunder.
 
Har du 100.000 kr å klaske i bordet ekstra mot EX 30, er i4 M50 et betydelig bedre valg spør du meg. Prøvde begge i ca samme tidsrom og jeg ville definitivt gjort mye for å finne de ekstra pengene om det var mitt valg. Hvis den kampanjen på i4 fremdeles gjelder. I tillegg er det Europeisk vs Kina i mitt hode. Tragisk at Volvo er eid av kinesere. Hører dere oljefond?

Det betyr ikke at jeg synes EX30 er en dårlig bil, da jeg forstår hvorfor den selger bra. Ikke alle som trenger så mye plass bare de sitter godt i førersetet. For trang for de bak er den. Rattet var firkantet og det likte jeg heller ikke.
Takk. Sånt trenger flere å høre.
 
Vi testet EX30 forrige helg, og ankepunktet er vel egentlig setene, som ikke holder standarden vi er vant med fra Volvo. At bilen er liten, og at det ikke er plass til noen bak meg om jeg kjører, kan vi leve med. Bilen virket ellers godt sammenskrudd, stille og fri for knirk og ulyder, fin på veien om enn litt hard over kanter og slikt, og gikk som et uvær.

Kona mener at hun sitter akseptabelt i utgaven med ull-trekk da disse er mindre glatte enn plastsetene. Utfordringen er at en da må opp på topputgaven som passerer 500 med god margin. I den prisklassen er det mye annet å velge i. I kombinasjon med verditapet på XC40 så er det beste kanskje å vente minst et år til.
Har dere vurdert Renault Megane e-tech?
1714944063071.jpeg

Evt. VW ID.3?
1714944301559.jpeg
 
Har du 100.000 kr å klaske i bordet ekstra mot EX 30, er i4 M50 et betydelig bedre valg spør du meg. Prøvde begge i ca samme tidsrom og jeg ville definitivt gjort mye for å finne de ekstra pengene om det var mitt valg. Hvis den kampanjen på i4 fremdeles gjelder. I tillegg er det Europeisk vs Kina i mitt hode. Tragisk at Volvo er eid av kinesere. Hører dere oljefond?

Det betyr ikke at jeg synes EX30 er en dårlig bil, da jeg forstår hvorfor den selger bra. Ikke alle som trenger så mye plass bare de sitter godt i førersetet. For trang for de bak er den. Rattet var firkantet og det likte jeg heller ikke.
I4 M50 ble valgt bort (mot iX) ved forrige korsvei.

Firkantet ratt tenkte jeg overhodet ikke over. Litt for tynt var det. Og mye varsellyder for fartsgrense (EU-krav) og oppmerksomhet. Sistnevnte kan med fordel tunes litt bedre. Plassen i førersetet opplevde jeg som mer enn god nok.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp